T TomBeLu skrev:
Ändå en ganska lång tråd och ingen har nämnt detta ännu.
Kommer förmodligen bara ta fem år innan det känns lite daterat iofs.

[länk]

[bild]
Man behöver inte exponera den så extremt men plywood är ett ruskigt bra byggmaterial. Till skillnad mot det mesta i gips och fiber som är engångs.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Om inte tomten är svårdränerad redan från början då är det en riskkonstruktion hela tiden.
En annan 'trend' som inte är så ny är att bygga hus på blöt och platt åkermark. Förr i tiden var man noggrannare när man valde husets placering.
 
  • Gilla
jocke31 och 7 till
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Har sånt på en vägg hemma. Tidigare ägares bravader.
Var säkert snyggt när plywooden var ny, men nu åtta år senare har det gulnat.
Ska bort inom ett år och aldrig komma tillbaka.
Ta inte bort! Plyfa + gips är bättre än osb + gips
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
...eller lära dem att torka upp efter sig, om de nu tycker att de måste stå. Personligen anser jag att en trasa/mopp är en bättre lösning än att hänga upp en hel toalett och dessutom dölja kritiska VA-installationer.
Vägghängd toalett är väl helt perfekt?
Byggde jag nytt badrum så skulle jag ha allt vägghängt. Inget skåp med ben på golvet.
Helt klockrent att bara spola golvet direkt med duschmunstycket hälla ut lite allrent, svabba snabbt och sen spola igen med varmt vatten som dunstar snabbt.
Du har tvättat hela badrummet skinande rent på fem minuter och det finns inget damm eller annat som fastnar i skarvar.
Det blir väl inte mer saker dolda där än med en vanlig toalett?
Du har servicelucka och om du är som mig så är det inte så att du dagligen rotar i toatanken...
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Ta inte bort! Plyfa + gips är bättre än osb + gips
Tack för upplysningen.
Den blir kvar men ska vara underlag till kommande projekt.
 
H heimlaga skrev:
Det måste vara fruktansvärt begränsande för företagsamheten och kreativiteten att bo på såna där små tomter som folk har.
De flesta av oss lever och verkar inte som du, så att inte ha stora ytor utanför huset tror jag inte påverkar företagsamheten och kreativiteten så våldsamt.

Däremot tror jag att du ändå har en poäng i att dagens hus inte passar för hemarbete, oavsett slag. Att ha ett kontor (japp, 50 % av Sveriges arbetande befolkning är tjänstemän, bland de villaboende är det säkert en ännu större andel) är väl närmast något bara de med utflyttade barn unnar sig. Med en förändrad arbetsmarknad (hur den nu blir efter coronan), tror jag att det är något som kan sätta tydliga avtryck.

”Fint hus, men hur ska man kunna sitta någonstans och jobba ostört?”
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hur kommer vi att se på attefallshus i trädgården i framtiden, bu eller bä?
Det är ju perfekt. När ungarna flyttat hemifrån har man gäststuga, grillstuga, biljardrum, spahus bara fortsätt så långt du vill =)
Ska troligtvis bygga ett som pågen kan bo i när han har åldern inne, före och efter skall den fungera som gäst/grillstuga eller något.
 
R Rkarlsson skrev:
Det är ju perfekt. När ungarna flyttat hemifrån har man gäststuga, grillstuga, biljardrum, spahus bara fortsätt så långt du vill =)
Ska troligtvis bygga ett som pågen kan bo i när han har åldern inne, före och efter skall den fungera som gäst/grillstuga eller något.
Grillstuga?!:surprised: Ska du grilla i gäststugan? Passa dig så det inte är du som får flytta ut i gäststugan :D
 
  • Haha
Rkarlsson
  • Laddar…
Jag lägger grillkåta till listan.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Alebaleportocale
P pmd skrev:
Men ett torn på huset vore roligt att ha! Ett runt torn med fönster åt alla håll.

Tack för iden!!! Den sätts på min ”villhöver”-lista!
 
P Pin skrev:
Grillstuga?!:surprised: Ska du grilla i gäststugan? Passa dig så det inte är du som får flytta ut i gäststugan :D
Man får ju självklart ha grillköket utomhus på verandan, med brasveden i sån där myseldare (vet inte vad det heter) och så sitter sällskapet vid långbordet (som har grymt sköna soffor/fåtöljer)

Givetvis så har man ljudisolerat sitt lilla hus väl så du kan ha nattklubb när du käkat upp din goda mat.
Jag sover gärna i gäststugan, så kan jag köra biosystem på full patte till en sjukt grym film på projektor över hela väggen. Bra ide :D
Får kolla upp vad betongbilen kostar så får jag börja bygga snabbt som tusan.


Men för att återgå lite seriöst.
Dagens fönsterbrädor, brutalt fula om man köper färdiga. Plastbyggda massiva som tåler lite skall det vara.

Bastu i källaren måste väl vara det som byggdes för 20 år sen som verkligen inte är poppis idag :D
 
  • Gilla
Takfönster och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Källare har försvunnit för att det är dyrare än att bygga motsvarande yta ovan jord. Det blir också sämre bostadskvalitet i källaren, dåligt med fönster, radonrisk osv. Plus att källare är en riskkonstruktion för fuktskador. Skulle bli förvånad om källare kommer tillbaka.
Det var verkligen kung med källare, hade jag byggt helt nytt idag så hade jag inkluderat en källare men som gillestuga (biorum) plus tvättstuga och förvaring.
Bodde i källare när jag bodde hemma, egen ingång och 2 stora rum varav ett var sovrum och ett tv/samvaro. Den källaren är idag en bar. Dock var ena sidan så pass att det satt rätt stora fönster. (var garage förr)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Bastu i källaren måste väl vara det som byggdes för 20 år sen som verkligen inte är poppis idag :D
Nejdå. Bastu är på väg tillbaka! Kallbadstrenden kan omöjligt hålla i sig utan att människor kan värma upp sig när de kommer hem!
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Kallbadstrenden kan omöjligt hålla i sig
Även om jag iofs gillar bastu tror jag att den här delen av ditt citat är tillräcklig avseende kallbad, och då måste bastun stå på egna meriter. Min är för övrigt just tänd. Väntöl. Mmm. Skål!
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Nejdå. Bastu är på väg tillbaka! Kallbadstrenden kan omöjligt hålla i sig utan att människor kan värma upp sig när de kommer hem!
Av alla hus jag någonsin varit i som har bastu, så har det endast varit förvaring. Typ julpynt och annat sån säsongsbetonat. De som ägt bastu har även tyckt att det varit alldeles för omständigt.
Vi får se men jag hade personligen mer trott på bastutunna/hus på tomten.

Vågar man lägga till bubbelbad i badrummet? Jag har ett som fanns när vi flyttade hit. Ingen av oss har faktiskt badat i det, känns för omständigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.