Krille-72 Krille-72 skrev:
”Och ja, om man kan motivera en ökad timpenning pga ett utvecklat mervärde som i sitt erbjudande som kunden kan begripa och uppskatta, så framstår det vettigt och ok. Företagaren i artikeln hade ju gjort just detta, lagat efter läge”

Var det verkligen det som gick att utlösa i artikeln? Att hen försökte hitta metoder för att motivera en högre timdebitering? Nja säger jag eftersom hen verkade koncentrera sig på att slutsumman inte skulle bli dyrare för beställaren. Snarare tvärtom.


”Vår materialkännedom tillför ett stort värde, speciellt vid komplexa installationer.

ETT EXEMPEL ÄR EN TAPPVATTENFÖRDELARE som Rörprodukter kan sälja till betydligt lägre pris än vad byggvaruhandeln kan.

– Byggvaruhandeln säljer en gör det själv-produkt som man bara behöver en skiftnyckel för att installera. Vi kan leverera ett system där vi använder speciella maskiner för att ansluta fördelaren. I slutänden får kunden i det fallet samma lösning till ett lägre pris. Vi har ändå tjänat pengar på produkten så både kunden och vi kan vara nöjda. Den går såklart också snabbare att installera så vi sparar pengar på flera håll.”
Där ser man, vi läser lite olika.. eller bedömer lite olika. Jag uppfattade nog det som så, att man jobbade för att motivera sin debitering; alltså koncentration på deras erbjudande där det fanns mervärden.. där de var duktigare än andra.
 
RACS RACS skrev:
Ja, alltså.. det är väl ungefär det jag angav; men inte så specifikt då.. Finns väl något rättsfall som avgjordes i högre instans, tror högsta.. där det blev precis tvärtom; att man bedömde att en viss installation inte var en bitjänst; och den längre garantitiden kom sedan att gälla.
Längre ”garantitid” än 10 år som du har via Ktjl lär du knappast hitta. Men givetvis gäller inte denna ”garantitid” på en installerad produkt.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Längre ”garantitid” än 10 år som du har via Ktjl lär du knappast hitta. Men givetvis gäller inte denna ”garantitid” på en installerad produkt.
Ja, precis.. vi talar 10 år, inte mer. Men i det refererade rättsfallet, så gick nog domen åt andra hållet.. men minns inte motiveringen, installerad produkt beräknades på samma garantitid där.
Minns inte på rak arm, vilken dom det gällde..
 
RACS RACS skrev:
Där ser man, vi läser lite olika.. eller bedömer lite olika. Jag uppfattade nog det som så, att man jobbade för att motivera sin debitering; alltså koncentration på deras erbjudande där det fanns mervärden.. där de var duktigare än andra.
Tolkningar är alltid fria och kan vara olika. Citera gärna från texten hur du lyckas komma fram till din tolkning.
Anledningen till att jag la upp denna artikel är för att jag är beundrad av någon som verkligen försöker arbeta med att bli mer transparent i sin prissättning utan att för den delen bli ett dyrare alternativ på sista raden. Det är ingen lätt uppgift och säkert väldigt svårt att förklara och motivera varför man har en högre Tim debitering än sina konkurrenter UTAN att sen vara dyrare på sista raden.

Finns många önskemål i denna tråd att hantverkare skulle börja arbeta på precis detta sätt. Men läser man artikeln så kanske man kan få en viss förståelse för att det inte är ”bara”.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tolkningar är alltid fria och kan vara olika. Citera gärna från texten hur du lyckas komma fram till din tolkning.
Anledningen till att jag la upp denna artikel är för att jag är beundrad av någon som verkligen försöker arbeta med att bli mer transparent i sin prissättning utan att för den delen bli ett dyrare alternativ på sista raden. Det är ingen lätt uppgift och säkert väldigt svårt att förklara och motivera varför man har en högre Tim debitering än sina konkurrenter UTAN att sen vara dyrare på sista raden.

