Jonas Persson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Såg/tänkte på det här först nu. Det skvallrar om att pumpen inte startar som den ska. Så jag ångrar mig och tror att du egentligen bör felsöka pumpen (jag kan inget om pumpar...). Det lär inte skada att rensa hydroforen, mer än att du tappar även det sista trycket i systemet, så börja med att fylla nån hink eller två med vatten om du kan...
Pumpen är troligtvis hel. Men trycket i systemet svänger hej vilt då pumpen bygger upp ett tryck med bara vatten. Titta på manometern när du tappar ut vatten så får du troligtvis se en nål som snabbt pendlar mellan max och min. Vad den stannar på när du stänger kranen betyder ingenting.

Töm hydroforen på vatten först. Anläggningen är inte ny och borde vara rätt inställd. Att hydroforen är full med vatten hör till konceptet och indikerar inget fel. Bara missat underhåll.
 
@Nötegårdsgubben @kristofo @Jonas Persson

Tack för alla svar. Om jag hinner så ska jag fixa med detta under kvällen men högst troligt imorgon.

Verkligen väldetaljerade svar och känns som jag bör kunna fixa detta :D(y)
Glad påsk
 
  • Gilla
Åsa Lund och 4 till
  • Laddar…
Har varit nere och kollat runt på hydroforen, den läcker ut lite vatten i botten (rostat och verkar som det kan gått hål)
Är det då kanske bättre att byta ut hydroforen? Den är ju galet gammal. Är det bättre med en hydropress isf eller vad ska man satsa på? Eller kan man laga den gamla hydroforen?
 
Du ser ju ut att ha plats för en hydrofor, så då skulle jag fortsätta ha det. Min uppfattning är att en hydropress är en lite mer tekniskt avancerad lösning som man framför allt tar till om man behöver spara plats.

Vad är det som läcker, en koppling eller själva kärlet? Jag skulle hur som helst hejda mig och börja med att tömma, göra ren och fylla hydroforen igen. Kanske ställa en hink under och se hur mycket den läcker.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Jag har precis en sån där hydrofor ståendes och skräpar. Den är i fint skick och den blir din gratis om du kommer och hämtar den i Uppsala :D
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Håller med, ta först reda på vad som läcker.

Jag skulle byta till en stor hydropress om den är trasig. Mer komplicerad så tillvida att de behöver mindte undethåll. Du behöver aldrig tömma den på vatten utan bara pumpa in luft efter några år. Inte för att luften är borts, utan för att upprätthålla prestandan så att cyklerna är långa. Finns fina i glasfiber på t ex Rinkaby rör.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
@Nötegårdsgubben @Jonas Persson
Verkar som att det är själva kärlet som läcker. Är inte mycket men en droppe då och då men kag ska tömma, rensa och prova det först (y):D
@maah Tack så mycket, har dock 50 mil enkel resa hehe
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Jonas Persson
Jag skulle som sagt byta upp mig till en hydrofor. Jag har den på 180l, den ger betydligt mer vatten per cykel än en hydrofor på 300l.
https://www.rinkabyror.se/artikel/glasfiberhydropress-60-l/

Varför ska man ha sämre vattentryck bara för att man har en egen brunn? Jag vet inte hur lågt trycket måste sjunka hos dig innan pumpen startar och höjer trycket till säg 4 bar innan den stannar igen och hydrofor eller hydropress trycker fram vatten tills trycket återigen är kanske så lågt som 1,5 bar. 1,5 angavs som lämpligt tillslagstryck tidigare i tråden.

Jag vill ha bättre än så, det fungerar i duschen eller handfatet, men det tar tid att fylla en vattenkanna och vattenslangen blir bara trött. Än värre blir det om vissa förbrukare finns i andra hus då man tappar tryck i ledningarna.

Genom att ha en stor hydropress kan du få ut relativt mycket vatten med högt tryck. Jag har 3,5-5,0 bar i mitt system. Det fungerar då hydropressen är stor och jag får ut närmare 50l per cykel och har hela tiden tryck som går att använda.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Ja, 1,5 bar är kanske väl lågt, för egen del har jag ett spann på ca 2–4 bar.

