Finns det någon som bygger bar idag?

Byggde själv en när jag var 25 år. Tyckte det var en bra idé. Kapade upp ett hål i väggen till en platsbyggd garderob om 3x1m i källarplanet på en lägenhet vi hyrde då. För övrigt samma lägenhet vi hade strukturtapet i, vilket jag nämnde i ett tidigare inlägg här i tråden.

Med bardisk, glashyllor med speglar bakom, halogenspottar, skinnimitation på framsidan av bardisken, tre höga stolar och en rejäl samling flaskor blev det som att ha en egen krog i källaren.

Höll nästan på att bli alkis, eftersom jag var där nere mest varje kväll och provade nya recept ur drinkböcker jag fått i julklapp.

Har aldrig byggt någon mer bar sen dess och ska nog heller aldrig göra det igen.
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Finns det någon som bygger bar idag?

Byggde själv en när jag var 25 år. Tyckte det var en bra idé. Kapade upp ett hål i väggen till en platsbyggd garderob om 3x1m i källarplanet på en lägenhet vi hyrde då. För övrigt samma lägenhet vi hade strukturtapet i, vilket jag nämnde i ett tidigare inlägg här i tråden.

Med bardisk, glashyllor med speglar bakom, halogenspottar, skinnimitation på framsidan av bardisken, tre höga stolar och en rejäl samling flaskor blev det som att ha en egen krog i källaren.

Höll nästan på att bli alkis, eftersom jag var där nere mest varje kväll och provade nya recept ur drinkböcker jag fått i julklapp.

Har aldrig byggt någon mer bar sen dess och ska nog heller aldrig göra det igen.
Farsan byggde en förra eller förra året igen. Bardisken är teglad, bänkskivan är rätt tjock med urfrästa spår till ledlister som kan byta färg och lackad med xx antal lager lack med röd ton. Riktigt läcker faktiskt, sen en obligatorisk jukebox (fake) sen sjysst möblemang. Men den används ganska sällan. Han ville väl mest se till att utrymmet fixades till något fint =)
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Badrumsinredningar och köksinredningar i MDF. Snart kommer folk inse att det är världens mest olämpliga material i närheten av fukt.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Mac_attack Mult skrev:
Källare är väl i princip alltid en riskkonstruktion i olika grad(?). Åtminstone när dräneringen gjort sitt.

Källare må vara underskattat. Men samla på sig skit är ju överskattat
Med dagens teknik är det ingen riskkonstruktion, men det är för dyrt. Billigare att gjuta en platta.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
G guld-ivar skrev:
Badrumsinredningar och köksinredningar i MDF. Snart kommer folk inse att det är världens mest olämpliga material i närheten av fukt.
G guld-ivar skrev:
Badrumsinredningar och köksinredningar i MDF. Snart kommer folk inse att det är världens mest olämpliga material i närheten av fukt.
JA! Du har rätt. Har en vidrig kommod IKEA hemnes i MDF. Stora fuktskador, färgen flagnar.. efter 6 år. Helt vidrig. Ingen MDF! Funderar på att byta lådfronterna till fuktbeständig valchromat, men har inte kommit mig för ännu.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Av alla hus jag någonsin varit i som har bastu, så har det endast varit förvaring. Typ julpynt och annat sån säsongsbetonat. De som ägt bastu har även tyckt att det varit alldeles för omständigt.
Vi får se men jag hade personligen mer trott på bastutunna/hus på tomten.

Vågar man lägga till bubbelbad i badrummet? Jag har ett som fanns när vi flyttade hit. Ingen av oss har faktiskt badat i det, känns för omständigt.
Vår bastu är omgjord till walk-in-skafferi, helt perfekt och en av de riktiga behållningarna med huset. Kan tillägga att vi även har en "jaccuzzi" (enligt prospektet), men det är i själva verket ett standardbadkar med bubbelfunktion som låter som en skördetröska. Testat 1 gång, aldrig mer. :crysmile:
 
  • Gilla
New_options och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Av alla hus jag någonsin varit i som har bastu, så har det endast varit förvaring. Typ julpynt och annat sån säsongsbetonat. De som ägt bastu har även tyckt att det varit alldeles för omständigt.
Vi får se men jag hade personligen mer trott på bastutunna/hus på tomten.

