U Ulf.T skrev:
Efter att ha följt din tråd i nästan ett år måste jag stämma in i hyllningskören. Väldigt imponerade och snyggt bygge, gillar verkligen detaljerna på fasaden!

Köpte hus förra året som vi håller på att renovera upp och har funderingar/planer på att bygga på en våning om några år så väldigt inspirerande hur ni valt att gå till väga.
Tror för övrigt precis som du på att satsa på ångbroms och träfiber/cellulosaisolering i gamla hus.
Tack för dom fina orden
 
Långt mellan uppdateringar nu!
Strax klar med glespanel! Hujeda mig vilket sågande och kapande!

Kortlingarna sitter där för att vi ska kunna spika pärlspont i husets längdriktning!

Interiör av ställningar i hus under konstruktion med isolerade väggar och takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av glespanel på vind med träreglar, isolering, verktyg och sågspån överallt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av glespanel på takstolar i en konstruktion med stödstolpar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre takkonstruktion med glespanel nästan klar, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
PellePeps och 11 till
  • Laddar…
hade ni ens behövt den liggande glesen då? ser ut o vara mycket jobb
 
ByggPajken ByggPajken skrev:
hade ni ens behövt den liggande glesen då? ser ut o vara mycket jobb
Jag ska ju spruta lösull så den liggande glesen behövs som stöd annars trycks ångbromsen sönder!
Cc30 rekommenderas!
Galet mycket kapande och spikande
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
En elfråga? Isoleringsgubbarna behöver ett trefasuttag men det har jag inget! Däremot ett perilex i köket. Det borde rimligen gå att bara skaffa en övergångskabel från perilex till trefas?

Min elektriker ligger på sjukan ett tag annars skulle han fått sätta ett trefas uttag vid centralen.
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
7ender
När jag sågade upp ett valv i en betongvägg kopplade killarna in maskinen på spisens perilex, och det gick bra. När elektrikern fick höra det skakade han på huvudet och tyckte de var idioter. Jag antar att det måste vara rätt kopplat i uttaget för att inte riskera att paja maskinen, precis som med en spis.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
När jag sågade upp ett valv i en betongvägg kopplade killarna in maskinen på spisens perilex, och det gick bra. När elektrikern fick höra det skakade han på huvudet och tyckte de var idioter. Jag antar att det måste vara rätt kopplat i uttaget för att inte riskera att paja maskinen, precis som med en spis.
Ja det beror väl på om nolla är framdragen och maskinen kräver det!
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
7ender
MTech MTech skrev:
Ja det beror väl på om nolla är framdragen och maskinen kräver det!
Ja, jag antar det.
 
MTech MTech skrev:
Ja det beror väl på om nolla är framdragen och maskinen kräver det!
Exakt, det beror på om det finns nolla eller inte.
Finns det nolla framme är det bara att köra på
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Exakt, det beror på om det finns nolla eller inte.
Finns det nolla framme är det bara att köra på
Jag får öppna perilex uttaget och kika! Mina andra trefas uttag i hus och garage har ingen nolla så jag gissar att det är samma i perilex uttaget. Gjutjärnsspis som inte behöver nolla.
 
Ingen nolla framdragen!

Elkablar i vägg utan framdragen neutral ledare (nolla) synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eluttagdosa med elektriska kablar anslutna, saknar nollans anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Det där bör göras om så fort som möjligt då jord och nolledare ligger ihop vilket är helt fel.
 
Purre Purre skrev:
Det där bör göras om så fort som möjligt då jord och nolledare ligger ihop vilket är helt fel.
Jo dom har fuskat till sig nolla en gång i tiden! Förklarar varför den gamla spisen gav mig en stöt när den gick sönder

Elektriker ska få dra 5nya kablar i det här röret!
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Ångbroms och gles i taket helt klart, puh!!
Inre takkonstruktion med ångbroms och träsparrar i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av ångbroms och takreglar i en byggkonstruktion, med arbetsmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 3 till
  • Laddar…
Grymt imponerad och sjukt tacksam för att se allt ditt jobb. Vi står inför i princip samma sak här i Skåne med ett hus från 1905, dock med tegel-tegelstomme (dubbel tegelvägg med luft emellan och sedan tilläggsisolerat och träpanel från förra ägaren..) men ska kika igenom övervåningen imorgon med snickaren för att se hur vi kan lyfta taket. Jag kikade idag på Hunton lättbalkar för att hålla nere vikten och belastningen, så klart dyrare än vanliga bjälkar men kan vara värt investeringen.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.