martin43 martin43 skrev:
Kolla transportstyrelsen. Där uppges för elbilar numera både max effekt och max effekt i 30 minuter.
Exempel på max effekt/max 30 min effekt:
Model S Raven: 413/169kW.
Model 3 LR: 319/153kW
BMW i3: 125/75 kW
Renault Zoe: 100/50kW.
Taycan Turbo S:460/142 kW.
Audi RS E-tron GT: 460/142kW.
En väldig skillnad! Siffrorna betyder i praktiken den effekt man kan ta ut i en halvtimme, sedan är batteriet tomt.

För fossilbilar uppges bara max effekt, eftersom den kan man ju få ut hela tiden och kylsystemet är dimensionerat för det. Nu kör man inte så här i normal trafik så detta är mest en akademisk övning.

PS. En elbil har aldrig minst 95% verkningsgrad, däremot kan själva elmotorn uppnå det.
AC-laddning 80%-87% ink batterieffektivitet.
DC/DC, elmotor, transmission har förluster på några procent var. Ca 88% tot.
Sen allt annat som också drivs av batteriet, vilket sommar/vinter i måttlig hastighet kan vara hälften av drivningen. Förvärmning/konditionering före avfärd tillkommer.
Så några 95% från vägg till hjul är man inte det allra i närheten av. Snarare 60-75%.

En modern diesel når ca 45% men inte snitt . Nånstans ca 37%. Och den mesta av värmen hamnar inte i kylsystemet utan i avgasröret.

Detta stämmer misstänkt bra om man tittar på förbrukningen. En diesel ligger lätt runt 0,45/mil vid körning (läs: inte på tomgång i stan). Ca 450 Wh/km. Elbilar ligger nånstans runt 170-250 Wh/km i 90, dvs ca 200-300 Wh/km från vägguttaget (ingen förkonditionering eller heating av bilen).
Vid stop and go/stadstrafik har el och hybrider större fördel.
Effekten för 30min är väl vad systemet som helhet max klarar i 30 minuter. Om det är motorn, batteriet eller kylsystemet som är begränsningen är lite oklart.

Sen är det inte alls så att en bensinbil nödvändightvis klarar att upprätthålla maxeffekt i 30 minuter. Eller att kylsystemet är dimensionerat för det. Visst, bränsletanken går inte tom men den kan gå ner i läge för reducerad effekt vid hög temperatur
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
harry73
Att en normal fossildriven familjebil skulle ha 400+ hästkrafter är nog inte det vanliga, så därför blir jämförelsen lite skev
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Effekten för 30min är väl vad systemet som helhet max klarar i 30 minuter. Om det är motorn, batteriet eller kylsystemet som är begränsningen är lite oklart.

Sen är det inte alls så att en bensinbil nödvändightvis klarar att upprätthålla maxeffekt i 30 minuter. Eller att kylsystemet är dimensionerat för det. Visst, bränsletanken går inte tom men den kan gå ner i läge för reducerad effekt vid hög temperatur
Helt korrekt ang 30 min. Det är hela systemet, men man ser på siffrorna att det råkar vara batteriet som tar slut i just de exemplen jag kollade.

Jag har aldrig varit med om en fossilbil som överhettar för att man håller plattan i mattan så länge man vågar, men jag har insett att med lite ihärdighet går det att tömma en tank på en timme. :)
Tack vare att kylaren sitter fram i luftströmmen får man ju extra kylning "gratis" när man ökar hastigheten.
Man får övergå till "alternativ metod" för att få upp kylvätskan i röda fältet. Typ ställa sig och burna eller sladda runt på en parkering. Vid bankörning ger bromsarna upp långt före motorkylningen.

Typexemplet på för varma fossilbilar brukar vara chiptrimmade turbobilar (typ BMW 335i) där man inte uppgraderat kylningen i paritet med effektökningen.

