Maskintok skrev:
Ni kör väl med egen deg också..?
Ingen köpedeg...

Brukar kalljäsa mina degar.. Så får de stå och mogna till i ro...
Senast ett recept från ICA.se
Med Tipo00 mjöl.

Behöver bättre maskin att knåda degen i. :)
 
A
Jäst.
Vårvetemjöl.
Har man inte tillgång så köp specialvetemjöl och tillsätt durumvete.

Lite salt.
Vatten, jag tar 2 liter på en kub med jäst..
Lite lite honung för att mata jäsningen..
Och en god olivolja.. Ca 2.5 dl..

Detta kör jag i degblandaren.
Ca 45 min..
Sedan får den jäsa i minst 14 Tim.
Delar upp den efter halva tiden i mindre degar..
Mjölar lite lätt.
 
  • Gilla
NyHusägare2021 och 1 till
  • Laddar…
A
FredrikR FredrikR skrev:
Senast ett recept från ICA.se
Med Tipo00 mjöl.

Behöver bättre maskin att knåda degen i. :)
Skruvdragare och en träslev går det med;)
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
A
Snigla Snigla skrev:
Det är väl så man gör bästa pizzadegarna.. ska helst ligga några dagar i kylen o gotta till sig :D(y)

Provat surdeg?
Nja Provat ha i lite grövre korn men inte surdeg..
Malde själv råg och vete för något år sedan..
Jäkla jobb.. Men gott i matbröd..
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Lilla Napolis degrecept är kalas, utan tvekan då de ändå får räknas som de bästa i Sverige, eller?

Oooni har en app där du kan enkelt få mängd ingrediens beroende på hur många pizzor du vill göra. Napolis recept kräver matematik om jag vill göra mindre mängd deg och då är jag körd... Då är Oonis app mycket bra, du knappar in antal degar, hur länge du vill jäsa den och sedan den räknar ut mått på allt, smidigt.

Visst kan man köra Karu med briketter också? Tänker att det kanske ger en jämn temperatur längre?
Sen att köra pizza på briketter är väl egentligen förbjudet men kanske värt att testa?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A
Äldre ostar brukar jag låta torka lite,
Så de blir lättare att hantera.

Tomatsåsen fuskar jag lite med..
Hackar tomater.
Ner i kastrull.
Lite socker, för att bryta syran.
Oregano.
Svartpeppar.
Vitlök, gul lök finhackad eller riven.
Salt.
Olivolja.
En burk krossade tomater som stöd.
Lite tomatpuré för att få det lite fastare..

Gör gärna den lite kraftigare i smaken om ni ska ha nötkött på..
 
Maskintok skrev:
Ni kör väl med egen deg också..?
Ingen köpedeg...

Brukar kalljäsa mina degar.. Så får de stå och mogna till i ro...
Självfallet. Jag kör också på kalljästa degar. Tycker att det blir riktigt bra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ladda ner appen pizzapp+
Bra recept
 
M Move105 skrev:
Svärfar har. Riktigt grymma pizzor. Han testbakade olika temp och tider, fotograferade etc. Tar ett tag innan man kommer dit man vill. Bästa tipset är dock termometer, infraröd så du kan skjuta in i ugnen och få rätt temp.
Termometern är redan införskaffad. Kanske gubben kan dela med sig om lite tipps angående temperatur och tid?
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
Lilla Napolis degrecept är kalas, utan tvekan då de ändå får räknas som de bästa i Sverige, eller?

Oooni har en app där du kan enkelt få mängd ingrediens beroende på hur många pizzor du vill göra. Napolis recept kräver matematik om jag vill göra mindre mängd deg och då är jag körd... Då är Oonis app mycket bra, du knappar in antal degar, hur länge du vill jäsa den och sedan den räknar ut mått på allt, smidigt.

Visst kan man köra Karu med briketter också? Tänker att det kanske ger en jämn temperatur längre?
Sen att köra pizza på briketter är väl egentligen förbjudet men kanske värt att testa?
Hej,
Går att ladda med kol också. Enligt tipps på nätet grundade jag med kol och laddade på med ved innan bak för att få flammorna som grillar ovanifrån.
 
N nybyggarn3 skrev:
Hej,
Går att ladda med kol också. Enligt tipps på nätet grundade jag med kol och laddade på med ved innan bak för att få flammorna som grillar ovanifrån.
Tackar!
Jag är så sugen på att byta ugn, har en Ooni 3 idag, helt ok men det är bökigt med pellets. Hart när omöjligt att hålla jämn temperatur när man gör mer än en pizza. Karu verkar vara bra mycket bättre byggd dessutom, mer isolering och ja, gedignare helt enkelt. Och just det ja, innan någon säger det, nej, jag vill inte konvertera till gas, även om det går och även om jag fattar fördelarna. Det finns en tjusning i att elda material som brinner på "riktigt":p
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
Tackar!
Jag är så sugen på att byta ugn, har en Ooni 3 idag, helt ok men det är bökigt med pellets. Hart när omöjligt att hålla jämn temperatur när man gör mer än en pizza. Karu verkar vara bra mycket bättre byggd dessutom, mer isolering och ja, gedignare helt enkelt. Och just det ja, innan någon säger det, nej, jag vill inte konvertera till gas, även om det går och även om jag fattar fördelarna. Det finns en tjusning i att elda material som brinner på "riktigt":p
Kan bara instämma om att det är trevligt att elda ved. När själva bakandet är så snabbt och intensivt måste man ju få elda och dricka någon öl innan det är dags.
 
  • Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Tack för tippset, sak kolla igenom noga ikväll.

Mitt problem var att toppingen (sås och mozzarella) blev lite för lite gräddad, alltså antagligen för varm sten. "Dooma" låter intressant. Lyfta pizzan på spaden?
Precis, när botten är klar håller man pizzan på spaden mot elden i toppen av ugnen för att få lagom gräddning av toppingen. I den bästa av världar tajmar allting men så är det sällan...

Det viktigaste är annars, den napolitanska dansken...
 
Maskintok skrev:
Äldre ostar brukar jag låta torka lite,
Så de blir lättare att hantera.

Tomatsåsen fuskar jag lite med..
Hackar tomater.
Ner i kastrull.
Lite socker, för att bryta syran.
Oregano.
Svartpeppar.
Vitlök, gul lök finhackad eller riven.
Salt.
Olivolja.
En burk krossade tomater som stöd.
Lite tomatpuré för att få det lite fastare..

Gör gärna den lite kraftigare i smaken om ni ska ha nötkött på..
Fusk? Tycker du gör det helt klart godkänt. Fusk för mig är en färdigköpt tomatsås.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
P Pappa1986 skrev:
Fusk? Tycker du gör det helt klart godkänt. Fusk för mig är en färdigköpt tomatsås.
:crysmile:(y)
Jag tycker det är lite fusk att använda tomat på burk.. Men helt klart godkänt när man bor i Sverige...
(y)(y)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.