tttomten tttomten skrev:
Fri prissättning är fortfarande ok, ocker är det inte (ocker=utnyttja någons beroendeställning).
Fast fri prissättning är då "relativ".
 
Redigerat:
D Derbyboy skrev:
Jag har då inte fått många prislistor ”presenterade”. Faktiskt inte någon. Tycker när man läser trådarna så ringer folk till elektrikern och frågar va de kostar. Svaret blir 600 kr/h och sen så kör de bara. Problemet blir sen när fakturan kommer med aglesspriser.

Jag tror inte att det skulle gå att få Ahlsells prislista ogiltigförklarad i ett avtal med hänvisning till ocker i avtalslagen.

Det är en ganska stor skillnad juridiskt mellan skäligt pris enligt konsumenttjänstlagen och att utnyttja någons trångmål mm i avtalslagen.
Å andra sidan.. om man ska peta.. så talar vi inte om presentation av prislistor gentemot slutkund. Och hur det går till exakt när företagaren får två alternativa priser från grossiten, är jag inte i detalj insatt i.. har andrahandsinfo här. Men det är inte grossistens beteende som står i fokus här, utan hur företagaren nyttjar situationen när hen sedan fakturerar slutkunden/konsumenten. Nå.. det där är väl ett uttjatat ämne. Och till syvende och sist så var det där bara ett exempel.. på begränsande aspekter för prissättning; dvs. omständigheter och former, som det finns regleringar för, ägnade att hålla prissättningen inom vissa vettiga ramar.
 
P
D Derbyboy skrev:
Problemet blir sen när fakturan kommer med aglesspriser.
Den enda googleträffen på "aglesspriser" är inlägg #777 och jag har grubblat mig blå över vad det egentligen ska stå. Det går att klura vad det betyder av sammanhanget, men jag är väldigt nyfiken av mig.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E
Finns inget agless. Men ordet i sig är inte dåligt, vi borde kunna hitta något användningsområde för det.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Finns inget agless. Men ordet i sig är inte dåligt, vi borde kunna hitta något användningsområde för det.
Bra idé!

Det svagsints "hen" kan med fördel ersättas med "agless". Så uppstår inga missförstånd.

Hen henar :sick:

Agless henar :heart:

Staffan
 
  • Älska
pmd
  • Laddar…
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Bra idé!

Det svagsints "hen" kan med fördel ersättas med "agless". Så uppstår inga missförstånd.

Hen henar :sick:

Agless henar :heart:

Staffan
Var inte riktigt så jag menade.. :(
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Tror du får läsa på lite, tex påstår du att det inte finns någon lag som reglerar fri prissättning :surprised:
[länk]
Och ja den gäller även hantverkare
3 § Lagen gäller för sådana näringsidkare som i sin yrkesmässiga verksamhet tillhandahåller produkter till konsumenter.

men vi är i varje fall överens om att detta inte gäller TS ursprungsfråga och att ett köp alltid startar med en offert som vid accept blir ett avtal. (y)
tttomten tttomten skrev:
Ok, då tar vi det igen...
Vi har fri prissättning på varor i Sverige.

Det finns mig veterligen ingen annan lag som reglerar prissättning än prisinformationslagen, vilken skulle det kunna vara???
Konsumetköplagen har nämnts, finns inget där. Brottsbalken har nämnt, finns inget där.
Ojdå så fel det kan bli . Om med begreppet Fri prissättning avses Prisets bestämmande är inte
Prisinformationslagen tillämplig , som framgår av namnet avser den hur, var och när prisinformation
skall lämnas , absolut inget om Prisets bestämmande (prissättning ). Avtalsfrihet råder i Sverige och
priset är ett avtalsvillkor som innebär att villkoret är underkastad de köprättsliga lagarna i följande
ordning -Avtalslagen § 28-36 där särskilt §36 avser oskäliga villkor , -Avtalsvillkorslagen §11-13 ,
-Konsumentköplagen §35 , -Konsumenttjänstlagen §36 , - Köplagen §45-47 .
Eftersom prisets bestämmande (prissättning) skall grunda sig på en skälighetsprövning (AvtL §36)
visar detta sammantaget att någon absolut Fri prissättning ej finns i praktiken och absolut ingen
lag om detta . Läs och förstå .
Om konsument får faktura med vad som uppfattas som oskälig prissättning skall hen ,snarast inom skälig tid , reklamera priset som oskäligt och begära rättelse varefter näringsidkaren får förklara sig.
Oskäliga villkor kan alltid reklameras vid konsumentköp.
Jag förstår att detta är svårsmält för hantverkare på detta forum som gapar efter mycket .
Tråden aktualiserar frågan om certifikat som utvisar hantverkarens kunskap att driva firma .
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Om konsument får faktura med vad som uppfattas som oskälig prissättning skall hen ,snarast inom skälig tid , reklamera priset som oskäligt och begära rättelse varefter näringsidkaren får förklara sig.
Oskäliga villkor kan alltid reklameras vid konsumentköp.
.
Självklart kan oskäliga villkor reklameras men prissättning faller inte under oskälighet om priset förhandlats enligt gällande regler (ej ocker, ej tvång, etc) och tydligt angivits.
Se tex Konsumentverket information:

Det finns tre varianter av oskäliga avtalsvillkor.

  • Villkoret är oskäligt när det strider mot tvingande konsumentskyddande lagstiftning. Till exempel villkor som ger konsumenten sämre rättigheter än vad som står i lagen.

  • Villkoret är oskäligt om det strider mot lagstiftning som inte är tvingande men leder till en så stor nackdel för konsumenten att det inte blir en rimlig balans mellan dina och konsumentens rättigheter. Till exempel att bara du kan säga upp avtalet.

