P PM10 skrev:
Om man läser alla inlägg här så tänker jag, Vad är det för människor bakom , hur fasen orkar ni med alla nonsens svar och påfund
Samma här, dom flesta frågorna i EL-delen går till ytterligheter och blir långbänk av oanat slag med alla möjliga framtoningar om att det eller det får du inte göra o.s.v. Det som kommer har inte med vad en TS vill få fram utan är någon form av, vem vet bäst i detta. Sanslöst att en tråd kan urarta på det viset med ( mellan tummen och pekfingret ) den kompitens och erfarenhet som finns på forumet och då ska väl någon komma till sans och hejda sig. och inte mala på.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nu är lagen som lagen är om, om du tycker det är nonsens så får det stå för dig, om du tror dig veta något kan du ju skriva ett inlägg och argumentera för din sak.
Nöjer mig med min kommentar.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Mikael_L
Jag är en förespråkare för en del uppluckring och förenkling av regelverket kring elinstallation.
Det lite mer okomplicerade som det mesta av "hushållselen" ändå är borde kunna få utföras av folk som med lite lättare utbildning har lärt sig tillräckligt.
Exakt hur detta ska utformas är jag inte på det klara med.
Denna tråd är en bra tråd att diskutera detta i:
https://www.byggahus.se/forum/threads/elkoerkort.316804/

Men i vilket fall, jag anser inte att det hjälper "saken" att folk kommer med felaktigheter och rena stolligheter. För att kunna föra en framsyftande debatt om saker och ting så är det inte hjälpt av att folk tror att vem som helst kan koppla lite av vad som helst.

Jag anser att det är bäst att vi alla är med på tåget om hur regelverket faktiskt ser ut, hur vansinnigt begränsande det är och hur mycket logiska kullerbyttor det har, och sen tar debatten därifrån. Det som faktiskt är riktigt vansinnigt och ologiskt är lättare att motarbeta än det som är lite halvt OK.

Så försök inte påstå att regelverket ger tillåtelse till en massa, som inte stämmer. Det blir bara kontraproduktivt. Förutom att det är osant då.
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
Älskar när Byggahusforumet drar igång en koppla-el-själv-tråd. Trots att det alltid ballar ur så är det alltid lika underhållande
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
T Tokfarbrorn skrev:
Älskar när Byggahusforumet drar igång en koppla-el-själv-tråd. Trots att det alltid ballar ur så är det alltid lika underhållande
Jag är också här mest för underhållningsvärdet. Men den mer allvarliga bakgrunden är att skråväsendet avskaffades i Sverige 1846 för att det var ineffektivt och hindrade utvecklingen av ekonomin. 1919 återinförs det med behörighetsförordningen för den då nya yrkesgruppen elektriker och elektrikerskrået finns fortfarande kvar.

Det finns många andra aktiviteter än elinstallation som kan ställa till med svåra olyckor om de utförs felaktigt men det är bara för elinstallationer vi har ett så föråldrat och klumpigt system.
 
  • Gilla
åk-lagarn och 2 till
  • Laddar…
E
E Eld skrev:
Jag är också här mest för underhållningsvärdet. Men den mer allvarliga bakgrunden är att skråväsendet avskaffades i Sverige 1846 för att det var ineffektivt och hindrade utvecklingen av ekonomin. 1919 återinförs det med behörighetsförordningen för den då nya yrkesgruppen elektriker och elektrikerskrået finns fortfarande kvar.

Det finns många andra aktiviteter än elinstallation som kan ställa till med svåra olyckor om de utförs felaktigt men det är bara för elinstallationer vi har ett så föråldrat och klumpigt system.
Saker behöver inte vara dåliga bara för att de är gamla.

Men frågan är såklart intressant.
Ur ett samhällsperspektiv, vad är optimalt, att varje individ skolar in sig till ett jobb som denne behåller hela livet, möjligen med tillhörande befordringar, att denne byter arbetsplats 2-3 gånger eller att den byter arbetsplats 25 gånger samt bransch 4 gånger.
 
