T
Ja jag kolla på besiktningsprotokoll , det står uppmätt undertryck i eldstad vid funktions test -22 Pa
 
T
B Byggdjuret skrev:
Vad vill du komma fram till?
Du menar att du vet bättre och vad som gjorts än de 4 sakkunniga som varit på plats
plats?
Du anser att ts har fel i hur kaminen ska monteras men du har aldrig varit på plats själv och sett den
Du har väldigt mycket konstiga åsikter men du själv aldrig varit på plats. Har du läst monteringsanvisning för just en kaminen och årtalet?
Se själva näst sista raden , uppmätt undertryck i eldstaden .
Detta var ett krav att denna mätning utfördes , antingen en miss i Sthlm att den inte utfördes , spec när han har så stora problem med kamin .
 
  • Protokoll från besiktning visar näst sista raden med uppmätt undertryck i eldstaden, text och signaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
B Byggdjuret skrev:
Du anser att ts har fel i hur kaminen ska monteras men du har aldrig varit på plats själv och sett den
Du har väldigt mycket konstiga åsikter men du själv aldrig varit på plats. Har du läst monteringsanvisning för just en kaminen och årtalet?
Ja jag är mycket bekant med både kamin och monteringsanvisningen , i montering står det att man ska limma skarvar om den ska målas , samt hur den ska spacklas/lagas om det finns mindre transportskador , vilket är en ganska lustig sak att dom nämner även det. denna finns även i äldre monteringsanvisningar, innan denna aktuella modell av Monaco. som sagt , inklädnaden han har beställt är till för att den ska målas. Även Johan själv har berättat i första delen på denna tråd, varför dom spackla, att det står att man får fylla lim i skarvar o glipor. Samt att luckan har bytts ut, här nedanför.

Sedan gick det ett halvår innan vi fick hjälp med luckan, en ny lucka monterades. Den nya luckan blev bättre och gick nu att stänga, men den blir fortfarande sned och stängs inte på ett korrekt sätt - det ryker fortfarande in.

Här är sista punkten där sotaren inte utfört besiktningen rätt ,(jag har berättat varför den ryker in) där jag bevisat med mitt besiktningsprotokoll , tror inte en besiktning godkänner i Stockholm en kamin som ryker in, när dom inte gör det i andra delar av landet. Lägger man in en rökpatron och stänger luckan så ryker det in.

Akryllim Limmet används för att limma elementen mot väggen, för att limma ihop elementen och för att fylla igen spalter. Mindre skador Eldstaden klarar mindre skador som uppstått vid transport och hantering. Dessa kan repareras med akryl-/lättspackel. För perfekta resultat kan du spackla med lämpligt spackel och sedan slipa med sandpapper. Mindre skador och ojämna ytor kan spacklas. Om skadan är djup eller mer omfattande rekommenderar vi att du fyller den upprepade gånger med kakellim eller cementspackel så att materialet inte sjunker in. Jämna till med t.ex. en fuktig svamp eller liknande. Fina sprickor Byggmaterialet runt eldstaden kan röra på sig. Framför allt i nya hus är det vanligt att byggmaterial sätter sig de första åren. Dessutom krymper alla betongelement i avtagande grad i upp till 15 månader. Som resultat kan det bildas små sprickor i betongen/ murverket.
Använd eldstaden i några månader. Om det uppkommer sprickor ska du skrapa ur dem med en skruvmejsel eller liknande (så att det blir mer plats för akrylspackel). Dammsug ytorna för att avlägsna eventuellt damm. Spruta in akrylspackel och jämna till det med en spatel eller ditt finger som du doppat i tvålvatten. Spalten kan målas efter några dagar.
 
En fundering. Om nu luckan inte är tät. Varför ska man då ha tätningslister runt luckan? Varför läser man att om det ryker in genom luckan så är den otät.
Ska luckan vara tät eller inte?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Ja jag är mycket bekant med både kamin och monteringsanvisningen , i montering står det att man ska limma skarvar om den ska målas , samt hur den ska spacklas/lagas om det finns mindre transportskador , vilket är en ganska lustig sak att dom nämner även det. denna finns även i äldre monteringsanvisningar, innan denna aktuella modell av Monaco. som sagt , inklädnaden han har beställt är till för att den ska målas. Även Johan själv har berättat i första delen på denna tråd, varför dom spackla, att det står att man får fylla lim i skarvar o glipor. Samt att luckan har bytts ut, här nedanför.

