W witten skrev:
Många i gemensamhetsgarage laddar med 3,6 kW. Räcker utmärkt. 2,3 kW är lite för lite. 6,9 kW som det blir med 3x10A är bra men inte en nödvändighet för de flesta.

Det är vanligt att de som aldrig ägt elbil överskattar effektbehovet för hemmaladdning kraftigt.
Kan bara hålla med, körde en Nissan Leaf i fem månader förra vår o sommar, och laddade mest hemma med på ett schukouttag 10 A kollat o mkt nära till elcentral.

Fick massor med goda råd att jag ”måste” koppla in något till trefasuttaget men struntade i det, behövdes inte. Bara lite kraftigare som du nämner hade varit bra. Pendlar ca 12 mil om dagen o kunde bara ladda hemma.

En vän har en Tesla 3 o åker mkt på jobb som lätt blir 15-20 mil eller mer , och han skaffade en 11 kW laddare , men skulle klara sig med mindre.

Prioriterar fasad o elbyte i huset, och min biogas Saab 9-3 fungerar kanon, men ser fram emot om 3-5 år framåt då det verkar som vi kommer ha en elbilsmarknad med bättre konkurrens och utbud.

Kikar på Sonos Sion, skulle räcka för mig. Vet om att chansen att de lyckas är tufft, men då borde några andra biltillverkare kunna leverera något likande.

Är mest förvånad hur mkt åsikter folk har innan man testat, men har ju läst o sett lite om bilens barndom och förstår mer än väl varför en del så länge föredrog hästskjuts. Och åsikter hade man massor även då av artiklar o insändare som skrevs då.
 
Redigerat:
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Det jag ville påpeka är att om man bor i en lägenhet, har en motorvärmarplats som endast laddar på 1 fas 10-16A.
Då kommer man bli beroende av snabbladdning/publika ladddningstationer.
Nu får man ju normalt inte ladda bilar alls i motorvärmaruttag, men låt oss för saken skull säga att uttaget är konverterat till elbilsladdare och ger en fas 10 A. Det ger alltså 2,3 kW eller en mil i timmen på ett ungefär. Det räcker alldeles utmärkt för de allra flesta.

Då är det ju oftare ett större problem att man inte har någonstans att ladda alls om man bor i lägenhet eller radhus med garagelängor.

För egen del kör jag sällan mer än någon enstaka mil om dagen i stan men har landställe 30 mil bort. Jag skulle i ärlighetens namn klara mig på 6 A enfas även om det åktes till landet varje helg. På 10 A skulle det även finnas marginal att pendla ett par–tre mil enkel väg per dag.

Man ska inte underskatta hur lång tid per dygn en bil står still och kan ladda eller överskatta hur långt man faktiskt kör normalt sett. Däremot har inte alla laddmöjlighet hemma, vilket är ett problem och kommer nog så vara i många år framåt.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det är alldeles för tidigt att köpa fossilbil. Jag vill ha en stor, säker, komfortabel bil som drar max 0,3 l/mil. Årsmodell 2018 eller senare och inte över 50' kronor...
https://www.blocket.se/vi/95003264.htm
Uppfyller årsmodell, men inte pris men nästan bränsleförbrukningen. Den kostar dubbelt så mycket som din budget, men det är ju ”bara” 49900 kr extra. Ta en äldre då går du den för 50 kkr om budgeten inte är förhandlingsbar. Skatten 0 kr och nybilsgaranti två år till så billig att äga ett parlör till antar jag. Hur stor och säker den är kan diskuteras. Troligen acceptabelt för många. Mycket billigare att köra kommande år och mil än alla elbilar jag sett. Troligen billigare än de flesta andra fossilbilar också. Men ingen vill-ha faktor för mig. :geek:

Nu bryr jag mig personligen inte så mycket om varken inköpspriset eller förbrukningen så länge jag slipper många och långa tankstopp. Alltså antingen stort batteri eller riktigt snabb laddning. Jag tror på det senare av både kostnadsskäl och utrymme/vikt i fordonet.

Jag höjer budgeten med 350 000, samma årsmodell eller nyare, förbrukningen egal men räckvidden från 80% till 10% laddning i 120 km/h +5 grader utomhus minst 300 km i praktiken med klimatanläggningen på. Om det går att dutta i lite laddning på en kvart så jag kommer 630 km på 60 + 15 min laddning längs vägen är det godkänt.

Köpråd, någon?
 
A Alexn72 skrev:
Menar du att ditt hus drar ström så bilen inte har 10a 3fas . Då förstår jag vad du menar. Eller har jag blandat ihop något nu
Ja precis, sitter en effektvakt i laddboxen så när huset drar el så stryper den laddningen.
 