Finns många önskemål i denna tråd att hantverkare skulle börja arbeta på precis detta sätt. Men läser man artikeln så kanske man kan få en viss förståelse för att det inte är ”bara”.
Jo, likaledes.. tyckte den approchen han uppvisade var beundransvärd.
Jag tillgår inte längre artikeln.. något med länken som felar, tyvärr.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
”övertygad om att de verksamheter som verkligen förstår sig på detta med att försöka hitta kostnadseffektiva metoder - öppet "mindset" för utveckling - överlag även på sikt kommer väl ut också under mer kärva marknadsförhållanden”.
Jag har varit verksam i den här branschen i 20 år. Och jag lever än.:rofl:
Jag håller med dig fullständigt när det gäller öppenhet. Så försöker vi och kommer att försöka fortsätta arbeta.
Men tyvärr ser jag en väldigt tydlig tendens att priset är väldigt avgörande. Nu arbetar vi själva inte via offerta och allt vad dom heter. Men flera i branschen som jag känner till och försöker vitnar om samma sak. Priset är väldigt avgörande via dessa förmedlingstjänster
Tyvärr tror jag personligen det finns ett starkt samband mellan de ökade anmälningarna till tex. Arn och just detta fenomen. Sanningen är nog också att folk försöker mer. Det är inte bara hantverkare som blivit fräckare ska gudarna veta
Ju otydligare avtal desto bättre för konsumenten kan man tycka att det borde vara enligt alla dessa lagar. Men JAG tycker att mycket tyder på precis motsatsen eftersom 36§ hoppar in. Läser man flera av Arns ”avgöranden” så ser man tydligt tendensen hur de resonerar. Jag känner också till minst 3 fall där fallen har hamnat i Tingsrätten. I samtliga av dessa fall har Tingsrätten valt 36§ precis som Arn verkar göra. Tyvärr kan jag inte länka till dessa fall i tingsrätten så ni som inte tror mig får låta bli.

Jag brukar säga att Ktjl är lite för stark till konsumentens fördel men just när det gäller §36 verkar det finnas en liten lucka åt andra hållet.

Så den gamla klyschan att en nöjd kund är en bra kund som pratar med vänner och bekanta finns såklart fortfarande. Men pratar vi lönsamhet så är jag tyvärr inte lika övertygad att detta är så viktigt längre. Många verkar få jobb ändå trots missnöjda kunder och bra recensioner på nätet hur nu detta fungerar.

Nu arbetar just vi ytterst lite mot privatpersoner idag.
Om §36 som tickar in..
"../../ gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Om avtal inte finns så tickar den § in, ja.. och som det är skrivet.. så kan det kursiverade där vara lite av en svag länk för konsument; då det alltid är svårt att bedöma vad "motsvarande" (eller liknande.. resp. likvärdigt) riktigt är. Och om man då bygger jämförelserna utifrån en hettad marknad.. vilket man ju rimligen gör.. verkligheten just nu.. så får man också ett relativt högt jämförelsepris som är ytterst svårt att försöka resonera sig ur..

Så, det är inte så konstigt med dessa utfall, kan jag mena.
 
RACS RACS skrev:
Ja, precis.. vi talar 10 år, inte mer. Men i det refererade rättsfallet, så gick nog domen åt andra hållet.. men minns inte motiveringen, installerad produkt beräknades på samma garantitid där.
Minns inte på rak arm, vilken dom det gällde..
Här: https://lagen.nu/dom/nja/2001s138

Avgörandet fälldes genom röstning; och har också efteråt varit diskuterat, som "olyckligt" utfall.
 
RACS RACS skrev:
Om §36 som tickar in..
"../../ gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Om avtal inte finns så tickar den § in, ja.. och som det är skrivet.. så kan det kursiverade där vara lite av en svag länk för konsument; då det alltid är svårt att bedöma vad "motsvarande" (eller liknande.. resp. likvärdigt) riktigt är. Och om man då bygger jämförelserna utifrån en hettad marknad.. vilket man ju rimligen gör.. verkligheten just nu.. så får man också ett relativt högt jämförelsepris som är ytterst svårt att försöka resonera sig ur..

