A Andreeeeas skrev:
Har via bostadsrättsföreningen fått tag på ett besiktningsprotokoll som är uförd 2017 dvs ett år efter badrumsrenoveringen.

Där står att läsa att brunnsmanchetten sticker ut under klämringen. Åtgärd: kontakta aktuell entreprenör för att säkerställa utförande och eventuell garanti.
Hjälper ett sådant protokoll oss på något sätt?
Inte mer än att det stärker det som kommit fram i den här tråden, dvs att utförandet inte är korrekt. Tyvärr har detta varit möjligt att se både vid visning och ev besiktning. Så när du köpt lägenheten utan att besiktiga den så blir det att gilla läget.
Däremot tycker jag fortfarande att du ska ta dit en egen besiktningsman för att få veta hur illa det är ställt och passa då på att fråga om hen tror att det kan vara möjligt att åtgärda endast del av badrummet eller om det verkar vara så stora brister att hela badrummet måste göras om.

Sen blir jag ju liten nyfiken på varför BRF:n sitter på ett besiktningsprotokoll rörande din lägenhet, finns det någon mer info bakom detta hos dem i styrelsen? Dock har jag svårt att se att det påverkar det jag skrev ovan.
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
A Andreeeeas skrev:
[video] [bild] Hej.

precis köpt en bostadsrätt där man renoverat badrum för några få år sedan. Nu upptäcker vi att det trycker upp vatten vid golvbrunnen och vid fogen närmast golvbrunnen. Finns golvvärme som dock varit avslagen under de senaste veckorna av förra ägarna. Vad gör man?[bild][bild][video]
Har du rensat brunnen. Första åtgärden är att dra upp vatten låset och göra ren den.
Det måste man göra återkommande.
 
A Andreeeeas skrev:
Men när vi frågade säljare om det fanns någon dokumentation så var svaret nej.
Inte för att vara sån men där har du en av alla anledningar att gör en fördjupad undersökning
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
J Jompa94 skrev:
Alltså jag kan inte för mitt liv förstå hur det kan vara tillåtet för privatpersoner att anlita hantverkare och renovera våtrum på egen hand hur som helst! Det verkar ju seriöst bli fel i 9 fall av 10 med otrygghet och ekonomiska konsekvenser för nästa köpare (och förhoppningsvis även säljaren som gjort fel) som följd. Bostadsrättsföreningarna borde väl rimligtvis ha ett egenintresse i att deras förenings våtrum inte förvanskas/förstörs av hemmafixare och fuskbyggare? Det borde (men gör väl inte i alla lägen pga folk har inte en j'''la susning om vad de gör när de köper lägenhet) ju medföra att prisbilden sjunker generellt i föreningen/området om det är så att varenda tjomme har ett felaktigt utfört våtrum???
Nu hoppas jag att du överdriver. Vem skulle anlita hantverkarna om inte privatpersonerna i deras bostäder som de äger? Det finns väl lite man kan kolla upp när det gäller hantverkarna, så att man får en kvittens iaf att de är behöriga. Kan nämna att vårat badrum på övervåningen som blev renoverad -87 har dubbla lager våtrumsklister innan våtrumstapeterna hängdes upp med kemsvetsade sskarvar. Det var tydligen det som gällde -87. Sedan så har jag mitt "hemliga vapen", en gummiskrapa som vi drar bort vatten på väggar o golv efter avslutad dusch. Det är som nytt fortfarande. I källaren mot yttervägg så blev det kaklat mot yttervägg med galvade stålprofiler så att vi har 10cm luftspalt bakom vägg så det håller sig torrt, med fuktspärr och springor både nere och uppe under tak. Vi har glasdörrar, och i taket, 1 meter utanför och i duschutrymmet har jag lagt fuktspärr också, Och det tror jag att jag är ganska ensam om, det är ju där vattendropparna hänger efter avslutad dusch.. Vill ni veta om dräneringen av källaren som består av både hängslen o livrem o lite till så får ni fråga. Källaren har en jättebra miljö.
 