  • Villkoret är oskäligt om det är vilseledande eller oklart formulerat och konsumenten inte kan förutse vilka konsekvenser villkoret får. Till exempel villkor som är motsägelsefulla eller ofullständiga.
 
Prissättning tjänst är lättare att hitta stöd i lagen. Än prissättning av vara.
Däremot är den viktigaste punkten avtal.
Skriver du in allt i avtalet så kan du ta 300:- för en vanlig skruv som också benämns som vanlig skruv. Alltså inget påhitt om special

Men då är det viktigt att man får avtalet undertecknat.
 
Men om vi ska försöka gå in på skäligt pris
Så måste det svårt att bedöma.en del butiker har minus marginaler på vissa varor.
Men det är nog oskälig att kräva.
Men ändra ställen kan ha 2-300% marginal.
Att man handlar på ahlsell är lätt förklara. De har allting. Åka runt skulle bli dyrare.
Jag tror att du skulle kunna lägga på säkert runt 40-50% utan problem på ahlsells priser säkert ännu mer....
 
S Spikin skrev:
Ojdå så fel det kan bli . Om med begreppet Fri prissättning avses Prisets bestämmande är inte
Prisinformationslagen tillämplig , som framgår av namnet avser den hur, var och när prisinformation
skall lämnas , absolut inget om Prisets bestämmande (prissättning ). Avtalsfrihet råder i Sverige och
priset är ett avtalsvillkor som innebär att villkoret är underkastad de köprättsliga lagarna i följande
ordning -Avtalslagen § 28-36 där särskilt §36 avser oskäliga villkor , -Avtalsvillkorslagen §11-13 ,
-Konsumentköplagen §35 , -Konsumenttjänstlagen §36 , - Köplagen §45-47 .
Eftersom prisets bestämmande (prissättning) skall grunda sig på en skälighetsprövning (AvtL §36)
visar detta sammantaget att någon absolut Fri prissättning ej finns i praktiken och absolut ingen
lag om detta . Läs och förstå .
Om konsument får faktura med vad som uppfattas som oskälig prissättning skall hen ,snarast inom skälig tid , reklamera priset som oskäligt och begära rättelse varefter näringsidkaren får förklara sig.
Oskäliga villkor kan alltid reklameras vid konsumentköp.
Jag förstår att detta är svårsmält för hantverkare på detta forum som gapar efter mycket .
Tråden aktualiserar frågan om certifikat som utvisar hantverkarens kunskap att driva firma .
Först och främst tittar Tinget på vad som är avtalat. Finns inget om tex. Pris på material med i avtalet så kommer 36§ Ktjl tillämpas.

Många verkar dock tro att om man fått en faktura på material och sedan hittat lika material billigare på annat ställe så måste hantverkaren kreditera mellanskillnaden. Så är inte fallet så länge materialpriser anses vara skäliga.
Det Tinget tittar på är vad som är normalt i branschen.

Här kan ni läsa en artikel där Arn varit inblandad. Fallet rör lite alla möjliga frågor som är vanliga hör på forumet. Bla. Materialpriser.

https://www.elinstallatoren.se/inne...unden-klockade-elektrikern--och-gick-i-taket/
 
Fairlane
B Byggdjuret skrev:
Jag tror att du skulle kunna lägga på säkert runt 40-50% utan problem på ahlsells priser säkert ännu mer....
Menar du då 40-50% på listpris som inte har någon verklighetsförankring alls?
 
Staffans2000
Krille-72 Krille-72 skrev:
Många verkar dock tro att om man fått en faktura på material och sedan hittat lika material billigare på annat ställe så måste hantverkaren kreditera mellanskillnaden. Så är inte fallet så länge materialpriser anses vara skäliga.
Det tror säkert många! Men ingen i denna tråd. Dessa envisa försök att småluras för att stärka sin egen hypotes återkommer även i Coronatrådarna, när munskyddsförnekarna envisas med samma småljugande för att styrka att munskydd fungerar överallt och i alla sammanhang, förutom just för det de vill bevisa.

@Krille-72 Ditt lirkande med sanningen börjar bli lite tjötigt. Så istället för att upprepa samma påhitt gång på gång, kan du väl övertyga oss svagsinta tvivlare om att du har rätt, genom att ge oss några exempel som bevisar att åtminstone en eller två personer tycker som du påstår att "Många verkar" göra.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du då 40-50% på listpris som inte har någon verklighetsförankring alls?
Det är väl ingen som påstår dylikt?

Höj nivån lite, snälla Fairlane.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det tror säkert många! Men ingen i denna tråd. Dessa envisa försök att småluras för att stärka sin egen hypotes återkommer även i Coronatrådarna, när munskyddsförnekarna envisas med samma småljugande för att styrka att munskydd fungerar överallt och i alla sammanhang, förutom just för det de vill bevisa.

@Krille-72 Ditt lirkande med sanningen börjar bli lite tjötigt. Så istället för att upprepa samma påhitt gång på gång, kan du väl övertyga oss svagsinta tvivlare om att du har rätt, genom att ge oss några exempel som bevisar att åtminstone en eller två personer tycker som du påstår att "Många verkar" göra.

Staffan
Detta är en ganska vanlig ståndpunkt, läs runt lite I forumet så ska du se. Max ett snäpp över elbutik ska det vara annars är det scam.
Ifall företaget inte har ypperliga rabatter på exakt alla varor är det de ska ta förlusten.

Munskydd är helt ute så det vet jag inte varför du tar upp, är du sjuk så får du ställa in med hantverkarna, inget annat.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.