Kom att tänka på "Finn fem fel" när jag fick syn på de nya bilderna.
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
Berkelus Berkelus skrev:
I retrospekt så hade det varit bättre att vänta, vet faktiskt inte utan har alltid byggt på detta vid, dvs i den ordningen.
Men oavsett vad som är rätt och fel - så är det viktigaste att få bygga något. Att skapa ngt med sina händer och se hur det blir. Några drejar lera andra målar tavlor och andra bygger hus. Nöjet att ha byggt något och sedan efter dagens slut ta några steg bakåt och se vad man gjort, det är svårt att slå.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 14 till
  • Laddar…
K
raveper raveper skrev:
Kom att tänka på "Finn fem fel" när jag fick syn på de nya bilderna.
Om du nu bara ska vara negativ så behöver du inte skriva här eller kolla på bilder
 
  • Gilla
A-Man_08 och 4 till
  • Laddar…
Berkelus
N Yindysagh skrev:
Men oavsett vad som är rätt och fel - så är det viktigaste att få bygga något. Att skapa ngt med sina händer och se hur det blir. Några drejar lera andra målar tavlor och andra bygger hus. Nöjet att ha byggt något och sedan efter dagens slut ta några steg bakåt och se vad man gjort, det är svårt att slå.
Exakt! Detta är en kul grej där tanken är att jag ska göra allting till 100% själv.

Jag gjorde ju många missar (både med flit och av misstag) med den första stugan men den står stabilt än idag ett år senare utan en tillstymmelse av problem med väder och vind.

I den tråden skulle fasaden och bjälklaget ruttna och fåglar skulle norpa åt sig all isolering underifrån och inget av detta har hänt. Gjorde en okulär kontroll undertill bara för någon vecka sedan och allt ser perfekt ut.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 8 till
  • Laddar…
Ser riktigt bra ut, kul att följa!
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
K Krille_90_ skrev:
Om du nu bara ska vara negativ så behöver du inte skriva här eller kolla på bilder
Konstruktiv kritik.
Till för att hjälpa.
 
Berkelus Berkelus skrev:
Exakt! Detta är en kul grej där tanken är att jag ska göra allting till 100% själv.

Jag gjorde ju många missar (både med flit och av misstag) med den första stugan men den står stabilt än idag ett år senare utan en tillstymmelse av problem med väder och vind.

I den tråden skulle fasaden och bjälklaget ruttna och fåglar skulle norpa åt sig all isolering underifrån och inget av detta har hänt. Gjorde en okulär kontroll undertill bara för någon vecka sedan och allt ser perfekt ut.
Ett tips är att lägga 5% extra tid på bygget för att planera och kontrollmäta (för du äger väl en tumstock/måttband) så blir byggnaderna raka och fina.
 
  • Gilla
raveper
  • Laddar…
Berkelus Berkelus skrev:
Ja väggarna hamnade där, kommer göra lite extra förankringar med plattjärn eller nått för säkerhets skull.


Ja det blir en liten ansats, men denna kan jag bara måla och eventuellt sätta plåt eller takpapp på som den andra stugan. Så det kommer inte bli vattenskada.
Kan du inte regla på så att panelbrädorna sedan hamnar utanför golvet?
 
Berkelus
D Dublin skrev:
Kan du inte regla på så att panelbrädorna sedan hamnar utanför golvet?
Fattar inte riktigt vad du menar? Typ som att läkta? För luftspalt?

Edit: Nu fattar jag vad du menade, ja det är en bra ide faktiskt! Tack, grym input!
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Berkelus
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett tips är att lägga 5% extra tid på bygget för att planera och kontrollmäta (för du äger väl en tumstock/måttband) så blir byggnaderna raka och fina.
Gillar mer att bara köra, och jag kan tycka att det är charmigt när det blir lite latjo. Så länge grundfunktionen är intakt, dvs att inte skiten ruttnar efter något år eller att taket rasar in av snölast, då har jag lyckats.
 
  • Gilla
din granne och 1 till
  • Laddar…
I längden kommer du spara tid och huvudvärk genom att planera och bygga i fina vinklar,
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Berkelus
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I längden kommer du spara tid och huvudvärk genom att planera och bygga i fina vinklar,
Tiden får utvisa, första stugan har inte gett någon huvudvärk efter ett års tid.
 
K
raveper raveper skrev:
Konstruktiv kritik.
Till för att hjälpa.
Om du vill hjälpa kan du börja med lära dig att formulera dig lite vettigt
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Intressant tråd! Jag har inga fina tips att dela med mig av men tycker själv om att bygga saker där det inte är supernoga att det blir helt perfekt.
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Vad ska du ha för uppvärmning? Liten kamin med möjlighet att koka på toppen.
Jag håller på att planera ett littet hus i din storlek. Men jag har inte kommit så långt. Jag har funderat på rörspis.
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.