P PurreP skrev:
Om du skulle ha ett batteri på 10 kW så skulle du kunna kapa upp till Ca 3kW på din månadseffekt beroende på hur ditt konsumtionsmönster ser ut... Då har jag räknat med att du har en kvällspeak 18-21 som ska täckas. Det svåra är att förutse mönster, jag har gjort det på fabriker, där är det enklare men man måste ha en självlärande programvara (AI).

Om din effekttariff är 26 kr/kW/månad så skulle du alltså spara ungefär 75 kr/månad. När jag räknat på det industriellt krävs det en tariff på drygt 100 kr/kW, något vi inte har i Sverige idag, för att kunna räkna hem batterier i den tillämpningen....

Det som många nämner, att köpa billigt och sälja dyrt är väl inte ens tillåtet? Under perioden då solen skiner är det väl inget problem men jag tror inte det är ok att göra det under vinterperioden....
Så länge ni inte lär er att använda kW och kWh på rätt sätt kommer ni aldrig att kunna räkna rätt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Så länge ni inte lär er att använda kW och kWh på rätt sätt kommer ni aldrig att kunna räkna rätt.
Visst, missade ett h i farten... 10 kWh batteri ska det vara...

Att räkna hem ett batteri som effektkapare går inte bättre för det...
 
D Daniel 109 skrev:
Det är definitivt tillåtet att köpa billigt och sälja dyrt, det är liksom det man vill uppnå med marknadsekonomi.

Dina enheter är riktigt dåliga för att komma från någon som säger sig jobba med det här.
Tillåtet kanske var fel uttryckt, men jag tror faktiskt man klassas annorlunda om du ska börja handla el via batteriet... Tror inte du längre är en mikroproducent och kan dra nytta av skattereduktion osv... Jag tar inte gift på det, har inte stenkoll på den svenska juridiken kring konsumenter...

Mina enheter har jag inga problem med, missade ett h, skulle vara ett 10 kWh-batteri i mitt exempel...
 
Tänkte du ladda batteri när spotpriset är lågt och sälja tillbaka när spotpriset är högt?
Det har väl ingen lyckats räkna hem, inte ens drakarna med stordriftsfördelarna.
Och då är du ju inte heller producent av el utan typ av handel.
 
Mycket intressant att tråden ändå blev en diskussion runt kalkyler om lönsamhet, vilket jag tidigt ställde ts fråga om hur det räknats men att det inte var av intresse utan enbart teknisk lösning.
Teknisk lösning påverkar investeringskalkyl och kan inte separeras.
 
A AndersS skrev:
Mycket intressant att tråden ändå blev en diskussion runt kalkyler om lönsamhet, vilket jag tidigt ställde ts fråga om hur det räknats men att det inte var av intresse utan enbart teknisk lösning.
Teknisk lösning påverkar investeringskalkyl och kan inte separeras.
Men nu behövde väl inte TS någon kalkyl? Han skulle ju få batteriet gratis. ;)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Japp, vill du ha timdebitering är de skyldiga att fixa mätare som klarar det. Om du har utmatningabbonemang är det obligatoriskt.
Ja, de är skyldiga att fixa mätare om man vill ha timdebitering men det är inte alls säkert att det är obligatoriskt med timdebitering bara för att man säljer ut på nätet. Det kan säkert bero på vilka krav som ditt elnätsbolag ställer. Jag har solelanläggning och säljer på nät utan att ha timdebitering. Betalar "fast" elpris och får även förbestämd ersättning på såld el.
 
hajjen,
Titta på dina "Mina sidor" logga in där hos ditt elnätsbolag. Då kan du kanske se om de faktiskt registrerar timmedelvärde för ström du säljer ut på elnätet.
Ditt elnätsbolag skickar nog inte de timmedelvärdena till ditt elhandelsbolag som köper sin solström, eftersom ditt elhandelsbolag inte behöver alla dessa tusentals timmedelvärden. Du säger ju du får fast kWh-ersättning. De buntar nog bara ihop timmdelvärdena och skickar endast 1 st kWh-värde per månad till ditt elhandelsbolag, vilket räcker.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
hajjen,
Titta på dina "Mina sidor" logga in där hos ditt elnätsbolag. Då kan du kanske se om de faktiskt registrerar timmedelvärde för ström du säljer ut på elnätet.
Ditt elnätsbolag skickar nog inte de timmedelvärdena till ditt elhandelsbolag som köper sin solström, eftersom ditt elhandelsbolag inte behöver alla dessa tusentals timmedelvärden. Du säger ju du får fast kWh-ersättning. De buntar nog bara ihop timmdelvärdena och skickar endast 1 st kWh-värde per månad till ditt elhandelsbolag, vilket räcker.
Jag har Borlänge Energi och deras "Borlänge-pris" (https://www.borlange-energi.se/el/elhandelsavtal/avtal-och-priser). Borlänge Energi köper även elen från solanläggningen till ett fast pris per kWh.

Tillägg: Det jag ville komma fram till var att man inte var tvungen att ha spot-pris om man sålde el från sina solpaneler, för det lät som det tidigare i diskussionen. Men jag ser nu att jag missade ett inlägg från @Daniel 109 som kommenterade att det var vanligt med spot-pris men inte ett krav. Jag kan också lägga till att jag kan se min solelproduktion timme för timme på "mina sidor".
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.