Frustrator Frustrator skrev:
Kapat upp lite stålrör
[bild]
Slipat [bild]

Fulsvetsat

[bild] [bild] [bild]

Lastat på skidorna[bild]
Så vackert!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag har varit lite frånvarande i denna tråd ett tag och även på byggahus över lag. Det beror på att jag köpt hus och är i full färd med att sälja mitt nuvarande. Alla dom där små listerna som skulle upp någon gång tillverkas och åker upp i ett rasande tempo just nu.

Ett litet urval av lister. Eklisterna runt kaminen gjorde jag själv, taklisterna är köpta men platsmålade.
Sågning av en eklist på en kap- och gersåg, detaljbild på snittet och sågbladet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen installerade vita taklister av trä med synlig skarv som hålls ihop med fingertopparna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som justerar en nymålad vit taklist mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålade taklister och hörnlister nära en dörröppning i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eklist runt kamin och en del av ett parkettgolv, egentillverkad och platsmålad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr betyder ju det att jag blir av med min älskade snickarbod också. På sikt kommer ju detta att lösas på något sätt. Det nya huset har både stor tomt och en stor (men sunkig) källare, på något sätt kommer finsnickrandet fortsätta men det blir troligen en paus ett tag.
 
  • En vitmålad taklist som sågas med en sticksåg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
JonteH och 14 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag har varit lite frånvarande i denna tråd ett tag och även på byggahus över lag. Det beror på att jag köpt hus och är i full färd med att sälja mitt nuvarande. Alla dom där små listerna som skulle upp någon gång tillverkas och åker upp i ett rasande tempo just nu.

Ett litet urval av lister. Eklisterna runt kaminen gjorde jag själv, taklisterna är köpta men platsmålade.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Tyvärr betyder ju det att jag blir av med min älskade snickarbod också. På sikt kommer ju detta att lösas på något sätt. Det nya huset har både stor tomt och en stor (men sunkig) källare, på något sätt kommer finsnickrandet fortsätta men det blir troligen en paus ett tag.
Trist att du blir av med snickarboden. Kul med nytt hus! (?).
Du vet, min verkstad är i en källare..där har du din framtid ;) (Olas snickeri ligger också i en källare iofs..).
Förstår att det inte är prio ett men finns det något av rummen i källaren som känns som det har potential för snickeri?
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Trist att du blir av med snickarboden. Kul med nytt hus! (?).
Du vet, min verkstad är i en källare..där har du din framtid ;) (Olas snickeri ligger också i en källare iofs..).
Förstår att det inte är prio ett men finns det något av rummen i källaren som känns som det har potential för snickeri?
Du menar väl att vi ser fram emot vectrex snickarbodsbygge ver. 2.0? ;)(y)
Grattis till husköp!
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Den här nyansen fick det bli, 2ggr med Osmo vit oljebets.
Vit skänk med ek-bänkskiva behandlad med Osmo vit oljebets i ett rum med parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade väl inte superstora förväntningar när jag stod och valde mellan de minst skadade ek limfogskivorna på Biltema i Avesta, kollade aldrig va liknade skulle kostat på riktig bygghandel, om de ens har obehandlad ek på hyllan.

Ev. blir det ett lager hårdvaxolja på.
 
  • Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
Nu när snön är borta har barnen plockat fram sina verktygslådor igen. Det är fantastiskt att se när de sågar, skruvar och spikar sina (än så länge högst abstrakta) kreationer. Men jag lider varje gång dom använder gräsmattan eller grusgången som arbetsyta. Men hittills har dom inte haft så mycket alternativ så idag tog jag med mig barnen ut och fixade en arbetsbänk.
Hemmagjord arbetsbänk i trä på en gräsmatta, byggd för barnens hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Än så länge finns ingen smidig möjlighet att fästa arbetsstycken, planen är att bygga två bänktänger och montera dit, får se när det sker. Och även om det inte går att fästa något smidigt är det ändå bättre än att såga i gräsmattan. Förhoppningsvis kan sågarna hålla skärpan längre tid nu.
Den är 75 cm hög, så fyraåringen kommer nog få en liten plattform att stå på för att kunna ha en någorlunda arbetsställning.
 