Så, det är inte så konstigt med dessa utfall, kan jag mena.
Red. Ska stå om skrivet avtal inte finns..
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Tänk om folk kunde sluta jämföra med webbutiker eller våra bygglador?
Hantverkarna åker till de Ställen där allt finns finns. Så länge folk jämför med internet så.kommer folk tycka att det är.dyrt

Sen vet alla att det bästa är att utgå från Ahlsells prislista med där man.visar otydligt vad som gäller
:D
Åker hantverkaren till en fysisk butik där allt finns, men allt finns inte på internet? :surprised:
 
RACS RACS skrev:
Om §36 som tickar in..
"../../ gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Om avtal inte finns så tickar den § in, ja.. och som det är skrivet.. så kan det kursiverade där vara lite av en svag länk för konsument; då det alltid är svårt att bedöma vad "motsvarande" (eller liknande.. resp. likvärdigt) riktigt är. Och om man då bygger jämförelserna utifrån en hettad marknad.. vilket man ju rimligen gör.. verkligheten just nu.. så får man också ett relativt högt jämförelsepris som är ytterst svårt att försöka resonera sig ur..

Så, det är inte så konstigt med dessa utfall, kan jag mena.
”Och om man då bygger jämförelserna utifrån en hettad marknad.. vilket man ju rimligen gör.. verkligheten just nu..”

Det är många som tycks tro att det är guld och gröna skogar i byggbranschen jämt....

https://www.byggindustrin.se/affare...inskad-efterfragan-stressar-byggbolagen-mest/
 
RACS RACS skrev:
Här: [länk]

Avgörandet fälldes genom röstning; och har också efteråt varit diskuterat, som "olyckligt" utfall.
Kan inte svara på om utfallet blivit ett annat idag med tanke på att lagar och prejudikat kan ha förändrats.
Vad jag har förstått, som inte behöver betyda att det stämmer, så har du idag 2 års garanti på tex. En bergvärmepump men 10 års reklamationsrätt på installationen. Detta enligt gällande lagar vid installation.

Men domen som du länkar till är intressant av flera aspekter. Jag undrar verkligen hur dom har kommit fram till följande: ”Arbetet kan således inte sägas framstå som kvalificerat genom att kräva fackmans sakkunskap, skicklighet eller särskilda utrustning.”

Vi pratar ändå om en värmepanna och det skulle vara spännande att se ifall försäkringsbolaget skulle hålla med ifall en icke fackman installerade pannan och det uppstår en vattenskada.
Jag skulle vilja se ett enda försäkringsbolag som inte skulle sätta sig på tvären.

Nu utfördes installationen 1990 i detta fall så en hel del förändringar har skett.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Och om man då bygger jämförelserna utifrån en hettad marknad.. vilket man ju rimligen gör.. verkligheten just nu..”

Det är många som tycks tro att det är guld och gröna skogar i byggbranschen jämt....

[länk]
Jämförelsepriser är de faktiskt existerande priserna.
Hur folk tror eller tänker om byggbranschens priser spelar ingen roll för sakfrågan; alltså för utfallen och beslut för huruvida man ska behöva "jämka" efter överklagande.
Utifrån gällande prisnivåer "just nu", så blir det svårt att få rättelser i många fall (oavsett att folk tycker att det nog blev för dyrt).. såvida någon företagare inte lagt sig på en ohemult mycket högre nivå, utan att kunna motivera priset; och som överklagas.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Och om man då bygger jämförelserna utifrån en hettad marknad.. vilket man ju rimligen gör.. verkligheten just nu..”

Det är många som tycks tro att det är guld och gröna skogar i byggbranschen jämt....

[länk]
Byggindustrin på konsumentmarknaden ser lite annorlunda ut, och efterfrågan på tjänster är större än utbudet av rätt kompetens inom vissa yrkesgrupper; där förefaller en av de stora problemen vara kompetensbrist. Och på så vis kan man tala om hettad marknad.. alltså den delmarknad som konsumenten ser.
 
P Pin skrev:
Åker hantverkaren till en fysisk butik där allt finns, men allt finns inte på internet? :surprised:
Nu verkar du ha missat mycket av det som skrivits.
Men en snabbkurs hur världen ser ut för hantverkare. De har inte möjligheten att beställa från nätet eller jaga runt. Det innebär att man väljer sin favorit grosse som.dessutom har väldigt mycket på lager.
Skulle de behöva flänga runt för att hitta allting kommer det ändå sluta på ahlsell. Samt att du som kund får betala extra för.
Om de tar 500:- /h och de har säkert lagt minst en timme de innebär att vägguttaget som var 50:- billigare helt plötsligt bra mycket dyrare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.