J
J Jompa94 skrev:
Alltså jag kan inte för mitt liv förstå hur det kan vara tillåtet för privatpersoner att anlita hantverkare och renovera våtrum på egen hand hur som helst! Det verkar ju seriöst bli fel i 9 fall av 10 med otrygghet och ekonomiska konsekvenser för nästa köpare (och förhoppningsvis även säljaren som gjort fel) som följd. Bostadsrättsföreningarna borde väl rimligtvis ha ett egenintresse i att deras förenings våtrum inte förvanskas/förstörs av hemmafixare och fuskbyggare? Det borde (men gör väl inte i alla lägen pga folk har inte en j'''la susning om vad de gör när de köper lägenhet) ju medföra att prisbilden sjunker generellt i föreningen/området om det är så att varenda tjomme har ett felaktigt utfört våtrum???
Som om bostadsrättsföreningar är bättre på att anlita hantverkare!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Många slår på stora trumman här men om du slår på golvvärmen varmt nog för att det ska bli skönt för tossingarna så kommer dina pölar att torka upp på några minuter. Du har betong under så om det inte finns någon synlig skada än så gör inte något alls fören du tröttnat på ditt badrum och ska göra om allting i alla fall. Hade varit en annan historia om du var i hus och badrummet låg på ovanvåningen i träbjälklag.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
A Andreeeeas skrev:
Har via bostadsrättsföreningen fått tag på ett besiktningsprotokoll som är uförd 2017 dvs ett år efter badrumsrenoveringen.

Där står att läsa att brunnsmanchetten sticker ut under klämringen. Åtgärd: kontakta aktuell entreprenör för att säkerställa utförande och eventuell garanti.
Hjälper ett sådant protokoll oss på något sätt?
Jag tänker att om du eventuellt skulle ha fått en frågelista eller dylikt från säljaren där det framgår att badrummet ska vara utfört enligt fackman eller om det finns ett dokumenterat svar på frågan "Har du (säljaren) någon anledning att misstänka att det föreligger något fel i lägenheten?" där säljaren säger nej och att du dessutom, som du skriver, har ett besiktningsprotokoll som säger att det föreligger fel så har du ju åtminstone ett läge där du har det dokumenterat att säljaren uppskattningsvis har ljugit för dig och borde ha underrättat dig om felet. Eventuellt kan man ju behöva tillstyrka att säljaren har fått ta del av protokollet innan hen sålde till dig.

Det kan hända att situationen ovan inte hjälper dig dock, iom att en rättsinstans skulle kunna (kanske tom sannolikt) komma fram till att köparens undersökningsplikt fortfarande trumfar eventuella felaktigt lämnade uppgifter från säljaren, men jag är osäker. Om ovan beskrivna situation skulle vara ett faktum skulle jag nog kontakta en jurist för att få lite input faktiskt.
 
S Stefan1972 skrev:
nja, det är ju innehavaren som ansvarar för det. Blir ju väldigt konstigt om nån överhet ska gå in och bestämma hur man får göra och inte. Hur skulle det se ut om en styrelse bestämde att ska ni renovera får ni bara anlita den och den och göra si och så men tyvärr de är tio ggr dyrare än alla andra. Annars får ni inte göra nåt........
Jag kan på riktigt helt enkelt inte förstå denna inställning, såvida man inte själv är en person som utnyttjar sig av svartarbete eller tror att man själv (och alla andra) är en gud när det kommer till hemmafix. Som jag skrev så borde varje sansad bostadsrättsförening (där du själv som boende är medlem) vara måna om att fastigheten inte förvanskas/förstörs iom att detta *rimligtvis* borde innebär en värdeminskning och bromsad prisutveckling för lägenheterna i fastigheten i allmänhet.

Om det är så att vartannat våtrum utförs felaktigt pga privatpersoner i allmänhet inte har en jävla susning om hur man 1. Upphandlar seriösa hantverkare och 2. Inte har någon aning om hur ett våtrum ska utföras eller vilka krav som ska ställas på utförande så är det ju bara en rimlig slutsats att privatpersoner inte bör få anställa vem som helst hur som helst, eller snickra själva, enligt eget bevåg - det är ju för f'n ren och skär kapitalförstöring och måste rimligtvis kosta samhället hur mycket som helst varje år!

Ditt argument om att "men tyvärr de är tio ggr dyrare än alla andra" håller inte heller. Billigt i det här fallet är en 100%-ig garanti för dåligt. Hela grejen är ju som upplagd för att det bara ska bli skit iom att det är tillåtet/möjligt för privatpersoner att anlita fuskbyggare svart eller hemmafixa själva. Vilka svartjobbare/fuskbyggare kommer lämna våtrumsintyg? Vilka svartjobbare/fuskbyggare kommer du sedan att kunna stämma i tingsrätten? Inga! Pga ni har antingen inget kontrakt/kvitto som säger att jobbet ens har utförts eller så sätter de företaget i konkurs direkt.
 
