Efter några kvällar med sågning fick jag till slut in planken i torken. All plank plus ett par som inte fick plats kommer från en stock. Och på vägen in åkte lite bark av med klyvyxen. Jobbig stilla vecka .
Askplank staplade i tork efter sågning, med spillbitar och bark på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just det, vilket trädslag. Ask my friend.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
@Dheri
Snyggt och enkelt. Inväntar rapport om hur effektiv den blir.
Mvh Findus

PS. Mitt bygge kan man läsa om här
[länk]
DS
Hur stark är din spånsug?
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Hur stark är din spånsug?
Det är en enfas FM300 från Duab, 1500W enligt specifikationerna.
Edit: Fast du kanske menade Findus spånsug?
953ef0fd-442e-4e9f-a980-cdc4b150b196
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hur stark är din spånsug?
Trefas 2,2 kWh. Corall gammal drake ursprungligen från Sernbrants. 200-pipa in förminskad till 160. Bra med stora rör. Flyttar mycket luft utan att behöva stor effekt.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Klyvde en liten stock och gjorde bänkar. Motorsågen är för klen för den här sortens job (Stihl MS170) fick ta det sista med kilar, sen fixa ytan med yxa, och slutligen hyvel. Nu är vi redo för påskbrasan,

CLPzYHQ.jpg
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Klyvde en liten stock och gjorde bänkar. Motorsågen är för klen för den här sortens job (Stihl MS170) fick ta det sista med kilar, sen fixa ytan med yxa, och slutligen hyvel. Nu är vi redo för påskbrasan,

[bild]
Vad är oddsen? Jag har en likadan vattentank liggandes i skrothögen och tänkte häromdagen när jag gick förbi den att den där skulle man skära av botten på och göra till ett eldfat... Snyggt(y)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Precis så jag tänkte, gjorde så på fasaden men nu känns det som mina pluggborrar från Feltema kanske ska ersättas för att öka precisionen.
Jag var nog otydlig, men finns det typ borrförsänkare som funkar för detta?

Ja precis, eller Östersjön som folk från västkusten brukar vara noggranna att påpeka ;) (Svågern bor i GBG)
Upgrade opportunity, gillar hur du tänker :cool:(y)
Blir fint och grym utsikt, är det en V70 Classic som skådas innan havet?;)
 
richardtenggren
FredrikR FredrikR skrev:
Upgrade opportunity, gillar hur du tänker :cool:(y)
Blir fint och grym utsikt, är det en V70 Classic som skådas innan havet?;)
Precis ;)
Tyvärr så är det mest skräp runt och vid huset/tomten nedanför, då grannen verkar ha konstnärsambitioner kombinerat med extremt dålig självkänsla… men V70n är nog en vanlig Summum med flames-klistermärken på framdörrarna ;)
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Jag visste jag skulle få använding för den lilla tångnyckeln. :love:
Liten tångnyckel med röda handtag ligger på ett mörkt golv framför en köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nog borde det innebära att jag kan köpa den 180mm långa med gott samvete..? :thinking::oops:
 
  • Gilla
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
Fick ju lov att modifiera täckbiten över då gångjärnen satt annorlunda på nya kylen och frysen.
Modifierad vit täckbit för kylskåp ligger på sågbockar i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modifierad täckbit över ny kyl och frys integrerade i köksskåp med synliga gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu håller vi tummarna för +10 bekymmerslösa år gällande frys...:rolleyes:
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Nu när snön är borta har barnen plockat fram sina verktygslådor igen. Det är fantastiskt att se när de sågar, skruvar och spikar sina (än så länge högst abstrakta) kreationer. Men jag lider varje gång dom använder gräsmattan eller grusgången som arbetsyta. Men hittills har dom inte haft så mycket alternativ så idag tog jag med mig barnen ut och fixade en arbetsbänk.
[bild]
Än så länge finns ingen smidig möjlighet att fästa arbetsstycken, planen är att bygga två bänktänger och montera dit, får se när det sker. Och även om det inte går att fästa något smidigt är det ändå bättre än att såga i gräsmattan. Förhoppningsvis kan sågarna hålla skärpan längre tid nu.
Den är 75 cm hög, så fyraåringen kommer nog få en liten plattform att stå på för att kunna ha en någorlunda arbetsställning.
Så fint!

Jag försökte få med mig femtonåringen ut i verkstaden men han gav upp sitt projekt innan han ens hade hittat passande virke.
Det här med att få "hjälp av pappa" innebär tydligen att pappan ska göra allt.
Jag vill hellre guida och låta barnen upptäcka själva. Det går bra med 11-åringen men den äldre är... "svårmotiverad".
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Förmiddagen gick åt till att slipa av golven, rengöra verktyg och sedan lägga ett lager hårdvaxolja.
Så under tiden det torkar tog jag tag i ett projekt som inte blev av förra sommaren, men som varit efterlängtat!
Nyinstallerad gunga på träaltan utanför rödfärgat hus, med slipade och oljade trallvirke samt stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hon fick komma ut och provgunga en stund innan läggdags och det var uppskattat!
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Så fint!

Jag försökte få med mig femtonåringen ut i verkstaden men han gav upp sitt projekt innan han ens hade hittat passande virke.
Det här med att få "hjälp av pappa" innebär tydligen att pappan ska göra allt.
Jag vill hellre guida och låta barnen upptäcka själva. Det går bra med 11-åringen men den äldre är... "svårmotiverad".
Vill de inte själva så är det waste of time tyvärr..
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jag visste jag skulle få använding för den lilla tångnyckeln. :love:
[bild]
Nog borde det innebära att jag kan köpa den 180mm långa med gott samvete..? :thinking::oops:
Varför inte 250 mm?
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
En tänd marmoreffekt nattlampa på ett trägolv vid en öppen dörr till ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fått tummen ur och fått in belysning i nattlampa som jag gjorde för ca 2år sen.

Nu slipper grabben gå i mörkret när han ska in till vårat sovrum under natten!
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.