Eller har dett gåttså långt att det så illa att vanliga dussinbilar av idag (liten diesel med stor turbo) är så löjligt prispressade att man monterar för små kylare för att spara 200kr/bil??
Det är svårt att underdimensionera kylaren så mycket eftersom bilen även skall klara stekande sol 40C med full AC i en bilkö.
 
Att köra en bil på max-effekt handlar ju inte om hastighet? (Om nu inte bilen är väldigt dåligt strömlinjeformad.)

Det är väl snarare att köra i lång uppförsbacke med stor last. Att dra ett fullastat släp t.ex. Men det är lite svårt med elbilarna eftersom de flesta av dem saknar dragkrok.
 
O
A Alexn72 skrev:
Hastighet vid laddning hemma brukar inte påverkas alls men vid snabbladdning kan det påverkas.

Förkonditionering tar mer eller mindre all energi från nätet om det är ipluggat.
Så det blir ganska missvisande att säga att det kan kosta mer än man stoppar in...
Näe det är det inte alls... Du missförstår.
Om du har en bil som sitter i en stolpe och laddar med 1fas 10amp. Så kommer batteriövevakningen kunna stjäla all effekt du får från uttaget vid kalla temperaturer.
 
O
Vilket innebär att du kan bli sittande länge utan att få särskilt mycket räckvidd
 
O
Jag har testat det själv så jag vet att så är fallet.
 
O Ovation skrev:
Jag har testat det själv så jag vet att så är fallet.
Det stora problemet där är väl att man inte ska ladda med 1-fas 10A. Känns som en absolut nödlösning.

Vad är det för bil du haft det symptomet med?
 
Alldeles för tidigt, ge det fem år till sen är det ingen som vill köpa tesla då marknaden kommer ha exploderat av elbilar med grym räckvid samt betydligt bättre priser.

Framöver kommer sjävla bilen (kaross osv) inte kosta många tusenlappar utan batteriet det dyra men även då billigt.
 
martin43 martin43 skrev:
Helt korrekt ang 30 min. Det är hela systemet, men man ser på siffrorna att det råkar vara batteriet som tar slut i just de exemplen jag kollade.

Jag har aldrig varit med om en fossilbil som överhettar för att man håller plattan i mattan så länge man vågar, men jag har insett att med lite ihärdighet går det att tömma en tank på en timme. :)
Tack vare att kylaren sitter fram i luftströmmen får man ju extra kylning "gratis" när man ökar hastigheten.
Man får övergå till "alternativ metod" för att få upp kylvätskan i röda fältet. Typ ställa sig och burna eller sladda runt på en parkering. Vid bankörning ger bromsarna upp långt före motorkylningen.

Typexemplet på för varma fossilbilar brukar vara chiptrimmade turbobilar (typ BMW 335i) där man inte uppgraderat kylningen i paritet med effektökningen.

Eller har dett gåttså långt att det så illa att vanliga dussinbilar av idag (liten diesel med stor turbo) är så löjligt prispressade att man monterar för små kylare för att spara 200kr/bil??
Det är svårt att underdimensionera kylaren så mycket eftersom bilen även skall klara stekande sol 40C med full AC i en bilkö.
Det är mer att dom är så CO2 trimmade att det släpps in minimalt med luft för att minska luftmotstånd och sänka förbrukningen.
Men full gas i långa studer är ett tämligen ovanligt driftsfall på en vardagsbil
 
AXS
Är det här ett reellt problem för många? Jag är iaf inte jättesugen på att köra 250km/h sådär jättelänge.

Körde sthlm-valdemarsvik igår ToR. Drog 170wh/km med min 6år gamla model s.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Att köra en bil på max-effekt handlar ju inte om hastighet? (Om nu inte bilen är väldigt dåligt strömlinjeformad.)

Det är väl snarare att köra i lång uppförsbacke med stor last. Att dra ett fullastat släp t.ex. Men det är lite svårt med elbilarna eftersom de flesta av dem saknar dragkrok.
Nja, maxeffekt är framförallt det som avgöra acceleration och topphastighet.
Max effekt har du på ett betydligt högre varvtal än de flesta brukar köra, ofta runt 5000 rpm för en normal personbil som drivs med bensin, segdragning i backe är snarare vridmoment.

