E El-Löken66 skrev:
Jovisst, skulle det väl behövas kan det ju vara guld, men hur dessa situationer skulle uppstå vet jag inte, allt är flyttbart, bara en fråga om vilja.

Finns ju även flexibla bits hållare, kanske gör samma jobb annars? Exempelvis :

[bild]
Men med det resonemanget behöver inteTS någon ny maskin alls. Flexhållare är dessutom dåliga att borra med.

Det finns en nyare, starkare borstlös version av Boschen @Mikael_L tipsade om ovan, den heter 35 FC och är fantastisk. Snurrar tillräckligt snabbt för att borra med också vilket är perfekt ihop med vinkelchucken. I tråden jag länkade i mitt första inlägg här ovan ses våndan i mitt val mellan den, Festool och Milwaukee. Nu i efterhand hade jag gjort samma val igen.
 
  • Gilla
Pingo och 1 till
  • Laddar…
Hmm, jag är kluven vad det gäller slagskruvdragare och om man verkligen behöver en. Jag lånade en DeWalt
DCF887N av svärfar ett tag inför altan- och pergola- bygge och jag vet ärligt talat inte om jag kan säga att jag tycker den drar in skruvar "bättre" än en vanlig borrskruvdragare (Jag har en DeWalt DCD796N).

Den är ju klart smidigare och lättare såklart men jag ser nog inte riktigt behovet för en hobbysnickare eller hemmarenoverare om jag ska vara ärlig...

Hur som, så har jag en sån här för att skruva där det är trångt: https://www.proffsmagasinet.se/mask...ar/milwaukee-osd2-vinkelskruvtillsats-jm52141

Jag skulle hellre satsa på en sån och en enklare/billigare slagskruvdragare med bara "rak" chuck istället. Dels blir det billigare och dels tror jag de har en bättre och starkare konstruktion.
 
I irrbloss skrev:
Jag har sedan tidigare en borrskruvdragare, den är något klumpig till vissa jobb. Jag har blivit lite förtjust i formfaktorn på slagskruvdragare då de är så nätta och korta. Vissa modeller kommer även med vinkel så man kan skruva i hörn med mera. Har aldrig ägt en slagskruvdragare, men upptäckte att de flesta modeller av dessa inte har momentring. Kanske inte funkar med den principen som en slagskruvdragare använder?

Hur som helst, ute efter en liten variant av skruvdragare, gärna med momentinställning (tror jag). Kollat lite på Festool-varianter som verkar sjukt smidiga och även kommer med olika vinkeladaptrar med mera. Vill man upp till 18V-modellerna kostar de dock närmare 10000 för ett komplett paket. Kanske 12V räcker, men skulle vara trevligt med en lite starkare också. Inser att 18V-modellerna förmodligen blir lite klumpigare med större batteri osv, men skulle nog kunna leva med det. Viktigaste är att de är välbalanserade och inte för långa, dvs gärna utan chuck.

Förslag på bra märken/modeller som skulle funka? Gärna lite påkostade om det innebär en trevligare användarupplevelse och längre hållbarhet, dock inte i 10000-kronorsklassen... :)

Vill kunna använda den från allt till att montera skåp/möbler och kanske dra i en och annan trallskruv (inte huvudanvändning dock).
Jag kan rekommendera att verkligen känna runt på olika maskiner hur de ligger i handen. Man kan snabbt bli trött om den ligger fel. Själv undviker jag maskiner med batteriet i handtaget. Har ett gäng olika dragare(ca 10st) men brukar mest använda en Makita 12V slagskruvdragare som ligger bra i min hand. Funderar på att skaffa en 18V också, men måste nog dölja det för min sambo... ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jovisst, skulle det väl behövas kan det ju vara guld, men hur dessa situationer skulle uppstå vet jag inte, allt är flyttbart, bara en fråga om vilja.

Finns ju även flexibla bits hållare, kanske gör samma jobb annars? Exempelvis :

[bild]
Jag gillar dessa med 90 graders vinkel på men de fungerar bäst med slagskruvmejsel. Utan slagskruvmejsel kommer de vilja snurra runt av konstant vridmoment.
 
anders07 anders07 skrev:
Hmm, jag är kluven vad det gäller slagskruvdragare och om man verkligen behöver en. Jag lånade en DeWalt
DCF887N av svärfar ett tag inför altan- och pergola- bygge och jag vet ärligt talat inte om jag kan säga att jag tycker den drar in skruvar "bättre" än en vanlig borrskruvdragare (Jag har en DeWalt DCD796N).

Den är ju klart smidigare och lättare såklart men jag ser nog inte riktigt behovet för en hobbysnickare eller hemmarenoverare om jag ska vara ärlig...

Hur som, så har jag en sån här för att skruva där det är trångt: [länk]

Jag skulle hellre satsa på en sån och en enklare/billigare slagskruvdragare med bara "rak" chuck istället. Dels blir det billigare och dels tror jag de har en bättre och starkare konstruktion.
Du har rätt så till vida att en absolut inte behöver någon slagskruvdragare som hemmapulare. Med det sagt skulle jag absolut inte vilja vara utan, tex förra sommaren 15 m upp på ett stort plåttak då vi bytte ut alla gamla spik mot skruv. Att då kunna sträcka sig så långt det går och ändå enkelt kunna driva i en skruv gjorde arbetet både säkrare och snabbare.
Person på tak med säkerhetssele, utsikt över kyrka och sjö, i byggprojektsammanhang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan så skruvar de faktiskt bättre också då bitset inte tenderar att vandra upp ur spåret som det vill med konstant moment från en vanlig dragare. Vid vissa tillfällen är det en viktig fördel medan det ibland inte spelar ngn roll.
 
