K Kane skrev:
Är det?

Har du läst denna, [länk] ?

Igensatt ventilation, är det hyresvärden som gjort det?
Dessutom en tidigare omfattande vattenläcka i köket som inte har anmälts.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
På tal om vem som får betala så är det väl till 99% säkert att någons försäkring träder in i sammanhanget. Då blir det summan av alla försäkringstagare som får betala. Om det skulle falla tillbaka på hyresvärden så blir det dennes övriga hyresgäster som får stå för notan. Det förefaller synnerligen osannolikt att hyresgästen får betala mer än möjligen självrisk och det verkar ännu mer långsökt att antyda att dennes eventuella inkomst från det allmänna (t.ex. barnbidrag) skulle öka p.g.a. skadan. Således påvekar det inte utgifter vi betalar via skattsedeln, inte ens för invånare i Malmö.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
linneac och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Anndin Anndin skrev:
Alliansen och rasisters godkännande. Då blir det fel. Ha det gott
Kan vi inte bespara politiskbajskastande från detta forum?
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Kan vi inte bespara politiskbajskastande från detta forum?
Jo det var väl en förhoppning borde insett att detta skulle bli en glödhet politisk potatis. Jag som TS var mest intresserad av de byggnadstekniska aspekterna om hur fukt och mögel kan angripa en lgh så otroligt hårt. Igensatt ventilation och fuktskador bör troligen vara boven i dramat denna gång. Den sociala situationen i olika områden, denna gång Malmö var inte något jag var intresserad av med denna tråd. Men som så ofta spårar den här typen av trådar ur då folk ser ortsnamn eller postkod till vissa områden och missar då aldrig en chans att hoppa på andra folkgrupper etc.
Tråkigt kan jag tycka, men det är bara min åsikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
mejeriet och 9 till
  • Laddar…
Anndin Anndin skrev:
Här är det väldigt tydligt att det är hyresvärden som missköter sina hyresgäster. Dålig ventilation och mögel uppstår lätt i 70-tals hus, inte pga vårdslöshet från hyresgästerna utan pga ”renoveringar” med skräpmaterial, omoderna system för ventilation och värme, för låg värme i husen under lång tid, och gamla hus med trasiga fasader...men såå fint att skylla på kulturella missförstånd. (Även om jag vet att det också förekommer) nej, här pekas finger och framför allt bort från grunden till problemen. Invandrare utnyttjas, både Alliansen och rasisters godkännande. Då blir det fel. Ha det gott!
Anndin Anndin skrev:
Här är det väldigt tydligt att det är hyresvärden som missköter sina hyresgäster. Dålig ventilation och mögel uppstår lätt i 70-tals hus, inte pga vårdslöshet från hyresgästerna utan pga ”renoveringar” med skräpmaterial, omoderna system för ventilation och värme, för låg värme i husen under lång tid, och gamla hus med trasiga fasader...men såå fint att skylla på kulturella missförstånd. (Även om jag vet att det också förekommer) nej, här pekas finger och framför allt bort från grunden till problemen. Invandrare utnyttjas, både Alliansen och rasisters godkännande. Då blir det fel. Ha det gott!
Hur var det tydligt att det är hyresvärden som har misskött sig?????
Dom andra lägenheterna är inte mögliga utan bara en.
Om det hade berott på hyresvärdens renoveringar så hade alla lägenheter sett lika dana ut.
Vad som orsakat detta är två saker
För mycket fukt och för lite ventilation och inget av det är hyresvärdens fel.
 
  • Gilla
  • Älska
Spoz och 4 till
  • Laddar…
F
Anndin Anndin skrev:
Nej! Isåfall så ska rasisterna hålla sin skit utanför också.
Varför ska du hålla på med Whataboutism?
Det hör inte hemma här.
Kom med konstruktiva förslag, hur ska man kunna utbilda dessa personerna istället osv.

Har själv arbetat som fastighetsskötare och varit med i liknande fall (men inte alls lika illa) där folk från främst MENA länder inte förstått hur vår svenska ventilation fungerar.
De har känt kalldrag på vintern och helt sonika proppat tilluftsventilerna med handdukar och liknande. Problemet som uppstår då är att luften blir fuktig och stillastående vilket leder till stora mögelskador.
 
Det kan finnas hur många förklaringar som helst, min spontana gissning är att någon satt igen ventilationen för att det dragit kallt och sen löst lgh en längre tid. Efter ett tag har vattenlås torkat ur av en eller annan anledning (kanske ett stamstopp som släppt och sugit ur WC/golvbrunn) och är det sen ett större hus där det duschas mycket etc så stiger ångan upp i lgh och skapar grogrunden för möglet.

Allt jävla rasistdravel kan ni lägga ner, ingen frisk människa skulle frivilligt orsaka eller bo i det där, och nej att dölja sin rasism bakom "icke-skidåkande" mm är inte ok. Är du rasist så ha i alla fall anständighet nog att erkänna det istället för att spela dun och tramsa. Jag har sett liknande (om än inte lila omfattande) på några av Sveriges finaste adresser och att någon inte anmäler en vattenskada är inte heller helt ovanligt, ofta är det en granne som anmäler och ofta är det psykisk ohälsa som ligger bakom.
 
