Som rubriken antyder har jag blivit med en pizzaugn, närmare bestämt en karu 12 från ooni. Jag har hunnit med ett pizzabak såhär långt och måste säga att jag är imponerad över ugnen. Den känns rejäl för pengen och blir snabbt varm med lite ved.

Att få till de perfekta pizzorna varje gång verkar kräva lite erfarenhet. De första vart helt ok, dock lite för lite gräddade på toppingen för min smak. Jag gissar att det beror på fel förhållande mellan stenens temperatur och värmen/lågorna som värmer ovansidan.

Tänkte höra om någon med en likadan eller liknande ugn kan dela lite tipps? Vad är den optimala sten- temperaturen och hur kommer man dit? Hur gör man för att få lagom mycket lågor under baket, inte minst om man ska baka många pizzor?
 
A
N nybyggarn3 skrev:
Som rubriken antyder har jag blivit med en pizzaugn, närmare bestämt en karu 12 från ooni. Jag har hunnit med ett pizzabak såhär långt och måste säga att jag är imponerad över ugnen. Den känns rejäl för pengen och blir snabbt varm med lite ved.

Att få till de perfekta pizzorna varje gång verkar kräva lite erfarenhet. De första vart helt ok, dock lite för lite gräddade på toppingen för min smak. Jag gissar att det beror på fel förhållande mellan stenens temperatur och värmen/lågorna som värmer ovansidan.

Tänkte höra om någon med en likadan eller liknande ugn kan dela lite tipps? Vad är den optimala sten- temperaturen och hur kommer man dit? Hur gör man för att få lagom mycket lågor under baket, inte minst om man ska baka många pizzor?
Får jag komma med förslag så rekommenderar jag alved.
Det ska dock vara ca 3 år i torkat form.
Stenhårt men har en sprättfri eld, brinner lugnt med ger fin och jämn hetta.

Har du ingen som kan leverera så hör av dig så skickar jag en säck.
 
Intressant, kommer följa denna även om jag sneglar på gasol-syskonet. :love:
 
Maskintok skrev:
Får jag komma med förslag så rekommenderar jag alved.
Det ska dock vara ca 3 år i torkat form.
Stenhårt men har en sprättfri eld, brinner lugnt med ger fin och jämn hetta.

Har du ingen som kan leverera så hör av dig så skickar jag en säck.
Tack för svar, det ska jag kolla upp. Har mycket al runt tomten så på sikt kan jag nog producera egen ved. Igår bakade jag fyra pizzor på ungefär en halv björkklabb så så det är inga större mängder det handlar om.

Vad har du själv för ugn?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Intressant, kommer följa denna även om jag sneglar på gasol-syskonet. :love:
Jag var också inne på en gasol först men fastande för denna. Är ju så mycket roligare att elda vedpinnar. Dessutom går det att montera en gasbrännare istället för vedkorgen, måste dock köpas separat.
Lågor inuti en vedeldad ugn med synlig vedkorg, designad för omvandling till gasbrännare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar, det ska jag kolla upp. Har mycket al runt tomten så på sikt kan jag nog producera egen ved. Igår bakade jag fyra pizzor på ungefär en halv björkklabb så så det är inga större mängder det handlar om.

Vad har du själv för ugn?
Jag har en grill jag har gjort själv av Bränslefat.
Den brukar jag baka pizza i.
Har en stor rund sten skiva som jag värmer upp med al ved.. Den är mest lik de trädslag som finns i Italien..
 
Börja med att läsa denna:

https://www.lillanapoli.se/Produkt/pizzanapoletana

Det är ett jäkla hantverk...

Om de blir för hårt gräddade på toppingen låter det som du har för låg temp på stenen, elda igång ordentligt så stenen blir varm. Man kan alltid "dooma" pizzan på spaden de sista sekunderna för att få rätt gräddning på toppen, det är botten som är svår....
 
Köp en ir-termometer så du vet tempen på stenen. Testa dig fram sen fram till vad du tycker blir bäst.
Det är ju också stor skillnad på hur du gräddar en napoletansk pizza (med bara tomatsås och ost) jämfört en svennepizza med massa topping.