P Pin skrev:
Jag är bortskämd med stor tank, och relativt låg förbrukning om jag kör försiktigt. Vid normalsnabb körning ca 100 mil. Vid försiktig körning över 120 mil. Skulle jag busköra hela vägen 70 mil. Antar du har en liten tank eller hög förbrukning. Kanske finns det inte heller någon mack vid destinationen så du måste tanka innan du kommer fram.

Håller med om att räkna med att ladda från min 10% till Max 80%.
3L bensin boxer 6:a med fullastad bil och takbox. Då räcker 60L tanken ca 50 mil men det finns ingen mack i Vemdalsskalet så jag behöver tanka på vägen för att komma till en mack på vägen hem. Det är ett problem som löser sig med elbil där det går att ladda vid destinationen.

Min poäng är att man kommer behöva tänka annorlunda kring laddning av elbil än vid tankning av fossilbil. Det blir lite stökigare vid långresor men i gengäld så slipper man vardagstanka om det finns laddmöjligheter hemma. Att ändra tankemöster är alltid jobbigt men blir efter lite tillvänjning det nya normala och slutar vara besvärligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
3L bensin boxer 6:a med fullastad bil och takbox. Då räcker 60L tanken ca 50 mil men det finns ingen mack i Vemdalsskalet så jag behöver tanka på vägen för att komma till en mack på vägen hem. Det är ett problem som löser sig med elbil där det går att ladda vid destinationen,
Ok då förstår jag. Har själv 3L 6:a diesel 70 L tank.
 
O
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu får man ju normalt inte ladda bilar alls i motorvärmaruttag, men låt oss för saken skull säga att uttaget är konverterat till elbilsladdare och ger en fas 10 A. Det ger alltså 2,3 kW eller en mil i timmen på ett ungefär. Det räcker alldeles utmärkt för de allra flesta.

Då är det ju oftare ett större problem att man inte har någonstans att ladda alls om man bor i lägenhet eller radhus med garagelängor.

För egen del kör jag sällan mer än någon enstaka mil om dagen i stan men har landställe 30 mil bort. Jag skulle i ärlighetens namn klara mig på 6 A enfas även om det åktes till landet varje helg. På 10 A skulle det även finnas marginal att pendla ett par–tre mil enkel väg per dag.

Man ska inte underskatta hur lång tid per dygn en bil står still och kan ladda eller överskatta hur långt man faktiskt kör normalt sett. Däremot har inte alla laddmöjlighet hemma, vilket är ett problem och kommer nog så vara i många år framåt.
Det man inte ska underskatta är laddnings förlusterna vid låga strömmar.
Men visst funkar det, men det är så långt ifrån bekvämt som det kan bli. Och det är just detta som en person som ska gå från fossilt till el behöver känna till. jag över 25000mil med elbilar sedan första nissan leaf kom och det är först nu när jag köpt en bil med 70+ batteri som det är lika bekvämt som fossilt.
Hade jag inte bott i eget hus med tillgång till min egen ström så hade det aldrig funkat för mig. Och då pendlar jag 5mil om dagen med möjlighet att ladda under jobbet.
 
Jag citerar ett inlägg från ett annat forum:
Jag testade laddningseffektivitet på Zoe ZE40 R110 2019 i natt.
20,0kWh förbrukat igår av bilen mätt energi som skall fyllas på till fullt batteri och utläst av CanZe, det krävdes 25,36kWh från elnätet för att fylla på till 100% igen, 10 grader C på batteriet vid start.
Ingen helt oberoende kalibrerad mätning utan med laddningsboxens egna inbyggda elmätare (jag borde nog göra en uppställning så att jag vet hur pass "rätt" den mäter).
Så ca 80% verkningsgrad vid laddning med trefas inställd på 10A.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
O
O Ovation skrev:
Det man inte ska underskatta är laddnings förlusterna vid låga strömmar.
Men visst funkar det, men det är så långt ifrån bekvämt som det kan bli. Och det är just detta som en person som ska gå från fossilt till el behöver känna till. jag över 25000mil med elbilar sedan första nissan leaf kom och det är först nu när jag köpt en bil med 70+ batteri som det är lika bekvämt som fossilt.
Hade jag inte bott i eget hus med tillgång till min egen ström så hade det aldrig funkat för mig. Och då pendlar jag 5mil om dagen med möjlighet att ladda under jobbet och kan göra 20 mil om dagen.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Ju större batteri desto vekare laddare klarar man sig med. Vill man toppa upp från 80 till 100 % inför en långresa är det förstås inte riktigt sant, men ändå. Det är oftare man har relativt stort behov av att ladda fort hemma med en laddhybrid än med en 70+ kWh-bil.

