A
Kloge Kloge skrev:
Bra tråd! Jag har blandtankat bilar med upp till 50% e85 utan att någon av etanolmyterna inträffat.
Även min gamla (bensin)traktor Volvo T32 går på e85, inför sommarens körningar så har jag ökat tändningen från 30´ före öd till 40´ före öd. Ska bli intressant och se förbrukningen, borde minska något
Men va härligt, jag kör en gammal David Brown 22c på E85..
Går lite hetsigt så jag ska ta och kolla tändningen (y)
 
Fina gammal traktor!
Min gick dessutom märkbart svalare med e85 jämfört med bensin så bara fördelar!
Actionfilm från i somras
 
Kloge Kloge skrev:
Bra tråd! Jag har blandtankat bilar med upp till 50% e85 utan att någon av etanolmyterna inträffat.
Vilka är myterna du tänker på?
 
Bensinpumpen havererar, slangar och packningar löses upp, insprutarna tål inte e85, kolvringarna fräts sönder, oljan blir dålig och måste bytas dubbelt så ofta. (Kör man mest korta turer så förångas inte etanolen vid samma temp som bensin utan etanolen förångas vid 88 grader. Kör man regelbundet längre turer så att oljan blir genomvarm så är det inga problem.

Ena bilen, Golf mk4, har rullat ca 13 000 mil på 50%e85 och 50% bensin.
Senaste bränsleförbrukning mätt vid pump är 0,73 l/mil
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
I början var det mer sulfat i E85. Dom orsakade en del av dessa problem. Det orsakade mycket av det dåliga rykte som E85 fick.
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
R
Kloge Kloge skrev:
Ena bilen, Golf mk4, har rullat ca 13 000 mil på 50%e85 och 50% bensin.
Senaste bränsleförbrukning mätt vid pump är 0,73 l/mil
Ok?
Min golf mk8 drar 0.45-0.5 blandad körning på endast bensin...
Din golf drar lika mycket som min gamla bensinare V70N 2001......
 
Enligt instruktionsboken ska min dra 0,69 blandad körning.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vilka är myterna du tänker på?
Högre förbrukning, sämre smörjning, svårt att få motorn att tända.. Ja de gamla vanliga..
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Högre förbrukning, sämre smörjning, svårt att få motorn att tända.. Ja de gamla vanliga..
Påstår du att det är myter? Etanol innehåller ca 35-40% mindre emergi, hur kompenserar du för det?
Tidigare tändning som möjligjörs av högre oktantal vinner tillbaks en lite del av det lägre värmevärdet.

Sämre smörjning i ottomotorer märks främst i bilar som har rullat hårt och i mer än 10-15000mil eller mer, och som ej har anpassats med tex hårdare säten, andra material i ventiler etc.
Det är inget påhitt att etanol "smörjer sämre" än bensin som har längre kolvätekedjor ovh mer kol.

Svårare att tända handlar mest om kallstarter i kallt klimat. Enkelt att kompensera bort.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
A
Kloge Kloge skrev:
Fina gammal traktor!
Min gick dessutom märkbart svalare med e85 jämfört med bensin så bara fördelar!
Actionfilm från i somras [media]
Men va! En welger 350..
Jäklar det var ett tag sedan..
Medium variant eller lös?
Gick ju hur fint som helst... (y)
Fan va jag vill ut och pressa hö..
Har en fortschritt k442 medium press..
Kallar den för fårskiten..:crysmile:.. En blå..
Och en gul bm 650 som drar.. (y):cool:
 
  • Gilla
Kloge
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Bensinpumpen havererar, slangar och packningar löses upp, insprutarna tål inte e85, kolvringarna fräts sönder, oljan blir dålig och måste bytas dubbelt så ofta. (Kör man mest korta turer så förångas inte etanolen vid samma temp som bensin utan etanolen förångas vid 88 grader. Kör man regelbundet längre turer så att oljan blir genomvarm så är det inga problem.