E El-Löken66 skrev:
Nu är lagen som lagen är om, om du tycker det är nonsens så får det stå för dig, om du tror dig veta något kan du ju skriva ett inlägg och argumentera för din sak.
Moralfilosofi är ett spännande ämne, man ska alltid följa lagen men att köra lite för fort det gör inget, el tycker en del köpa smuggelsprit tycker en annan, el arbeta svart det gör inget tycker den tredje, så lagmoral tenderar att följa min plånbok och vad jag upplevt och varit med om o erfarenhet. Köpte själv dunksprit när jag var ung tills någon sade att det är samma människor som smugglar knark och säljer slavar.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
E
K kortis skrev:
Moralfilosofi är ett spännande ämne, man ska alltid följa lagen men att köra lite för fort det gör inget, el tycker en del köpa smuggelsprit tycker en annan, el arbeta svart det gör inget tycker den tredje, så lagmoral tenderar att följa min plånbok och vad jag upplevt och varit med om o erfarenhet. Köpte själv dunksprit när jag var ung tills någon sade att det är samma människor som smugglar knark och säljer slavar.
Oavsett vad folk anser, vart den moraliska kompassen pekar, bör det aldrig vara en nackdel att känna till vad som gäller, var gränsen går. Vilken sida dessa än önskar hålla sig på.

Att det finns ögontjänare i samhället är inget nytt, men detta är inget ord som finns i de yngsta generationernas vokabulär.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Konstigt att en fullt utbildad elektriker med alla behörigheter har längre utbildningstid än en jurist , det räcker ju att kolla yt , vad jobbar du själv med
Ja det är konstigt om det stämmer men man kan tänka sig att de som läser till jurister har lite mer bakom pannbenet och fattar snabbare.
 
  • Gilla
  • Haha
J Vos och 2 till
  • Laddar…
Efter att ha läst denna tråd så kan jag bara dra slutsatsen att reglerna runt elarbeten i Sverige är bisarra.
Det är uppenbart att ett gäng byråkrater har gått all in på byråkratiska krumbukter för att jävlas med folk...
Jag har t.ex. en utbildning där jag får konstruera och rita ställverk och därmed tala om för elekrikerna hur de ska koppla allting men jag får inte lagligt installera ett eluttag.

Jag har även haft nöjet att se två elektriker felsöka ett jordfel på en byggarbetsplats. Det tog dom två timmar att hitta felet. Jag kan garantera att jag skulle hittat det på fem minuter.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Saker behöver inte vara dåliga bara för att de är gamla.

Men frågan är såklart intressant.
Ur ett samhällsperspektiv, vad är optimalt, att varje individ skolar in sig till ett jobb som denne behåller hela livet, möjligen med tillhörande befordringar, att denne byter arbetsplats 2-3 gånger eller att den byter arbetsplats 25 gånger samt bransch 4 gånger.
Tveklöst alternativ 2 eller 3. Alla behöver en spark i baken då och då. Annars stelnar hjärnan av all betong. En betongbil håller alltid trumman i rotation. Man mår helt enkelt bättre av att hela tiden utvecklas.
 
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här kom det enda svaret som tråden behövde.
Men då hade det ju dock blivit en väl så kort och tråkig tråd. :)
Nej, tråden behövde inte detta svar. Det är nämligen ren lögn och det vet du förhoppningsvis.
Det är just elektriker som envisas med att slänga ur sig "låt bli allt!" och "du får absolut inte göra något själv!" som gör att man inte kan ta elektriker på allvar. Ni förstör för alla. Vissa saker får och ska endast behöriga installatörer göra, absolut. Men när ni hävdar att endast utbildade experter kan klamra en kabel snyggt eller använda skruv och plugg blir det bara trams.

