Fulkemisten
Dagens stalltips är att köra på egen isolering så att man kan få en tjocklek på långt över 10 cm eller vad det nu är i Svbs färdiga paket. Man sparar hundralappar i månaden på detta, dessutom blir det tusenlappar billigare i initialkostnad.
 
Tobzter
Känns väldigt omständigt att isolera pacific poolen själv tycker ja i alla fall. är väldigt smidigt och väldigt bra kvalitet på isolerings paketen som ja köpte till . Grym passform . Sedan om den räcker till i tjockleck de tror ja ..

Men spar hundralappar i månaden.. e de så pass allstå?
 
Fulkemisten
Det är min gissning. Min drar förvånansvärt lite ström jämfört med vad jag läst är vanligt. Ett par kWh om dygnet vid plusgrader. Dock har jag också ett underlock som flyter på vattnet som jag tror gör stor skillnad.
 
Tobzter
Frågade SVB avgående alla genomföringar. De ska ej behövas silikon på dom senare leveranserna om de ej står i instruktionerna. Jag har plast genomföringar på alla inlopp å utlopp med silikon packningar. Vad ja sett så verkar de vara någon form av stål på tidigare leveranser enl bilder i tråden..
Men skadar de mer än gör nytta att ha silikon på utsidan innan man gängar fast stor muttern ?
 
Fulkemisten
Tobzter Tobzter skrev:
Frågade SVB avgående alla genomföringar. De ska ej behövas silikon på dom senare leveranserna om de ej står i instruktionerna. Jag har plast genomföringar på alla inlopp å utlopp med silikon packningar. Vad ja sett så verkar de vara någon form av stål på tidigare leveranser enl bilder i tråden..
Men skadar de mer än gör nytta att ha silikon på utsidan innan man gängar fast stor muttern ?
Det är aluminium. De har alltså bytt till plast?
 
Tobzter
Japp.
Svart plastdel, troligtvis en genomföring eller tätning, på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej allihop!
Fråga: hur ofta byter ni vattnet i poolen? Jag har utan bubblor och haft vattnet ganska länge. Tycker det luktar mycket medel, och på kroppen och badkläder. vi använder SWT guardian som är luktfritt när man häller i, men nu har vattnet en stark doft av kemikalier.
kan det vara så att vattnet blir mättat med alla medel?
Vi kör 39 grader jämt nu på vintern och har bytt filterbollar ganska nyligen.
 
Jag byter vatten 5-6 ggr / år. 1Maj - 31 Aug har vi billigare fjärrvärme 20,4 öre / kWh + moms det innebär att fylla poolen 2m2 med 40˚C varmvatten kostar mindre än 14kr däremot kostar kallvattnet 40-50kr.
Det tar 1 timme att fylla poolen 2000 liter med 40˚C vatten.
Det är lätt att räkna ut kostnaden, att höja 1000 liter vatten 1˚C går det åt 1,163 kWh = 0,204 kr
 
Tack! vilket medel använder du? Upplever du att vattnet luktar kemiskt nån gång?
 
Lenahugo Lenahugo skrev:
Hej allihop!
Fråga: hur ofta byter ni vattnet i poolen? Jag har utan bubblor och haft vattnet ganska länge. Tycker det luktar mycket medel, och på kroppen och badkläder. vi använder SWT guardian som är luktfritt när man häller i, men nu har vattnet en stark doft av kemikalier.
kan det vara så att vattnet blir mättat med alla medel?
Vi kör 39 grader jämt nu på vintern och har bytt filterbollar ganska nyligen.
Har kört med samma vatten i sex månader nu.
Luktar och känns fortfarande väldigt fräscht.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har kört med samma vatten i sex månader nu.
Luktar och känns fortfarande väldigt fräscht.
Tack!
Vilket medel använder du och hur ofta?
 
Lenahugo Lenahugo skrev:
Tack!
Vilket medel använder du och hur ofta?
Använder dessa.
4-6 msk med klor och ca 1 msk med ph+ varje vecka.
Lägger kloret i en håv på kanten och kör med pumpen på och öppet lock i 30 min.
Två burkar med poolkemikalier, en för klor och en för pH-justering, på ett svart räcke inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håv med klor beläget på poolkanten för kemisk vattenbehandling, med poolens stilla vatten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Använder dessa.
4-6 msk med klor och ca 1 msk med ph+ varje vecka.
Lägger kloret i en håv på kanten och kör med pumpen på och öppet lock i 30 min.
[bild]
[bild]
Okej, vi kör ju klorfritt i vårt, och har 39 grader hela tiden vinterhalvåret. Men känns som det luktar mycket mer nu och blir lite mjölkigt så man får chocka ibland.
 
Lenahugo Lenahugo skrev:
Okej, vi kör ju klorfritt i vårt, och har 39 grader hela tiden vinterhalvåret. Men känns som det luktar mycket mer nu och blir lite mjölkigt så man får chocka ibland.
Varför kör ni klorfritt?
Största fördelen är väl att det är dyrare:thinking:
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Varför kör ni klorfritt?
Största fördelen är väl att det är dyrare:thinking:
Det rekommenderas till vår pool, och skönt att slippa lukten. helt luktfri och man häller lite bara varannan vecka, mycket enkelt.
men nu tycker vi hela poolen luktar nästan som en klorpool ändå
Det heter SWT GUARDIAN
https://www.pool-fritid.se/produkt/sciencewater-guardian/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.