Vem säger att det skall hålla i 15år?
 
A
R Robert-san01 skrev:
Vem säger att det skall hålla i 15år?
De säger behöver bytas ut efter 15 år. Efter 10-12 år 80%

Tack för alla svar, men jag önskar bara svar från någon som har batteri idag. Har skrivit det tidigare.
 
De garantierna har inte Huawei.
 
A
R Robert-san01 skrev:
De garantierna har inte Huawei.
Men företaget som installerar har de garantierna.

Snälla bara svar från de som har batteri!
 
Kan tillägga att jag jobbar med just de batterier du skriver om. Jag har rätt lång erfarenhet av växelriktare med batterilager och har hjälpt tillverkare att göra lönsamhetsutredningar för olika kundcase i svenska elnät.
 
  • Gilla
Haladria
  • Laddar…
Vem är "de"?
Trådstartaren kan har missuppfattar mer? Var och en blir salig på sin tro.

Vi fick i juni 2020 beviljat stöd 60 % av kostnaden av installation av lagringsbatteri.
Batteriet skulle kostar 83000 kr, och svenska skattebetalarna skulle alltså betala 50000 kr. Men vi kunde inte se lönsamhet i det och avstod, som redan nämnts. Vi skulle ju få punga ut ur egen ficka med 33000 kr, som man inte snyter ur näsan direkt. Man ska inte förblindas för att man går miste om att annan betalar en stor del av kostnaden.

Man komplicerar systemet med att ha lagringsbatteri. Du kanske måste i framtiden ha hjälp med tekniker för inställningar eller reparationer när det inte fungerar. Då kostar sådan besök tusentals kronor.

Sedan undrar jag om du kan sälja ut ström på allmänna elnätet vid högtariff Mån-fred. 06:00 till 22:00 och få bättre betalt. Får du det av ditt elnätsbolag, då måste de ha ett system som klarar att mäta det. Sedan ska elhandelsbolag som du har valt att sälja din överskottström till, ha system för att ersätta dig för sål ström under högtariff. Det är inte säkert de vill det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Benke123 och 3 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Vem är "de"?
Trådstartaren kan har missuppfattar mer? Var och en blir salig på sin tro.

Vi fick i juni 2020 beviljat stöd 60 % av kostnaden av installation av lagringsbatteri.
Batteriet skulle kostar 83000 kr, och svenska skattebetalarna skulle alltså betala 50000 kr. Men vi kunde inte se lönsamhet i det och avstod, som redan nämnts. Vi skulle ju få punga ut ur egen ficka med 33000 kr. Man ska inte förblindas för att man går miste om att annan betalar en stor del av kostnaden.

Man komplicerar systemet med att ha lagringsbatteri. Du kanske måste i framtiden ha hjälp med tekniker för inställningar eller reparationer när det inte fungerar. Då kostar sådan besök tusentals kronor.
Huaweis. Han skriver i början att det är ett Huawei system som han funderar på att koppla batteri till.
 
Det kan vara säljande företaget som är "de" eftersom det inte preciseras av trådstartaren.

Installationsföretag brukar inte lämna garantier för produkter som de installerar, utan det gör väl produkttillverkaren. Installatören har ju inte tillverkat lagringsbatteriet och kan därför inte(och vill givetvis inte heller) lämna någon garanti för det. Vad en installatör däremot kan lämna garanti för är att installationen utförts fackmannamässigt. Skulle installatören lämna garanti för lagringsbatteri påtar han sig risker som är oöverskådliga. Jag undrar om han ens får ta sådan risk för sitt försäkringbolag.

Ofta i anbud och kontrakt står det väldigt oklart vem som utfärdar garantierna som anges. Det kan stå:
"10 års garanti på lagringsbatteriet"

Alltså anges inte alls vem som utfärdar garantin. En köpare kan då lätt få för sig att det är installationsföretagets lämnade garanti.

Det är nog så att väldigt få svenskar har lagringsbatteri till sin solcellsanläggning. Därför ingen som svarar här. Dessutom kan man anta att det är mindre angenämt att framföra att lagringsbatteri inte lönar sig. Man brukar avstå att skryta med att man har blivit lurad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Benke123 och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det kan vara säljande företaget som är "de" eftersom det inte preciseras av trådstartaren.
Låt gärna trådstartaren svara.
Förlåt. Jag trodde din fråga var ställd till mig.
 
