S Spikin skrev:
Konsumenten har rätt till en specificerad faktura , som för att vara ren, skall vara en spegelbild av
kostnadsförslaget (offerten ) som konsumenten har accepterat och därmed är avtalet som slutits
av samstämmiga viljeyttringar .
Ja men nu är du försent ute. Så läs mitt inlägg igen...
 
S Spikin skrev:
Konsumenten beställer tjänsten utifrån sin kunskap . Hantverkaren skall utifrån sin kunskap avråda och
sedan avstå annars utnyttjar hantverkaren avsiktligen konsumentens oförstånd för egen ekonomisk
vinning som orsakar konsumenten en ekonomiska förlust vilket inte följer lagen.
Som skydd måste hantverkaren skriva ett mycket noggrant avtal vilket dock kan ifrågasättas
då det kanske är ostridigt att konsumenten saknar normalt förstånd vilket kanske hantverkaren
borde ha förstått.
Står det verkligen att jag inte får göra ett arbete som kunden verkligen vill göra trots avrådan?
Eftersom du hela tiden flänger med lagen så måste du kunna den perfekt. Jag har inte läst den så noga så får gärna berätta var det står att man inte får ta ett arbete efter avrådan men kunden tjatar?
Jag är nyfiken
 
B Byggdjuret skrev:
Står det verkligen att jag inte får göra ett arbete som kunden verkligen vill göra trots avrådan?
Eftersom du hela tiden flänger med lagen så måste du kunna den perfekt. Jag har inte läst den så noga så får gärna berätta var det står att man inte får ta ett arbete efter avrådan men kunden tjatar?
Jag är nyfiken
Det är klart att du får , det råder avtalsfrihet efter att hantverkaren har fullgjort sin upplysningsplikt och
samrått med konsumenten och detta noggrant har beskrivits i avtalet och det kan anses att du skäligen
har uppfyllt kraven. Det beror naturligtvis även på storleken på tjänsten /beloppet. Problemet är att utförd beskriven tjänst inte är till någon verklig nytta för konsumenten, med den möjlighet till klagan som följer.
Om konsumenten avlider och arvingarna påstår att konsumenten inte var vid sina sinnens bruk eller har missuppfattat kan det bli lite svårtuggat .
Då uppstår frågan om konsumenten hade beställt även om han förstått vad tjänsten innebar , vid ja
är det ok.
Jag har bara beskrivit vad som kan hända om rakhet ,
tydlighet och skälighet inte uppfylls samt om tjänsten inte är marknadsmässig .
För brottslig ohederlighet krävs någon sorts uppsåt och större belopp , bevisningen är svår.
 
Men nyss sa du att man inte fick hur ska du ha det?
S Spikin skrev:
Det är klart att du får , det råder avtalsfrihet efter att hantverkaren har fullgjort sin upplysningsplikt och
samrått med konsumenten och detta noggrant har beskrivits i avtalet och det kan anses att du skäligen
har uppfyllt kraven. Det beror naturligtvis även på storleken på tjänsten /beloppet. Problemet är att utförd beskriven tjänst inte är till någon verklig nytta för konsumenten, med den möjlighet till klagan som följer.
Om konsumenten avlider och arvingarna påstår att konsumenten inte var vid sina sinnens bruk eller har missuppfattat kan det bli lite svårtuggat .
Då uppstår frågan om konsumenten hade beställt även om han förstått vad tjänsten innebar , vid ja
är det ok.
Jag har bara beskrivit vad som kan hända om rakhet ,
tydlighet och skälighet inte uppfylls samt om tjänsten inte är marknadsmässig .
För brottslig ohederlighet krävs någon sorts uppsåt och större belopp , bevisningen är svår.
Nu börjar du ändra dig....
Sen undrar jag om du verkligen har allt helt korrekt eller om du gör egna tolkningar.
Som inte helt har stöd ? Du har lyckats klämma in lagboken tidigare.
Jag vet inte själv men jag är tveksam. Har du några domar eller någon annan seriös källa. Jag ska vara snäll
 
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Konsumenten har rätt till en specificerad faktura” Men inte när du fått ett fast pris. Betänk också att du kan få betala extra om du önskar en faktura extra specificerad mot den du har fått. Då får du betala för tiden det tar att ta fram alla underlag som du kräver att få se.
"Faktura enligt offert" är en formulering som ingen vettig människa kan ha något emot, under förutsättning att offerten är specificerad på en rimlig detaljnivå . Den förutsättningen kan man antagligen bli osams om, men för att förhindra det bör kunden påpeka att graden av detaljering är för låg redan i offertprocessen.

