harry73
H Husdröm10 skrev:
Det är väl inte ”virkets värde” som är den dyra biten i ett sådant här fall utan rättegångskostnaderna. Det kan bli dyrt för den som tagit lagen i egna händer!
Inte om det handlar om små skadestånd. Begär markägaren 100 000kr, och blir det 10 000kr, då anses markägaren vara den förlorande parten som ska betala rättegångskostnaderna
 
Jag skulle nog formulera ett brev, ett vanligt brev och posta. Min erfarenhet av släktingar i den ålder markägaren är i är att de inte svarar i telefon om det är ett (för dem) okänt nummer. Ett rekommenderat brev (som någon föreslog) kan säkert vara ångestframkallande och dessutom möjligen besvärligt för en äldre herre att hämta ut.

Och jag skulle hålla tonen vänlig, helst lättförståelig men inte smörande och inte för styltig eller byråkratisk.

Att åka åka dit och knacka på kanske kan funka men min erfarenhet är att man kanske inte öppnar dörren för ett okänt ansikte. I den åldern är det väl inte heller konstigt om han äger fastigheten men kanske bor på något äldreboende, hur den delen funkar med mantalsskrivning osv kanske någon annan kan svara på

Tänker allt ovan eftersom du inte fått svar
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Jag tror också att ett vanligt brev är bäst med tanke på alla bedrägerier som är mot äldre. Klart de är misstänksamma mot okända telefonsamtal och besök.
 
harry73 harry73 skrev:
Om man tittar på detaljplanen, ser man att man gjorde det smart och genomtänkt.
Gatumark är så stor att det ryms gata med gångbana och liten grönpeppar och eventuellt parkeringsplatser. Man reserverade även utrymme för en vändplats.
Tanken var alltså att man ska kunna ha ett gatunät med bra kommunal standard där.
Nu sköts det av en samfällighetsförening och de vill inte lägga pengar på det, så det är snarare stugbystandard nu. Men hela området är gatubarn och hör till samfälligheten.

Det rimliga hade såklart varit om samfälligheten ägde marken.
Grönpeppar och gatubarn. Och då har du ändå redigerat inlägget. Man undrar ju hur illa det var innan! :thinking:;)
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
F
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Det är en åsikt - men så ser det ut överallt... SÅ har det set ut i alla fritidshusområden jag har haft "intressen" i... Man styckar av fastigheter och sedan blir delar av stamfastigheten kvar. Varför är det konstigt? Hur menar du att det skulle se ut?
likväl är det inte ovanligt att den markstumpen som inte sällan är 1,5-4m eller nåt sånt som blir kvar mellan väg och avstyckning förvaltas och sköts av just samfälligheten för vägen. Skulle säga att det ofta ligger i markägarens intresse att det är så.
 
Vet inte i vad mån det är lämpligt att lämna allmänna råd dryga 90 poster in i en tråd, men vafan:

Nötegårdsgubbens allmänna råd (NGGAR 2021:1) om impedimentsmark mellan väg och tomt
1 § Håll som tomtägare löpande efter växtligheten mellan tomtgräns och väg så att träd inte växer sig så stora att de eventuellt kan få ett ekonomiskt värde.

2 § Då impedimentsmark till sin natur inte väntas ge någon ekonomisk avkastning kan storleksgränsen för träd av ekonomiskt värde sättas relativt högt.

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
Dessa allmänna råd gäller med omedelbar verkan.
 
  • Gilla
  • Haha
blackarrow och 10 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vet inte i vad mån det är lämpligt att lämna allmänna råd dryga 90 poster in i en tråd, men vafan:

Nötegårdsgubbens allmänna råd (NGGAR 2021:1) om impedimentsmark mellan väg och tomt
1 § Håll som tomtägare löpande efter växtligheten mellan tomtgräns och väg så att träd inte växer sig så stora att de eventuellt kan få ett ekonomiskt värde.

2 § Då impedimentsmark till sin natur inte väntas ge någon ekonomisk avkastning kan storleksgränsen för träd av ekonomiskt värde sättas relativt högt.

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
Dessa allmänna råd gäller med omedelbar verkan.
Ja ta bort sly så blir det inte fler trådar om träd som skuggar, träd i vägkanten, träd som fallit, kostnad för att ta ner träd, motorsågskörkort, rötter på grannens tomt, vem som ansvarar för alla löv, hur träd som inte ägaren avverkat ska värderas, ...

paragraf ett ska inte underskattas (y)
 
