21 959 läst · 320 svar
22k läst
320 svar
E85 i motorer. Vad är det och hur fungerar det.
Jaså. Vilka idioter..Kloge skrev:
Man kan ju ha andra åsikter men man behöver inte bete sig som ett arsle..
Det skulle ha märkts direkt om det vore såna problem fortfarande... Jag tror att det är gamla synder som ligger kvar..Kloge skrev:
Det är iaf fakta att E85 äter med på säten och ventiler.A Avemo skrev:
Tänk på att Bensin är en salig blandning av kolväten medan Etanol är en mera homogent bränsle med korta molekyler med relativt lite kol.
Alltid intressant med olika fakta och vinklar.Huddingebo skrev:
De flesta av er som inte tror på detta är ju iallafall inte otrevliga.. Tack för det..
Man ska ju komma ihåg att biltilverkare designar sina bilar/motorer för att klara 20-30000mil med bibehållen prestanda. Och minst halva sträckan med helt bibehållen emissionsprestanda.Maskintok skrev:
Dessutom så kostar 1% haverier enorma belopp. Om 100 personer i Sverige konverterar till E85 och kör 20000mil och 5% får motorskador så vet jag varken om det är så speciellt vanligt eller skulle uppmärksammas speciellt mycket.
Intressant vinkel..Huddingebo skrev:Man ska ju komma ihåg att biltilverkare designar sina bilar/motorer för att klara 20-30000mil med bibehållen prestanda. Och minst halva sträckan med helt bibehållen emissionsprestanda.
Dessutom så kostar 1% haverier enorma belopp. Om 100 personer i Sverige konverterar till E85 och kör 20000mil och 5% får motorskador så vet jag varken om det är så speciellt vanligt eller skulle uppmärksammas speciellt mycket.
Men helt klart möjligt..
https://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=6922
Citat"1) Man hade sett vissa tecken på slitage eller "pitting" vid accelererade livslängdsprov och tog därför det säkra före det osäkra och kostade på ett bättre material i de första massproducerade motorerna för E85.
2) Man var orolig för galvanisk korrosion eftersom etanol är ett polärt kolväte (mer eller mindre elektriskt ledande, till skillnad från t ex bensin), och av den anledningen var motortillverkarna mer noga än vanligt med att använda stål som är så lika som möjligt ur galvanisk synpunkt (samma legeringsämnen, samma kolhalt osv) i både ventilsäten och ventiler.
3) Den lägre avgastemperaturen och större vattenhalten i E85-avgaser gör att avgasventilerna och deras säten kommer att utsättas för kondensvatten under en längre tid efter varje kallstart än man är van vid från bensindrift.
Att ventilerna skulle vara beroende av smörjning från bränslet är orimligt. I avgaserna bör ju i princip allt bränsle redan vara uppbränt så avgasventilerna får aldrig del av någon bränslesmörjning. Ser man på insugningsventilerna så kommer ju de, ur denna synpunkt, att gå TOTALT osmorda på t ex dieslar och direktinsprutade bensinmotorer (FSI, GDI mm). Åtminstone om man bortser från eventuell smörjning pga oljedimma från vevhusventilationen, och den finns ju där på en motor med sluten vevhusventilation även då den körs på E85.
Om man gör en jämförelse med motorer för gasformiga bränslen (gasol/LPG, biogas/naturgas/LNG, gengas), som ju totalt saknar smörjande egenskaper, så tycks ju de motorerna knappast ha några problem med insugningsventilerna men däremot kan avgasventilerna få problem pga att gasformiga bränslen inte kan ge någon förångningskylning, varför avgastemperaturen blir högre än man är van vid från flytande bränslen.
I varje fall finns det överhuvudtaget inga kända fall av ventilskador i konverterade motorer, däremot finns det exempel på motsatsen - att en del äldre motorer som är ökända för att ha mjuka ventilsäten och kräva ständiga ventiljusteringar vid hård körning på blyfri bensin, klarar sig betydligt bättre på E85."
Citat"1) Man hade sett vissa tecken på slitage eller "pitting" vid accelererade livslängdsprov och tog därför det säkra före det osäkra och kostade på ett bättre material i de första massproducerade motorerna för E85.
2) Man var orolig för galvanisk korrosion eftersom etanol är ett polärt kolväte (mer eller mindre elektriskt ledande, till skillnad från t ex bensin), och av den anledningen var motortillverkarna mer noga än vanligt med att använda stål som är så lika som möjligt ur galvanisk synpunkt (samma legeringsämnen, samma kolhalt osv) i både ventilsäten och ventiler.
3) Den lägre avgastemperaturen och större vattenhalten i E85-avgaser gör att avgasventilerna och deras säten kommer att utsättas för kondensvatten under en längre tid efter varje kallstart än man är van vid från bensindrift.
Att ventilerna skulle vara beroende av smörjning från bränslet är orimligt. I avgaserna bör ju i princip allt bränsle redan vara uppbränt så avgasventilerna får aldrig del av någon bränslesmörjning. Ser man på insugningsventilerna så kommer ju de, ur denna synpunkt, att gå TOTALT osmorda på t ex dieslar och direktinsprutade bensinmotorer (FSI, GDI mm). Åtminstone om man bortser från eventuell smörjning pga oljedimma från vevhusventilationen, och den finns ju där på en motor med sluten vevhusventilation även då den körs på E85.