  • Gilla
MrJay och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker T maskiner känns lite konstiga i balans när man vant sig vid C.
 
  • Gilla
mattiasp och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Jag kan rekommendera att verkligen känna runt på olika maskiner hur de ligger i handen. Man kan snabbt bli trött om den ligger fel. Själv undviker jag maskiner med batteriet i handtaget. Har ett gäng olika dragare(ca 10st) men brukar mest använda en Makita 12V slagskruvdragare som ligger bra i min hand. Funderar på att skaffa en 18V också, men måste nog dölja det för min sambo... ;)
Absolut, en viktig sak att tänka på.

Och det glömde jag att nämna om just den där Bosch GSR 12V-15, den har ju batteriet i handtaget som därmed blir lite grovt.
Det finns maskiner som är värre (jag har haft en) och detta handtaget står jag ut med, även om jag skulle föredragit lite smäckrare. Har man små händer kan det verkligen bli ett problem (att det inte känns skönt att jobba med maskinen), och även med stora händer så kan det vara så, vi har ju alla våra egna preferenser.
 
C
E El-Löken66 skrev:
Det där är ingen slagskruvdragare utan mer en roterande skruvmejsel.
Det är ingen slagskruvdragare, nej, men den är faktiskt hyfsat stark för en 12-voltare.
Den går definitivt utmärkt att använda som borrmaskin. Har den enkom för att den briljerar i knepiga situationer där man inte kommer åt med den vanliga skruvdragaren. Jag har inte sett någon offsetadapter som kommer så nära vägg/hörn som denna.

Men om TS är ute efter en stark maskin är det inte i 12V-klassen man skall leta. Även om det finns många fina 12V-maskiner är de ju ändå de klenaste maskinerna i modellserierna.
 
E El-Löken66 skrev:
Det där är ingen slagskruvdragare utan mer en roterande skruvmejsel.

Men visst att mindre hål kan funka, fast något mer kraftfullt lär väl tas fram i längden.

Men kan du nu @Mikael_L berätta varför vi ska köpa denna maskin med en mängd lustiga tillbehör, vad tillför dessa i praktiken?
Du kan hålsåga med den.... ;)(y)
Jag har en, och levde i tron att det inte var möjligt och har alltid tagit fram 18V´arn, men nu minns inte vem det var här, som hävdade att det funkade fint, så jag testade och visst funkade det med dosfräs genom OSB och panelbit.
Sen finns det ju även en GSR 12V-35FC som är något starkare än 12V-15FC.

Tillbehören du kallar för lustiga, är allt annat än ploj-grejer.
Excenter och vinkelchuck har rädda mig åtskilliga ggr.
Vanlig chuck behöver du till dosfräsen ;)
Och bitschucken låser bitset, men du kan lika gärna köra med den direkt i maskinen om du vill..

Jag har satt alla skivor i garaget, skruvat en massa trall mm med mina 12v dragare, utan några bekymmer.
Är klart de skruvdragare som används mest här hemma.

Så jag tror din inställning att kalla den el-skruvmejsel och tillbehören för lustiga säger mer om dig än om skruvdragaren, i all välmening. :love:
 
  • Gilla
  • Älska
FreQa och 3 till
  • Laddar…
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Jag kan rekommendera att verkligen känna runt på olika maskiner hur de ligger i handen. Man kan snabbt bli trött om den ligger fel. Själv undviker jag maskiner med batteriet i handtaget. Har ett gäng olika dragare(ca 10st) men brukar mest använda en Makita 12V slagskruvdragare som ligger bra i min hand. Funderar på att skaffa en 18V också, men måste nog dölja det för min sambo... ;)
Jävlar också, måste sluta läsa såna här trådar... råkade klicka hem en på lunchen En ny Makita sladdlös skruvdragare på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Mikael_L
  • Laddar…
E
FredrikR FredrikR skrev:
@El-Löken66
Jag kan låta dryg, och det är inte mening, lite mer med glimten i ögat. ;)

Jag la ner lite tid och sökte bakåt och hittade vad jag letade efter:
[länk]
Kika härifrån, så ser du, jag blev själv förvånad, och tänkte att @Jonas Persson snackade i nattmössan, men... :oops:

Trevlig helg! (y)
Nejdå, den kanske är bra då.
Trevlig helg!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
35FC'n har väl ungefär samma moment som deras andra Bosch andra 12-voltare. Kolla skruvarna man drar i med 12V-maskinerna från lite olika tillverkare här, det är verkligen kraft nog för de flesta skruvuppdrag för en "hempulare". På tyska förvisso, men bilderna talar väl nog, ca 8min in.
Kommer skaffa 12-voltsserien också, kör 18V idag, har flera olika knackare/slagskruvare också men nej, de åker väldigt väldigt sällan fram. Det är faktiskt bara när det kommer till att dra större M-gängad skruv som det börjar bli/känns aktuellt.

Visst sparar det något lite vridmoment i armen, men för vanligt skruvande/vanliga skruvar inget som jag känner är störande med en vanlig dragare. Och inte går det fortare med en slagskruvare heller, däremot låter det så in i h..... vilket stör mig ganska ordentligt. De har helt klart sin plats, men inget jag använder för vanligt skruvande.
 
I irrbloss skrev:
Har du testat 18V-modellerna? Verkar som många älskar CXS men inte C18. Hittat många inlägg om det, bland annat här: [länk]
Ja, jag har båda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.