F fsn skrev:
likväl är det inte ovanligt att den markstumpen som inte sällan är 1,5-4m eller nåt sånt som blir kvar mellan väg och avstyckning förvaltas och sköts av just samfälligheten för vägen. Skulle säga att det ofta ligger i markägarens intresse att det är så
Vad som är vanligt och ovanligt spelar ju ingen roll i det aktuella fallet - utan hur det är just där. Det kan stå i anläggningsbeslutet - eller så gör det inte det. Eventuellt finns en GA av typen "Mark" eller "Grönområden" som kan vara av intresse och eventuellt gör det inte det. På många håll är man skyldig att underhålla diken och vägrenar och på andra får man inte röra skiten med pincett. Vad som ligger i markägarens intresse bör man eventuellt överlåta åt markägaren att fundera på. Det är inte alltid hen kommer fram till samma sak som de som har hus i området. Att det blir konflikter med markägaren, d.v.s. den som tjänat miljoner på att stycka av tomterna, i dylika områden är snarare regel än undantag. En samfällighet som jag hamnade som delägare i hade en gemensamhetsanläggning som kallades vägar och grönområden som innebar att en utomstående markägares skog skulle skötas som "park". Samfällighetsföreningen bytte under en period styrelse varje år och konflikterna med markägaren varade i decennier...

Borde det vara så? Blev det bättre av att markägaren var "bygdens starke man"?

Det var bara att sälja...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nötegårdsgubbens allmänna råd (NGGAR 2021:1) om impedimentsmark mellan väg och tomt
1 § Håll som tomtägare löpande efter växtligheten mellan tomtgräns och väg så att träd inte växer sig så stora att de eventuellt kan få ett ekonomiskt värde.

2 § Då impedimentsmark till sin natur inte väntas ge någon ekonomisk avkastning kan storleksgränsen för träd av ekonomiskt värde sättas relativt högt.

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
Dessa allmänna råd gäller med omedelbar verkan.
3 § Den som bryter mot 1 § i dessa allmänna råd döms för impedimentmarksförsummelse till medverkan i evighetslånga trådar på internetforumet Byggahus.se med därtill förknippade risker av smädelse och andra påhopp.
 
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
F
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Vad som är vanligt och ovanligt spelar ju ingen roll i det aktuella fallet - utan hur det är just där. Det kan stå i anläggningsbeslutet - eller så gör det inte det. Eventuellt finns en GA av typen "Mark" eller "Grönområden" som kan vara av intresse och eventuellt gör det inte det. På många håll är man skyldig att underhålla diken och vägrenar och på andra får man inte röra skiten med pincett. Vad som ligger i markägarens intresse bör man eventuellt överlåta åt markägaren att fundera på. Det är inte alltid hen kommer fram till samma sak som de som har hus i området. Att det blir konflikter med markägaren, d.v.s. den som tjänat miljoner på att stycka av tomterna, i dylika områden är snarare regel än undantag. En samfällighet som jag hamnade som delägare i hade en gemensamhetsanläggning som kallades vägar och grönområden som innebar att en utomstående markägares skog skulle skötas som "park". Samfällighetsföreningen bytte under en period styrelse varje år och konflikterna med markägaren varade i decennier...

Borde det vara så? Blev det bättre av att markägaren var "bygdens starke man"?

Det var bara att sälja...
Dina egna reflektioner har som du själv skrev inget med saken att göra, kolla hur det är här istället.
 
F fsn skrev:
Dina egna reflektioner har som du själv skrev inget med saken att göra, kolla hur det är här istället.
Att sätta andras felaktiga tvärsäkerhet i ett annat ljus kan vara värdefullt även i denna tråd.
 
F
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Att sätta andras felaktiga tvärsäkerhet i ett annat ljus kan vara värdefullt även i denna tråd.
Genom att själv göra samma felaktiga antagande, snacka om att kasta pil i gummibåt. Jag lovar dig att oddsen fortfarande är försvinnande låga på att det första antagande från Nötegåtdsgubben är det som gäller i slutändan vilket alltså är att samfälligheten även förvaltar den ynkliga remsan men dom fattar det inte.....
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
S S1875 skrev:
Jag ska ordna med en parkeringsplats på tomten vid mitt fritidshus. Jag behöver fälla några större träd samt rensa en del mindre träd och buskar vid vägkanten. Träden står på spalten mellan min tomt och vägen. Jag får ingen svar från ägaren huruvida jag får rensa detta. Jag antar att han inte har ngt emot detta. Finns det några regler kring detta?
Tacksam för svar
Det kan bli väldigt dyrt för dej, jag stämde min granne som fällde en tall vi planterade då vi gifte oss,
40 000 kr eftersom den var av "speciellt värde"
Sök din granne, ett tips från mej.
 
  • Gilla
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
A
M MR Wein skrev:
Det kan bli väldigt dyrt för dej, jag stämde min granne som fällde en tall vi planterade då vi gifte oss,
40 000 kr eftersom den var av "speciellt värde"
Sök din granne, ett tips från mej.
Tätortsnära skogsbruk ska kosta pengar :rofl::crysmile:
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
M MR Wein skrev:
Det kan bli väldigt dyrt för dej, jag stämde min granne som fällde en tall vi planterade då vi gifte oss,
40 000 kr eftersom den var av "speciellt värde"
Sök din granne, ett tips från mej.
Planterade ni den då i ett dike i ett sommarstugeområde?
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.