Om man gör en jämförelse med motorer för gasformiga bränslen (gasol/LPG, biogas/naturgas/LNG, gengas), som ju totalt saknar smörjande egenskaper, så tycks ju de motorerna knappast ha några problem med insugningsventilerna men däremot kan avgasventilerna få problem pga att gasformiga bränslen inte kan ge någon förångningskylning, varför avgastemperaturen blir högre än man är van vid från flytande bränslen.
I varje fall finns det överhuvudtaget inga kända fall av ventilskador i konverterade motorer, däremot finns det exempel på motsatsen - att en del äldre motorer som är ökända för att ha mjuka ventilsäten och kräva ständiga ventiljusteringar vid hård körning på blyfri bensin, klarar sig betydligt bättre på E85."
Varför har de flex-fuel med minst rapporterade antal motorskador andra material i säten och/eller ventiler?Maskintok skrev:
Ibland även andra kolvringar? För skoj skull?
Förbränningstemperaturen är också högre i en seriöst konverterad Flex-fuelmotor pga tidigare tändning.
Hur många kompenserar topplocken för den ökade termiska lasten?
En del har gjort det, andra inte.
Redigerat:
Jag har dålig koll på etanol i bilar..Huddingebo skrev:Varför har de flex-fuel med minst rapporterade antal motorskador andra material i säten och/eller ventiler?
Ibland även andra kolvringar? För skoj skull?
Förbränningstemperaturen är också högre i en seriöst konverterad Flex-fuelmotor pga tidigare insprutning.
Hur många kompenserar topplocken för den ökade termiska lasten?
En del har gjort det, andra inte.
Jag har det endast i mina mindre motorer och ena traktorn..
Direktinsprutade motorer hade också problem i början med kortare livslängd på ventilsäten.Kloge skrev:[länk]
Citat"1) Man hade sett vissa tecken på slitage eller "pitting" vid accelererade livslängdsprov och tog därför det säkra före det osäkra och kostade på ett bättre material i de första massproducerade motorerna för E85.
2) Man var orolig för galvanisk korrosion eftersom etanol är ett polärt kolväte (mer eller mindre elektriskt ledande, till skillnad från t ex bensin), och av den anledningen var motortillverkarna mer noga än vanligt med att använda stål som är så lika som möjligt ur galvanisk synpunkt (samma legeringsämnen, samma kolhalt osv) i både ventilsäten och ventiler.
3) Den lägre avgastemperaturen och större vattenhalten i E85-avgaser gör att avgasventilerna och deras säten kommer att utsättas för kondensvatten under en längre tid efter varje kallstart än man är van vid från bensindrift.
Att ventilerna skulle vara beroende av smörjning från bränslet är orimligt. I avgaserna bör ju i princip allt bränsle redan vara uppbränt så avgasventilerna får aldrig del av någon bränslesmörjning. Ser man på insugningsventilerna så kommer ju de, ur denna synpunkt, att gå TOTALT osmorda på t ex dieslar och direktinsprutade bensinmotorer (FSI, GDI mm). Åtminstone om man bortser från eventuell smörjning pga oljedimma från vevhusventilationen, och den finns ju där på en motor med sluten vevhusventilation även då den körs på E85.
Om man gör en jämförelse med motorer för gasformiga bränslen (gasol/LPG, biogas/naturgas/LNG, gengas), som ju totalt saknar smörjande egenskaper, så tycks ju de motorerna knappast ha några problem med insugningsventilerna men däremot kan avgasventilerna få problem pga att gasformiga bränslen inte kan ge någon förångningskylning, varför avgastemperaturen blir högre än man är van vid från flytande bränslen.
I varje fall finns det överhuvudtaget inga kända fall av ventilskador i konverterade motorer, däremot finns det exempel på motsatsen - att en del äldre motorer som är ökända för att ha mjuka ventilsäten och kräva ständiga ventiljusteringar vid hård körning på blyfri bensin, klarar sig betydligt bättre på E85."
Gissa varför.
Sen verkar du precis som många andra blanda ihop hög avgastemperatur med hög förbränningstemperatur.
De går alltid åt motsatt håll, stiger den ena sjunker den andra och vise versa.
Låt oss inte blanda ihop två helt olika fenomen här. Att det byggs upp avlagringar av kol inne i motorn är något negativt som man försöker undvika. Det är varken bra för ventiler eller övriga motorn. Jag vidhåller att bensin utan tillsats av bly eller liknande saknar smörjande effekt på ventilerna.Huddingebo skrev:
Det stämmer säkert som du säger att det blir större problem med korrosion när man kör på etanol. Det drar till sig vatten och det bildas syror vid ofullständig förbränning vilket enligt min erfarenhet känns på lukten.
Nu gällde det småmotorer i första hand. Jag tror att ganska få småmotorer får leva så länge att ventilerna blir utslitna. De flesta kastas av andra orsaker långt innan dess.
Du som är en av de som har koll.Huddingebo skrev:Varför har de flex-fuel med minst rapporterade antal motorskador andra material i säten och/eller ventiler?
Ibland även andra kolvringar? För skoj skull?
Förbränningstemperaturen är också högre i en seriöst konverterad Flex-fuelmotor pga tidigare insprutning.
Hur många kompenserar topplocken för den ökade termiska lasten?
En del har gjort det, andra inte.
Varför tror du att jag kan köra ungefär lika länge och mer effektivt med mina sågar på E85 än med Alkylat?..
Jag tror det har att göra med vad jag gjort med dämparna..