electroluxaren skrev:
Då får du montera ihop kompressorn igen och mäta startspänningen på startautomatiken mellan svart och blått
Hur kan man åpna termostaten på den här modellen ? Tack
electroluxaren skrev:
Då får du montera ihop kompressorn igen och mäta startspänningen på startautomatiken mellan svart och blått
Hur kan man öppna
electroluxaren skrev:
Då får du montera ihop kompressorn igen och mäta startspänningen på startautomatiken mellan svart och blått
Hur kan man öppna
 
A
A Ahya01 skrev:
Hur kan man åpna termostaten på den här modellen ? Tack

Hur kan man öppna

Hur kan man öppna
Jag vet inte varför du skall öppna termostaten?
Men visst går den att öppna fast den går aldrig att sätt ihop igen.
 
Jag ringde till Elon för bestille rjäl som plaserar på kompressor. De sa att det är termostaten som ofte måste bytas. Hva tänker du?
 
A
Det tror jag också
 
electroluxaren skrev:
Det tror jag också
Då varför kompressor röre inte sig? Det betyr att strömmen går först till termostaten och sedan går till kompresen ?eller hur
 
A
A Ahya01 skrev:
Då varför kompressor röre inte sig? Det betyr att strömmen går först till termostaten och sedan gåjar till kompresen ?eller hur
Ja
 
A
A Ahya01 skrev:
Då varför kompressor röre inte sig? Det betyr att strömmen går först till termostaten och sedan går till kompresen ?eller hur
om jag förstår dig rätt så mätte du inte på kompressorn och därför vet vi inte varför inte kompressorn går.
det går ju alltid att byta delar tills det fungerar, men det är ju inte helt obra om man kollar vad som behöver bytas innan man gör det
 
electroluxaren skrev:
Ja
Nu är jag sikker att det är termostaten som funkar inte. Jag prövade att öppna termostaten men gick inte. Då hur kan man åpne den? Efter ditt svar om jag kan inte samle dem tillbaka så koster jag kylskåp. Tack för hjelpen
 
A
Om du är säker på att det är termostaten så är det lätt att byta den.
bara sänk ner den vita lådan i taket på kylen så ser du hur den sitter, se till att du har en termostat som är till för ditt skåp innan du byter
 
A Ahya01 skrev:
Nu är jag sikker att det är termostaten som funkar inte. Jag prövade att öppna termostaten men gick inte. Då hur kan man åpne den? Efter ditt svar om jag kan inte samle dem tillbaka så koster jag kylskåp. Tack för hjelpen
Jag bytte min med Danfoss termostat nr.3 från reservex, ringde till och med Danfoss och de sa att den är bättre än Elextrolux egna reservdel (som också är från Danfoss), det var något om specen som var bättre med Nr.3, på-och av-slag temp. (kommer inte ihåg).
https://www.reservex.se/artiklar.as...RsTmGFxzZSifh-6cG-2Q68wEUO8s7UShoCQrgQAvD_BwE
 
God eftermiddag! Hoppas jag inte öppnar en för gammal tråd på forumet :)

Sitter själv med ett Electrolux kyl/frysskåp som har slutat kyla. Frysen funkar som den ska, den har 2 kompressorer, den för frysen blir varm medans den som är för kylskåpet är kall.

Har mätt mellan stiften på båda vilket gav resultatet : kyl kompressor : 35-35-67ohm.
Frys kompressor: 26-26-51. Värdena visar rätt olika, men tippar på att det inte är några fel ändå på just kompressor för kylen?

Då båda använder samma relä så byte jag plats på båda två, så det är inget fel på relät. :)

Förstod inte riktigt hur jag kan felsöka termostaten för kylen med kortslutning för att kolla om kompressorn funkar, eller hur jag ska mäta för att se om just det är fel på termostaten?

Tackar i förhand för all hjälp så man kan laga kylskåpet för att spara på miljön och plånboken.:)
@electroluxaren
 
A
D DoctorPhil skrev:
God eftermiddag! Hoppas jag inte öppnar en för gammal tråd på forumet :)

Sitter själv med ett Electrolux kyl/frysskåp som har slutat kyla. Frysen funkar som den ska, den har 2 kompressorer, den för frysen blir varm medans den som är för kylskåpet är kall.

Har mätt mellan stiften på båda vilket gav resultatet : kyl kompressor : 35-35-67ohm.
Frys kompressor: 26-26-51. Värdena visar rätt olika, men tippar på att det inte är några fel ändå på just kompressor för kylen?

Då båda använder samma relä så byte jag plats på båda två, så det är inget fel på relät. :)

Förstod inte riktigt hur jag kan felsöka termostaten för kylen med kortslutning för att kolla om kompressorn funkar, eller hur jag ska mäta för att se om just det är fel på termostaten?

Tackar i förhand för all hjälp så man kan laga kylskåpet för att spara på miljön och plånboken.:)
@electroluxaren
Tja har du ett termostatskåp så kan du mäta med sladden utdragen ur väggen mellan brun och svart på startreläet och då skall du ha i stor sett 0-ohm. om inte kortslut dessa och stoppa i sladden i väggen igen så skall kompressorn hopa igång
 
  • Gilla
DoctorPhil
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Tja har du ett termostatskåp så kan du mäta med sladden utdragen ur väggen mellan brun och svart på startreläet och då skall du ha i stor sett 0-ohm. om inte kortslut dessa och stoppa i sladden i väggen igen så skall kompressorn hopa igång
Hejsan! Tack för svar!
Jag mätte mellan brun och blå/svart, det stod 22.5 ohm.

Hur bör jag kortsluta dem? Bör jag koppla bort dem från relät och sätta ihop dem? Eller bör jag dra en tråd imellan dem medans dem sitter fast i rälet+kompressorn?

Ska dem sitta ihop när jag kopplar in sladden?
Kan kompressorn ta skada om jag gör något fel i detta moment? Samt kommer kylen funka igen eller bör jag ändå köpa ny termostat om det är fel på den jag har nu?

Hoppas inte mina frågor är för dumma. Vill bara vara försiktig och noggrann!

Med vänlig hälsning
Phil :)
@electroluxaren
 
electroluxaren skrev:
Tja har du ett termostatskåp så kan du mäta med sladden utdragen ur väggen mellan brun och svart på startreläet och då skall du ha i stor sett 0-ohm. om inte kortslut dessa och stoppa i sladden i väggen igen så skall kompressorn hopa igång
Användning av multimeter för att mäta elektriska värden på en enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet eluttag med exponerade kablar och anslutningar under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kopplingsdosa med anslutna kablar och terminaler inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ohmmät termostaten och över de två ledarna. Där ska vara förbindelse när tempen är hög i skåpet och kompressorn ska köra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.