Z Zodde skrev:
Auktion är väl enda sättet att få ett rättvisande marknadspris på en fri marknad, hur skulle det annars gå till?
Om du har en vara till försäljning är det bara att du anger vad du vill ha för den. Vill någon betala det priset är varan såld. Vill ingen betala så mycket får du sänka priset eller behålla objektet.
 
harry73 harry73 skrev:
Läs följande citat

Du skrev detta som ett svar på följande inlägg:

Och att gå djupare in på samhällsekonomisk kostnad och vilka tankevurpor man kan göra, är definitivt on topic här.
Du kommer med exempel på 3 mil elbil och 30 mil tåg som jag aldrig öht kommenterat och inte kommer att kommentera så det blir bara meningslöst och OT,
 
harry73
Z Zodde skrev:
När säljaren accepterar ett bud är det bindande för både köparen och säljaren.
Jag tycker att det är bra att ett avtal är först bindande när man sätter sin underskrift på ett avtal och alla avtalsvillkor därmed är klarlagda.

Jag kan såklart lämna ett bud på 5 miljon som accepteras av säljaren, men säljaren utgick från friskrivningsklausul och jag vill ha besiktningsklausul. Vidare är vi inte överens om tillträdet och säljaren menar att han sa på visningen att hatthyllan följer med, men det var inget som jag hörde.

När vi har ett skriftligt avtal finns alla villkor med, och det som inte finns med, gäller inte.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
När säljaren accepterar ett bud är det bindande för både köparen och säljaren.
Då är vi nog överens, uppfattade kanske fel i din tidigare post att säljaren var "tvungen" att acceptera vinnande bud. Men då kan ju denne fortfarande välja vem den vill som köpare oavsett bud så då är det ju lika som här,
 
T Thomas I skrev:
Om du har en vara till försäljning är det bara att du anger vad du vill ha för den. Vill någon betala det priset är varan såld. Vill ingen betala så mycket får du sänka priset eller behålla objektet.
Då får du kanske inte sålt till marknadspris. Du lägger ut huset, sålt efter 1 minut, efter 2 minuter kommer en och bjuder 30% upp... Du har sålt till underpris.
Vem skall råda dig till vilket pris du skall välja, för du kan inte förutsätta att alla Sveriges fastighetsägare skall vara insatta i prisbildningen på fastighetsmarknaden.
Öppen auktion är och förblir det bästa sättet att sätta priset mht till utbud/efterfrågan.
 
V Ville_Vessla skrev:
Då är vi nog överens, uppfattade kanske fel i din tidigare post att säljaren var "tvungen" att acceptera vinnande bud. Men då kan ju denne fortfarande välja vem den vill som köpare oavsett bud så då är det ju lika som här,
Köparen kan inte dra sig ur efter accepterat bud, det är skillnaden jag försökte belysa, sorry om jag var otydlig.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag tycker att det är bra att ett avtal är först bindande när man sätter sin underskrift på ett avtal och alla avtalsvillkor därmed är klarlagda.

Jag kan såklart lämna ett bud på 5 miljon som accepteras av säljaren, men säljaren utgick från friskrivningsklausul och jag vill ha besiktningsklausul. Vidare är vi inte överens om tillträdet och säljaren menar att han sa på visningen att hatthyllan följer med, men det var inget som jag hörde.

När vi har ett skriftligt avtal finns alla villkor med, och det som inte finns med, gäller inte.
Skriftligt blir det senast någon dag efter accepterat bud, vad som ev kan hända i timmarna mellan har jag ingen erfarenhet av eller ens hört något case på.
 
Redigerat:
harry73
Z Zodde skrev:
Du kommer med exempel på 3 mil elbil och 30 mil tåg som jag aldrig öht kommenterat och inte kommer att kommentera så det blir bara meningslöst och OT,
Nej, jag kommer med ett exempel där en (hypotetisk) höghastighetståg kan göra att man ökar pendlingsavstånd motsvarande och att den tidsvinst man kunde få äts upp av andra val.
Då svarar du att det tåg istället för bil definitivt är samhällsekonomisk, men 30 minuter pendling med bil motsvarar 3 mil max och mitt hypotetiska exempel med 30 min tågresa till Linköping är 20 mil (förlåt ,inte 30)
Och då ifrågasätter jag ditt uttalande att tåg även i detta fall är samhällsekonomiskt bra.

Jag tycker fortfarande att det som exempel är on topic här.

Sedan är det frågan om alla husletare som nu får gå på tiotals visningar, hade gjort så mycket annat utan lockpriser. Ser man hur många hemnet-knarkare det finns i landet, är just husletandet en stor hobby för många.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nej, jag kommer med ett exempel där en (hypotetisk) höghastighetståg kan göra att man ökar pendlingsavstånd motsvarande och att den tidsvinst man kunde få äts upp av andra val.
Då svarar du att det tåg istället för bil definitivt är samhällsekonomisk, men 30 minuter pendling med bil motsvarar 3 mil max och mitt hypotetiska exempel med 30 min tågresa till Linköping är 20 mil (förlåt ,inte 30)
Och då ifrågasätter jag ditt uttalande att tåg även i detta fall är samhällsekonomiskt bra.

Jag tycker fortfarande att det som exempel är on topic här.

Sedan är det frågan om alla husletare som nu får gå på tiotals visningar, hade gjort så mycket annat utan lockpriser. Ser man hur många hemnet-knarkare det finns i landet, är just husletandet en stor hobby för många.
Jag vet inte vad du är ute efter men jag har sagt att tåg jmf med bil/elbil till jobb är samhällsekonomiskt mer lönsamt. Dina exempel på 30 mil och 3 mil har jag öht inte kommenterat (du kom med dom EFTER min kommentar) och kommer ej heller att gå in på,
Initialt försökte jag förklara vad en samhällsekonomisk kostnad var (som i fallet med lockpriser, ineffektivt utnyttjande av människors tid , precis som i bilköer) DU menar forskarna gör ett feltänk, jag håller med forskarna och vedertagen samhällsekonomi-teori. Diskussion om pendling till jobb (med exempel som du vill jag skall kommentera) har jag noll intresse för. Ev, i en annan tråd om Samhällsekonomiska kostnader.
 