När jag har räknat på batterier så har det inte riktigt fungerat. Man måste komma ner i 5-års återbetalning för att det det ska slå igenom. Då är det inget problem för batteritillverkare och installatörer att ge garanti på hela installationen. I teorin så kan man göra som nämnts, ladda på natten och ladda ur/sälja på dagen. Problemet är att infrastrukturen inte finns för att kunna hantera detta. Då återstår bara egenkonsumtion och det ger för lite jämfört med att t ex investera på börsen. Och som nämnts, fungerar inte batteriet i 10-15år så försvinner vinsten när man skall få det åtgärdat vid problem.

Jag tror att kostnaden för hemmabatterier kommer att minska i högre takt än vad förtjänsten på den egenförbrukade elen ger. Mellan ca 2015 och 2016 så minskade kostnaden för solceller mer per kWp än vad de skulle kunna producera i minskad elkostnad.

Exakt om det är en bra eller dålig affär för TS beror helt och hållet på omständigheterna. Om man har ett dåligt elnät med mycket avbrott kan det ju vara en komfortfråga. Då skulle jag vara beredd att stå ut med lite teknikproblem. Annars är det ju som sagt en till sak som man måste underhålla.
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Ts vill inte få frågor om det ekonomiska ;)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jag fick inte heller ekonomin att gåihop det gäller batterilager inkl 60% från staten (även om jag som f/n vill ha ett)
Och sen så tror jag inte på att de håller den utlovade tiden.

Har tidigare jobbat i 20 år med datorer i serverhallar av modell större...
Där sitter ju FETA UPS:er som motsvarar batterilager (då de vid strömavbrott ska kunna förse hela serverhallen med ström i XX min medans diesel-aggen startar)
De är jorda för att kunna lätt underhållas .... för det behövdes
I genomsnitt var det minst ett batteri-pack inne i själva batteri-delen som behövdes bytas per / hall och år.

Nu är ju "hushålls" Batterilager inte byggda på samma sätt som UPS:er ... men har svårt att se att de ska vara underhållsfria i 15år , speciellt om de används dagligen för i & ur-laddning som TS beskriver.
Precis som det är med el-bilsbatterier .... och de är inte specade att hålla i 15år.
Och som det sagts ... de komplicerar en anläggningen en del och gör att ev service-kostnad skjuter iväg.
Mer eller mindre , ett underhåll = all vinst som du skulle fått borta, två underhåll och du går minus.
Jag känner inte att batterilager är tillräckligt utvecklade för att jag vill chansa iaf
 
Det är väl bara TS själv som kan svara på hur stort batteri som är lämpligt. Hur många kWh köper du per dygn?
Hur många laddcykler tål batteriet?
Måste ju kolla så inte batteriet anses förbrukat långt innan garantin går ut.
 
Kan berätta att ett problem vi börjar stöta på mer och mer är vart batteriet skall placeras. De flesta tål inte lägre temperatur än -10 så de går inte att ha utomhus i ex Stockholm. Sedan brukar många ha ett max avstånd mellan batteri och växelriktare. StoreEdge har 5m, Huawei 10. Så det är inte så enkelt att få till det om ex växelriktaren sitter vid mätarskåpet.
 
A
M merbanan skrev:
När jag har räknat på batterier så har det inte riktigt fungerat. Man måste komma ner i 5-års återbetalning för att det det ska slå igenom. Då är det inget problem för batteritillverkare och installatörer att ge garanti på hela installationen. I teorin så kan man göra som nämnts, ladda på natten och ladda ur/sälja på dagen. Problemet är att infrastrukturen inte finns för att kunna hantera detta. Då återstår bara egenkonsumtion och det ger för lite jämfört med att t ex investera på börsen. Och som nämnts, fungerar inte batteriet i 10-15år så försvinner vinsten när man skall få det åtgärdat vid problem.

Jag tror att kostnaden för hemmabatterier kommer att minska i högre takt än vad förtjänsten på den egenförbrukade elen ger. Mellan ca 2015 och 2016 så minskade kostnaden för solceller mer per kWp än vad de skulle kunna producera i minskad elkostnad.

Exakt om det är en bra eller dålig affär för TS beror helt och hållet på omständigheterna. Om man har ett dåligt elnät med mycket avbrott kan det ju vara en komfortfråga. Då skulle jag vara beredd att stå ut med lite teknikproblem. Annars är det ju som sagt en till sak som man måste underhålla.
Tack. Har tidigare inte hört något om att batteriet behöver underhållas. Eller att de måste betalas på 5 år. Skall kolla det.
Börserna går upp och ned, nu står de som högst, är rätt riskfyllt nu. Bättre gå in när de står lägre.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.