A
Kloge Kloge skrev:
Jag har i andra forum och grupper på Facebook försvarat etanolinblandningen i bensin och fått på pälsen för det.
För att inte tala om när jag skrev positivt om elbilar i Bensinupproret 2.0.
Då blev jag utslängd!
Jaså. Vilka idioter..
Man kan ju ha andra åsikter men man behöver inte bete sig som ett arsle..
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
A
Kloge Kloge skrev:
Min Golf från 2003 har rullat totalt 32000 mil och ca 13 000 av dem med sprit i tanken.
Det finns säkerligen bättre och sämre motorer men jag har läst i etanolforumet i flera år och det funkar bra. Hade någon där havererat sin motor så hade man sagt det.
Det skulle ha märkts direkt om det vore såna problem fortfarande... Jag tror att det är gamla synder som ligger kvar..
 
A Avemo skrev:
På vilket sätt skiljer sig detta påstående från vad jag skrev?

Ok. Det har jag inga belägg för att säga emot. Men att etanol orsakar korrosion är något helt annat än att bensin smörjer ventilerna.
Det är iaf fakta att E85 äter med på säten och ventiler.
Tänk på att Bensin är en salig blandning av kolväten medan Etanol är en mera homogent bränsle med korta molekyler med relativt lite kol.
 
A
Jag hade gärna testat metanol lika gärna.
Men har svårt att finna det..
Får nog bränna själv isåfall.. ;)

Vi gör ju redan etanol idag av skogsråvara..
Så varför inte göra mer istället för att sälja den till Tyskland...?
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är iaf fakta att E85 äter med på säten och ventiler.
Tänk på att Bensin är en salig blandning av kolväten medan Etanol är en mera homogent bränsle med korta molekyler med relativt lite kol.
Alltid intressant med olika fakta och vinklar.
De flesta av er som inte tror på detta är ju iallafall inte otrevliga.. Tack för det..
 
Maskintok skrev:
Vi gör ju redan etanol idag av skogsråvara..
Så varför inte göra mer istället för att sälja den till Tyskland...?
Vem tillverkar den?
 
Maskintok skrev:
Alltid intressant med olika fakta och vinklar.
De flesta av er som inte tror på detta är ju iallafall inte otrevliga.. Tack för det..
Man ska ju komma ihåg att biltilverkare designar sina bilar/motorer för att klara 20-30000mil med bibehållen prestanda. Och minst halva sträckan med helt bibehållen emissionsprestanda.
Dessutom så kostar 1% haverier enorma belopp. Om 100 personer i Sverige konverterar till E85 och kör 20000mil och 5% får motorskador så vet jag varken om det är så speciellt vanligt eller skulle uppmärksammas speciellt mycket.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Man ska ju komma ihåg att biltilverkare designar sina bilar/motorer för att klara 20-30000mil med bibehållen prestanda. Och minst halva sträckan med helt bibehållen emissionsprestanda.
Dessutom så kostar 1% haverier enorma belopp. Om 100 personer i Sverige konverterar till E85 och kör 20000mil och 5% får motorskador så vet jag varken om det är så speciellt vanligt eller skulle uppmärksammas speciellt mycket.
Intressant vinkel..
Men helt klart möjligt..
 
https://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=7&t=6922

Citat"1) Man hade sett vissa tecken på slitage eller "pitting" vid accelererade livslängdsprov och tog därför det säkra före det osäkra och kostade på ett bättre material i de första massproducerade motorerna för E85.

2) Man var orolig för galvanisk korrosion eftersom etanol är ett polärt kolväte (mer eller mindre elektriskt ledande, till skillnad från t ex bensin), och av den anledningen var motortillverkarna mer noga än vanligt med att använda stål som är så lika som möjligt ur galvanisk synpunkt (samma legeringsämnen, samma kolhalt osv) i både ventilsäten och ventiler.

3) Den lägre avgastemperaturen och större vattenhalten i E85-avgaser gör att avgasventilerna och deras säten kommer att utsättas för kondensvatten under en längre tid efter varje kallstart än man är van vid från bensindrift.

Att ventilerna skulle vara beroende av smörjning från bränslet är orimligt. I avgaserna bör ju i princip allt bränsle redan vara uppbränt så avgasventilerna får aldrig del av någon bränslesmörjning. Ser man på insugningsventilerna så kommer ju de, ur denna synpunkt, att gå TOTALT osmorda på t ex dieslar och direktinsprutade bensinmotorer (FSI, GDI mm). Åtminstone om man bortser från eventuell smörjning pga oljedimma från vevhusventilationen, och den finns ju där på en motor med sluten vevhusventilation även då den körs på E85.

Om man gör en jämförelse med motorer för gasformiga bränslen (gasol/LPG, biogas/naturgas/LNG, gengas), som ju totalt saknar smörjande egenskaper, så tycks ju de motorerna knappast ha några problem med insugningsventilerna men däremot kan avgasventilerna få problem pga att gasformiga bränslen inte kan ge någon förångningskylning, varför avgastemperaturen blir högre än man är van vid från flytande bränslen.

I varje fall finns det överhuvudtaget inga kända fall av ventilskador i konverterade motorer, däremot finns det exempel på motsatsen - att en del äldre motorer som är ökända för att ha mjuka ventilsäten och kräva ständiga ventiljusteringar vid hård körning på blyfri bensin, klarar sig betydligt bättre på E85."
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Alltid intressant med olika fakta och vinklar.
De flesta av er som inte tror på detta är ju iallafall inte otrevliga.. Tack för det..
Varför har de flex-fuel med minst rapporterade antal motorskador andra material i säten och/eller ventiler?
Ibland även andra kolvringar? För skoj skull?