Det finns checklistor för sånt här, från försäkringsbolag och andra, som man kan utgå från när man tar in offerter.
 
S Spikin skrev:
Konsumenten har rätt till en specificerad faktura , som för att vara ren, skall vara en spegelbild av
kostnadsförslaget (offerten ) som konsumenten har accepterat och därmed är avtalet som slutits
av samstämmiga viljeyttringar .
Nu tycker jag att du är ute och snurrar
Lämnas en offert så är det ett tptalpris som avses
Då behövs inte en specad faktura
Kanske är det jag som har fel för mig men då får någon med goda juriska kunskaper rätta mig
Vill inte ha mågra killgissningar ;)
 
S Spikin skrev:
Nu talar vi om konsumentens köp av tjänst där all kommunikation skall vara förståelig för normalbegåvade.
Om konsumenten har fått ett underlag förståeligt specificerat och fakturan har samma slutsumma som
offerten/avtalet föreligger ingen nödvändighet av specificerad faktura . Vid fast pris skall det anges hur
priset beräknats. Allt skall vara tydligt och förståeligt sett från konsumentens sida . Partena har
lojalitetsplikt mot varandra och avtalet . Alltså ingen skall utnyttja andra partens okunskap.
”Vid fast pris skall det anges hur
priset beräknats. Allt skall vara tydligt och förståeligt sett från konsumentens sida”

Jasså? Vet inte riktigt vilken värld du lever i. Det kanske är dags för dig att börja hänvisa till Arn avgöranden eller ännu hellre riktiga avgöranden. Börjar känna att du förstör tråden med dina tvärsäkra inlägg med juridisk klang som totalt saknar substans.
 
P pmd skrev:
"Faktura enligt offert" är en formulering som ingen vettig människa kan ha något emot, under förutsättning att offerten är specificerad på en rimlig detaljnivå . Den förutsättningen kan man antagligen bli osams om, men för att förhindra det bör kunden påpeka att graden av detaljering är för låg redan i offertprocessen.

Det finns checklistor för sånt här, från försäkringsbolag och andra, som man kan utgå från när man tar in offerter.
Jag gillar det jag läser. Det gäller att granska en offert kritiskt. (y)
 
Fairlane
U Uffe A skrev:
Nu tycker jag att du är ute och snurrar
Lämnas en offert så är det ett tptalpris som avses
Då behövs inte en specad faktura
Kanske är det jag som har fel för mig men då får någon med goda juriska kunskaper rätta mig
Vill inte ha mågra killgissningar ;)
Nja, en offert behöver ju inte vara fastpris. Den kan ju säga X kr/timme, materiel enligt entrenörens inköpspris plus 50%, reseersättning enligt ...
Då kan man ju vilja ha en specificerad faktura.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, en offert behöver ju inte vara fastpris. Den kan ju säga X kr/timme, materiel enligt entrenörens inköpspris plus 50%, reseersättning enligt ...
Då kan man ju vilja ha en specificerad faktura.
Oftast är det fastpris. Däremot kan det vara att vissa saker är löpande
 
U Uffe A skrev:
Nu tycker jag att du är ute och snurrar
Lämnas en offert så är det ett tptalpris som avses
Då behövs inte en specad faktura
Kanske är det jag som har fel för mig men då får någon med goda juriska kunskaper rätta mig
Vill inte ha mågra killgissningar ;)
Kan vara så.. givet förstås att man ömsesidigt också avtalat på sådant vis att ingen part i något avseende förts bakom ljuset... eller för den delen, att den som fått fakturan trots allt känner sig osäker, av vilken anledning det än vara månde; eller att annat också framkommer i fakturan, så att något trots allt framstår oklart för en som inte allt för ofta får sådana fakturor.. eller för den delen för den mer vana som ser att det inte blev helt tydligt.. ;). (se också #1224). Sådant händer.

