Såja, lite mer grävning avklarat. Hade en mindre motgång med att skottkärran fick repareras lite.

Nu kan man skymta var dräneringsbrunnen ska vara samt så börjar jag komma ner på lite mer djup. Ca 90 cm.

Har väl snittat på 20 skottkärror per "pass" och det tar ca 5 minuter att: gräva, lasta i skottkärran, köra bort och sedan börja gräva igen.

Idag är en vilodag så då hinner jag uppdatera lite här.
:cool:;):strong:
 
  • En stor grävd grop för dräneringsbrunn med avgränsande röd-vit varningstejp runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Hallå forumet.

Någon som kan bekräfta huruvida jag tänker rätt eller fel här.

Poolens diameter = 5.5 m
Arbetsyta runt ska enligt leverantör vara +25 cm.

- Det ger en total diameter i botten på hålet på 6 m.

Gropen ska bli 140 cm djup.

För att få rätt rasvinkel ska det grävas 6m + 80 cm vid kanten där sluttningen börjar i marknivå.

dvs. total diameter uppe vid marknivå = 7,6 m?

Jag får det till att det ska vara så iaf. om vinkeln ska bli 60 grader?

Eller tänker jag helt fel?
 
  • Illustration av geometrisk beräkning för grävning, visar djup och vinkel för en poolgrop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som är i behov av fyllnadsmassor? Hör av er isf.
 
Tjena!

Jag har ju grävt sjuhelsikes mycket nu och precis vid det sista finliret inser jag att hålet är lite för litet...

Tanken är sätta markduk, dräneringsrör, plintar på betongplatta, och därefter fylla med makadam ca 15 cm...

Inser då att dräneringsröret inte får plats...

Se bild.

Tips på lösning?

Om jag gräver en kanal för dräneringsröret, lägger 15cm makadam och sedan en platta med plint på makadamen, kommer dräneringsröret tryckas sönder av trycket från plikten?

Att gräva hålet större är inget alternativ då jag har börjat tröttna på att skottkärra bort lerjord. Är uppe i 60 ton typ.

Snöret illustrerar var poolväggen kommer gå.
 
  • Grävt hål i trädgården för markduk och dränering, för litet för röret, med snöre och betongplint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan väl lägga dränslangen innanför plattorna?
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du kan väl lägga dränslangen innanför plattorna?
mexitegel mexitegel skrev:
Du kan väl lägga dränslangen innanför plattorna?
Tack för svar!
Var ute och mätte igen nu ikväll och fick den tanken också.. Om vi tänker lika dvs.

Menar du som i denna skiss jag gjort nu?
 
  • Skiss av ett byggprojekt för pool med stödstrukturer och grundläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan så jag menade. Dräneringen ska ligga på lägsta punkten, så lägg den innanför plattorna på schaktbotten, markerat i svart;

Schematisk illustration av grund med dränering vid hus, svarta rör markerade på schaktbottens lägsta punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nästan så jag menade. Dräneringen ska ligga på lägsta punkten, så lägg den innanför plattorna på schaktbotten, markerat i svart;

[bild]
Okej då förstår jag. Jag tänkte så i början med sedan fick jag till mig att dräneringsröret måste ligga utanför poolbotten pga trycket uppifrån. Vad säger du om det?

Såhär har jag alltid tänkt mig, se ny skiss. dvs. en liten kanal för dräneringen och att den hamnar i nivå med schaktbotten, sedan makadam på allt osv.

Men då får inte markplattan plats. Skippar jag den och kör bara plint på makadamen så är det inget problem men inbillar mig att plinten står stabilare med en platta under.
 
  • Skiss av pool med dräneringskanal, makadam och plintar som indikerar planering för bygg och stabilitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen poolexpert men vattnets densitet är ju lägre än jord/grus och ett dränrör är ju konstruerat för att kunna ligga på flera meters djup nere i marken. Med det sagt så är det viktigaste att du följer de monteringsanvisningar du fått.

Det är definitivt en fördel med en markplatta under plinten som fördelar trycket på en större yta.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag är ingen poolexpert men vattnets densitet är ju lägre än jord/grus och ett dränrör är ju konstruerat för att kunna ligga på flera meters djup nere i marken. Med det sagt så är det viktigaste att du följer de monteringsanvisningar du fått.

Det är definitivt en fördel med en markplatta under plinten som fördelar trycket på en större yta.
Men vad tror du om den sista skissen, spontant borde ju dränröret klara vikten från plint och det är lite lättare att gräva en kanal i kanten på gropen samt för markplattan i sidled och dränröret hamnar då utanför poolbotten på absolut lägsta punkt?
 
Äntligen! Handgrävningen är slut! :cool::cool::cool:
 
  • Grävd grop för byggprojekt med byggmaterial, trädgård och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
R0ffe och 5 till
  • Laddar…
Lite nya bilder.

Makadamen kom idag. Nu vet jag vad jag ska göra på kvällarna framöver. Måste först skaffa en ny skyffel. Den förra har gett upp. :crysmile:
 
  • Grund till byggprojekt med makadam, skyffel och material i skymningen med hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvällsbild av en tom grund med makadam, skyddande duk och rödljuslaserlinje, redo för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundarbete för byggprojekt med makadamhög, byggmaterial och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Dagens övning innefattade att fördela makadam. Lite kreativa lösningar behövdes.

Måttat lite runt där trädäcket ska vara. Största utmaningen är att veta vad som ska vara nollan och utgångspunkten för att få det rakt. Tänker jag utgår från nuvarande trädäck.
 
  • Fördelning av makadam med verktyg, slanga och mätpinnar vid bygge av trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund av makadam förberedd för trädäck med tygskydd och träramar i trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med fördelat makadam, träramar för ett nytt trädäck i anslutning till ett befintligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martin.N
  • Laddar…
Mät, lyft, väg av, mät igen, lyft, gräv kanal, gräv för markplatta, lyft, väg av, såga och så vidare..

Och jag som tänkte att gräva hålet för hand skulle vara det jobbigaste momentet...

Tre stolpar till plintar tillverkade och en del huvudbry för hur man ska få till det, speciellt då jag vill ha all trall åt samma håll men kommer nog inte bli så för det blir lite för meckigt inser jag.
 
  • Trästolpar för plintar installerade i en grusfylld kanal med markduk, verktyg och trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående förberedelse av markplatta för byggprojekt med grus, stolpar och markväv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
E EasyCash skrev:
Mät, lyft, väg av, mät igen, lyft, gräv kanal, gräv för markplatta, lyft, väg av, såga och så vidare..

Och jag som tänkte att gräva hålet för hand skulle vara det jobbigaste momentet...

Tre stolpar till plintar tillverkade och en del huvudbry för hur man ska få till det, speciellt då jag vill ha all trall åt samma håll men kommer nog inte bli så för det blir lite för meckigt inser jag.
Snyggt jobbat, vad är det för typ av pool du ska ha?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.