  • Gilla
Bberg
  • Laddar…
Det är väl tidigare sagt att om säljaren ger utfästelser om att något är gjort på något speciellt sätt skall detta minska köparens plikt att undersöka nämnt område närmare, (tex om säljaren säger att man lagt om taket samma år och haft en oberoende besiktningsman som godkänt utan anmärkningar). Men att bara allmänt i en frågelista säga att man inte kommer ihåg några fel är så allmänt och svävande så det kan nog knappast anses göra köparens undersökningsplikt mindre. Tror att enda rimliga undantaget från detta skulle vara om det framkommer att säljaren gjort en besiktning där det tydligt framkommer allvarliga fel och säljaren sedan mörkar detta och skriver att den inte känner till några fel och brister.
I det här fallet behöver man ju inte ens vara kunnig på området då det enkelt gick att fråga efter protokollet och där det står att det finns anmärkningar som inte är åtgärdade. Det finns inte en chans att detta skulle kunna gå som dolt fel så om du inte vill leva med det, vilket i min mening verkar ganska riskfritt givet att det varit fel i 8 år och din lägenhet är på bottenvåning, så får du nog glatt bekosta en renovering själv. Så mitt råd kvarstår gör inte något alls mer än att sätt på golvvärmen för att torka golvet snabbare. =)
 
L leifa.k skrev:
Nu hoppas jag att du överdriver. Vem skulle anlita hantverkarna om inte privatpersonerna i deras bostäder som de äger? Det finns väl lite man kan kolla upp när det gäller hantverkarna, så att man får en kvittens iaf att de är behöriga. Kan nämna att vårat badrum på övervåningen som blev renoverad -87 har dubbla lager våtrumsklister innan våtrumstapeterna hängdes upp med kemsvetsade sskarvar. Det var tydligen det som gällde -87. Sedan så har jag mitt "hemliga vapen", en gummiskrapa som vi drar bort vatten på väggar o golv efter avslutad dusch. Det är som nytt fortfarande. I källaren mot yttervägg så blev det kaklat mot yttervägg med galvade stålprofiler så att vi har 10cm luftspalt bakom vägg så det håller sig torrt, med fuktspärr och springor både nere och uppe under tak. Vi har glasdörrar, och i taket, 1 meter utanför och i duschutrymmet har jag lagt fuktspärr också, Och det tror jag att jag är ganska ensam om, det är ju där vattendropparna hänger efter avslutad dusch.. Vill ni veta om dräneringen av källaren som består av både hängslen o livrem o lite till så får ni fråga. Källaren har en jättebra miljö.
Kanske någon som har en susning om vad de håller på med? Och nej, jag är inte intresserad av att höra om dräneringen av din källare.
 
T TypRätt skrev:
Det är väl tidigare sagt att om säljaren ger utfästelser om att något är gjort på något speciellt sätt skall detta minska köparens plikt att undersöka nämnt område närmare, (tex om säljaren säger att man lagt om taket samma år och haft en oberoende besiktningsman som godkänt utan anmärkningar). Men att bara allmänt i en frågelista säga att man inte kommer ihåg några fel är så allmänt och svävande så det kan nog knappast anses göra köparens undersökningsplikt mindre. Tror att enda rimliga undantaget från detta skulle vara om det framkommer att säljaren gjort en besiktning där det tydligt framkommer allvarliga fel och säljaren sedan mörkar detta och skriver att den inte känner till några fel och brister.
I det här fallet behöver man ju inte ens vara kunnig på området då det enkelt gick att fråga efter protokollet och där det står att det finns anmärkningar som inte är åtgärdade. Det finns inte en chans att detta skulle kunna gå som dolt fel så om du inte vill leva med det, vilket i min mening verkar ganska riskfritt givet att det varit fel i 8 år och din lägenhet är på bottenvåning, så får du nog glatt bekosta en renovering själv. Så mitt råd kvarstår gör inte något alls mer än att sätt på golvvärmen för att torka golvet snabbare. =)
Är man inte skyldig att som ägare utföra en besiktning av våtrumsrenovering eller dylikt (mao skulle det innebära att säljaren faktiskt borde känt till felet)? Eller är det också en uppenbar brist som bara tillstyrker att privatpersoner inte borde få utföra våtrumsrenoveringar på eget bevåg?
 
Ett alternativ till att betala för en besiktningsman och sedan ev åtgärder är ju att köpa en duschkabin, då rinner allt vatten direkt ner i avloppet istället för att rinna på golvet och över brunnen ner i avloppet.

