OlssonX OlssonX skrev:
Tror att du missat lite. Gamla lapptäcken var det inte tal om utan nytt skåp och nydraget jordat överallt.
Hur många hus som säljs har helt nydragen och fullständigt dokumenterad el? Vem betalar för att dra om all el i huset inför en försäljning?
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har aldrig hört om någon som av försäkringsbolaget blivit tillfrågad om några dokument rörande elinstallationen?
Är det någon annan här som har fått sådan fråga, eller känner någon där det hänt?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur många hus som säljs har helt nydragen och fullständigt dokumenterad el?
En hel del av de nybyggda antar jag. :rofl: Men fler än så är det nog i princip inte.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dom flesta behåller väl sina fakturor när de säljer huset, som underlag för avdraget på reavinstskatten. Så i praktiken saknas väl det nästan alltid alla papper.
Man får ju inte dra av underhåll så nä man behåller fem år
 
K kortis skrev:
Man får ju inte dra av underhåll så nä man behåller fem år
Ibland lite längre för att ha ett firmanamn Att Kontakta / INTE Kontakta ( beroende på nöjdhet med utfört jobb), nästa gång det behövs hjälp med något.
 
Jag hänger inte riktigt med i dina resonemang?

OlssonX OlssonX skrev:
f-bolag brukar inte betala ut någon ersättning alls om man anser att en t ex brand i en kopplingsdosa beror på feldragen el.
Vem som gjorde fuljobbet har ingen betydelse.
Det är därför papper på att behörig elektriker dragit el är en attraktiv grej för husköpare.
Här är syftet med papper att visa att det är en behörig eldragning för att kunna få ut på försäkringen vid en brand.

OlssonX OlssonX skrev:
Som säljare har man i tio år efter affären ansvar för dolda fel, egna eller tidigare ägares har ingen betydelse. Fulpapper på el är i bästa fall urkundsförfalskning, men jag skulle nog lägga till bedrägeri, syftet är ju att få nån att betala mer för fastigheten.
Känner du till nån som köpt falska papper angående elinstallation?
Och här är syftet med papperen att få ut ut mer pengar vid en försäljning.

Jag hänger som sagt inte med.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Var försvann Gabbe's inlägg?
 
Hur mycket dokumentation man än har så säger den i bästa fall enbart att de dokumenterade arbetena utförts av "behörig person" på ett "korrekt sätt". Den säger dock absolut inget om det dessutom finns en massa livsfarligt hempul eller ej.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var försvann Gabbe's inlägg?
Jag skulle editera det och råkade radera det, sen har jag inte haft tid att skriva om allt igen.
 
E El-Löken66 skrev:
Lyssna nu noga här Gavve. Det går inte att radera inlägg.
Lyssna ny noga @El-Löken66 ;) Det går utmärkt att radera ett inlägg en kort tid efter att det gjorts. Tror att man kan editera och/eller radera i en timme.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Det andra är bra bara om nåt brinner och du ska övertyga försäkringsbolaget om att det inte var ditt fel.
Jag vet inte hur värdefullt det är att försöka övertyga ett försäkringsbolag om att det "inte var ditt fel". Om du äger en anläggning så är du alltid ansvarig för den, det är således per definition "ditt fel" om det finns brister i din anläggning.
Bevisbördan ligger hos försäkringsbolaget, du som ägare ska alltså inte bevisa att allt var rätt och riktigt, utan försäkringsbolaget ska bevisa att det fanns ett allvarligt fel som orsakade skadan. Och om så sker så kommer försäkringsbolaget troligtvis vilja sänka ersättningen.

OM det är en elfirma som utfört felaktigheterna och du kan bevisa detta så bör du ha en rätt god chans att få elfirman att betala kalaset (som alltså försäkringsbolaget inte vill stå för). Men jag gissar att detta blir en sak mellan dig och elfirman, försäkringsbolaget har redan konstaterat att skadan orsakades av ett fel, vem som orsakat detta fel är inte speciellt intressant i deras värld.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Lyssna nu noga här Gavve.
Det går inte att radera inlägg.
Kolla där det var och klicka så ska du se att det uppenbarar sig.
Kopiera, nytt inlägg och klistra in.
Om du med "Gavve" menar mig och om du med "lyssna" menar att jag ska "läsa" noga så tackar jag för tipset, jag fick lära mig något nytt. Tyvärr hade jag redan lagt tid på att skriva om mitt inlägg.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
G
G Gabbe1 skrev:
Jag vet inte hur värdefullt det är att försöka övertyga ett försäkringsbolag om att det "inte var ditt fel". Om du äger en anläggning så är du alltid ansvarig för den, det är således per definition "ditt fel" om det finns brister i din anläggning.
Bevisbördan ligger hos försäkringsbolaget, du som ägare ska alltså inte bevisa att allt var rätt och riktigt, utan försäkringsbolaget ska bevisa att det fanns ett allvarligt fel som orsakade skadan. Och om så sker så kommer försäkringsbolaget troligtvis vilja sänka ersättningen.

OM det är en elfirma som utfört felaktigheterna och du kan bevisa detta så bör du ha en rätt god chans att få elfirman att betala kalaset (som alltså försäkringsbolaget inte vill stå för). Men jag gissar att detta blir en sak mellan dig och elfirman, försäkringsbolaget har redan konstaterat att skadan orsakades av ett fel, vem som orsakat detta fel är inte speciellt intressant i deras värld.
Om du krockar med bilen är det (typ) alltid ett trafikbrott. Polisen bryr sig väldigt sällan om det inte är personskador. Försäkringen bedömmer och du får någon typ av ersättning fast brott är begånget.
 
Inte speciellt mycket du får göra utan behörighet. Här kan du se vad du faktiskt får göra istället för att sålla genom alla åsikter och missuppfattningar.

https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/miljo/Uthus

Tänk på att materiel är det bättre om elfirman skaffar, dels får dom köpa till ett rejält reducerat pris och dels så saknar du troligtvis materielkännedom eftersom du ställer en sån fundamental fråga. Det kan även bli problem med garantier från elfirman om dom använder ditt materiel.
 
  • Haha
SaabNiklas och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.