Den gången någon begär en spec ändå får man väl till att börja med anta att hen antingen inte riktigt är insatt i allt som rör frågan, eller att något av någon anledning framstår oklart för parten som vill "syna korten", och som kanske vill ha lite mer på fötterna innan hen betalar.. eller så.. vidtar andra åtgärder för sin förståelse eller för att driva något.
 
Fairlane
B Byggdjuret skrev:
Oftast är det fastpris. Däremot kan det vara att vissa saker är löpande
Ja, det kanske det oftast är, men man kan inte riktigt dra slutsatsen att man specificering inte behövs bara för att man lämnat en offert.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det kanske det oftast är, men man kan inte riktigt dra slutsatsen att man specificering inte behövs bara för att man lämnat en offert.
Det går givetvis att vrida och vända på allt. Säkert väldigt vanligt att man tar in eller lämnar en offert på löpande räkning. Kan själv bara konstatera att jag under ca 20 års tid i hantverksbranschen aldrig någonsin hört talas om en offert på löpande räkning.

För att inte förvirra diskussionen ytterligare så bör vi kanske diskutera: Fast pris, ungefärligt pris eller löpande pris. Givetvis går det att avtala om alla 3 varianter samtidigt om man känner för det.

Och har man avtalat om ett fast pris så krävs inga specificeringar. Normalt hänvisar man i fakturan till det avtalade fasta priset.
Sen är det som vanligt. Inga regler utan undantag.
 
P
Det är inte så svårt egentligen. Den som anlitar en hantverkare kan inte avhända sig allt ansvar till hantverkaren och tro att allt kommer att bli toppenbra. Man måste faktiskt tala om vad man vill ha, och hur det ska göras (både praktiskt, ekonomiskt och administrativt). Även en genomhederlig hantverkare med ett hjärta av guld kan göra en massa fel ur kundens synpunkt pga gissningar och missförstånd.

Som kund måste man vara aktiv och sålla bort hantverkare man inte får förtroende för. Det har jag gjort flera gånger. Om man är en aktiv kund är risken att man blir besviken rätt liten och ibland kan det bli det en rejäl fullträff där man får ett resultat över förväntan. Jag anlitade en takplåtslagare för några år sen som jag fick gott förtroende för. Trots en massa förseningar höll jag fast vid honom och resultatet blev jättebra, och inga fördyringar pga förseningarna.

Jag förstår att man kan vilja överlämna hela problemet till någon annan, men det lönar sig att sätta sig in i det så att man vet (åtminstone ungefär) vad hantverkarna pratar om när man ringer runt och ber om hjälp.
 
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
E
P pmd skrev:
Det är inte så svårt egentligen. Den som anlitar en hantverkare kan inte avhända sig allt ansvar till hantverkaren och tro att allt kommer att bli toppenbra. Man måste faktiskt tala om vad man vill ha, och hur det ska göras (både praktiskt, ekonomiskt och administrativt). Även en genomhederlig hantverkare med ett hjärta av guld kan göra en massa fel u kundens synpunkt pga gissningar och missförstånd.

Som kund måste man vara aktiv och sålla bort hantverkare man inte får förtroende för. Det har jag gjort flera gånger. Om man är en aktiv kund är risken att man blir besviken rätt liten och ibland kan det bli det en rejäl fullträff där man får ett resultat över förväntan. Jag anlitade en takplåtslagare för några år sen som jag fick gott förtroende för. Trots en massa förseningar höll jag fast vid honom och resultatet blev jättebra, och inga fördyringar pga förseningarna.

Jag förstås att man kan vilja överlämna hela problemet till någon annan, men det lönar sig att sätta sig in i det så att man vet (åtminstone ungefär) vad hantverarna pratar om när man ringer runt och ber om hjälp.
Ja, förseningar kan tyvärr uppstå ibland, var sig du önskar det eller ej. Då har kunden bestämt med dig imorgon men då blir föregående kund lämnad med ett ofunktionellt WC - pest eller kolera!

Då kan hen blott hoppas på lite förståelse. Men givetvis skapar det bekymmer och merkostnader för beställaren.

Force Mayeur - Guds hand. Kalla det vad du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.