Henningelvis Henningelvis skrev:
Man ska göra ett badrum man tycker är snyggt idag och skita i hur det kanske uppfattas om 20 år. Det är omöjligt att förutse framtiden, och då är det väl bättre att ha ett badrum man gillar. Jag skulle aldrig lägga pengar på något som käns sådär halvbra och hoppas på att det blir modernt senare.
Instämmer helt. Möjligen skall man undviks det allra trendigaste, men det är ju mer för att inte tröttna på badrummet om 3 år. I framtiden kommer nästa ägare ändå bygga om.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Instämmer helt. Möjligen skall man undviks det allra trendigaste, men det är ju mer för att inte tröttna på badrummet om 3 år. I framtiden kommer nästa ägare ändå bygga om.
Jag tänker likadant, eller snarare "kommer jag att tycka att detta är okej som pensionär?" (om 25-30 år...)

Försöker tänka långsiktigt i de saker vi gör med hyset, det är för att vi ska trivas och för att det ska fungera bra för oss. Vad nån annan gör om många år kvittar egentligen, det är deras problem... om det ens är något problem.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Fördelen med att inte bry sig om trender är att man kan välja vad man tycker är snyggt, och förhoppningsvis fortsätter man tycka det.
 
  • Gilla
AndersPS och 11 till
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Hur ska man egentligen bära sig åt? Tex så behöver man ett badrum i huset. Enligt mig är det en så pass dyr renovering att man måste räkna med att det ska dröja minst 20 år till nästa renovering. Helst längre. Men man vill ju inte ha ett badrum som känns fint i 4 år och hopplöst omodernt i 16 år. Hur ska man liksom lyckas få till det? Väljer man en stil som inte känns aktuell i dagsläget så är det ju risk att man får ett badrum som känns inaktuellt i 20 år.
Jag som är ständigt efter kommer att bygga ett badrum som inte ens är modernt när det är nytt. Men trender kommer och går, så min förhoppning är att det iallafall kommer att kännas någorlunda hippt under sin livstid. Risken är väl kanske att man måste riva det på grund av att det tekniska livslängden är uppnådd när det står på höjdpunkten av sin chichet.. .
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
Fan vet om halvkaklat inte är så dumt? Då kan man ju åtminstone måla om de ickle kaklade partierna av väggarna när man tröttnar på kulörvalet i badrummet.

Har även jag badrumsrenovering inom femårsplanen och det är lite knepigt att bestämma hur man vill ha det.
 
  • Gilla
raspen86 och 7 till
  • Laddar…
En supertydlig tidsmarkör blir de gråmålade träfasaderna eller ännu hellre svartmålade fasader med den mattaste och strävaste färgen som marknaden kan uppbringa.

20 år senare så är den matta svarta färgen klädsamt kompletterad med ett inte så litet skimmer av gröna alger.
 
Keiller Keiller skrev:
Förnumstiga texter på väggarna.
[bild]
Vem orkar läsa sånt nu när vi har Google Home som berättar allt som alla i den öppna planlösningen kan höra?

Carpe diem :D
Lite fun facts också.. Innan Hollywood fick upp ögonen för dessa två ord, Carpe diem, och de tatuerades in på hälften av alla tonåringar, så var det ursprungligen en del av ett litet längre citat som uppmanar dig att jobba så hårt och träget som bara möjligt idag så du förhoppningsvis har lite undansparade reserver när du blir gammal eller sjuk. Ack så nyttigt men inte lika kul. När vi ändå är på temat så betyder "blod tjockare än vatten" att dom du blött tillsammans med, dvs dina vänner från kriget, mer än dom du delat fostervatten med. Så skit ner dig familjen
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
En supertydlig tidsmarkör blir de gråmålade träfasaderna eller ännu hellre svartmålade fasader med den mattaste och strävaste färgen som marknaden kan uppbringa.

20 år senare så är den matta svarta färgen klädsamt kompletterad med ett inte så litet skimmer av gröna alger.
Svart hus som skimrar i grönt. Låter iof rätt snyggt.
Mitt vita hus, typ fyrkantig låda med konstiga fönster anno 2007 är alltid vackert smutsgrönt på vinter men det försvinner på sommaren när grönalgerna torkar ut.

Planket mot grannarna blir självlysande av grönalgerna. Det är nästan snyggt. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Christoffer L och 3 till
  • Laddar…
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Lite fun facts också.. Innan Hollywood fick upp ögonen för dessa två ord, Carpe diem, och de tatuerades in på hälften av alla tonåringar, så var det ursprungligen en del av ett litet längre citat som uppmanar dig att jobba så hårt och träget som bara möjligt idag så du förhoppningsvis har lite undansparade reserver när du blir gammal eller sjuk. Ack så nyttigt men inte lika kul. När vi ändå är på temat så betyder "blod tjockare än vatten" att dom du blött tillsammans med, dvs dina vänner från kriget, mer än dom du delat fostervatten med. Så skit ner dig familjen
Det är mycket trender i tatueringar också. Tribaler, tramp stamps, visdomsord, taggtrådar, fjädrar, barnens namn och ankare är väl inte så inne och särskilt vackert längre.

Fördelen med heminredning är att det är hyfsat lätt att åtgärda det som anses vara fult och "ute" medan tatueringar sitter där de sitter.
 
  • Gilla
Börka kaar och 5 till
  • Laddar…
Grått! Överallt, utanpå, inuti och i inredningen. Det är som att folk vill bli deprimerade av sitt eget hem.
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Jag tyckte algerna var lite fina på mina plattor på framsidan. Laven åtminstone!

Det vita är tråkigt, min första lägenhet var renoverad på 70-talet, I badrummet hade jag storblommig grön våtrumstapet. Den vande jag mig ganska snabbt vid men vänner brukade anta samma gröna nyans..

Såklart ska de små gossarna lära sig att klara av sina toalettbestyr utan skvätt men det tar tid innan det funkar. Få 5-åringar som klarar av torka upp efter sig.
 
  • Haha
Jiji
  • Laddar…
linneac linneac skrev:
Grått! Överallt, utanpå, inuti och i inredningen. Det är som att folk vill bli deprimerade av sitt eget hem.
Då låter 70talsbrunt mer upplyftande.

Nej, men jag kan delvis se en poäng med en gråskala, färgen kommer med inredningen som är lättare att byta ut.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Karlia
Men nej, fågelbad har jag tänkt gjuta! Finns åtminstone i bakhuvudet som projekt jag någon gång ska genomföra:)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Hemmagjutna lövformade fågelbad?
Men det är väl klassisk trädgårdskonst.:D Det är bara att det behövs personal för att skura rent dem... Men det kanske man kan få med RUT nu för tiden? ;)
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.