Det innebär (om jag tänker rätt) att en 200 liters hydrofor ger mig en buffert på 50 l där pumpen inte behöver slå till. Komprimerar jag luften i tanken från 1 till 2 bar tar den upp 100 liter, komprimerar jag den till 4 bar halveras volymen igen och luftvolymen blir 50 l (övrig volym upptas förstås av vatten).

Med en 200 liters hydrofor använder jag alltså vattenmängden mellan 100 och 150 liter (dvs. 50 liter) som buffert för pumpen.

Ju högre tryck (och mindre tryckskillnad) jag vill ha, desto mindre andel av tankens totala volym används. Det går förvisso att sätta en påfyllningsventil på tanken så att man får upp grundtrycket, men jag vet ärligt talat inte hur mycket det tillför. Vattenpumpen är ju trots allt byggd för att pumpa, så om den fyller 25, 50 eller 75 liter per gång den går är nog inte jätteviktigt – bra bara om den inte behöver gå igång så fort kranen öppnas.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Jonas Persson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, 1,5 bar är kanske väl lågt, för egen del har jag ett spann på ca 2–4 bar.

Det innebär (om jag tänker rätt) att en 200 liters hydrofor ger mig en buffert på 50 l där pumpen inte behöver slå till. Komprimerar jag luften i tanken från 1 till 2 bar tar den upp 100 liter, komprimerar jag den till 4 bar halveras volymen igen och luftvolymen blir 50 l (övrig volym upptas förstås av vatten).

Med en 200 liters hydrofor använder jag alltså vattenmängden mellan 100 och 150 liter (dvs. 50 liter) som buffert för pumpen.

Ju högre tryck (och mindre tryckskillnad) jag vill ha, desto mindre andel av tankens totala volym används. Det går förvisso att sätta en påfyllningsventil på tanken så att man får upp grundtrycket, men jag vet ärligt talat inte hur mycket det tillför. Vattenpumpen är ju trots allt byggd för att pumpa, så om den fyller 25, 50 eller 75 liter per gång den går är nog inte jätteviktigt – bra bara om den inte behöver gå igång så fort kranen öppnas.
Du glömde 0-1 bars övertryck som tar de första hundra litrarna.

Höj en bar och luftens volym halveras.

0-1 bar 100 l
1-2 bar 50 l (när pumpen startar har du 50 l luft)
2-3 bar 25 l
3-4 bar 12,5 l (när pumpen stannar har du 25+12,5l luft som kommer att trycka ut vatten)

I fallet ovan innehåller en hydrofor på 200l alltid 150l vatten. Arbetsområdet är de sista 50.


Gör vi samma räkneexempel med en hydropress så får vi följande siffror.

200 l men denna gång finns det en gummiblåsa i tanken som har ett tryck på 2 bar.

0-1bar inget händer då blåsan har två bar.
1-2 bar samma inget händer
2-3 bar volymen halveras till 100 l.
3-4 bar volymen halveras igen med 50 l.

Så med en hydropress som är förtryckt får du 150 l vatten innan pumpen startar. Jämför detta med hydroforens 37,5 l.

Hydropressen är mer eller mindre tom på vatten och alla 200 l utnyttjas. (men som synes finns det alltid en luftbubbla med outnyttjad volym i båda fallen vid 4 bar 12,5 l resp 50 l)

Då hydropressen är mycket mer effektiv är de ofta små och på runt 20-30 l. Det finns en liten risk att blåsan spricker och då får du en hydrofor, är tanken stor så fungerar det bra nog tills blåsan byts ut. Min egen hydropress är på 180 l.
 
Redigerat:
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Jonas Persson
Ett tillägg. En trasig hydropress fungerar bara som hydrofor om anslutningen är i botten. Liggande hydropresser fungerar inte då luften försvinner ut med en anslutning på sidan.
 
Jonas Persson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vattenpumpen är ju trots allt byggd för att pumpa, så om den fyller 25, 50 eller 75 liter per gång den går är nog inte jätteviktigt
Delvis korrekt, pumpen pumpar lika mycket vatten över tid oavsett hur mycket vatten det är per gång.

Men varje gång den startar och stoppar:
  • Bildas en gnista i pressostaten som sliter på kontakterna
  • Rör sig slangar t ex nere i brunnshålet som det med tiden kan nötas hål på om de ligger emot något
  • All kopplingar mm utsätts för en tryckstöt när pumpen startar

Så hela systemet slits pga de plötsliga tryckskillnaderna. Hur många cykler som behövs innan något går söner vet ingen, men det är bra att minska risken då rinnande vatten brukar uppskattas.
 
