P PatrikJo skrev:
Elektrikerna är självklart nöjda med den situationen då den ger mängder med enkla jobb och dessutom en chans att få känna sig speciella.
Problemet är ju att det är i stort sett omöjligt att få tag på en elektriker som vill utföra ett enkelt jobb inom rimlig tid.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Problemet är ju att det är i stort sett omöjligt att få tag på en elektriker som vill utföra ett enkelt jobb inom rimlig tid.
Har du gjort dig omöjlig och hamnat på någon svart lista kanske?

För övrigt gäller väl det hantverkare i stort.
 
När det gäller andra hantverk så kan man göra jobbet själv eller anlita någon som kan om man inte vill vänta ett halvår på någon med rätt dokument.
 
E
useless useless skrev:
När det gäller andra hantverk så kan man göra jobbet själv eller anlita någon som kan om man inte vill vänta ett halvår på någon med rätt dokument.
Enligt vad jag läser här på forumet går tendenserna mot att försäkringsbolagen inte längre godkänner detta.
 
useless useless skrev:
Problemet är ju att det är i stort sett omöjligt att få tag på en elektriker som vill utföra ett enkelt jobb inom rimlig tid.
Ja absolut. Men för elektrikern är det ett guldläge att ha orderstocken full med lätta jobb att ta på vägen hem från ett annat jobb.
 
E
P PatrikJo skrev:
Ja absolut. Men för elektrikern är det ett guldläge att ha orderstocken full med lätta jobb att ta på vägen hem från ett annat jobb.
Rena mardrömmen snarare. Det ska bokas tider och all administration runt kostar betydligt mer än vad jobbet i fält gör.

Och ja, jag kan se att det vore bra om vissa enklare arbeten kunde utföras av bostadsägarna själva. Kanske med någon slags enklare kontroll, lite foton som laddas upp i en databas 10 år samt ett kontrollformulär där vissa moment intygas.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
M
E El-Löken66 skrev:
Enligt vad jag läser här på forumet går tendenserna mot att försäkringsbolagen inte längre godkänner detta.
Måste ju finnas mängder med domstolsfall som du kan hänvisa till där någon lekt elektriker hemma, huset brunnit ned och människan blivit nekad ersättning. Jag menar el som är reglerat i elsäkerhetslagen och inte något fjolligt våtrumscert.
 
E
M Markarbetaren skrev:
Måste ju finnas mängder med domstolsfall som du kan hänvisa till där någon lekt elektriker hemma, huset brunnit ned och människan blivit nekad ersättning. Jag menar el som är reglerat i elsäkerhetslagen och inte något fjolligt våtrumscert.
Kan vara, men ofta svårt för brand utredaren att samla tillräckligt med bevis för att peka på någon.

Sen tror jag inte detta händer alltför ofta egentligen, för stunden mycket värre med importerat undermåligt materiel signerat PRC.
 
T
M Markarbetaren skrev:
Måste ju finnas mängder med domstolsfall som du kan hänvisa till där någon lekt elektriker hemma, huset brunnit ned och människan blivit nekad ersättning. Jag menar el som är reglerat i elsäkerhetslagen och inte något fjolligt våtrumscert.
Plocka gärna fram en massa domar, vad jag vet så är det mycket ovanligt att någon döms , finns kanske 4-6 st i hela landet, där en obehörig fälld i domstol för ellagen.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Frågade svärfar igår över detta med personer som lägger ut bilder på nätet över elinstallationer.. Och själv inte har behörighet..
Det är inte alls lagligt enligt honom, behörig elinstallatör sedan 37 år.
Din svärfar har fel, det finns ingen lag som förbjuder, icke behöriga, att posta bilder på elinstallationer. Under förutsättning att det inte bryter mot tex upphovsrätt. ;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T
G Gabbe1 skrev:
Din svärfar har fel, det finns ingen lag som förbjuder, icke behöriga, att posta bilder på elinstallationer. Under förutsättning att det inte bryter mot tex upphovsrätt. ;)
Hade blivit lite konstigt om man blir stämd för att lagt ut en bild på elinstallation, du har helt rätt det är fullt lagligt.
Men visst råder det en konstig hierarki här på forumet ang el, men har just märkt av det även privat, jag ska installera en häll, fråga en elektriker i veckan om att göra det själv, han blev nästa arg att jag skulle göra det själv, frågade sedan nästa elektriker , han beskrev exakt hur jag skulle göra.

Sedan hitta jag här på forum "spisbibeln", den har en strålande beskrivning på hur man installerar själv.
Ut över detta så säger instruktionerna om hällen så här om jag kopplar fel :
Anvisning : Kontrollera att enheten är redo att använda: får du upp U400,E05 13 eller E , på enhetens display , så är den inte rätt ansluten , gör enheten strömlös och kontrollera sladdanslutningen.

Vilket då hänvisar till att även en elektriker kan koppla fel, men har uppenbart ingen större betydelse, bara göra om o göra rätt.
 
Redigerat:
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
E
T Takläggare skrev:
Hade blivit lite konstigt om man blir stämd för att lagt ut en bild på elinstallation, du har helt rätt det är fullt lagligt.
Men visst råder det en konstig hierarki här på forumet ang el, men har just märkt av det även privat, jag ska installera en häll, fråga en elektriker i veckan om att göra det själv, han blev nästa arg att jag skulle göra det själv, frågade sedan nästa elektriker , han beskrev exakt hur jag skulle göra.

Sedan hitta jag här på forum "spisbibeln", den har en strålande beskrivning på hur man installerar själv.
Det finns givetvis säkerhetsklassade anläggningar men jag tvivlar på att här finns allt för många bilder på sådana.

Berätta mer om denna hierarki, överst har vi ju RDK och vad följer sen?
Moderater, henpulare, hobos och sist de som faktiskt jobbar med det?
 
H Hermander skrev:
Ja det är konstigt om det stämmer men man kan tänka sig att de som läser till jurister har lite mer bakom pannbenet och fattar snabbare.
Nu är ju inte intelligens och jurist en självklarhet utan det har oxå med hur duktig man är på att plugga och det i sin tur har med vilka föräldrar du har, där med inte sagt att jurister inte är kloka men det är ingen förutsättning
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Mikael_L
G Gabbe1 skrev:
Din svärfar har fel, det finns ingen lag som förbjuder, icke behöriga, att posta bilder på elinstallationer. Under förutsättning att det inte bryter mot tex upphovsrätt. ;)
Jag tror texten blev lite tokig och betyder det du skriver bara om man läser den exakta lydelsen.

Jag tror det borde stått ungefär såhär:
"... som lägger ut bilder på nätet över elinstallationer de själva gjort"

Och det olagliga skulle varit att de själva gjort det, inte lagt upp bilden ...
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Har du gjort dig omöjlig och hamnat på någon svart lista kanske?

För övrigt gäller väl det hantverkare i stort.
Förr i tiden var det arbetsgivare som hade svarta listor, tiderna förändras
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.