Våren är kommen och det är dags att leta sig ut i trädgården igen. Idag påbörjades projekt staket, kan ju vara nice om lillen inte rymmer ut på 70-vägen utanför. Börja med att gräva fram betongklumpen på alla stolpar så att man kan rostskydda ända ner.
Påbörjat staketprojekt intill en landsväg, med inslag av trädgårdshandskar, skottkärra och stolpar som förbereds för rostskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
halper och 2 till
  • Laddar…
Köpte Växthus för pallkragar hos Biltama för någon vecka sedan. behövde 6 st men det fanns bara 2 i butiken. Var inne på deras hemsida och upptäckte att man kan sätta ett kryss i en ruta så skulle man få ett mail när dessa åter fanns i butiken. Fick ett mail i måndags att nu ska dom finnas i butiken så jag åkte till Biltema. Men se där var det tomt. Kollade åter på mailet där det stod att dom fått hem ETT växthus, som någon kund tydligen köpt direkt! Hur fasen kan man ta hem ett växthus för pallkrage på våren. När man skickade mej mailet borde man ha reserverat paketet åt mej. Biltema tar ca 650:- för växthuset i kanalplast. Plantagen och liknande butiker tar ca 1300:- men då i plexiglas.
 
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Annars håller jag på och gräver upp avlånga gropar på ca 9 platser i trädgården så den ska bli riktigt lummig och Japan inspirerad. Har beställt ca 15 plantor som jag ser fram emot. besökte Lider och hittade billiga Rododendron och små Magnolier som jag kan använda i tomma hål i trädgården. Självklart ser jag fram emot att den ska bli helt insynsskyddad så jag och mina vänner kan både sola nakna och ta en promenad och njuta av alla växter som gud skapat oss.
 
  • Trädgårdsdamm omgiven av grönska och växter med spegling i vattnet, nära ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck vid en damm med vattenväxter, omgiven av grönska med ett blått trädgårdsskjul i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med grävd grop och varierande växtlighet, inslag av blommande vit och gul buske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
Idag vaknade min inre Ernst och jag var tvungen att härma en husägare längre ner på gatan som hade gjort en sådan här "spaljé" i en kruka på trappen. Blev ganska gulligt faktiskt och det "händer" ju lite mer i urnan än att bara ha växterna. Så nu sitter jag här barfota och känner in resten av rummet. Kruka med spaljé och blandade vårblommor framför en gult hus och stentrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord spaljé av grenar i kruka med gula blommor och silverfärgad dekor på en tegelstensbelagd trapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 8 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Idag vaknade min inre Ernst och jag var tvungen att härma en husägare längre ner på gatan som hade gjort en sådan här "spaljé" i en kruka på trappen. Blev ganska gulligt faktiskt och det "händer" ju lite mer i urnan än att bara ha växterna. Så nu sitter jag här barfota och känner in resten av rummet. [bild] [bild]
Jättefint!
 
  • Älska
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Klippt bort och räfsat en massa gammalt torrt bös.
Äppelträden är för sent att klippa, får bli i sommar.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Grävt ner en metallring runt plommonträdet och planterat om mina tomat- och chiliplantor.
Ungt plommonträd inringat av metallring med barkmulch, stödd av blå stödband, skyddsnät och stenar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Grävt ner en metallring runt plommonträdet och planterat om mina tomat- och chiliplantor.
[bild]
Varför har man en metallring? Hindra rötterna att dra iväg åt sidorna? Snyggt? Skydd mot gräsklippare? :D
 
Gödslat ca 100lpm häck.
Blir många lass hästgödsel. :sweat:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Maria T
Min mamma sa att Långfredagen var årets tråkigaste dag, som barn var hon tvungen att sitta still inomhus, inte leka eller roa sig på nåt sätt, knappt ens prata eller andas...
Den här långfredagen blev hos mig ungefär lika tradig - solen sken en stund så jag laddade för att gå ut trots nån ynka plusgrad, sen kom mörka moln och hagel, jag tog en kaffe och hoppades på att ovädret skulle dra förbi, solen kom fram och jag hann dra bort lite fjolårsskröfs från rabatterna innan nästa oväder drog in.
I skrivande stund har det haglat vid fyra tillfällen och jag sitter här och njuter av att se vad ni andra hunnit med i trädgårdarna. Siktar på morgondagen som, än så länge, lovar bättre väder.
Glad Påsk!
 
  • Gilla
  • Älska
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Tittat på krokusarna som dykt upp i en borttagen rabatt. Krokusarna är alltså de där lila/blå och vita grejerna mellan skräpet från takomläggningen. Lila och vita krokusar blommar bland löv och byggavfall nära en grå stenmur och vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har också funderat på att städa upp skräpet. Men kom inte på hur jag skulle sortera det för att få slänga det på tippen så jag nöjde mig med att titta på alltihop och se det som en helhet.
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Tittat på krokusarna som dykt upp i en borttagen rabatt. Krokusarna är alltså de där lila/blå och vita grejerna mellan skräpet från takomläggningen. [bild]
Jag har också funderat på att städa upp skräpet. Men kom inte på hur jag skulle sortera det för att få slänga det på tippen så jag nöjde mig med att titta på alltihop och se det som en helhet.
Jag ser inget skräp alls. :thinking:
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Min mamma sa att Långfredagen var årets tråkigaste dag, som barn var hon tvungen att sitta still inomhus, inte leka eller roa sig på nåt sätt, knappt ens prata eller andas...
Den här långfredagen blev hos mig ungefär lika tradig - solen sken en stund så jag laddade för att gå ut trots nån ynka plusgrad, sen kom mörka moln och hagel, jag tog en kaffe och hoppades på att ovädret skulle dra förbi, solen kom fram och jag hann dra bort lite fjolårsskröfs från rabatterna innan nästa oväder drog in.
I skrivande stund har det haglat vid fyra tillfällen och jag sitter här och njuter av att se vad ni andra hunnit med i trädgårdarna. Siktar på morgondagen som, än så länge, lovar bättre väder.
Glad Påsk!
Här har det också haglat och regnat. Slutade lagom till att jag gått in. Struntade högaktningsfullt i det eftersom vi hade barnfri dag och jag ville passa på.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Varför har man en metallring? Hindra rötterna att dra iväg åt sidorna? Snyggt? Skydd mot gräsklippare? :D
Jag har det för att:
  • Göra rabatt innanför med "snälla" blommor som inte konkurrerar så mycket med trädet
  • Hindra gräset att växa in i rabatten
  • Få en snygg kant
Känns som en bra lösning för att inte ha gräs ändå in till stammen. Blommorna kommer senare.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Min mamma sa att Långfredagen var årets tråkigaste dag, som barn var hon tvungen att sitta still inomhus, inte leka eller roa sig på nåt sätt, knappt ens prata eller andas...
Den här långfredagen blev hos mig ungefär lika tradig - solen sken en stund så jag laddade för att gå ut trots nån ynka plusgrad, sen kom mörka moln och hagel, jag tog en kaffe och hoppades på att ovädret skulle dra förbi, solen kom fram och jag hann dra bort lite fjolårsskröfs från rabatterna innan nästa oväder drog in.
I skrivande stund har det haglat vid fyra tillfällen och jag sitter här och njuter av att se vad ni andra hunnit med i trädgårdarna. Siktar på morgondagen som, än så länge, lovar bättre väder.
Glad Påsk!
Japp, där jag bodde fick man inte träffas och leka på långfredagen.
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.