Redigerat:
Åsa Lund
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Du glömde 0-1 bars övertryck som tar de första hundra litrarna.

Höjj en bar och luftens volym halveras.

0-1 bar 100ll
1-2 bar 50l (när pumpen startar har du 50 l luft)
2-3 bar 25
3-4 bar12,5l (när pumpen stannar har du 25+12,5l luft som kommer att trycka ut vatten)

I fallet ovan innehåller en hydrofor på 200l alltid 150l vatten. Arbetsområdet är de sista 50.


Gör vi samma räkneexempel med en hydropress så får vi följande siffror.

200l men denna gång finns det en gummiblåsa i tanken som har ett tryck på 2 bar.

0-1bar inet händer då blåsan har två bar.
1-2 bar samma inget händer
2-3 bar volymen halveras till 100l.
3-4 bar volymen halveras igen med 50 l.

Så med en hydropress som är förtryck får du 150 l vatten innan pumpen startar. Jämför detta med hydroforens 37,5 l.

Hydropressen är mer eller mindre tom på vatten och alla 200 l utnyttjas. (men som synes finns det alltid en luftbubbla med outnyttjad volym i båda fallen vid 4 bar 12,5 l resp 50l)

Då hydropressen är mycket mer effektiv är de ofta är små och på runt 20l-30 l. Det finns en liten risk att blåsan spricker och då får du en hydrofor, är tanken stor så fungerar det bra nog tills blåsan byts ut. Min egen hydropress är på 180l.
Tack för all nyttig info!
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Har varit nere och kollat runt på hydroforen, den läcker ut lite vatten i botten (rostat och verkar som det kan gått hål)
Är det då kanske bättre att byta ut hydroforen? Den är ju galet gammal. Är det bättre med en hydropress isf eller vad ska man satsa på? Eller kan man laga den gamla hydroforen?
Hann inte svara innan.. men som jag sa till rörisen när hen var här o kollade en annan sak ”mitt vatten pulserar, varför gör det de, fyra sek bra tryck.. fyra sek sämre tryck”.. hen tittade frågande på mig så jag gick o vred på kökskranen (badrummet där hen var, och vattnet var avstängt, ligger rum i rum).. aha sa hen bara när hen hörde..

Frågade om vi haft problem med att vattenpumpen gått ofta, det trodde jag inte.. men det är svårt o skilja dennes ljud med en äldre paxfläkt som vent källaren..

Men vi hade kikat tryck o pump tyckte vi.. givetvis fanns det en annan grej man skulle titta på.. på sidan av hydroforen.. rörisen försökte förklara för oss att vi hade dött vatten/stumt vatten el nått liknande :oops: dvs vi behövde justera vatten o lufttryck i hydroforen.. det var inte bara o kolla på den där barmätaren..

Så här tömdes det ut, fylldes på.. både vatten o luft .. i en lagom blandning.

..och ja.. pga detta så hade vår vattenpump startat hela tiden (hoppas det var eltjuven jag letat efter!)

ANGÅENDE hydropress vs hydrofor..

De verkar gärna vilja sätta in pressarna nuförtiden.. två rörisar har tidigare nämnt att vi kanske skulle byta upp oss :oops: .. har kontrat med ”är du inte klok” haha.. de är ju jättesmarta grejer o ha..(hydrofor)

Du har alltid lite extra vatten o spola toan med (tvätta händerna) när man får strömavbrott ;).. trycket sinar ju lite vartefter.. men det finns vatten iaf. Och vi har inget annat nyttigt i källaren.. så det gör inget om det står en ful tank där :)

Inget fel allmänt på en hydropress.. har en sådan oxå :cool: i andra huset.. men de har ingen större vattentank.. den arbetar annorlunda och oftare. Dvs låter lite mer (för den går mer).

GLAD PÅSK PÅ ER :beer:

Hoppas ni fått ordning på vattnet!
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
@Snigla Glad påsk till dig med. Har inte hunnit med och kollat vattnet än, inte mer än att det är ett litet hål i hydroforen. I botten men ska ta tag i detta strax:D(y)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.