Kan inte samtliga lägga ner diskussionen gällande dolt fel?
Det är inget dolt fel för det syns.
 
  • Gilla
Sporris och 4 till
  • Laddar…
Försök klämma Anticimex på dålig besiktning, ta det till ARN. Jag har själv klagat på en besiktning där Anticimex missade synliga fel (..!) och tagit ärendet till ARN. Stora bolag har bra jurister så mina chanser är kanske inte stora men jag har ju inget att förlora på att gå till ARN. Felet du har borde Anticimex ha uppmärksammat, just felaktigt monterade bleck kan ju få stora konsekvenser, så det var en slarvig/vårdslös besiktning.
 
  • Gilla
Joakim654 och 4 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Att besiktningsmannen gjort ett uselt jobb är det ingen tvekan om. Bara att beklaga men så brukar det vara. Däremot kan man nog i det här fallet hävda att felet är uppenbart och synligt bara man promenerar runt huset. Då är det också underförstått att man även som lekman borde misstänkt möjlig bakomliggande skada. Besiktningsfirmorna är experter på sådana friskrivningar, "det var uppenbart med tanke på husets ålder och skick så vi påpekade det inte".

Att Anticimex är inkompetenta på husbesiktningar överlag är knappast något nytt. I fallet med "Varudeklarerat" är det till och med ännu värre eftersom mäklaren har ett nära samarbete med dem i form av ett avtal där de samverkar för att maximera sina vinster. En nyckel till alla besiktningar är att besiktningen är oberoende. I fallet med Varudeklarerat är den allt annat än oberoende. Som köpare har man alltså säljaren, mäklaren samt mäkarens/säljarens besiktningsman emot sig. Hela bluffen med Varudeklarerat är att det marknadsförs som att man som köpare inte behöver ta lika stort ansvar. Det låter fint på reklambladet men en sådan tjänst kan i slutänden inte stå över lagen. Verkligheten har visat att när det väl uppstår problem så har köparen ingen chans utan alla pekar på friskrivningar, det finstilta och undersökningsplikten. Trots att Svensk fastighetsförmedling fått så mycket skit för denna vilseledande marknadsföring så fortsätter de.

Konsekvensen är att Svensk fastighetsförmedling tillsammans med usla besiktningar från Anticimex gör att köpare kastar sig in i husköp i tro om att de är skyddade och därmed kan skippa sin egen undersökning och få ett förstprång mot andra köpare som trilskas med att göra egna besiktningar. De är givetvis fullt medvetna om att den som bryr sig minst om att undersöka huset är den som snabbast slänger upp pengarna på bordet. Det är ju själva affärsiden med Varudeklarerat. Ju sämre besiktning desto snabbare affär. Win win för Svensk fastighetsförmedling och Anticimex.

Om det sedan uppstår problem, ja då ska du som köpare inte vänta dig någon hjälp. Du har nämligen inte
fullföljt din undersökningsplikt. Game, set and match för Varudeklarerat.

Väldigt bra beskrivet! Just därför man som köpare helst inte ska ha med dessa ”försäkringar ” att göra. Bättre att köpa ett hus som inte har varudeklarerat
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Är det fastställt att fönsterblecken är felmonterade? Vad säger tillverkaren av fönstren?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
R
Man kan föreställa sig hur det skulle fungera om Anticimex gjort sitt jobb ordentligt och vad det skulle innebära för Svensk fastighetsförmedling och deras tjänst Varudeklarerat.

Tänk er ett prospekt där det stått:
Vår egen besiktning visar tydligt att fönsterblecken är slarvigt monterade av en riktig amatör. Eventuellt är de till och med monterade på fel ställe enligt fönstertillverkarens instruktioner. Det finns stor risk för inträngning av vatten som kan ha orsakat omfattande skador på bakomliggande konstruktioner i form av mögel och röta.

Det är nog ingen slump att de valt att samarbeta med det besiktningsföretag som har sämst rykte.
Att det ibland uppstår missnöje där en kund motsätter sig den usla besiktningen har de givetvis tagit höjd för, det är en droppe i havet jämfört med hur mycket mer stålar de drar in. En riktigt fiffig affärside måste man ändå säga.
 
  • Gilla
Djupa Tanken och 5 till
  • Laddar…
Nu är ni bra baissiga, jag FICK anmärkningar på just ovanstående på mitt hus som jag sa sålde själv, så det är en paradox i detta sammanhang då det var SAMMA besiktningsman som säljaren av huset jag köpt använde sig av....