Sedan gick det ett halvår innan vi fick hjälp med luckan, en ny lucka monterades. Den nya luckan blev bättre och gick nu att stänga, men den blir fortfarande sned och stängs inte på ett korrekt sätt - det ryker fortfarande in.

Här är sista punkten där sotaren inte utfört besiktningen rätt ,(jag har berättat varför den ryker in) där jag bevisat med mitt besiktningsprotokoll , tror inte en besiktning godkänner i Stockholm en kamin som ryker in, när dom inte gör det i andra delar av landet. Lägger man in en rökpatron och stänger luckan så ryker det in.

Akryllim Limmet används för att limma elementen mot väggen, för att limma ihop elementen och för att fylla igen spalter. Mindre skador Eldstaden klarar mindre skador som uppstått vid transport och hantering. Dessa kan repareras med akryl-/lättspackel. För perfekta resultat kan du spackla med lämpligt spackel och sedan slipa med sandpapper. Mindre skador och ojämna ytor kan spacklas. Om skadan är djup eller mer omfattande rekommenderar vi att du fyller den upprepade gånger med kakellim eller cementspackel så att materialet inte sjunker in. Jämna till med t.ex. en fuktig svamp eller liknande. Fina sprickor Byggmaterialet runt eldstaden kan röra på sig. Framför allt i nya hus är det vanligt att byggmaterial sätter sig de första åren. Dessutom krymper alla betongelement i avtagande grad i upp till 15 månader. Som resultat kan det bildas små sprickor i betongen/ murverket.
Använd eldstaden i några månader. Om det uppkommer sprickor ska du skrapa ur dem med en skruvmejsel eller liknande (så att det blir mer plats för akrylspackel). Dammsug ytorna för att avlägsna eventuellt damm. Spruta in akrylspackel och jämna till det med en spatel eller ditt finger som du doppat i tvålvatten. Spalten kan målas efter några dagar.
T Takläggare skrev:
Ja jag är mycket bekant med både kamin och monteringsanvisningen , i montering står det att man ska limma skarvar om den ska målas , samt hur den ska spacklas/lagas om det finns mindre transportskador , vilket är en ganska lustig sak att dom nämner även det. denna finns även i äldre monteringsanvisningar, innan denna aktuella modell av Monaco. som sagt , inklädnaden han har beställt är till för att den ska målas. Även Johan själv har berättat i första delen på denna tråd, varför dom spackla, att det står att man får fylla lim i skarvar o glipor. Samt att luckan har bytts ut, här nedanför.

Sedan gick det ett halvår innan vi fick hjälp med luckan, en ny lucka monterades. Den nya luckan blev bättre och gick nu att stänga, men den blir fortfarande sned och stängs inte på ett korrekt sätt - det ryker fortfarande in.

Här är sista punkten där sotaren inte utfört besiktningen rätt ,(jag har berättat varför den ryker in) där jag bevisat med mitt besiktningsprotokoll , tror inte en besiktning godkänner i Stockholm en kamin som ryker in, när dom inte gör det i andra delar av landet. Lägger man in en rökpatron och stänger luckan så ryker det in.

