W whatever skrev:
Jösses vad grenar och skräp jag hittade när jag vårstädade Gardena'n idag...
[bild]
Finns det någon guide för hur man tar bort själva kåpan, du ser ju uppenbart ut att ha lyckats.
Har en nyinvesterad Sileno Life 750 där jag även köpte till hjulborstar som jag tänkte installera innan jag plockar ut klipparen första gången.
 
Nu närmar det sig installation av vår första robotklippare, klipperaren kommer installeras i sommarstugan för mindre måsten när man väl kommer upp.

Handritad skiss av en tomtplan med markerade positioner för hus, gäststuga, parkering och 4G-router.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilken blir bästa placering av basstationen på min tomt för en smart Sileno life 750?
Uppe vid parkeringen med en guidekabel som kopplas samman med begränsningskabeln utanför trappan i vid båge.

Eller på högersidan om gäststugan med en guidekabel som kopplas samman med begränsningskabeln någon stans i anslutning till parkeringsplatsen?

4G routern står idag i vänstra nedre hörnet av huset, markerad med en liten fyrkant.
 
F Fredrik Blomgren skrev:
För att säkerställa att roboten har senaste mjukvaran innan installation så verkar man behöva uppdatera roboten med en USB-A—>USB-B kabel, då antar jag att denna kabel skulle fungera från Biltemas sortiment.
[länk]
Någon som kan bekräfta?
Kan ej bekräfta att justa denna biltemakabel funkar, men annars är detta ju en vedertagen standard, ser inte några problem i kabeltyp så länge det är rätt kontakter i ändarna.
 
F Fredrik Blomgren skrev:
Nu närmar det sig installation av vår första robotklippare, klipperaren kommer installeras i sommarstugan för mindre måsten när man väl kommer upp.

[bild]
Vilken blir bästa placering av basstationen på min tomt för en smart Sileno life 750?
Uppe vid parkeringen med en guidekabel som kopplas samman med begränsningskabeln utanför trappan i vid båge.

Eller på högersidan om gäststugan med en guidekabel som kopplas samman med begränsningskabeln någon stans i anslutning till parkeringsplatsen?

4G routern står idag i vänstra nedre hörnet av huset, markerad med en liten fyrkant.

Lär funka på båda platserna. Svårt att säga mer utan att se trädgården.
Spontant hade jag nog placerat den vid P-platsen.
 
  • Gilla
Fredrik Blomgren
  • Laddar…
F Fredrik Blomgren skrev:
För att säkerställa att roboten har senaste mjukvaran innan installation så verkar man behöva uppdatera roboten med en USB-A—>USB-B kabel, då antar jag att denna kabel skulle fungera från Biltemas sortiment.
[länk]
Någon som kan bekräfta?
F Fredrik Blomgren skrev:
För att säkerställa att roboten har senaste mjukvaran innan installation så verkar man behöva uppdatera roboten med en USB-A—>USB-B kabel, då antar jag att denna kabel skulle fungera från Biltemas sortiment.
[länk]
Någon som kan bekräfta?
Japp den kabeln fungerar, kör själv en sådan till min sileno 750.
 
  • Gilla
Fredrik Blomgren
  • Laddar…
E etompau skrev:
Lär funka på båda platserna. Svårt att säga mer utan att se trädgården.
Spontant hade jag nog placerat den vid P-platsen.
tack för återkopplingen
 
C costia skrev:
Japp den kabeln fungerar, kör själv en sådan till min sileno 750.
Tack för återkopplingen
 
  • Gilla
costia
  • Laddar…
F Fredrik Blomgren skrev:
För att säkerställa att roboten har senaste mjukvaran innan installation så verkar man behöva uppdatera roboten med en USB-A—>USB-B kabel, då antar jag att denna kabel skulle fungera från Biltemas sortiment.
[länk]
Någon som kan bekräfta?
Jag tror jag lånade skrivarens kabel vid uppdatering så kolla om det är samma där så slipper du köpa (om du har en skrivare där hemma) ;)
 
  • Gilla
Fredrik Blomgren
  • Laddar…
F Fredrik Blomgren skrev:
Tack för återkopplingen
Köpte en USB A-B 3.0 kabel på Kjell.com. 3.0:an verkar inte fungera då den har en annan utformning än 2.0:an vilken jag fick bytt till och nu är uppgraderingen precis klar.
 
Startade min Smart Life i helgen, gräset växte och tyckte den fick börja lite försiktigt.
Jag har dock ett litet problem, det är precis som att Smart gatewayen inte pratar med klipparen, så jag kan inte riktigt styra den med appen..
När jag går in i smart menyn på klipparen så står det bara "vänligen vänta", och på gatewayen lyser bara ström och wifi
Nån som vet hur man löser det?
 
  • Hand håller en Gardena Smart Gateway med två gröna lysdioder tända, vilket indikerar ström och wifi-anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JY82 skrev:
Startade min Smart Life i helgen, gräset växte och tyckte den fick börja lite försiktigt.
Jag har dock ett litet problem, det är precis som att Smart gatewayen inte pratar med klipparen, så jag kan inte riktigt styra den med appen..
När jag går in i smart menyn på klipparen så står det bara "vänligen vänta", och på gatewayen lyser bara ström och wifi
Nån som vet hur man löser det?

Är klipparen inom räckvidd för Gateway:en?
 
Den funkade hela 2020 säsongen, så ja..
 
J JY82 skrev:
Den funkade hela 2020 säsongen, så ja..
Ok, det framgick inte. Då har jag nog inte mer att tillföra än att ev. testa med återställning av gateway.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.