Fler och fler elbilar kommer med krok också.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är mer att dom är så CO2 trimmade att det släpps in minimalt med luft för att minska luftmotstånd och sänka förbrukningen.
Men full gas i långa studer är ett tämligen ovanligt driftsfall på en vardagsbil
Jag menar egentligen full effekt, inte full gas. Alltså plattan i mattan och 6000 varv. Vid tex. 2500 rpm i en bensinbil går det ju inte att få ut mer ca halva effekten hur mycket man än gasar.
Så även med släp är långa perioder av full effekt ovanligt.

Ang co2-trim och luft så finns ju flärpar som öppnar och släpper in luft bara när det behövs. Alla bilar har väl inte det men BMW hade det på 5-serien 2004 och det har de fortsatt med. Just för att få upp motortemperaturen kvickt och minska luftmotståndet, men ändå utan problem klara att tömma en tank i 250 km/h på Autobahn i 40 grader på sommaren. De bilar jag sett med "permanent igensatta luftintag i fronten/grillen" har inte motorer med hög effekt.
 
O
V vectrex skrev:
Det stora problemet där är väl att man inte ska ladda med 1-fas 10A. Känns som en absolut nödlösning.

Vad är det för bil du haft det symptomet med?
Model 3
 
N Nerre skrev:
Att köra en bil på max-effekt handlar ju inte om hastighet? (Om nu inte bilen är väldigt dåligt strömlinjeformad.)

Det är väl snarare att köra i lång uppförsbacke med stor last. Att dra ett fullastat släp t.ex. Men det är lite svårt med elbilarna eftersom de flesta av dem saknar dragkrok.
Det enklaste sättet att köra en bil på konstant max effekt under lång tid är att hålla nere gaspedalen tills man når toppfart, och sedan hålla kvar pedalen i golvet. Inte så ofta man kan göra det... (det förutsätter att bilen inte är elektroniskt strypt).
Korta fullgasaccelerationer typ 0-100, 70-120 osv är bara några sekunder så det hinner aldrig bygga nån problematisk värme.
Sällan man använder full eller nära full effekt för att dra släp. Det motsvarar t.ex. full gas och 5000 varv på tvåan med farthållaren på landsvägen för att det är en backe.

För 40 år sedan när bilarna var allmänt klena var det en annan sak, då man faktiskt var tvungen att hålla full gas kanske även på ettan för att ta sig upp för en brant backe när man hade överlastat ordentligt. Knappt nån fartvind och kylfläkten bestod av två vinklade plåtblad som satt fast på remskivan. :)

Detta är lite varför elbilar fungerar "trots" att de har så pass relativt lite energi ombord. Man kan ta ut hög effekt ur elmotorerna tillfälligt och eftersom normal körning innebär väldigt lite maxeffekt-tid och i snitt väldigt låga hastigheter (i karosser med strömlinjeformad kaross) UTAN släp så gör det inte så mycket att man har med sig relativt lite energi. Därför jobbar man så mycket med att sänka luftmotstånd, rullmotstånd, optimera elomvandling och motorer mm. För att det ger mer än att lasta i mer batterier. Det är också varför de inte fungerar så bra i konstant hög fart eller med släp. Eller varför el-lastbilar i stan är en förträffligt bra ide och en i dagsläget usel ide för långkörning landsväg. Då är det mer energi man måste ha med sig ombord som gäller om man vill ha mer fossilbilsliknande räckvidd.

Fossilbil ca 700kWh i tanken. Nånstans 30-35% hamnar på hjulen under körning (diesel, ej hybrid). Spillvärme till kupen är gratis. Motsv ca 200 kWh batteri och man kan åka 100 mil på en tank.

Ska bli mycket spännande att se när vi har 200 kWh i elbilar, utan att vikten har ökat (ännu) mer mot idag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.