Akryllim Limmet används för att limma elementen mot väggen, för att limma ihop elementen och för att fylla igen spalter. Mindre skador Eldstaden klarar mindre skador som uppstått vid transport och hantering. Dessa kan repareras med akryl-/lättspackel. För perfekta resultat kan du spackla med lämpligt spackel och sedan slipa med sandpapper. Mindre skador och ojämna ytor kan spacklas. Om skadan är djup eller mer omfattande rekommenderar vi att du fyller den upprepade gånger med kakellim eller cementspackel så att materialet inte sjunker in. Jämna till med t.ex. en fuktig svamp eller liknande. Fina sprickor Byggmaterialet runt eldstaden kan röra på sig. Framför allt i nya hus är det vanligt att byggmaterial sätter sig de första åren. Dessutom krymper alla betongelement i avtagande grad i upp till 15 månader. Som resultat kan det bildas små sprickor i betongen/ murverket.
Använd eldstaden i några månader. Om det uppkommer sprickor ska du skrapa ur dem med en skruvmejsel eller liknande (så att det blir mer plats för akrylspackel). Dammsug ytorna för att avlägsna eventuellt damm. Spruta in akrylspackel och jämna till det med en spatel eller ditt finger som du doppat i tvålvatten. Spalten kan målas efter några dagar.
Har du varit hemma hos ts och tagit del av dokument? Eftersom du uttalar dig så tvärsäkert om den kaminen specifikt. Annars så du bör skruva ner din din självsäkerhet gällande just hans kamin.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Nissens
B Byggdjuret skrev:
En fundering. Om nu luckan inte är tät. Varför ska man då ha tätningslister runt luckan? Varför läser man att om det ryker in genom luckan så är den otät.
Ska luckan vara tät eller inte?
Keddy har inga tätningslister runt luckan, och luftspjällen är inte täta in i rummet. De fungerar perfekt med den konstruktionen.
 
B Byggdjuret skrev:
En fundering. Om nu luckan inte är tät. Varför ska man då ha tätningslister runt luckan? Varför läser man att om det ryker in genom luckan så är den otät.
Ska luckan vara tät eller inte?
Problemet är väl i hus med undertryck att kaminen riskerar att bli ett extra tilluftsdon om det inte är tätt och då måste vägas in i totalen när man balanserar flödena. När kaminen väl är igång och det är drag i röret så tar den luften från tilluftsröret. Men läcker rökgaser in? Knappast...
 
T
B Byggdjuret skrev:
Har du varit hemma hos ts och tagit del av dokument? Eftersom du uttalar dig så tvärsäkert om den kaminen specifikt. Annars så du bör skruva ner din din självsäkerhet gällande just hans kamin.
För att sätt punkt på hela saken om behöriga, proffs, kunnande osv.

Det finns två olika sätt att godkänna en installation av en eldstad, ett gäng proffs och ett gäng eller några med någorlunda kunskaper, Johan har använt sig av punkt 1 hela vägen. Skulle han ha använt sig av punkt 2 så skulle han inte ha några problem.

Detta är besiktning av Johans installation, alltså, en till 4 st personer han nämnt alla med någorlunda kunskaper.

1) En vanlig, gammaldags, installationsbesiktning utförs av en besiktningsman godkänd av kommunen (ex. skorstensfejarmästare eller en skorstensfejartekniker – de som i dagligt tal kallas sotare eller av annan sakkunnig godkänd av kommunen).

Proffs med ett större kunnande och är fullt utbildade att installera, besikta/funktionsprov osv. Skulle Johan använt sig av proffs så skulle han inte ha något problem, om det dyker upp problem berättar dom vad som är problemet, samt att dom testar kamin, då som den ska användas. samt mäter pascal mätning osv. detta gör inte punkt 1, dessa glada men inte lika utbildade personer, som Johan använt sig av.
2)En SSR-Godkänd besiktning utförs enbart av besiktningsmän anslutna till SSR (Sveriges Skorstensfejarmästares Riksförbund). Den besiktningsformen är likvärdig över hela landet, och till grund för besiktningens utförande finns en vägledning och alla besiktningsmän har utbildats i systemet. Man kan säga att den besiktningsformen är kvalitetssäkrad för kundens bästa. Det finns inte samma utrymme för godtycklighet som i det gamla besiktningsförfarandet och man gör en fullständig funktionsprovning av anläggningen – dvs. kontrollerar att den fungerar i praktiken, inte bara teoretiskt.
 
Redigerat:
T
Här är delen som inte Johans glada besiktningsmän inte förstått, samt inte ens utfört. utan dom har bara blint stått och stirra på luckan som inte till 100% gick rakt emot tätningsgarnet , dom har bokstavligen inte kunna tänkt längre än näsan räcker!