Ett badkar funkar ju också bra (om det får plats) även om det inte samlar upp precis allt vatten som en duschkabin gör, men med ett duschdraperi är det inte mycket som skvätter utanför. Ett badkar kan ju dessutom ge lite lyxkänsla, kanske t.o.m. uppfattas som värdehöjande den dag du ska sälja.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Jompan94 är du inne och fylleskriver mitt på blanka dagen eller varför den aggressiva framtoningen? Nej det är inte något krav på att göra en besiktning av arbetet, även om det kan vara att föredra om man inte själv vet hur arbetet skall vara utfört och har koll på alla regler och krav. Många bostadsrättföreningar ställer krav på boenden att de ska anmäla våtrumsrenovering (samt även för andra större jobb som flytt av väggar eller där elektriker krävs) där de måste uppge vilket företag de tänker använda samt lämna in kopia på avtal innan signering samt kopia på företagets auktorisation enligt säker vatten. Detta gjorde vi i den förening som jag själv var ordförande för, dels som en extra säkerhet för våra boende både de som ska få jobbet gjort samt de som påverkas av arbetet, samt för fastighetens bästa och vara säker på att inge ingrepp sker som de boende inte har rätt att göra. Det störa problemet som uppstod kring hantverkare vid större förändringar var uppställning av hissar så andra boende inte kom upp och ner som de skulle samt väldigt stort slitage på hissar och väggar då de inte var så varsamma när material skulle ut och in i lägenheterna. Jag tror inte att vi hade någon laglig rätt att avkräva detta från medlemmarna men det var ingen som opponerade sig, utan alla var nog glada för några extra ögon.
 
J Jompa94 skrev:
Kanske någon som har en susning om vad de håller på med? Och nej, jag är inte intresserad av att höra om dräneringen av din källare.
Aggresiv? Du kommer ju att läsa detta iaf. Ägaren innan mig, vi köpte från ett dödsbo. De köpte ett hus som från början hade torpargrund. under 50-talet så lyfte de huset för att gräva ut en källare under hela huset. Fastighetsägaren fixade detta under halva huset, andra halvan fick en firma fixa, den andra halvan blev mycket bättre gjord med ordentliga gjutna väggar. Till skillnad mot den första halvan som jag upptäckte... Det var bara stora stenar staplade på varandra med lite, någon urusel puts på insidan i källaren. När man stod i det urgrävda på utsidan, som förövrigt var gjort av mig, med spade, så såg man in i källaren om man tog en rundstång och petade mellan stenarna inåt källaren... Det blev dubbelarmerat, 300mm betong på utsidan, pordrän runt halva huset, 200mm singel utvändigt med ordentliga dränrör med fall o spolbrunn på 2 ställen. Ovanpå detta så sparade jag den gamla frigolitisoleringen från fastighetens ytterväggar och lade ned under mark med lite fall från huset... Logiskt tänkande för att få det så torrt som möjligt i källaren. När jag höll på och grävde runt husgrunden, när jag kom till vissa ställen så kom det upp vatten med skapligt tryck. Nu har jag en otroligt bra miljö i källaren!

Och du Jompa 94, har du agressioner mot mig, så ta det via mailen är du snäll.
 
L leifa.k skrev:
Aggresiv? Du kommer ju att läsa detta iaf. Ägaren innan mig, vi köpte från ett dödsbo. De köpte ett hus som från början hade torpargrund. under 50-talet så lyfte de huset för att gräva ut en källare under hela huset. Fastighetsägaren fixade detta under halva huset, andra halvan fick en firma fixa, den andra halvan blev mycket bättre gjord med ordentliga gjutna väggar. Till skillnad mot den första halvan som jag upptäckte... Det var bara stora stenar staplade på varandra med lite, någon urusel puts på insidan i källaren. När man stod i det urgrävda på utsidan, som förövrigt var gjort av mig, med spade, så såg man in i källaren om man tog en rundstång och petade mellan stenarna inåt källaren... Det blev dubbelarmerat, 300mm betong på utsidan, pordrän runt halva huset, 200mm singel utvändigt med ordentliga dränrör med fall o spolbrunn på 2 ställen. Ovanpå detta så sparade jag den gamla frigolitisoleringen från fastighetens ytterväggar och lade ned under mark med lite fall från huset... Logiskt tänkande för att få det så torrt som möjligt i källaren. När jag höll på och grävde runt husgrunden, när jag kom till vissa ställen så kom det upp vatten med skapligt tryck. Nu har jag en otroligt bra miljö i källaren!

Och du Jompa 94, har du agressioner mot mig, så ta det via mailen är du snäll.
Jag skumläste det du skrev och som jag misstänkte så förstår jag inte hur det hänger ihop med trådämnet. Ber om ursäkt för min aggressiva framtoning, men jag blir bara så trött på människor som försöker argumentera för att privatpersoner utan inskränkning ska få renovera sina våtrum i bostadsrätter exakt hur de vill enligt eget huvud - det är liksom inte argument som håller om man frågar mig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.