B Byggdjuret skrev:
Undrar hur många här på forumet tycker att el grossarnas prislistor är något att försvara.
De kanske fungerade en gång i tiden. Men det är i så fall många år sedan.
Jag har själv sprungit på deras rabatter.
Jobba nån liten firma som inte handlade för många kronor per år. Ändå hade vi 80% rabatt på vissa saker.
Undra om det ens går att handla där utan att få rabatt?

Det finns säkert en bra tanke med prislistan. Att du ska kunna fakturera efter den. Där eventuella.rabatter är rimliga.
Men det fungerar inte så bra.

De är nog dags att hantverkarna skippar listan. Man får helt enkelt utgå ifrån vad man betalar och sen lägga på en procentsats.
"Undrar hur många här på forumet tycker att el grossarnas prislistor är något att försvara."
Kanske inte så många.. gissningsvis?

"De är nog dags att hantverkarna skippar listan. Man får helt enkelt utgå ifrån vad man betalar och sen lägga på en procentsats"

Kan vara en bra idé givet att det som man själv betalar redovisas på ett transparent sätt och inte redan framstår med oskäliga påslag.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
[länk]

Om 10 år sitter vi fortfarande och diskuterar ifall en faktura som baserar sig på utförda byggtjänster utan avtal är rimligt eller inte.
Äh, låt oss se det framåt med lite mer tillförsikt. Det kommer inte till mig naturligt att misströsta.. men just nu ser det ut som många företagare inte riktigt vill se ansvaret, som tycks tynga. Den starkare parten förutsätt klara av att balansera intressena, och det är inte riktigt tydligt hur..
Men framåt sikt.. det där kommer att bli tydligare på sikt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
RACS RACS skrev:
"Undrar hur många här på forumet tycker att el grossarnas prislistor är något att försvara."
Kanske inte så många.. gissningsvis?

"De är nog dags att hantverkarna skippar listan. Man får helt enkelt utgå ifrån vad man betalar och sen lägga på en procentsats"

Kan vara en bra idé givet att det som man själv betalar redovisas på ett transparent sätt och inte redan framstår med oskäliga påslag.
Jag tror inte att någon här tycker att dessa prislistor är något att försvara.
Sen kan man diskutera upplägget hur länge som helst utan att komma någon vart.
Men om du och jag kan komma överrens om att prislistorna inte fungerar över huvudtaget.
och att skrota dessa borda kunna sänka priserna på material.

När det gällde ditt förslag med transparens så var min första känsla lite väl överdrivtet.
Det är det kanske, men för att hantverkarna ska kunna vinna tillbaka byggahus så är det nog smart att börja med öppenhet. Eller så gör man en kompromiss, man skriver utpriset till kund inge snack om rabatter om det faktiskt inte är det vill säga. Sen om kunden efterfrågar det lämnar över en sammanställning. på allt man köpt. med inköpspriset tydligt utskrivet, efter listpriset:)
Kan vi hålla oss hyffsat överens? Vi vill samma sak, lägre priser
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
För att ta ett exempel med trevägsuttaget som varit uppe i den här tråden inlägg #850 https://www.elbutik.se/product.html/exxact-vagguttag-3-vags-jordat
Mitt pris på Solar är 150,91 SEK exkl moms (188,64 SEK inkl moms)
Lägger jag på 20% på mitt inköpspris blir pris till kund 226.37
Det blir en avans för min del på 37,72 SEK
Den tid det tar för mig att beställa på nätet är ca 10 min
Tiden för att hämta det är ca 40 min
Då är vi uppe i en arbetstid för detta uttag på 50 min jag debiterar 600 SEK/h
Det skulle innebära att jag är tvungen att debitera kunden 826,37 SEK för detta eftersom jag inte kan ha alla artiklasr liggande på lager utan beställer när de behövs
Är det bara detta uttag som behövs inhandlas och jag lägger på 20% på mitt inköpspris så blir det brakförlust och konkurs som följd.
Är det fler grejor så tar det längre tid att beställa men samma tid för att hämta så räcker ett påslag på 20 % eller lägre för att det ska gå runt.

Jag är yrkesman och inte försäljare så jag överlåter mer än gärna åt kunden att inhandla mtrl efter att jag förklarat min prissättning av mtrl.
Dock så ska det vara mtrl av kvalitet och inget skit, jag bryr mig inte om var det är inköpt)
Dock med brasklapp om ifall rätt mtrl inte finns på plats när det ska installeras så debiteras full dag (8h)
Om någon skulle få för sig att jag försvarar diverse hantverkares upplägg med att ange grossens listpriser som deras inköpspriser så är det inte så
Jag förespråkar en rak och öppen kommunikation mellan hantverkare och kund
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
För att ta ett exempel med trevägsuttaget som varit uppe i den här tråden inlägg #850 [länk]
Mitt pris på Solar är 150,91 SEK exkl moms (188,64 SEK inkl moms)
Lägger jag på 20% på mitt inköpspris blir pris till kund 226.37
Det blir en avans för min del på 37,72 SEK
Den tid det tar för mig att beställa på nätet är ca 10 min
Tiden för att hämta det är ca 40 min
Då är vi uppe i en arbetstid för detta uttag på 50 min jag debiterar 600 SEK/h
Det skulle innebära att jag är tvungen att debitera kunden 826,37 SEK för detta eftersom jag inte kan ha alla artiklasr liggande på lager utan beställer när de behövs
Är det bara detta uttag som behövs inhandlas och jag lägger på 20% på mitt inköpspris så blir det brakförlust och konkurs som följd.
Är det fler grejor så tar det längre tid att beställa men samma tid för att hämta så räcker ett påslag på 20 % eller lägre för att det ska gå runt.

