Apropå badrum: En kompis farsa började bygga badrum någon gång på 80-talet. Köpte in allt material, men körde fast ganska snabbt. För något år sedan fick han tummen ur, och gjorde klart m.h.a. det material han köpte då. Nu har han ett sprillans nytt badrum i klockren 80-tals stil. Kanske håller det tekniskt tills trendcykeln gått ett varv, och det är modernt igen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Chandler och 24 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Men nej, fågelbad har jag tänkt gjuta! Finns åtminstone i bakhuvudet som projekt jag någon gång ska genomföra:)
Jag har också haft den drömmen en gång. Tills jag hittade en snygg rund metallbricka med höga kanter och köpte den som fågelbad. Gjutningen släppte jag, känns som det kostar mer än det smakar. :rofl:
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Apropå badrum: En kompis farsa började bygga badrum någon gång på 80-talet. Köpte in allt material, men körde fast ganska snabbt. För något år sedan fick han tummen ur, och gjorde klart m.h.a. det material han köpte då. Nu har han ett sprillans nytt badrum i klockren 80-tals stil. Kanske håller det tekniskt tills trendcykeln gått ett varv, och det är modernt igen.
Varför hade han tänkt att renovera på 80-talet om badrummet höll i ytterligare 40 år undrar man ju. Var badrummet hopplöst.... 60-tal..? :crysmile:
 
  • Haha
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Köksöar...
Men det har vi ju haft i olika formar sedan 80-taket.
 
Karlia
Jag har en kompis som provade att gjuta för 15 år sedan. Hon har inte gjort om det, någonting om hur tungt det var.. Men det kan jag ju inte vara säker på förräns jag provat själv :D
 
Karlia Karlia skrev:
Men nej, fågelbad har jag tänkt gjuta! Finns åtminstone i bakhuvudet som projekt jag någon gång ska genomföra:)
Klart du ska. Det är trädgårdshistoria. Betong har använts väldigt länge till liknande saker i trädgården. Men alla fågelbad behöver skuras regelbundet för att inte sprida sjukdomar mellan fåglar. För hundra år sedan kunde personalen sköta detta...
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
sir_daniel sir_daniel skrev:
Men det har vi ju haft i olika formar sedan 80-taket.
Mormor som bodde i mindre herrgård på landet hade redan på 20-talet köksö. Men köket var såklart långt från matsalen, de ville ju inte genera gästerna med matos!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag har en kompis som provade att gjuta för 15 år sedan. Hon har inte gjort om det, någonting om hur tungt det var.. Men det kan jag ju inte vara säker på förräns jag provat själv :D
Gjut på plats.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Klart du ska. Det är trädgårdshistoria. Betong har använts väldigt länge till liknande saker i trädgården. Men alla fågelbad behöver skuras regelbundet för att inte sprida sjukdomar mellan fåglar. För hundra år sedan kunde personalen sköta detta...
Med fågelsjukan som härjar nu kanske det är bäst att vänta då?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Karlia
Jiji Jiji skrev:
Klart du ska. Det är trädgårdshistoria. Betong har använts väldigt länge till liknande saker i trädgården. Men alla fågelbad behöver skuras regelbundet för att inte sprida sjukdomar mellan fåglar. För hundra år sedan kunde personalen sköta detta...
Var hittar jag personal? Får börja leta redan innan gjutning :D
 
  • Haha
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Kanske är det här en trend som är bra: En viss, nyvaken idé om att återanvända och kanske inte bara slita ut bara för att? Men det kanske är en sådan liten del av alla bostadsinnehavare som tänker så att det inte är en trend?
 
  • Gilla
  • Älska
Alebaleportocale och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Det får vi hoppas tycker jag. Borde vara trend som inte blir utdaterad!
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Kanske är det här en trend som är bra: En viss, nyvaken idé om att återanvända och kanske inte bara slita ut bara för att? Men det kanske är en sådan liten del av alla bostadsinnehavare som tänker så att det inte är en trend?
Det verkar vara trendigt att i teorin tänka så men med tanke på hur många trådar här som startar med "Nyss köpt hus och vi ska nu renovera badrummet/köket/alla rum/golven" verkar trenden inte ha satt sig i verkligheten. Vi har bott i vårt hus i 2,5 år och har fortfarande kvar strukturtapeten och den bubbliga plastmattan, var sak har sin tid. :crysmile:
 
  • Gilla
dilemma och 7 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Varför hade han tänkt att renovera på 80-talet om badrummet höll i ytterligare 40 år undrar man ju. Var badrummet hopplöst.... 60-tal..? :crysmile:
Det var ett badrum som aldrig blev klart när huset byggdes. Har fram till nyss bara varit ofärdigt och använts som skrubb.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
C Chandler skrev:
Jag vill lägga till avsaknad av en riktigt stor hall med plats för allas 100 olika plagg, med slitstarkt golv och installerad golvvärme.

Många hus byggs idag med liten liten hall rakt in i vardagsrummet med en härligt öppen planlösning! Där ska det stå 27 par stinkande skor huller om buller plus cirkus ett 20-tal jackor på små överbelastade krokar. Hemmets skitigaste och fulaste plats, väl synlig direkt från det gigantiska trendiga sociala vardagsrummet.
Japp, vårt snart 4 år gamla hus kommer (förhoppningsvis, håll tummarna för att bygglov går igenom!) inom närtid få en hallutbyggnad (plus lite andra modifieringar) (y) Heeeelt galet att planera för och bygga en ~3 kvm "stor" hall i direkt anslutning till den öppna planlösningen på bottenvåningen - inte bara att det ser förskräckligt ut med alla skor, ytterplagg, uteleksaker etc. utan all smuts och grus hamnar överallt direkt. Opraktiskt är bara förnamnet.
 
  • Gilla
Chandler och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.