Förbränningstemperaturen är också högre i en seriöst konverterad Flex-fuelmotor pga tidigare tändning.
Hur många kompenserar topplocken för den ökade termiska lasten?
En del har gjort det, andra inte.
 
Redigerat:
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Varför har de flex-fuel med minst rapporterade antal motorskador andra material i säten och/eller ventiler?
Ibland även andra kolvringar? För skoj skull?

Förbränningstemperaturen är också högre i en seriöst konverterad Flex-fuelmotor pga tidigare insprutning.
Hur många kompenserar topplocken för den ökade termiska lasten?
En del har gjort det, andra inte.
Jag har dålig koll på etanol i bilar..
Jag har det endast i mina mindre motorer och ena traktorn..
 
Kloge Kloge skrev:
[länk]

Citat"1) Man hade sett vissa tecken på slitage eller "pitting" vid accelererade livslängdsprov och tog därför det säkra före det osäkra och kostade på ett bättre material i de första massproducerade motorerna för E85.

2) Man var orolig för galvanisk korrosion eftersom etanol är ett polärt kolväte (mer eller mindre elektriskt ledande, till skillnad från t ex bensin), och av den anledningen var motortillverkarna mer noga än vanligt med att använda stål som är så lika som möjligt ur galvanisk synpunkt (samma legeringsämnen, samma kolhalt osv) i både ventilsäten och ventiler.

3) Den lägre avgastemperaturen och större vattenhalten i E85-avgaser gör att avgasventilerna och deras säten kommer att utsättas för kondensvatten under en längre tid efter varje kallstart än man är van vid från bensindrift.

Att ventilerna skulle vara beroende av smörjning från bränslet är orimligt. I avgaserna bör ju i princip allt bränsle redan vara uppbränt så avgasventilerna får aldrig del av någon bränslesmörjning. Ser man på insugningsventilerna så kommer ju de, ur denna synpunkt, att gå TOTALT osmorda på t ex dieslar och direktinsprutade bensinmotorer (FSI, GDI mm). Åtminstone om man bortser från eventuell smörjning pga oljedimma från vevhusventilationen, och den finns ju där på en motor med sluten vevhusventilation även då den körs på E85.

Om man gör en jämförelse med motorer för gasformiga bränslen (gasol/LPG, biogas/naturgas/LNG, gengas), som ju totalt saknar smörjande egenskaper, så tycks ju de motorerna knappast ha några problem med insugningsventilerna men däremot kan avgasventilerna få problem pga att gasformiga bränslen inte kan ge någon förångningskylning, varför avgastemperaturen blir högre än man är van vid från flytande bränslen.

I varje fall finns det överhuvudtaget inga kända fall av ventilskador i konverterade motorer, däremot finns det exempel på motsatsen - att en del äldre motorer som är ökända för att ha mjuka ventilsäten och kräva ständiga ventiljusteringar vid hård körning på blyfri bensin, klarar sig betydligt bättre på E85."
Direktinsprutade motorer hade också problem i början med kortare livslängd på ventilsäten.
Gissa varför.

Sen verkar du precis som många andra blanda ihop hög avgastemperatur med hög förbränningstemperatur.
De går alltid åt motsatt håll, stiger den ena sjunker den andra och vise versa.
 
Ang ventilerna så kör jag ibland motorväg med 120 km/h fartgräns. Då min hastighetsmätare visar lite fel så kör jag i 130 mätarfart och då varvar den 3800 rpm.
Snart kanske ventilerna flyger ut? :)
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det är iaf fakta att E85 äter med på säten och ventiler.
Tänk på att Bensin är en salig blandning av kolväten medan Etanol är en mera homogent bränsle med korta molekyler med relativt lite kol.
Låt oss inte blanda ihop två helt olika fenomen här. Att det byggs upp avlagringar av kol inne i motorn är något negativt som man försöker undvika. Det är varken bra för ventiler eller övriga motorn. Jag vidhåller att bensin utan tillsats av bly eller liknande saknar smörjande effekt på ventilerna.

Det stämmer säkert som du säger att det blir större problem med korrosion när man kör på etanol. Det drar till sig vatten och det bildas syror vid ofullständig förbränning vilket enligt min erfarenhet känns på lukten.

Nu gällde det småmotorer i första hand. Jag tror att ganska få småmotorer får leva så länge att ventilerna blir utslitna. De flesta kastas av andra orsaker långt innan dess.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Ang ventilerna så kör jag ibland motorväg med 120 km/h fartgräns. Då min hastighetsmätare visar lite fel så kör jag i 130 mätarfart och då varvar den 3800 rpm.
Snart kanske ventilerna flyger ut? :)
Varför skulle de göra det?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Varför har de flex-fuel med minst rapporterade antal motorskador andra material i säten och/eller ventiler?
Ibland även andra kolvringar? För skoj skull?

Förbränningstemperaturen är också högre i en seriöst konverterad Flex-fuelmotor pga tidigare insprutning.
Hur många kompenserar topplocken för den ökade termiska lasten?
En del har gjort det, andra inte.
Du som är en av de som har koll.
Varför tror du att jag kan köra ungefär lika länge och mer effektivt med mina sågar på E85 än med Alkylat?..
Jag tror det har att göra med vad jag gjort med dämparna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.