E
Så sammanfattningsvis:
Plugga ut stickproppen.
Spänningsprova mellan alla ledare i stolpen.
Lossa ledarna och isolationsprova mellan alla. Är där 3 ledare blir det således 3 mätningar, alla ska visa miljontals Ohm, MegaOhm. Provspänning 250/500V.

Passa på att se över så det är ordentligt anslutet.

Återställ ledarna i stolpen.
Plugga in stickproppen.
Kolla ifall du har spänning fram till stolpen. Har du avbrott i kabeln behöver du då kontinuitetsmäta varje ledare.
 
Mikael_L
A AxelBoman skrev:
Inte mätt framme vid lampan än eller tittat inuti, pratade med elektrikerna på jobbet och dom tyckte jag skulle megga kabeln för att se om den är hel.
Roliga typer. De vill börja felsökningen med den svåraste delen och minst troliga delen.
 
  • Gilla
  • Haha
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Min svärmor hade liknande problem, när vi började kolla fann vi att kopplingsplinten inne i stolpen var helt sönderrostad och fuktig! De små svarta myrorna hade nämligen byggt ett gigantiskt bo och fyllt upp inne i stolpen från marken och upp över kopplingplinten.
-bara ett felsökningstips.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Roliga typer. De vill börja felsökningen med den svåraste delen och minst troliga delen.
Det finns faktiskt ett krav på att anläggningsinnehavaren utför periodisk tillsyn.
Kontinuitetsmätning av ledarna är också i sin ordning.

Nu är det som exempel då just detta är stickproppsanslutet, men det blir ju inte mindre farligt för det.

Så istället för att hacka på och försöka trycka ner TS tycker jag denne förtjänst beröm för att försöka få till en säker el anläggning så att barnen kan leka lugnt.
 
  • Gilla
David-O och 1 till
  • Laddar…
Viktigt att stolpen är jordad (om den nu inte skulle vara dubbelisolerad).
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Så istället för att hacka på och försöka trycka ner TS tycker jag denne förtjänst beröm för att försöka få till en säker el anläggning så att barnen kan leka lugnt.
Som vanligt slirar du på citeringarna.
Citera inte mig, när det är någon annan/något annat inlägg, du reagerar mot.
 
Jag delar Mikaels bild. Troligtvis löses inte detta med en ”megger”. Vid felsökning används den ju typiskt vid jordfel. Det verkar det inte vara tal om här.
 
E
J Johan456 skrev:
Jag delar Mikaels bild. Troligtvis löses inte detta med en ”megger”. Vid felsökning används den ju typiskt vid jordfel. Det verkar det inte vara tal om här.
Det som löses med Megger är att ta reda på hur bra isolationen håller måttet.
Det kan aldrig vara fel att testa en markkabel då det ändå felsöks med annat.

Det är inte så svårt som att resa till Pluto direkt, ni behöver inte vara så hårda mot TS.
 
E El-Löken66 skrev:
Det som löses med Megger är att ta reda på hur bra isolationen håller måttet.
Det kan aldrig vara fel att testa en markkabel då det ändå felsöks med annat.

Det är inte så svårt som att resa till Pluto direkt, ni behöver inte vara så hårda mot TS.
Försöker förstå varför man lånar ut en "megger" för att felsöka på en kabel som inte släpper igenom spänning och ström.
Har inget med TS att göra utan de som lånar ut den. DU kanske kan förklara? Att man kan mäta att ledarna inte har kontakt med varandra eller mot jord vet jag. Och självklart att de är hela oxå genom att kortsluta i andra änden men den delen fixar många andra instrument.
Skulle någon kommit med detta fel till mig skulle jag ha som redan jag skrivit påpekat det dumma med stickpropp och sedan lånat ut en spänningsprovare eller en multimeter med goda anvisningar hur dessa används.
 
Det går ju lika bra att mäta med en megger som med en multimeter om det är avbrott så nått fel är det ju inte.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
hsd
Finns säkert en kopplingsplint ,av något slag, där markkabel är ansluten, tyvärr på en del stolpar bli man tvingad att lyfta av hela eller halva stolpen för att komma åt den anslutningen
Det är inte ovanligt att den plinten är en "sockerbitslist" där det kan glappa, glapp kan även uppstå i lamphållaren
Så det är bara att mäta med spänningsprovare och lampa ansluten
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
snuttjulle snuttjulle skrev:
Försöker förstå varför man lånar ut en "megger" för att felsöka på en kabel som inte släpper igenom spänning och ström.
Har inget med TS att göra utan de som lånar ut den. DU kanske kan förklara? Att man kan mäta att ledarna inte har kontakt med varandra eller mot jord vet jag. Och självklart att de är hela oxå genom att kortsluta i andra änden men den delen fixar många andra instrument.
Skulle någon kommit med detta fel till mig skulle jag ha som redan jag skrivit påpekat det dumma med stickpropp och sedan lånat ut en spänningsprovare eller en multimeter med goda anvisningar hur dessa används.
Vad är det för megger?
Många modeller mäter spänning och motstånd också.
Medans en vanlig multimeter inte nödvändigtvis kommer hitta ett begynnande överslag.
Nu vet jag inte vilken kabel typ, en skärmad går även att mantel prova, nu är det kanske inte så här.

Det går att göra förstörande och felaktiga mätningar med en multimeter också.
 
E El-Löken66 skrev:
Vad är det för megger?
Många modeller mäter spänning och motstånd också.
Medans en vanlig multimeter inte nödvändigtvis kommer hitta ett begynnande överslag.
Nu vet jag inte vilken kabel typ, en skärmad går även att mantel prova, nu är det kanske inte så här.

Det går att göra förstörande och felaktiga mätningar med en multimeter också.
Tack.
Ja så långt tänkte inte jag. För mig är en "megger" nått som bara mäter Ohm med olika spänningar och ofta höga sådana. Men det va många år sedan. Tycker fortfarande man inte bara lämnar ifrån sig ett instrument och ber någon mäta utan anvisningar om hur det är tänkt att användas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som vanligt slirar du på citeringarna.
Citera inte mig, när det är någon annan/något annat inlägg, du reagerar mot.
Vad menas, slirar på citeringar?
Reagerar bara mot att visa här måste få det att låta som meggning av kabel är något i klass med att klyva en atom. Att det är något endast auktoriserade elektriker kan lura ut.

TS var smart nog att skapa en tråd och fixa ett instrument för isolationsprovning, jag är övertygad om att hen hade klarat av att megga en simpel treledarkabel men nu har ni troligen skrämt hen för livet.
 
Alltså ingen tycker TS är dum, det verkar bara inte ha med kabelns isolation att göra.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.