En napoletansk pizza ska väl vara inne ca 60-90 sekunder på ca 500 grader om jag inte minns fel..
 
P PurreP skrev:
Börja med att läsa denna:

[länk]

Det är ett jäkla hantverk...

Om de blir för hårt gräddade på toppingen låter det som du har för låg temp på stenen, elda igång ordentligt så stenen blir varm. Man kan alltid "dooma" pizzan på spaden de sista sekunderna för att få rätt gräddning på toppen, det är botten som är svår....
Tack för tippset, sak kolla igenom noga ikväll.

Mitt problem var att toppingen (sås och mozzarella) blev lite för lite gräddad, alltså antagligen för varm sten. "Dooma" låter intressant. Lyfta pizzan på spaden?
 
S StevieGee skrev:
Köp en ir-termometer så du vet tempen på stenen. Testa dig fram sen fram till vad du tycker blir bäst.
Det är ju också stor skillnad på hur du gräddar en napoletansk pizza (med bara tomatsås och ost) jämfört en svennepizza med massa topping.

En napoletansk pizza ska väl vara inne ca 60-90 sekunder på ca 500 grader om jag inte minns fel..
IR-termometer är redan införskaffad. Vill minnas att jag hade drygt 450 grader på stenen. Ska prova lite lägre nästa gång. Kör än så länge bara tomatsås och mozzarella, tänkte att jag skulle lära mig det först.

Frågan är hur man manövrerar ugnen på bästa sätt. Hur gör man om stenen är för varm och när lägger man på ved för att säkerställa att det finns övervärme när man bakar, utan att stenen blir för varm. Jag gissar att det är något man för lära sig eftersom men kanske finns några kända knep?
 
Åhå spännande, har kikat på sådana också :D har tyvärr inga tips och trick.. men kollar gärna vad andra säger (y)

Vill oxå ha.. :cool:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Som rubriken antyder har jag blivit med en pizzaugn, närmare bestämt en karu 12 från ooni. Jag har hunnit med ett pizzabak såhär långt och måste säga att jag är imponerad över ugnen. Den känns rejäl för pengen och blir snabbt varm med lite ved.

Att få till de perfekta pizzorna varje gång verkar kräva lite erfarenhet. De första vart helt ok, dock lite för lite gräddade på toppingen för min smak. Jag gissar att det beror på fel förhållande mellan stenens temperatur och värmen/lågorna som värmer ovansidan.

Tänkte höra om någon med en likadan eller liknande ugn kan dela lite tipps? Vad är den optimala sten- temperaturen och hur kommer man dit? Hur gör man för att få lagom mycket lågor under baket, inte minst om man ska baka många pizzor?
Svärfar har. Riktigt grymma pizzor. Han testbakade olika temp och tider, fotograferade etc. Tar ett tag innan man kommer dit man vill. Bästa tipset är dock termometer, infraröd så du kan skjuta in i ugnen och få rätt temp.
 
A
Ni kör väl med egen deg också..?
Ingen köpedeg...

Brukar kalljäsa mina degar.. Så får de stå och mogna till i ro...
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Börja med att läsa denna:

[länk]

Det är ett jäkla hantverk...

Om de blir för hårt gräddade på toppingen låter det som du har för låg temp på stenen, elda igång ordentligt så stenen blir varm. Man kan alltid "dooma" pizzan på spaden de sista sekunderna för att få rätt gräddning på toppen, det är botten som är svår....
Köpte boken i höstas, ihop med en burgarbok, båda ligger på sidan om sängen ännu obläddrade.... :rolleyes:
Dags att lägga ifrån sig telefon eller dator!:cool:


Snigla Snigla skrev:
Åhå spännande, har kikat på sådana också :D har tyvärr inga tips och trick.. men kollar gärna vad andra säger (y)

Vill oxå ha.. :cool:
#villhöver ;):ok:
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ni kör väl med egen deg också..?
Ingen köpedeg...

Brukar kalljäsa mina degar.. Så får de stå och mogna till i ro...
Det är väl så man gör bästa pizzadegarna.. ska helst ligga några dagar i kylen o gotta till sig :D(y)

Provat surdeg?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.