R bossebyggarn skrev:
Man kan föreställa sig hur det skulle fungera om Anticimex gjort sitt jobb ordentligt och vad det skulle innebära för Svensk fastighetsförmedling och deras tjänst Varudeklarerat.

Tänk er ett prospekt där det stått:
Vår egen besiktning visar tydligt att fönsterblecken är slarvigt monterade av en riktig amatör. Eventuellt är de till och med monterade på fel ställe enligt fönstertillverkarens instruktioner. Det finns stor risk för inträngning av vatten som kan ha orsakat omfattande skador på bakomliggande konstruktioner i form av mögel och röta.

Det är nog ingen slump att de valt att samarbeta med det besiktningsföretag som har sämst rykte.
Att det ibland uppstår missnöje där en kund motsätter sig den usla besiktningen har de givetvis tagit höjd för, det är en droppe i havet jämfört med hur mycket mer stålar de drar in. En riktigt fiffig affärside måste man ändå säga.
 
Det går ju ff inte o springa runt o vifta med besiktningsprotokoll till hö o vä o sedan har man besiktningsmän som uppenbart tittar åt ett annat håll o är inkompetenta o slarviga. Det torde kosta en del i ansvarsförsäkringspremie det....

R bossebyggarn skrev:
Man kan föreställa sig hur det skulle fungera om Anticimex gjort sitt jobb ordentligt och vad det skulle innebära för Svensk fastighetsförmedling och deras tjänst Varudeklarerat.

Tänk er ett prospekt där det stått:
Vår egen besiktning visar tydligt att fönsterblecken är slarvigt monterade av en riktig amatör. Eventuellt är de till och med monterade på fel ställe enligt fönstertillverkarens instruktioner. Det finns stor risk för inträngning av vatten som kan ha orsakat omfattande skador på bakomliggande konstruktioner i form av mögel och röta.

Det är nog ingen slump att de valt att samarbeta med det besiktningsföretag som har sämst rykte.
Att det ibland uppstår missnöje där en kund motsätter sig den usla besiktningen har de givetvis tagit höjd för, det är en droppe i havet jämfört med hur mycket mer stålar de drar in. En riktigt fiffig affärside måste man ändå säga.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
R
A Adde2010 skrev:
Nu är ni bra baissiga, jag FICK anmärkningar på just ovanstående på mitt hus som jag sa sålde själv, så det är en paradox i detta sammanhang då det var SAMMA besiktningsman som säljaren av huset jag köpt använde sig av....
Det är ju snarare ytterligare ett exempel på att besiktningsmannnen antingen är inkompetent eller är fruktansvärt partisk och gör olika utlåtanden beroende på om det i sammanhanget gynnar honom eller ej. Tyvärr, det fick mig inte att bli mindre baissig.
 
  • Gilla
  • Haha
Djupa Tanken och 4 till
  • Laddar…
Det finns olika varianter av Anticimex försäkring, men för en variant gäller följ de villkor. Enligt villkor 2.1.3. gäller försäkringen för sådant som besiktningsteknikern borde ha upptäckt. Undantag anges i villkoren 2.2, gäller sådant där brister eller behov av fördjupad undersökning noterats. Om det är dessa eller snarlika villkor bör du som köpare ställa krav på ersättning från Anticimex.

”2. Försäkringen för dig som köpare
2.1. Omfattning
2.1.1. Försäkringen gäller för fel som har lett till följdskada på
byggnad och för följdskadan. Felet ska ha funnits vid
besiktningstillfället eller före denna tidpunkt.
2.1.2. Försäkringengällerförabstraktafelibyggnadpå
fastighet i enlighet med 4 kap 19 § jordabalken. Med fel menas avvikelser i byggnaden från vad köparen med fog hade kunnat förutsätta utan särskilda utfästelser eller avtal från säljarens sida om byggnadens standard (så kallade Dolda Fel).
2.1.3. Försäkringen gäller för fel som besiktningsteknikern uppenbart borde ha upptäckt vid besiktningstillfället.
2.1.4. Försäkringengällerförskadasombesiktningsteknikern har varnat för i besiktningsprotokollet genom att ange en risk för en sådan skada. Skadan ersätts om det kan visas att skadan fanns vid besiktningstillfället. Ersättning lämnas inte för felet/riskkonstruktionen som föranlett den skada som varnats för i besiktningsprotokollet.
2.1.5. Åtgärder till fel och skador som noterats i besiktnings- protokollet och som besiktningsteknikern rekommenderat en fördjupad undersökning av omfattas av försäkringen om:
‒ Anticimex har utfört den fördjupade undersökningen; och
‒ föreslagna åtgärder i protokollet för den fördjupade undersökningen har åtgärdats av fackman med F- skattsedel. Fackmannen ska, på åtgärdsintyg från Anticimex, intyga att åtgärderna är utförda i enlighet med protokollet från den fördjupade undersökningen.
Övriga fel och skador som besiktningsteknikern noterat i protokollet och som åtgärdats av Anticimex omfattas av försäkringen.
2.2. Undantag från försäkringens omfattning
2.2.1. Fel,skadaellerbristsomharantecknatsibesiktnings-
protokollet.
2.2.2. Orsaken till och omfattningen av de fel och skador som
besiktningsteknikern i besiktningsprotokollet rekommenderat en fördjupad undersökning av eller lämnat ett åtgärdsförs”
 
  • Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
R
A Adde2010 skrev:
Det går ju ff inte o springa runt o vifta med besiktningsprotokoll till hö o vä o sedan har man besiktningsmän som uppenbart tittar åt ett annat håll o är inkompetenta o slarviga. Det torde kosta en del i ansvarsförsäkringspremie det....
Det borde det men det gör det tyvärr inte. Inkompetensen är utbredd. Friskrivningar och finstilta formuleringar är det som besiktningsbranschen lever på.

I det här fallet ligger det till och med i mäklarens och besiktningsfirmans intresse att göra ett lagom dåligt jobb. Svensk fastighetsförmedling skulle knappast fortsätta att betala en massa pengar till Anticimex för att få sina prospekt fulla med information om objektens brister.
 
  • Gilla
Karatch och 1 till
  • Laddar…
Tack för utförligt o kompetent svar!
 
Jag är inte intresserad av dina åsikter i frågan o sannolikt inte ngn annan som läser tråden heller. Har du inget vettigare att tillföra än dina åsikter om Svensk Fast, Varudeklarerat lr Anticimex så föreslår jag att du slutar kapa tråden!

R bossebyggarn skrev:
Det borde det men det gör det tyvärr inte. Inkompetensen är utbredd. Friskrivningar och finstilta formuleringar är det som besiktningsbranschen lever på.

I det här fallet ligger det till och med i mäklarens och besiktningsfirmans intresse att göra ett lagom dåligt jobb. Svensk fastighetsförmedling skulle knappast fortsätta att betala en massa pengar till Anticimex för att få sina prospekt fulla med information om objektens brister.
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
Argahusbyggaren och 3 till
  • Laddar…
S Snel77 skrev:
Försök klämma Anticimex på dålig besiktning, ta det till ARN. Jag har själv klagat på en besiktning där Anticimex missade synliga fel (..!) och tagit ärendet till ARN. Stora bolag har bra jurister så mina chanser är kanske inte stora men jag har ju inget att förlora på att gå till ARN. Felet du har borde Anticimex ha uppmärksammat, just felaktigt monterade bleck kan ju få stora konsekvenser, så det var en slarvig/vårdslös besiktning.
Hur ska det gå till? Det är säljaren som har beställt besiktningen och har affärsrelationen till Anticimex. Som köpare får du göra din egen besiktning och reklamera den.
 
  • Gilla
Tubes och 5 till
  • Laddar…
Jag har fått skriftlig information om att jag ska höra av mig till Anticimex i det fall jag hittar fel på fastigheten som ev klassas som dolt fel. Besiktningsmannen har oxå ansvar då protokollet anger att köparen delvis utfört sin undersökningsplikt iom besiktning (står svart på vitt i handlingarna) så helt ansvarslösa lär ju inte AC vara...

P Pin skrev:
Hur ska det gå till? Det är säljaren som har beställt besiktningen och har affärsrelationen till Anticimex. Som köpare får du göra din egen besiktning och reklamera den.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
A Adde2010 skrev:
Jag har fått skriftlig information om att jag ska höra av mig till Anticimex i det fall jag hittar fel på fastigheten som ev klassas som dolt fel. Besiktningsmannen har oxå ansvar då protokollet anger att köparen delvis utfört sin undersökningsplikt iom besiktning (står svart på vitt i handlingarna) så helt ansvarslösa lär ju inte AC vara...
Jo och det ska du göra om du anser att det är ett dolt fel. (y) Jag tror nu inte du får igenom detta som ett dolt fel. Mitt svar handlade om att du som köpare inte kan klaga på besiktningen, det kan bara säljaren göra. Hade detta stått i protokollet hade det definitivt inte varit dolt. Skulle det mot förmodan anses vara ett dolt fel så går Anticimex försäkring in och täcker upp för säljaren.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.