kisumisu
Anna_H Anna_H skrev:
Att det nästan inte skickas någon post har inget med saken att göra tänker du? Att återförstatliga posten och låta skattepengar bekosta utbärningen är ju alternativet.
Det vore kanske det enda vettiga också. Vad är fel med det?

Alla dessa privatiseringar har bara gjort högre priser och sämre kundservice!
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
I ichigo skrev:
Medhåller. Bor i 50-talslägenhet så jag har fortfarande tillgång till tvättstuga. Men det övriga. Ja, absolut. Allt har trillat bort. Hejdå sopnedkast. Hejdå enkel tv. (har ingen eftersom vill inte betala separat). Och nu senast: hejdå post i genom brevinkast i dörren!

Jag känner att mycket skyller man på arbetarna, men egentligen är det för att effektivisera och spara några slantar. Dvs ha färre folk som jobbar. De som jobbar stressar lika mycket eller rentav ännu mer.

Att skylla på att skona arbetare är lite löjligt då det samtidigt finns helt galna arbeten där folk slits ut. Nu är det värre och värre med den psykiska sidan istället. Stark stress och hets att passa med minutschema.
Ja det är ju det värsta! Man skyller på helt orelativa saker!
Miljösnacket är värst!! Det ska vara papperslöst överallt men man tänker aldrig på hur mycket resurser våra tekniksaker tar och som dessutom inte håller i all evighet.

Om postnord brydde sig om miljön skulle ju cykeln tillbaka, men nu kör man bil!

Om man skulle bry sig om arbetarna skulle man ju inte effektivisera och låta folk jobba i lägre tempo!

Postnord är som våra banker, avgifter höjs arbetare minskas och nån några få lever loppan med vinsten i någon skatteparadis!!

Är absolut ingen kommunist, men kapitalisterna i Sverige spelar inte med rena kort...det är ingen ordentlig konkurrens på post, Elavtal, Bredbandasabbonemang, Tv abb osv...Tvärtom skulle jag säga, man gör gruppanslutningar och påtvingar folk i bla BRF till dåliga avtal!

Likaså får vi husägare lida bla Vattenfall höjer jämt nätavgift och dittan och dattan och speciellt för villägarna, men alla knyter bara näven i fickan och media reagerar inte heller. Dem är väl också mutade!!
 
kisumisu kisumisu skrev:
Det vore kanske det enda vettiga också. Vad är fel med det?

Alla dessa privatiseringar har bara gjort högre priser och sämre kundservice!
De är inte privatiseringen som är orsaken utan digitaliseringen. Vi har utdelning varje dag, men det är för det mesta bara reklam.
 
Keiller Keiller skrev:
Ja, och i min by bor det bara ca 500 personer. Problemet är att utdelningskontoret är ett par mil bort och jag skulle då aldrig vilja cykla så långt innan jag ens kunde börja jobba.

Konstigt nog är det billigare totalt sett att dela ut post med bil än med cykel.

Men vare sig brevbäraren cyklar eller åker bil hjälper det ju inte farmor i trådstarten att nå sin post högst upp i fastighetsboxen.
Ja sorteringslokalerna låg 13 km från byn, men de körde ut med posten till cykelkillen. Precis som de gör med tidningsbärarna. Men även de har lämnat cyklarna och kör bil istället. Än värre och dummare är reklamutdelarna som de skrivit om senaste tiden med brutalt dålig lön, men de får bra nog för att köra bil tydligen.

Nej men enklaste vore väl att sänka hela den där boxen en bit. Att flytta farmor är bara korkat och urdumt.
 
L lordi skrev:
Den är väl antagligen uppkopplad till WIFI så man kan se om man har fått post?
Precis som inkorgen i e-posten.... hmmm..... vänta nu lite här... :thinking:
Jaha. Vad ähm, bekvämt.
 
kisumisu
Anna_H Anna_H skrev:
De är inte privatiseringen som är orsaken utan digitaliseringen. Vi har utdelning varje dag, men det är för det mesta bara reklam.
Men o andra sidan även fakturor osv blivit mindre via papper så har vi faktist pakethantering och beställningar som borde ökat lavinartat i och med näthandel mm?

Digitalisering borde ju också ha sänkt avgifter som banker, elbolag mm har. Mindre anställda mindre med fysiska kontor folk sköter sina ärenden mesradels själv osv. Ändå höjs avgifter som t ex Handelsbanken införde att internetbank skulle börja kosta pengar. Har kvar dem men sen när kontoret läggs ner byter jag till mer fördelaktig bank. Är få men de finns nån.