  • Gilla
mejeriet och 15 till
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Varför ska du hålla på med Whataboutism?
Det hör inte hemma här.
Kom med konstruktiva förslag, hur ska man kunna utbilda dessa personerna istället osv.

Har själv arbetat som fastighetsskötare och varit med i liknande fall (men inte alls lika illa) där folk från främst MENA länder inte förstått hur vår svenska ventilation fungerar.
De har känt kalldrag på vintern och helt sonika proppat tilluftsventilerna med handdukar och liknande. Problemet som uppstår då är att luften blir fuktig och stillastående vilket leder till stora mögelskador.
Och kan du tänka att jag varit hos svenska direktörer, advokater och företagsledare son inte heller dom förstår hur det funkar. Att inte förstå sig på tekniken handlar inte om ursprung utan snarare är intresserad av att förstå den.
 
  • Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Men om vi återgår till sakfrågan - HUR blir det så illa?
Fukt behövs för tillväxt av mögel men kan det verkligen bli så fuktigt i en tom lägenhet? Eller ska man misstänka tex vattenläcka för att uppnå den graden av fuktighet? Öppet fönster och ösregn?

Om något tycker jag det brukar vara problem med torr luft och då torde inte mögeltillväxten bli så extrem. Personer som avlider och ligger kvar hemma i sin lägenhet utan upptäckt blir ju snarast mumifierade, hela lägenheten blir inte överväxt av mögel.
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
F
J jonko skrev:
Och kan du tänka att jag varit hos svenska direktörer, advokater och företagsledare son inte heller dom förstår hur det funkar. Att inte förstå sig på tekniken handlar inte om ursprung utan snarare är intresserad av att förstå den.
Nu går du också i fällan med Whataboutism.
Lägg ner den argumentationen.

I detta fallet handlade det om en invandrare så följ denna tråden eller skapa en egen om alla "direktörer" du varit hos som bor i hyresrätter med igensatta ventilationer.

Lös problemen med hur man kan utbilda den gruppen tråden handlar om istället för att peka på andra personer som inte tar detta vidare på något vis.
 
  • Gilla
Spoz och 2 till
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Varför ska du hålla på med Whataboutism?
Det hör inte hemma här.
Kom med konstruktiva förslag, hur ska man kunna utbilda dessa personerna istället osv.

Har själv arbetat som fastighetsskötare och varit med i liknande fall (men inte alls lika illa) där folk från främst MENA länder inte förstått hur vår svenska ventilation fungerar.
De har känt kalldrag på vintern och helt sonika proppat tilluftsventilerna med handdukar och liknande. Problemet som uppstår då är att luften blir fuktig och stillastående vilket leder till stora mögelskador.
Så var det i höghuset jag bodde på 90-talet, men det fanns inga invandrare i huset.
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Nu går du också i fällan med Whataboutism.
Lägg ner den argumentationen.

I detta fallet handlade det om en invandrare så följ denna tråden eller skapa en egen om alla "direktörer" du varit hos som bor i hyresrätter med igensatta ventilationer.

Lös problemen med hur man kan utbilda den gruppen tråden handlar om istället för att peka på andra personer som inte tar detta vidare på något vis.
Nej det handlar inte om whataboutism eller ursprung heller för den delen, att du snöar in på ursprung har enbart med rasism att göra. Vad det handlar om är okunskap, oavsett vem som besitter den och mina exempel var ägnade att belysa att den är vida spridd.
Vill du bidra konstruktivt så bör du titta på hela bilden istället för att förenkla.
 
  • Gilla
mejeriet och 7 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Nej det handlar inte om whataboutism eller ursprung heller för den delen, att du snöar in på ursprung har enbart med rasism att göra. Vad det handlar om är okunskap, oavsett vem som besitter den och mina exempel var ägnade att belysa att den är vida spridd.
Vill du bidra konstruktivt så bör du titta på hela bilden istället för att förenkla.
Kulturkrockar, okunskap och utbildning (eller brist på) är antagligen orsaken.
Fick ett exempel på det för 5 år sedan när jag hjälpte en syrisk 4-barns-familj som kom som flyktingar, trevliga och gästvänliga med det godaste kaffe jag druckit i mitt liv, men de öppnade fönstren när det blev för varmt inne på hösten istället för att dra ner termostaterna...

Alla som kommer som flyktingar (och har fullgoda skäl för det) och får uppehållstillstånd borde omgående få en grundläggande information om hur saker och ting fungerar, det skulle förhindra många bekymmer och missförstånd.
Sedan tillkommer ju problemet med om de är analfabeter vilket inte är helt ovanligt.

Att upplysa om skyldigheter är ännu viktigare än rättigheter för att minska friktionen.
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Liljencrantz Liljencrantz skrev:
Duscha oavbrutet pga religion? Det har jag missat, vilken religion påbjuder konstant duschande?
Duscha kristna. En gren av Hare Krishnarörelsen:D.

Hare Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.