Ena bilen, Golf mk4, har rullat ca 13 000 mil på 50%e85 och 50% bensin.
Senaste bränsleförbrukning mätt vid pump är 0,73 l/mil
De tyska E85 motorerna hade i princip inga materialskillnader jämfört med de rena bensinvarianterna.
Grundmotorns livslängd förkortades tydligt för fordon som gick kontinuerligt på E85 i många år.
Ett tydligt exempel är alla Ford Focus som rullade hos hemtjänsten.
Allt möjligt slets ut, kolvringar sprack till och med.

Bland de bättre var 9-5 Biopower var bland de.mest genomarbetade E85 motorerna.
De klarade sig tom utan etanolsensor i tanken.
 
Maskintok skrev:
Högre förbrukning, sämre smörjning, svårt att få motorn att tända.. Ja de gamla vanliga..
Det är ju ett lägre energiinnehåll i etanol än i bensin. Så en högre förbrukning blir det väl oftast. Sämre smörjning låter onekligen som en myt. Smörjning är ju inte vad man har bränsle till. Det är väl för starternas skull som man blandar i bensin. En varm motor kan gå bra på ren etanol men det blir problem med kallstarter.

Slangar och membran har ju en tendens att torka och spricka med tiden. Och det brukar vara många som skyller på nyare bränslen för det. Precis som att många tror att man inte kan lagra bensin under mer än ett år. Det är alltid bekvämt att ha någon ursäkt varför en motor går sönder eller man inte får igång den.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Påstår du att det är myter? Etanol innehåller ca 35-40% mindre emergi, hur kompenserar du för det?
Tidigare tändning som möjligjörs av högre oktantal vinner tillbaks en lite del av det lägre värmevärdet.

Sämre smörjning i ottomotorer märks främst i bilar som har rullat hårt och i mer än 10-15000mil eller mer, och som ej har anpassats med tex hårdare säten, andra material i ventiler etc.
Det är inget påhitt att etanol "smörjer sämre" än bensin som har längre kolvätekedjor ovh mer kol.

Svårare att tända handlar mest om kallstarter i kallt klimat. Enkelt att kompensera bort.
Jag kompenserar på mina sågar med att modifiera dämparen.
Eller porta utblåset..
Sågens motor ger då högre varv och då kan jag köra på lägre varv generellt.
Det skiljer 15 min på en tank Alkylat och en tank E85. Det kan jag leva med..
34% ungefär lägre energi i etanol.

Framförallt så blir det billigare för mig att köra med detta bränsle.. Och jag mår bättre själv också... Med Alkylat fick jag slem i svalget ofta.. Men inget av detta.. Bara mer friskluft..
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Sämre smörjning i ottomotorer märks främst i bilar som har rullat hårt och i mer än 10-15000mil eller mer, och som ej har anpassats med tex hårdare säten, andra material i ventiler etc.
Det är inget påhitt att etanol "smörjer sämre" än bensin som har längre kolvätekedjor ovh mer kol.
Detta måste väl ändå vara en sammanblandning? Bly i bensinen smörjer ventilsäten. Så för att få acceptabel livslängd på en motor som skall gå med blyfritt bränsle krävs hårdare ventiler och ventilsäten. Men vid de temperaturer som ventilerna når i motorn hjälper inte vare sig bensin eller etanol till att smörja. Det förångas.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
A
A Avemo skrev:
Det är ju ett lägre energiinnehåll i etanol än i bensin. Så en högre förbrukning blir det väl oftast. Sämre smörjning låter onekligen som en myt. Smörjning är ju inte vad man har bränsle till. Det är väl för starternas skull som man blandar i bensin. En varm motor kan gå bra på ren etanol men det blir problem med kallstarter.

Slangar och membran har ju en tendens att torka och spricka med tiden. Och det brukar vara många som skyller på nyare bränslen för det. Precis som att många tror att man inte kan lagra bensin under mer än ett år. Det är alltid bekvämt att ha någon ursäkt varför en motor går sönder eller man inte får igång den.
Ja man blandar i för att underlätta..
Ja lite mindre energi, men högre oktan tal, det är det jag använder mig av..

Vet inte om någon av er kollat in min YouTube kanal? Där finns många sågar som går på E85... Kan ju lägga hit någon om ni vill höra och se.. För skillnad är det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.