Att skylla på digitalisering är långsökt. Bortsett från några pensionärer så har dem flesta skött sina räkningar själva i flera decennier. Tom före internetbankens tid.

Sköter också de mesta själv. Men oerhört skönt ha ett kontor och folk man kan fysiskt prata med om det blir problem eller frågor. Men jag är väl gammalmodig när jag inte gillar stå i telefonköer och vänta svar från nån chatt eller bott.
 
Redigerat:
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
Jaha. Vad ähm, bekvämt.
Fanns faktist brevlådor på 90 talet som talade om när posten kommit. Behövdes inteens wifi för det ;) Men idag ska ju allt vara så komplicerat och kräva internetanslutning abbonemang etc. Men det är business as usual :thinking:
 
kisumisu kisumisu skrev:
Fanns faktist brevlådor på 90 talet som talade om när posten kommit. Behövdes inteens wifi för det ;) Men idag ska ju allt vara så komplicerat och kräva internetanslutning abbonemang etc. Men det är business as usual :thinking:
Såna här fanns redan för 100 år sedan:


Vintage metallbrevlåda med röd flagga mot en tegelvägg, modell sedan 100 år tillbaka.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Fanns faktist brevlådor på 90 talet som talade om när posten kommit. Behövdes inteens wifi för det ;) Men idag ska ju allt vara så komplicerat och kräva internetanslutning abbonemang etc. Men det är business as usual :thinking:
Amerikanska lådor var väl perfekt.
Men det känns ganska mycket som lathet att inte springa ut och hämta, även för en gamling som kan röra sig. De behöver ju röra sig dessutom.

Jag står fast vid min punkt =) Sänk hela boxen så alla kan nå. Går det inte så kan brevbärarn eller vad man nu måste göra det ändra på sig så tanta kommer åt sitt fack. Man kan programmera en robot till att pilla snorkråkor så då måste man kunna programmera brevbärarn till att sortera på annat vis.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
kisumisu
useless useless skrev:
Såna här fanns redan för 100 år sedan:


[bild]
Jodå det är sant!

Men det jag syftade var sådana som brevbäraren trycker en knapp och sedan går signalen in till huset! Dvs en elektronisk variant som börjar lysa eller låta inomhus.
Har sett dessa bara på husmässa, där man även sålde vanliga låsbara brevlådor, allt det här var väldigt populärt i Tyskland och dem var Tysktillverkade också dessa lådor. Den senare varianten blev ju ändå succe men den bantades som sagt ner...har aldrig sett hos någon IRL den varianten med knapp.
Frågan är också skulle en svensk brevbärare orka trycka knappen när allt annat är också arbetsmiljö kanske blir "knapp finger" :thinking:
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
kisumisu
R Rkarlsson skrev:
Amerikanska lådor var väl perfekt.
Men det känns ganska mycket som lathet att inte springa ut och hämta, även för en gamling som kan röra sig. De behöver ju röra sig dessutom.

Jag står fast vid min punkt =) Sänk hela boxen så alla kan nå. Går det inte så kan brevbärarn eller vad man nu måste göra det ändra på sig så tanta kommer åt sitt fack. Man kan programmera en robot till att pilla snorkråkor så då måste man kunna programmera brevbärarn till att sortera på annat vis.
Visst är det kanske överkurs. Men ibland skulle man önska att få reda på t ex om man väntar något viktigt som man inte vill ska stå där ute allt för länge. Har själv en icke låsbar variant, men ibland funderat på att trigga dit nån grejs som larmar inne i huset när locket lyfts :cool: Borde ju inte vara raketforskning direkt ordna nåt sånt....

Allt sånt här går ju i egna hus...men svårare i lägenheter där allt styrs centralt eller gemensamt....blir sura miner om bara 1 vill ha nåt andra inte vill ha.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Det bör ju naturligtvis gå att byta brevlåda med någon annan i föreningen! Men går inte det så rekomenderas dessa styltor! Farmor knäpper enkelt på sig dem i lägenheten, tar några (för henne) jättekliv, och sedan är hon framme vid brevlådan (y) Det kan till och med vara så lyckat att hon kan använda dem alltid ;)

P.s höjden är ställbar!
"One small step for a man, one giant leap for grandma"
 
Nu har jag kontaktat Postnord för att de ska föreslå en lösning eftersom det tydligen är Postnord som förhindrar fastighetsskötaren att byta lådor (de ska tydligen stå i ordning, viktigare än att man når dem), får se vad som händer.
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.