Redigerat:
P
Att lockpriser kostar samhället pengar för folk kunde ha gjort nåt annat som kanske drar in skatt är en rätt urkorkad grundtanke...

Ja folk kanske har ödslat tid att gå på husvisningar över deras ekonomi men folk har väl också ett eget huvud att använda till mer än att hänga mössan på... :)
Går man på husvisningar där priset är i det översta läget av ens ekonomi så att om flera vill ha samma hur och det blir budgivning så har man inte råd att följa med , ja det är väl ingen annans fel än ens egen brist på logiskt tänkande och för lite koll där man tänker köpa hus om man inte fattar att prisbilden stiger om det är attraktivt hus . läge. och många vill köpa och brist på objekt..
Men det är som vanligt i dagens sverige , allt och jag menar verkligen allt är någon annans fel..

Köp en bostad i ens egen "pay grade" så ska ni se att det går lättare när man har möjlighet att ha råd med en budgivning och även dom reparationer och underhåll som sen behövs så behöver man inte slåss med näbbar och klor att allt ska vara dolda fel så nån annan får betala "för vi har ju inte råd.." för man köpt för dyrt hus i förhållande till sin inkomst.

Som när folk köper ny lyx bil och sen gnäller att service och underhåll är alldelles för dyrt...återigen köp varor efter sin inkomst så slipper man många ekonomiska problem men det ser inte lika fint ut att visa upp för vännerna på nätet... :)
 
  • Gilla
falkn och 2 till
  • Laddar…
harry73
Z Zodde skrev:
Jag vet inte vad du är ute efter
Det kan jag förklara :)
Innan jag gör det, får jag erkänna att jag inte har läst rapporten, och därmed inte heller kan bedöma hur bra och genomtänkt den är.

Men men. Jag blir överlag lite tveksamt till undersökningar om lite otydliga kostnader som landar i stora belopp som du och jag inte ens kan drömma om att få på bankkontot. Jag blir ännu tveksammare när det handlar om att prissätta folkets fritid. I det här fallet handlar kostnaden om en miljard kronor, men under 2020 bytte 215 000 bostäder ägare, så då blir det minst 300 000 spekulanter, och då är kostnaden 300 spänn per spekulant. Det är inte så farligt.
Det är inte heller så farligt när man jämför beloppet med Sveriges BNP (4 900 miljard kr)
 
P polaris78 skrev:
Att lockpriser kostar samhället pengar för folk kunde ha gjort nåt annat som kanske drar in skatt är en rätt urkorkad grundtanke...
Det är inte vad som sägs i artikeln.
Skatt har ÖHT inget med samhällsekonomisk kostnad att göra.
 
P
Z Zodde skrev:
Det är inte vad som sägs i artikeln.
Skatt har ÖHT inget med samhällsekonomisk kostnad att göra.
Det är lite slarvigt uttryckt från min sida ja men det verkar vara så att det den kostar samhället i uteblivna intäkter om personerna istället för att titta på hus man inte har råd med har gått på restaurang osv.. Därav drog jag förenklingen till att det ger missade intäkter för staten i utebliven skatt

Skatt i min förenkling är allt som är pengar som hamnar i statens skattekista som inkomst oavsett om det kallas moms , avgift eller skatt eller nåt annat ord
 
harry73 harry73 skrev:
Det kan jag förklara :)
Innan jag gör det, får jag erkänna att jag inte har läst rapporten, och därmed inte heller kan bedöma hur bra och genomtänkt den är.

Men men. Jag blir överlag lite tveksamt till undersökningar om lite otydliga kostnader som landar i stora belopp som du och jag inte ens kan drömma om att få på bankkontot. Jag blir ännu tveksammare när det handlar om att prissätta folkets fritid. I det här fallet handlar kostnaden om en miljard kronor, men under 2020 bytte 215 000 bostäder ägare, så då blir det minst 300 000 spekulanter, och då är kostnaden 300 spänn per spekulant. Det är inte så farligt.
Det är inte heller så farligt när man jämför beloppet med Sveriges BNP (4 900 miljard kr)
Samhällsekonomisk kostnad är definitivt mycket mer abstrakt och kan INTE jmf med transfereringen av pengar. Jag har självklart ingen aning om beloppet 1miljard är riktigt, att lockpriser däremot ÄR en stor samhällsekonomisk kostnad är jag övertygad om. JMF med Sveriges BNP är helt irrelevant.

Alltför många i tråden blandar tyvärr ihop samhällsekonomisk kostnad men privat/företags/nationalekonomi och därför blir deras slutsatser felaktiga...
 
harry73
Z Zodde skrev:
Det är inte vad som sägs i artikeln.
Skatt har ÖHT inget med samhällsekonomisk kostnad att göra.
Du är ute och cyklar
lockpriser kostar samhället runt en miljard kronor varje år.
uppskattar kostnaden för denna bortslösade tid till mer än en miljard kronor om året. Det är alltså tid man lägger på visningar och annat som rör bostadsköp, istället för att lägga den tiden på annat som kommer samhället till gagn.
Man hade också kunnat lägga tiden på att arbeta, konsumera - t ex gå på restaurang eller köpa kläder, att återhämta sig eller att göra barn. Alla dessa saker hade bidragit till ekonomin, säger Anders Österling.
Såklart menar ha också extra skatteintäkter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.