Funktionsprovning Att utföra ett funktionsprov av eldstaden är ett obligatoriskt moment i SSR Godkänd Besiktning Installation, Överlåtelse och Status. Funktionsprovet ska utföras med ventilationssystemet i drift och med byggnadens klimatskärm färdigställd. Det innebär att funktionsprovet inte kan utföras förrän eldningsanläggningen, ventilationssystemet inklusive processventilation (till exempel spisfläktar och i förekommande fall centraldammsugare med avluft), samt eventuella övriga brandskyddstekniska installationer är i driftklart skick. Där kontrolleras även vid provningen att samtliga eventuella uteluftintag är öppna och att eventuella tilluftsanordningar är i driftsatt, fungerande skick. Innan funktionsprovningen utförs, kontrolleras eldstadens och rökkanalens brandskyddsnivå (detta kan göras innan ventilationssystemet är i driftklart skick). Rökkanalens längd och tvärsnitt dokumenteras. Inne- och utetemperaturer och atmosfärstryck dokumenteras.
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Fast nu rabblar ni upp exakt samma argument som i flera omgångar redan har avhandlats i denna tråd. Den ena sidan lär bevisligen inte kunna övertyga den andra -- och eftersom målet slutade i förlikning så finns det inget behov av det heller.

Med andra ord så röstar jag på alternativ C. När kommer resultatet?
Jag hade tänkte skicka ut resultatet för ett par dagar sedan men det lutar åt att Byggahus vill göra en avslutande artikel i ämnet. Får se om det blir så, om det inte blir en artikel så kommer svaret på gissningsleken rappt här i forumet.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
A
J johannordin skrev:
Jag hade tänkte skicka ut resultatet för ett par dagar sedan men det lutar åt att Byggahus vill göra en avslutande artikel i ämnet. Får se om det blir så, om det inte blir en artikel så kommer svaret på gissningsleken rappt här i forumet.
Behövs inte... Din kamin suger, sedan om det är luft eller i det stora hela... Spelar ingen större roll... :rofl: ska ses med glimten i ögat...
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
då är man inne på besserwisser fasoner som kan reta upp vem som helst.

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
Gisses vad du (Takläggaren) raljerar över SSR förträfflighet och underkänner de jag anlitat (som för övrigt är extremt välutbildade och med mångårig erfarenhet inom ämnet).

Kan informera att jag i min jakt på besiktningspersoner också varit i samtal med VD på Sveriges Skorstensfejarmästares Riksförbund och ombett att denne ska skaka fram en besiktningsperson.

Tyvärr misslyckades alltså VD'n med att skaka fram en besiktningsperson som kunde komma ut och göra en kompletterande besiktning, han beklagade att han inte kunde hjälpa till och lade på.

SSR är säkert en bra standard & kontroll i många situationer, men fegisarna som pysslar med att genomföra dessa besiktningar, deras yrkesheder ger jag inte ett öre för! Hade de agerat med den integritet och yrkesstolthet de påstår sig ha, så hade de kommit ut och gjort ett utlåtande även när de ev. skulle kunna hamna i en situation där de fått underkänna en branschkollegas arbete!
 
  • Gilla
onaka och 12 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Tror min slutsats är att aldrig handla från Eldabutiken, när de flyr garantiärende och tar nära på noll ansvar. (För troligen hade de aldrig tagit sitt ansvar om det inte vore för all dålig uppmärksamhet detta ärendet har gett). Beundrar din ork att driva detta ärendet.
Jag har planer att byta ut min kamin. Och varje gång jag passerar en Eldabutik är in första tanke "den där skitkedjan ska jag inte handla av".

Så jag undrar hur mycket de tappat i badwill på detta. Måste vara en hel del miljoner.
 
  • Gilla
Ntek och 6 till
  • Laddar…
J johannordin skrev:
Jag hade tänkte skicka ut resultatet för ett par dagar sedan men det lutar åt att Byggahus vill göra en avslutande artikel i ämnet. Får se om det blir så, om det inte blir en artikel så kommer svaret på gissningsleken rappt här i forumet.
'
Jäkla kliffhanger.

Jag gissar iaf på C

Och har otroligt stor sympati för dig. När man köper saker vill man att de fungerar utan att man blir dragen inför tingsrätten för att man ställer sånna enkla krav

Är det riktigt illa får du skapa en insamling så ska jag sponsra lite iaf.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.