Nissens
optimum optimum skrev:
Borde vara fängelse för hela packet.
Trängsel och otillåtna demonstrationer är som anarki anser jag.
För övrigt är jag för våra lagar om yttrandefrihet och demonstrationsrätt men det ska gå rätt tillväga och alla ska även följa myndigheternas råd om pandemin.
Vidrigt.

[bild]

[länk]
Stolleprov e de...
 
BirgitS
Astra Zeneca jobbar förstås med att ta fram en uppdatering av sitt vaccin som bättre klarar av de varianter som har kommit med tiden, sydafrikanska, brasilianska mm. och planen är att det ska vara framme senhösten/kvartal 4 enligt https://www.dn.se/ekonomi/astra-zeneca-siktar-pa-utvecklat-vaccin-till-hosten/
Bolaget ska även utvärdera hur länge man är skyddad av vaccinet samt effekten av en ”boosterdos”, som tas längre fram när man redan har ett grundskydd av två doser. De tittar också på så kallade heterologa kombinationer, då man ger en dos med Astra Zenecas vaccin och en andra dos med ett annat adenovirusbaserat vaccin – eller tvärtom.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Astra Zeneca jobbar förstås med att ta fram en uppdatering av sitt vaccin som bättre klarar av de varianter som har kommit med tiden, sydafrikanska, brasilianska mm. och planen är att det ska vara framme senhösten/kvartal 4 enligt [länk]
Bra, då kanske det blir det vi under 60 får när det väl blir vår tur....
 
  • Haha
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
B b8q skrev:
Bra, då kanske det blir det vi under 60 får när det väl blir vår tur....
Nja det är ju alldeles för sent. Alla kommer vara vaccinerade till sommaren och den kommer inte bli några leveransproblem... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är kanske aktuellt för någon i forumet (inkl. indirekt):
En gravid sjukvårdsarbetare i USA vaccinerades mot covid-19 med Modernas mRNA-vaccin när hon var gravid i vecka 36. . Tre veckor senare födde hon ett barn med antikroppar, uppger läkarna.
Det överensstämmer med andra vacciner. Rapporten är inte granskad än och man vet inte om barnet verkligen är skyddat utan det måste också undersökas.
TT via t.ex. https://www.gp.se/nyheter/världen/gravid-fick-vaccin-födde-barn-med-antikroppar-1.43382030
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Massvaccineringen mot covid-19 är i full gång i Ryssland, men misstänksamheten är stor. Endast 30 procent av befolkningen vill vaccinera sig, enligt en opinionsundersökning från oberoende Levada Center.
– Här har statens propagandamaskin bitit sig själv i svansen, för att den har matat folk med konspirationer. I flera år har man berättat för folk att alla ljuger, allt som kommer från väst är potentiellt farligt. Nu säger man: “Gå och vaccinera dig med ett okänt nytt vaccin mot en okänd ny sjukdom!"
TT via t.ex. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 07.31
 
  • Ledsen
brfbo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
TT via t.ex. [länk] kl. 07.31
64% av ryssarna tror dessutom det är ett militärt utvecklat virus eftersom det gick så fort att ta fram vaccinet. :oops:

Men utlandsryssar reser iaf hem för att vaccinera sig.
Reser till Moskva för vaccin: "Jag vill leva", AfB

De har tillverkat 16 miljoner doser, vaccinerat 2 miljoner med 2 doser och ytterligare 2 miljoner har bara fått en dos, så det går lite trögt med tanke på att de är 144 miljoner och det är så längesedan de godkände vaccinet.
 
  • Ledsen
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
64% av ryssarna tror dessutom det är ett militärt utvecklat virus eftersom det gick så fort att ta fram vaccinet. :oops:

Men utlandsryssar reser iaf hem för att vaccinera sig.
Reser till Moskva för vaccin: "Jag vill leva", AfB

De har tillverkat 16 miljoner doser, vaccinerat 2 miljoner med 2 doser och ytterligare 2 miljoner har bara fått en dos, så det går lite trögt med tanke på att de är 144 miljoner och det är så längesedan de godkände vaccinet.
Det är en finländare som bor i Sankt Petersburg som skriver bl.a. krönikor för DN och en finländsk tidning och som har berättat en del om sina upplevelser om vaccinering mm. nu senast om problemet med att ta sig till Sverige när man är vaccinerad med Sputnik (det godkänns inte vid gränspassagerna till Finland och Sverige eftersom det inte är godkänt i EU). Intressanta artiklar men de har åtminstone varit låsta.
https://www.dn.se/av/anna-lena-lauren/
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en finländare som bor i Sankt Petersburg som skriver bl.a. krönikor för DN och en finländsk tidning och som har berättat en del om sina upplevelser om vaccinering mm. nu senast om problemet med att ta sig till Sverige när man är vaccinerad med Sputnik (det godkänns inte vid gränspassagerna till Finland och Sverige eftersom det inte är godkänt i EU). Intressanta artiklar men de har åtminstone varit låsta.
[länk]
Ibland kan man få läsa ändå.
Att vara finsk medborgare och resa till Sverige är ju ett problem .
Att inte heller få resa till Ryssland vaccinerad med ryskt vaccin är desto konstigare... :oops:

Ryssland kräver ett officiellt reseintyg som i Stockholm kostar kring 1.500 kronor.

Jag ringer alltså ryska gränsväsendet, talar om att jag är vaccinerad med Sputnik och frågar om jag trots detta behöver ett ha med mig ett intyg att jag inte har corona.

Ryssland vaccinerar inte utländska medborgare. Alla utlänningar måste visa upp ett negativt coronatest, svarar tjänstemannen som en robot.

Det spelar ingen roll att jag har ett certifikat på att jag är vaccinerad med Sputnik i Moskva. Enligt ryska gränsbevakningen görs inga sådana vaccinationer. Alltså kan jag inte vara vaccinerad.


:lying:
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Ledaren för World Freedom Alliance är svensk :oops:

Så mobiliserar pandemiförnekare nya olagliga demonstrationer – över hela världen, SVT
 
  • Arg
  • Ledsen
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Någon i tråden trodde sig veta att smittan inte sprids på sin arbetsplats, men kunde inte svara på hur de kunde veta det...

Här kommer en nyhet som omväxling. Tester är det enda sättet att veta... i Mölndal har de hittat 100 symtomfria smittobärare och har tack vare det inte ett enda sjukdomsfall på äldreboendena, LSS-boendena OCH i hemtjänsten de senaste fyra veckorna. :)

Källa? Javisst! :)
https://texttv.nu/111/arkiv/2021-3-21/29829417/
 
  • Gilla
  • Haha
optimum och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Finlands regering förbereder en lag för munskyddstvång och kraftiga restriktioner i den personliga rörelsefriheten, meddelar Helsingin Sanomat:
[länk]
Problem med efterlevnaden av restriktioner verkar det vara som de vill stävja. En översättning av ett stycke i den finskspråkiga tidningen lyder:
Regeringen har också diskuterat om restriktionerna för rörelse bara ska införas på kvällen och natten, eftersom ett av myndigheternas största bekymmer är de ökande smittan på hushållsfester.
Känns bekant efter att det har rapporterats om studentfester i Uppsala.
 
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Problem med efterlevnaden av restriktioner verkar det vara som de vill stävja. En översättning av ett stycke i den finskspråkiga tidningen lyder: Känns bekant efter att det har rapporterats om studentfester i Uppsala.
Uppsala ligger väl ändå en bra bit från Finland? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.