Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Spackel i glipan mellan skivorna gör inget. Det är snarare bra att du fyller glipan slätt innan du börjar med remsan. Spånskivor är formstabila. Om du däremot har spackel på skivans yta (ut mot rummet) kan det ju vara lämpligt att skrapa av det värsta. Ett tunt lager vävlim först skadar inte i sammanhanget. Det ger bara bättre fäste för nästa lager, speciellt då spånskivor suger bra obehandlad.
- grunda runt skarven. Låt torka.
- rolla på vävlim rätt så flödigt med en smal roller eller pensla på jämntjockt med en pensel
- sätt pappersremsan i det nyrollade limmet. Tryck fast den lätt.
- stryk med en spackel lika bred som remsan (50 mm) lätt över remsan så att lim tränger fram längs kanterna. Detta för att försäkra sig om att det inte blir luft bakom.
- ta en bred spackel och dra av limresterna.
- låt torka
Fanns denna i affären. Funkar den?
 
  • Hink med Casco WallPro lim för glasfiber, vinyl och papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna finns också.
 
  • Hink med Kiiltos lasfibertapetlim "Mästarens val" på en etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä, ta den första.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nä, ta den första.
Den här alltså?
 
  • Hink med Casco WallPro för glasfiber/vinyl/papper, fråga om det är rätt produkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Med tanke på att det är spånplattor så hade jag bara använt våtrumslim. Det är det starkaste limmet av alla vävlim. Mvh
 
Nu har jag två sorters pappersremsor.. vilken är bäst? I handeln sa de att den med prickar är starkast. :thinking: Den hette fiberpappersremsa... aldrig hört talas om.
 
M Micke R. skrev:
Hej. Med tanke på att det är spånplattor så hade jag bara använt våtrumslim. Det är det starkaste limmet av alla vävlim. Mvh
Har inte hittat våtrumslim än.
 
S chibilina skrev:
Har inte hittat våtrumslim än.
nordsjö, alcro, beckers, flugger eller Bauhaus har våtrumslim.

För dom flesta hemmapulare är de lättare att limma på remsor med våtrums lim ( spackla 1 ggr innan du limmar) än att spackla remsor med skarvspackel då de brukar se förjävligt ut samt att pappremsan bubblar sig och släpper

mvh målaren
 
  • Gilla
Sarek8
  • Laddar…
S chibilina skrev:
Nu har jag två sorters pappersremsor.. vilken är bäst? I handeln sa de att den med prickar är starkast. :thinking: Den hette fiberpappersremsa... aldrig hört talas om.
Hej. Det ska vara pappersremsa. Den andra är tunnare, typ fiberduk och den spricker vid rörelser. Den är dessutom inte godkänd enligt #HusAma#. Mvh
 
S chibilina skrev:
Har inte hittat våtrumslim än.
Den första du visade var ju Casco Wall Aqua = våtrumslim
 
  • Gilla
Sarek8
  • Laddar…
Okej, ska införskaffa våtrumslimmet imorgon!
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Den första du visade var ju Casco Wall Aqua = våtrumslim

Påbörjat ett test innan jag lägger fast remsor på väggen där de ska sitta egentligen.

Pappersremsa och våtrumslim.. Test av pappersremsa applicerad med våtrumslim på en spånskive.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vägg med vertikala områden förberedda för limning av pappersremsor, ojämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut där det ska limmas pappersremsor Väggskarv med spackel redo för limning av pappersremsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fyll i spackel i gropen i nedersta bilden. Låt torka. Det minskar risken att remsan knycklar sig
 
  • Gilla
Sarek8
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fyll i spackel i gropen i nedersta bilden. Låt torka. Det minskar risken att remsan knycklar sig
Måste hela springan fyllas igen också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.