Jag är yrkesman och inte försäljare så jag överlåter mer än gärna åt kunden att inhandla mtrl efter att jag förklarat min prissättning av mtrl.
Dock så ska det vara mtrl av kvalitet och inget skit, jag bryr mig inte om var det är inköpt)
Dock med brasklapp om ifall rätt mtrl inte finns på plats när det ska installeras så debiteras full dag (8h)
Om någon skulle få för sig att jag försvarar diverse hantverkares upplägg med att ange grossens listpriser som deras inköpspriser så är det inte så
Jag förespråkar en rak och öppen kommunikation mellan hantverkare och kund

Jag som kund skulle inte se det som att du debiterade mig 826kr för ett eluttag.
Jag skulle se större delen av kostnaden som "anskaffande av material för åtagandet", vilket såklart blir en förhållandevis hög siffra om åtagandet enbart innehåller ett eluttag.

Så ja, 226 kr + ca en timme debiterat tid, transparent och ärligt.

Sen är den spännade frågan, vad kostar samma vara på Ahlsell? :p
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Rena reapriset på Ahlsell förstås. Fördelen med ovanstående raka prissättning är ju att privatkunden kan få ROT på tiden det tar att hämta grejorna också. Istället för att hantverkaren bara skrivit 826:- (alltså finfinta 10% rabatt på Ahlsell!)

Skärmdump som visar bruttopriset 913,00 SEK på Ahlsell.
 
  • Haha
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Jag som kund skulle inte se det som att du debiterade mig 826kr för ett eluttag.
Jag skulle se större delen av kostnaden som "anskaffande av material för åtagandet", vilket såklart blir en förhållandevis hög siffra om åtagandet enbart innehåller ett eluttag.

Så ja, 226 kr + ca en timme debiterat tid, transparent och ärligt.

Sen är den spännade frågan, vad kostar samma vara på Ahlsell? :p
Mitt inköpspris skulle vara 25 kr mer än på Solar
 
Sen om man köper på Ahlsell så kan man ju vara klok nog att få det levererat hem, istället för till butiken så sparar man in de där 40 minuterna. Förtsätter ju förstås att man har möjlighet att planera sina jobb och få leverans när man är på plats eller har funktion att låta leverans lämna paket... Visserligen kanske det då kostar 170:- på Ahlsell med taskig rabatt men kan ju uppväga vid små mängder
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Rena reapriset på Ahlsell förstås. Fördelen med ovanstående raka prissättning är ju att privatkunden kan få ROT på tiden det tar att hämta grejorna också. Istället för att hantverkaren bara skrivit 826:- (alltså finfinta 10% rabatt på Ahlsell!)

[bild]
Även med rotavdrag på arbetstiden så skulle priset ändå vara högt :cool:
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Även med rotavdrag på arbetstiden så skulle priset ändå vara högt :cool:
Helt klart ja! Men om jag värderar min egen fritid till 200:- i timmen och det tar mig ett par timmar att ordna fram ett uttag som en yrkesman kan klicka fram på 10 min så kan det börja löna sig.

MEN, med din prissättning så spelar det inte så hemskt stor roll om du ska köpa ett uttag eller 25. Det tar ju inte dig mycket mer tid att hantera de 25, men hade du varit en bruttopris-rabatt-bedragare hade jag fått betala 826:- för varje uttag! Hos dig hade det blivit 826 för första uttaget, sen 226 för resterande.

Huvudsaken är som du skriver, rak och ärlig och meddela i förväg.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Helt klart ja! Men om jag värderar min egen fritid till 200:- i timmen och det tar mig ett par timmar att ordna fram ett uttag som en yrkesman kan klicka fram på 10 min så kan det börja löna sig.

MEN, med din prissättning så spelar det inte så hemskt stor roll om du ska köpa ett uttag eller 25. Det tar ju inte dig mycket mer tid att hantera de 25, men hade du varit en bruttopris-rabatt-bedragare hade jag fått betala 826:- för varje uttag! Hos dig hade det blivit 826 för första uttaget, sen 226 för resterande.