  • Gilla
Jiji och 9 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Trist att du blir av med snickarboden. Kul med nytt hus! (?).
Du vet, min verkstad är i en källare..där har du din framtid ;) (Olas snickeri ligger också i en källare iofs..).
Förstår att det inte är prio ett men finns det något av rummen i källaren som känns som det har potential för snickeri?
Njaea. Du vet jag är ju inte mycket för att göra saker halvdant så rumsindelningen tittade jag knappt på. Tänker att allt ryker någon gång i framtiden. Inklusive total urbilning, urgrävning, isolering och golvvärme.

Nej men allvarligt talat så är garaget i källaren och det är väl det lämpligaste rummet just nu. Takhöjden är väl runt 210-220 i källaren så det suger ju rätt hårt, men maskinerna lär hamna i garaget till att börja med iaf. Faktum är att det är enda vägen in i källaren utifrån då. Sen finns ju trappa invändigt också men där är jag inte så sugen på att jonglera med 400kg hyvel.

Mest realistiskt just nu känns ett garagebygge då tomten är stor och fin.
 
  • Gilla
  • Älska
nanowire och 5 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Nej men allvarligt talat så är garaget i källaren och det är väl det lämpligaste rummet just nu. Takhöjden är väl runt 210-220 i källaren så det suger ju rätt hårt, men maskinerna lär hamna i garaget till att börja med iaf. Faktum är att det är enda vägen in i källaren utifrån då. Sen finns ju trappa invändigt också men där är jag inte så sugen på att jonglera med 400kg hyvel.
Garaget lämpligast: här med (men jag får inte ta det).
Bara garaget in: samma här (lr finns en livsfarlig liten trappa har jag med).
Takhöjd 210cm: japp, det jag har. Uselt. Men bandsågen går precis in. (Har dessutom ljudisolerad bort 6 av de där cm..).

Med ett nytt hus behöver du ju ha maskinerna är åtminstone tillgängliga så du kan komma i ordning med huset.

Vet att du inte gör halvmesyr så tänker redan nu börja bunkrar Marabou popcorn och börja banta för att sen binge-läsa din framtida fixartråd!
 
  • Gilla
  • Älska
Sittställning och 6 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Vet att du inte gör halvmesyr så tänker redan nu börja bunkrar Marabou popcorn och börja banta för att sen binge-läsa din framtida fixartråd!
Visst är den det bästa sedan... Ja jag vet inte, Apelsinkrokant?!
Och det näst bästa är att frun inte gillar den ;)
 
richardtenggren
FredrikR FredrikR skrev:
Visst är den det bästa sedan... Ja jag vet inte, Apelsinkrokant?!
Och det näst bästa är att frun inte gillar den ;)
Är det knapriga kärnor? ;)
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Stort grattis till dig, Vectrex och lycka till med det nya huset.
Vi förstår alla att din nya snickarbod blir något i hästväg. :rofl:

//AA
 
Tack alla!
Kan skriva lite mer om kåken så småningom men den är rätt rejält renoverad så jag ska förhoppningsvis inte behöva slita ihjäl mig igen. Det är "bara" invändigt i källaren kvar att göra, utsidan är nydränerad.
 
  • Gilla
siggebo och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Är det knapriga kärnor? ;)
En perfekt blandning, menar du att du inte testat? :oops:
Chokladpopcornen på Hemmakväll har länge varit mina och barnens favorit. :cool:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Är pensel ett verktyg?
Penslat på första lagret narvsvärta på skorna.
Behövs väl ett par lager till innan man kan vara nöjd.
Ett par läderskor med påbörjad applicering av narvsvärta, på en randig papperspåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Fixat en mall för infräsning av justerbara gångjärn för innanförliggande luckor. Hann bara fräsa en lucka av fyra för det tog lång tid att göra mallen. ;)

Mall för justerbara gångjärn vid infräsning i träskiva, med ett benfräst gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.