Den översta bilden är taget mitt på golvet, den andra Bilden är tagen där betonggolvet möter det gamla trägolvet. Där kan man se att ballasten kommit fram eftersom vi var tvungna att slipa mera där vid kanten på grund av ojämn gjutning. Inget som stör mig, blir mera liv i golvet.
 
Den övergången var fin! Hur 17 fick ni golven i nivå?

Mvh, Kalle Kiander
Byggblogg: www.hemresan.net
 
En hel del mätande innan gjutningen och lite slipning på slutet.
 
Fortsätter plattan på lägre nivå under trägolvet eller är det en äldre del av huset?

Mvh, Kalle Kiander
Byggblogg: www.hemresan.net
 
Trägolvet är en äldre del av huset. Betonggolvet finns i tillbyggnaden.
 
Jag förstår. Knepigt det där med att vi vill ha både parkett och betong på samma plan.

Mvh, Kalle Kiander
Byggblogg: www.hemresan.net
 
Dom nybyggen jag varit på har haft sänkta golvhöjder där det ska vara parkett eller tex badrum
 
@eeekarlsson Finns det fler bilder du vill dela med dig?

Jag ska slipa enligt Bronze och samma ytfinish som du valde.
 
Det var riktigt snyggt. Vi vill verkligen ha den matta ytan och inte så mycket synlig ballast. Men vi önskar även få betonggolvet ljusare. Har någon använt sig av ljus pigment i betongen?
 
Muthai Muthai skrev:
Det var riktigt snyggt. Vi vill verkligen ha den matta ytan och inte så mycket synlig ballast. Men vi önskar även få betonggolvet ljusare. Har någon använt sig av ljus pigment i betongen?
Jag fick offert på vit pigment i betongen, men det var extremt dyrt. Extra kostnad på 1500 kr/ kubik.
Detta gällde 2% pigmentstillsats. Men betongstationerna har ofta betongprover med olika färger ni kan titta på. Så gjorde vi.
 
  • Gilla
Muthai
  • Laddar…
Tänk på att ballasten kommer framträda mycket mer om betongen blir ljusare själv tycker jag det är för lite skillnad för att betala så mycket extra. Har slipat ett golv som va gjutet med röd betong det blev riktigt bra.mvh Andreas
 
  • Gilla
Muthai
  • Laddar…
Då kanske vi kör på ett ljust klinker/granitkeramik istället. Är just ute efter en sandstenslook i nyansen.
 
Du kan ju kolla på sk designspackel där kan du välja färg och slipper ballast. Bara va noga med leverantör
 
  • Gilla
Muthai
  • Laddar…
Bra idé. Vad ska man tänka på vid val av leverantör?
 
Muthai Muthai skrev:
Bra idé. Vad ska man tänka på vid val av leverantör?
Vi valde industriflyt istället för design. Blev något billigare. Vet dock inte hur ljust man kan få det. Vi har en mellangrå nyans, matt lack. 265m2 utan skarvar. Industrigolv med matt lack i mellangrå nyans i ett ljust rum utan skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Muthai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.