Huvudsaken är som du skriver, rak och ärlig och meddela i förväg.
Det är alltid bättre att köra med en rak och öppen kommunikation
Jag är ju också kund när det gäller de områden jag inte behärskar till fullo
Då vill jag att den hantverkaren inte försöker att blåsa mig :cool:
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Är man ärlig redan från början och även ger kunden chansen att själv införskaffa de prylar som behövs.
Dyrt? Kanske, men det är ärligt.
 
E
B Byggdjuret skrev:
Är man ärlig redan från början och även ger kunden chansen att själv införskaffa de prylar som behövs.
Dyrt? Kanske, men det är ärligt.
Det är inte bara att anskaffa, någon måste ta reda på enummer och kvantitet? Kanske en enklare prisjämförelse.
 
E El-Löken66 skrev:
Det är inte bara att anskaffa, någon måste ta reda på enummer och kvantitet? Kanske en enklare prisjämförelse.
Absolut, och den tiden det tar att räkna ut vad som behövs och speca det, ska också faktureras; och prisjämförelse ska ingå.

Men att sedan lägga på 50 minuter för varje enskild produkt är så klart uteslutet.
Däremot kan någon eller några kompletteringar tillkomma. Och självklart kan man redan från början avtala om former för att hämta hem kompletteringar.. exv. genom bud; om inte företagaren absolut vill serva själv av någon anledning.. men det förefaller inte särskilt rationellt alla gånger.
Och förresten, en del standardmaterial finns i den "dyra" bilen.

Görs en kvalificerad inköpslista från början, med specifikation på nummer och kvantitet resp. jämförelselista, så fattar t.o.m den mer klentrogna att det där rör kvalificerad debiterbar tid.. avser, att det ställs krav på kompetens för det där.
Och man ska självfallet lägga till den debiterbara tiden; inte heller glömma att beskriva den saken i avtal, nämligen att denna administrativa tid tillkommer; det rör ju något som fö görs helt oavsett transportsätt, och oavsett vem som faktiskt springer och handlar.
Så den där transport-posten borde väl stanna på runt 1 timme då, plus någon komplettering (utifrån exempel #919, men ärligt talat.. att springa runt och handla det slags pryl.. inte riktigt nåt som allmänt ses som särskilt kvalificerad tid väl, så länge det rör varor som inte ställer krav på särskild transport pga storlek/tyngd etc.). Kan väl hämtas av vilket bud som helst, om uppgifterna på varorna har tagits fram (Att sedan ett bud som hämtar iofs kan kosta en hyfsat bra slant, är en annan fråga)
Men företagarens/hantverkarens tid kan väl med fördel ffa förbehållas själva kompetensområdet.. hellre än att springa runt och hämta saker, om det inte helt klart i något skede är mer praktiskt på det viset, eller rent av att kunden själv hämtar..
 
RACS RACS skrev:
Absolut, och den tiden det tar att räkna ut vad som behövs och speca det, ska också faktureras; och prisjämförelse ska ingå.

Men att sedan lägga på 50 minuter för varje enskild produkt är så klart uteslutet.
Däremot kan någon eller några kompletteringar tillkomma. Och självklart kan man redan från början avtala om former för att hämta hem kompletteringar.. exv. genom bud; om inte företagaren absolut vill serva själv av någon anledning.. men det förefaller inte särskilt rationellt alla gånger.
Och förresten, en del standardmaterial finns i den "dyra" bilen.

Görs en kvalificerad inköpslista från början, med specifikation på nummer och kvantitet resp. jämförelselista, så fattar t.o.m den mer klentrogna att det där rör kvalificerad debiterbar tid.. avser, att det ställs krav på kompetens för det där.
Och man ska självfallet lägga till den debiterbara tiden; inte heller glömma att beskriva den saken i avtal, nämligen att denna administrativa tid tillkommer; det rör ju något som fö görs helt oavsett transportsätt, och oavsett vem som faktiskt springer och handlar.
Så den där transport-posten borde väl stanna på runt 1 timme då, plus någon komplettering (utifrån exempel #919, men ärligt talat.. att springa runt och handla det slags pryl.. inte riktigt nåt som allmänt ses som särskilt kvalificerad tid väl, så länge det rör varor som inte ställer krav på särskild transport pga storlek/tyngd etc.). Kan väl hämtas av vilket bud som helst, om uppgifterna på varorna har tagits fram (Att sedan ett bud som hämtar iofs kan kosta en hyfsat bra slant, är en annan fråga)
Men företagarens/hantverkarens tid kan väl med fördel ffa förbehållas själva kompetensområdet.. hellre än att springa runt och hämta saker, om det inte helt klart i något skede är mer praktiskt på det viset, eller rent av att kunden själv hämtar..
Här är en intressant artikel vad som hände när kunden ville ha en spec. Inte kanske samma sak som att ta betalt för att beställa material men något åt det hållet kan man säga.:rofl:
https://www.vvsforum.se/nyheter/2020/november/kunden-ville-ha-en-spec-och-det-kostade/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.