DennisCA DennisCA skrev:
Bilar har inget i garage att göra, där ska man ha verkstad, och då är dubbel för litet
Men då är det väl bra att få in bilen om man har verkstad så man slipper stå ute med meckandet. Finns ju inget som ger högre timpenning än att mecka med bilen. Har t.o.m köpt en 10-tons press för bussningar och inklusive reservdelar blev det klart billigare än vad verkstan offererade(halvny bil där jag tänkte lite på serviceboken så jag frågade). Mycket offtopic nu, men hur kan det vara så dyrt på bilverstan, både delar och arbete. Det mesta är ju ändå rätt lätt att fixa för en normalhändig privatperson, även på en utomhus lägenhetsparkering eller på en grusuppfart, och delar av kvalitetsmärken finns för 1/4 del på misterauto,autodoc osv..
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Bilar har inget i garage att göra, där ska man ha verkstad, och då är dubbel för litet
Tror du missförstått det här med garage och verkstad ;)
Garage är där man har bilar och ev meckar med dem.
Beroende på storlek av verkstad så kan man ha bilar, till och med traktorer i dem förutom alla maskiner.
Min far har en sådan stor verkstad där han får in traktorer, som han dessutom byggt själv. Ja , han bor på landet och har tomt nog för att ha två till lika stora om han vill ;)
Sen finns det endel som gör om ett garage till verkstad, men då är det ju inte ett garage längre
 
Mmm, grannen har byggt nytt dubbelgarage, dom har inget därinne förutom bilarna. Får väl se hur länge det dröjer innan det fylls med skit. Själv har jag ett iofs rätt stort enkelgarage men lågt i tak, stampat jordgolv och mörkt men funktionellt ändå. Där brukar jag ha träverktyg stående alltid , gersåg, bordssåg osv.. men rätt lätta grejer eftersom jag behöver flytta dessa till ett intillgande förrådsrum när den blir en bilverkstad och grejer som svets, kompressor och liknade ska fram, så jag har nog en verkstad men både för bilar och trähantering men inte samtidigt. Brukade även använda det som garage och parkerade där men har sen nåt år köpt en husvagn som står parkerad så man behöver typ 10 omtag för att få in bilen, vilket då funkar för meck och service några gånger per år men inte varje dag, det orkar man inte.
 
Jiji Jiji skrev:
Jag har två gamla diskbänkar. De kommer att bli dyrare än guld. :crysmile:
Särskilt om de är försänkta.
 
il_duce il_duce skrev:
Fast att man inte vill ha insyn är absolut en tecken i tiden. Under större delen av 1900-talet var det relativt låga staket och häckar som gällde. Plank hade man för att dölja fula bakgårdar,industrier osv.

Tror detta beror på att man har mindre gemensamt med sina grannar och samhället i övrigt.
Tror också att som samhället utvecklas kommer staketen bli högre och högre.

Påminner om ett program som jag såg på TV för några år sedan. Reportern var i Pakistan och pratade med en husägare som hade 3 m höga betongmurar krönta med krossat glas och taggtråd runt sitt hus. Reportern frågade:
"- Are these walls for security?"
"- No they are because of the neighbours."
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M mugatu skrev:
Särskilt om de är försänkta.
Är lite osäker på vad som menas med försänkt. Men en är väl från 50-talet och en från 60-talet.
 
Ang. garagekommentaren så skrev det med glimten i ögat så tolka det inte så nitiskt.

Gällande diskbänkar i rostfritt så har jag sett att nya finns i olika utföranden:
rostfri1.png

7_land_vit_shaker_82_ny1007918801.jpg

Och klassikern


stala_sevena_web_01.jpg
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Dubbelgaraget. Vem behöver det med självkörande bilar som hämtar dig vid entrén när det behövs?

Men framförallt, poolen. När dagens pooler behöver renoveras om 20 år kommer många att fyllas igen.
Haha....... försök lasta in 200 kilo verktyg och en 300 kilos rostig järnbalk i den självkörande bilen på morgonen då den hämtar dig framför dörren då du skall iväg på arbete..... och försök förklara för frun att du måste förvara verktyg och material i farstun och vardagsrumet........

Hus utan uthus/förråd/garage i någon form hör i mina ögon till de där 2020-talsvansinnigheterna som framtida generationen kommer att hata.
Där han man igen byggt bort en möjlighet till flexibilitet av det slag som blir allt mer nödvändigt om man vill ha arbete på en allt mer fragmenterad arbetsmarknad.
 
  • Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Alltså det är inte så att jag är emot dubbelgarage, tvärtom skulle jag själv vilja ha dubbelgarage med dubbelcarport framför istället för vårt enkelgarage på 30 kvm. Men frågan var ju hur utvecklingen kommer datera vissa företeelser.
 
M Myckling skrev:
Alltså det är inte så att jag är emot dubbelgarage, tvärtom skulle jag själv vilja ha dubbelgarage med dubbelcarport framför istället för vårt enkelgarage på 30 kvm. Men frågan var ju hur utvecklingen kommer datera vissa företeelser.
Tror inte att varken engel eller dubbelgarage är nått som kommer att ses ned på i framtiden.
Det kommer alltid att finnas behov av fordon för att förflytta sig av något slag.
I storstäderna kommer de "rikaste" vilja ha egna och därmed garage, och på landsbygden kommer det alltid behövas garage.
Det som är kvar är storstädernas ytterområden.... där vill "medelsvensson" efterlikna de rika och därmed vilja ha garage.
Ev kommer endel garage att bli ombyggda till hobbyrum/ föråd där det inte längre kommer att gå köra in en bil. (så sker ju redan idag)

Tidigare innan bilar fanns hette garage stall ;)
Nä garage är kommer nog aldrig att varken försvinna eller ses ned på.
 
M MrDizzy skrev:
Tror inte att varken engel eller dubbelgarage är nått som kommer att ses ned på i framtiden.
Det kommer alltid att finnas behov av fordon för att förflytta sig av något slag.
I storstäderna kommer de "rikaste" vilja ha egna och därmed garage, och på landsbygden kommer det alltid behövas garage.
Det som är kvar är storstädernas ytterområden.... där vill "medelsvensson" efterlikna de rika och därmed vilja ha garage.
Ev kommer endel garage att bli ombyggda till hobbyrum/ föråd där det inte längre kommer att gå köra in en bil. (så sker ju redan idag)

Tidigare innan bilar fanns hette garage stall ;)
Nä garage är kommer nog aldrig att varken försvinna eller ses ned på.
Intressant på garage är ett nytt villaområde där det byggdes ca 50 likadana hus för runt 5 år sen. En carport ingick. En kollega köpte ett och jag tyckte var svindyrt men han skulle nog kunna sälja det för 500k mer nu utan att gjort nåt. Däremot var det nog bara anpassat för en bil, har man 2 och den i carporten ska ut först måste den andra på uppfarten flyttas först. Tydligen får man bygglov direkt för att bygga om carporten till grarage samt bygga en carport på sidan och bredda uppfarten utan problem vilket nog mer än hälften gjort. Rent ekonomiskt hade det väl varit bättre att göra så direkt men det kanske blivit för dyrt för att kunna sälja husen då, folk såg väl inte sina behov. Nu står det husvagnar, båtar, släp intryckta på vad som blev kvar av gräsmattan på framsidan och givetvis studsmattor och små pooler samt trädäck på baksidan där utsikten finns, men man slipper väl klippa gräs då.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Här är vårat ostädade kök med stommar från 50-talet, färgen har nötts lite så det ska kanske målas om inom nåt år. Det är funktionellt men knappast lyxigt, själva diskbänken lär väl vara från 70-80talet.
Vi satte fibotrespo skivor utanpå det gamla extremt fula kaklet för 5 år sen, blev klart bättre men inte superbra.
Ostädat vintagekök med 50-tals stommar och fibotresposkivor över kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Här är vårat ostädade kök med stommar från 50-talet, färgen har nötts lite så det ska kanske målas om inom nåt år. Det är funktionellt men knappast lyxigt, själva diskbänken lär väl vara från 70-80talet.
Vi satte fibotrespo skivor utanpå det gamla extremt fula kaklet för 5 år sen, blev klart bättre men inte superbra.
[bild]
Ostädade?
 
  • Gilla
Traildreamer och 3 till
  • Laddar…
Ja jag jobbar hemma och efter min frukost blev det kvar lite grejer, min sambo som åkte till jobbet kl 7 skulle nog plockat fram brödkaveln om hon ser att jag publicerat en bild där allt inte är på sin plats, typ vattenkokaren och pressbryggaren kvar på bänken.
 
  • Gilla
Bassrunner
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Ja jag jobbar hemma och efter min frukost blev det kvar lite grejer, min sambo som åkte till jobbet kl 7 skulle nog plockat fram brödkaveln om hon ser att jag publicerat en bild där allt inte är på sin plats, typ vattenkokaren och pressbryggaren kvar på bänken.
Inga barn alltså :rofl: Ser ju bättre ut än när vi har städat ...
 
  • Gilla
  • Haha
Worn och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.