När man använder "hempulat" som ett skällsord har man inte heller greppat hur många urusla, oseriösa, slarviga och inkompetenta elektriker som finns där ute. Att elektriker inte insett hur många inkompetenta elektriker det finns beror nog på att elektriker sällan själva anlitar elektriker.

Att anlita ett proffs för att montera ett eluttag brukar innebära att man får ett snett uttag med fel plugg installerat för 2000 spänn plus olika avgifter och tillägg. Men förstås med 99999% rabatt på uttaget från Ahlsell, så att det bara blir dubbelt så dyrt som på Bauhaus. Jobba med den frågan istället för att hoppa på alla uppgivna hempulare som känner sig tungna att göra saker själva för att få det bra.
 
  • Gilla
  • Haha
Ptr1097 och 6 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Nej, tråden behövde inte detta svar. Det är nämligen ren lögn och det vet du förhoppningsvis.
Det är just elektriker som envisas med att slänga ur sig "låt bli allt!" och "du får absolut inte göra något själv!" som gör att man inte kan ta elektriker på allvar. Ni förstör för alla. Vissa saker får och ska endast behöriga installatörer göra, absolut. Men när ni hävdar att endast utbildade experter kan klamra en kabel snyggt eller använda skruv och plugg blir det bara trams.

När man använder "hempulat" som ett skällsord har man inte heller greppat hur många urusla, oseriösa, slarviga och inkompetenta elektriker som finns där ute. Att elektriker inte insett hur många inkompetenta elektriker det finns beror nog på att elektriker sällan själva anlitar elektriker.

Att anlita ett proffs för att montera ett eluttag brukar innebära att man får ett snett uttag med fel plugg installerat för 2000 spänn plus olika avgifter och tillägg. Men förstås med 99999% rabatt på uttaget från Ahlsell, så att det bara blir dubbelt så dyrt som på Bauhaus. Jobba med den frågan istället för att hoppa på alla uppgivna hempulare som känner sig tungna att göra saker själva för att få det bra.
Men det är ju precis så. Det är inte elektrikerna som bestämmer, det är elsäkerhetsverket. Som förvisso har lagt sig fullständigt på rygg inför elektrikerskråets lobbyverksamhet.
Lagen säger att du i stort sett inte får göra någonting förutom under vissa förutsättningar byta trasig utrustning mot likvärdig. Elektrikerna är självklart nöjda med den situationen då den ger mängder med enkla jobb och dessutom en chans att få känna sig speciella.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
E
P PatrikJo skrev:
Men det är ju precis så. Det är inte elektrikerna som bestämmer, det är elsäkerhetsverket. Som förvisso har lagt sig fullständigt på rygg inför elektrikerskråets lobbyverksamhet.
Lagen säger att du i stort sett inte får göra någonting förutom under vissa förutsättningar byta trasig utrustning mot likvärdig. Elektrikerna är självklart nöjda med den situationen då den ger mängder med enkla jobb och dessutom en chans att få känna sig speciella.
Fel igen. Majoriteten av elektriker tar aldrig ut sin behörighet/auktorisation utan är helt nöjda att installera på arbetstid.

Att det ger mängder med enkla jobb har jag svårt att se, denna bubbla på Byggahus representerar inte samhället i stort, men lite gör det kanske, svårt att mäta.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
M
K kortis skrev:
Man får väl kalla huset för något annat så är det ok, man får helt enkelt runda hörnen,
ajaj nu hoppar paragrafryttarna fram.
Det är också möjligt att använda attefallshuset som komplementbyggnad, det vill säga som till exempel uthus, garage, förråd, växthus, och gästhus
Problemet är ju permanent uthyrning som det gällde, då ska det klassas som komplementsbostad. Men visst, jag kan inreda mitt garage med kök och toa för uthyrning. Allt handlar ju om hur mycket man vill/vågar tänja på gränserna, oavsätt om det gäller dra el till en friggebod eller hyra ut en komplementsbyggnad permanent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.