I alla fall för det stora flertalet av oss som inte kör mer än en handfull mil per dag till vardags.
 
  • Gilla
Ovation
  • Laddar…
O
N Nerre skrev:
Jag citerar ett inlägg från ett annat forum:
Och sedan minskar hastigheterna med temperaturen. Att förkonditonera din bil ipluggad kan kosta mer än vad man stoppar in.
Det finns ett par norrmän på tuben som testar laddkapacit och förbrukning på nästan alla nya och gamla elbilar. Kollar man på deras videor så ser man fort hur olika det kan vara.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
O
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ju större batteri desto vekare laddare klarar man sig med. Vill man toppa upp från 80 till 100 % inför en långresa är det förstås inte riktigt sant, men ändå. Det är oftare man har relativt stort behov av att ladda fort hemma med en laddhybrid än med en 70+ kWh-bil.

I alla fall för det stora flertalet av oss som inte kör mer än en handfull mil per dag till vardags.
Sant. Men det innebär fortfarande en obekvämlighet.
Särskilt när man ofta kör med kall bil korta sträckor, då ökar förbrukning mycket.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
sunnis
Bjørn Nyland fick ur 449km@90km/h med ID4. Riktigt bra och väldigt nära WLTP.

 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Och sedan minskar hastigheterna med temperaturen. Att förkonditonera din bil ipluggad kan kosta mer än vad man stoppar in....
Hastighet vid laddning hemma brukar inte påverkas alls men vid snabbladdning kan det påverkas.

Förkonditionering tar mer eller mindre all energi från nätet om det är ipluggat.
Så det blir ganska missvisande att säga att det kan kosta mer än man stoppar in...
 
V vectrex skrev:
Vad gäller teslan så vet jag inte men jag är tämligen övertygad om att dom 1100 hästkrafterna går att plocka ur betydligt längre än vad det gör ur motsvarande fossilbil (med samma effekt på motorn). Av en enkel anledning; 80% av energin blir till värme i en fossilbil. Så för att leverera 820 kW effekt på motoraxeln så behöver den kyla bort 4100kW värme. I en elbil har du istället en verkningsgrad på minst 95%.

Tvivlar starkt på att det finns en fossilbil med den motorstorleken som har ett kylsystem som pallar det över lång tid.

EDIT: Teslan uppges ha en toppfart av 322km/h. Gissningsvis elektroniskt begränsat (det är 200mph).
Kolla transportstyrelsen. Där uppges för elbilar numera både max effekt och max effekt i 30 minuter.
Exempel på max effekt/max 30 min effekt:
Model S Raven: 413/169kW.
Model 3 LR: 319/153kW
BMW i3: 125/75 kW
Renault Zoe: 100/50kW.
Taycan Turbo S:460/142 kW.
Audi RS E-tron GT: 460/142kW.
En väldig skillnad! Siffrorna betyder i praktiken den effekt man kan ta ut i en halvtimme, sedan är batteriet tomt.

För fossilbilar uppges bara max effekt, eftersom den kan man ju få ut hela tiden och kylsystemet är dimensionerat för det. Nu kör man inte så här i normal trafik så detta är mest en akademisk övning.

PS. En elbil har aldrig minst 95% verkningsgrad, däremot kan själva elmotorn uppnå det.
AC-laddning 80%-87% ink batterieffektivitet.
DC/DC, elmotor, transmission har förluster på några procent var. Ca 88% tot.
Sen allt annat som också drivs av batteriet, vilket sommar/vinter i måttlig hastighet kan vara hälften av drivningen. Förvärmning/konditionering före avfärd tillkommer.
Så några 95% från vägg till hjul är man inte det allra i närheten av. Snarare 60-75%.

En modern diesel når ca 45% men inte snitt . Nånstans ca 37%. Och den mesta av värmen hamnar inte i kylsystemet utan i avgasröret.

Detta stämmer misstänkt bra om man tittar på förbrukningen. En diesel ligger lätt runt 0,45/mil vid körning (läs: inte på tomgång i stan). Ca 450 Wh/km. Elbilar ligger nånstans runt 170-250 Wh/km i 90, dvs ca 200-300 Wh/km från vägguttaget (ingen förkonditionering eller heating av bilen).
Vid stop and go/stadstrafik har el och hybrider större fördel.
 
  • Gilla
Drömtroll och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.