Vågar man lägga till bubbelbad i badrummet? Jag har ett som fanns när vi flyttade hit. Ingen av oss har faktiskt badat i det, känns för omständigt.
Haha! Livsnjutare? Bubbelbad är väl jätteskönt om än ganska fult?
 
P
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Tack för iden!!! Den sätts på min ”villhöver”-lista!
Lycka till med bygglovet! :D
 
  • Haha
Alebaleportocale
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Det var verkligen kung med källare, hade jag byggt helt nytt idag så hade jag inkluderat en källare men som gillestuga (biorum) plus tvättstuga och förvaring.
Bodde i källare när jag bodde hemma, egen ingång och 2 stora rum varav ett var sovrum och ett tv/samvaro. Den källaren är idag en bar. Dock var ena sidan så pass att det satt rätt stora fönster. (var garage förr)
Tvåvåningskällare med en hemlig lucka ner till det nedre planet där man har sin hemliga verkstad. Dessutom en tunnel från nedre planet som leder långt bort från huset och mynnar ut i en tät träddunge
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Varför anänder ni inte eran bastu?
Lortpellar!
Saataaana vittu perkelä!!!!!!

Jag är svenne och bastar varje lördag helt underbart för en stressad idiot.
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjörshobby och 9 till
  • Laddar…
Jonas Persson
G guld-ivar skrev:
Varför anänder ni inte eran bastu?
Lortpellar!
Saataaana vittu perkelä!!!!!!

Jag är svenne och bastar varje lördag helt underbart för en stressad idiot.
Ditto, vedbastun går två, tre gånger i veckan:giggle:
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Bubbelbad låter jättekul tills man drar igång det efter att det stått oanvänt i någon månad (tänk över sommaren) och hela karet fylls av skit från munstyckena. Vi har ett som tidigare ägaren satte in, passar bra för ungarna att bada i, dock utan bubblor.
Bastu är ett måste och källare är underbart, speciellt om det inte är primäryta.
De nya hyperoptimerade boxarna som byggs är svåra att göra användbara över tiden. Döytor behövs.
Till trender som datera måste ju skrivas "ljust och fräscht", funkar givetvis på visning då det är totalt opersonligt men att ha det så över tiden...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J jonathanGubbe skrev:
Vägghängd toalett är väl helt perfekt?
Byggde jag nytt badrum så skulle jag ha allt vägghängt. Inget skåp med ben på golvet.
Helt klockrent att bara spola golvet direkt med duschmunstycket hälla ut lite allrent, svabba snabbt och sen spola igen med varmt vatten som dunstar snabbt.
Du har tvättat hela badrummet skinande rent på fem minuter och det finns inget damm eller annat som fastnar i skarvar.
Det blir väl inte mer saker dolda där än med en vanlig toalett?
Du har servicelucka och om du är som mig så är det inte så att du dagligen rotar i toatanken...
Tycker varken det är perfekt eller specifikt för 2020-talet.
När vi träffades bodde min numera äkta hälft i ett hus där badrummet på övervåningen hade vägghängd toalett. Det räcker nog med att säga att den var grön, för att inte ytterligare behöva datera badrummet i fråga ;). Bredvid toaletten var en lika grön bidé, som däremot var golvmonterad...så städningen underlättades inte nåt vidare ändå.
 
Har sedan 20 år en kompromiss. Vägghängd toalett med tank precis som en vanlig golvmodell. Bästa av bägge världarna, golvet fritt för städning, ingen gömd vattentank, lätt att komma åt när spolmekanismen bråkade. Tror alla lösningar med inbyggnad och gömda funktioner hör till det kommande renoverare kommer att svära över.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Haha! Livsnjutare? Bubbelbad är väl jätteskönt om än ganska fult?
Haha jag har ingen ro att först förbereda och sen bara ligga eller sitta där. 5 minuters dusch räcker =)
Sist jag bubbelbada så tog vi badhuset. Om 15 år eller något när det ska renoveras så kommer jag nog välja standardbadkar för att fylla ut utrymmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.