T TomBeLu skrev:
Ändå en ganska lång tråd och ingen har nämnt detta ännu.
Kommer förmodligen bara ta fem år innan det känns lite daterat iofs.

[länk]

[bild]
Men.. plyfa år ju snyggt! Funderade på det länge själv, men insåg att det skulle bli orimligt dyrt!

Fördelen om du skulle tröttna: plywood + gips är bättre än osb+ gips. Just saying.. .
 
  • Gilla
Patric Sandström och 1 till
  • Laddar…
När husets nya fräscha träfasad består av
1) liggande z-panel som är målad med
2) vit
3) plastfärg

Är detta 2010- och 20-talets version av de horribla plåtfasaderna eller de allmänt föraktade fattiglapparna av eternit?
 
  • Gilla
Margareta_lindqvist och 3 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Håller med! Själv bor jag i ett hus från 1906... och man vill ju gärna bevara en del av det "gamla".
Vårt hus är från 1915 och nu efter drygt 100 år är det inte mycket som skvallrar om åldern. Inte utifrån åtminstone. Det är mest fasaden och fönstren som ser genuint gamla ut. Några dörrfoder inomhus är original och ett par ursprungliga dörrar finns kvar men i övrigt är det mesta förhållandevis "nytt", dvs från de senaste 40 åren.

Möblerna ser definitivt inte ut som 1915, ej heller köket men ärligt talat skulle jag inte vilja ha det exakt som när huset var nytt, utan el och med dass på andra sidan gatan. Dasset finns visserligen kvar i ena änden av vedbon men har nog varit skräpförråd sen 70-talet.

Det är en svår balansgång att få huset att se gammalt ut men ändå hyfsat modernt, utan att för den skull få det att se för modernt ut.
 
Keiller Keiller skrev:
Ingen som nämnt den maritima inredningstrenden?

Kanske inte så vanligt men jag kan bli lite full i skratt när jag bläddrar i olika tidningar och ser hem med nåt rum i marin stil utan att det är ett båthus eller ens att huset ligger invid havet.

Ja, ni vet, det är fyrar, livbojar, runda kajutafönster, flöten, fiskenät och åror i en salig röra med signalflaggor på väggarna och kompassrosor målade på golvet.

Det är ungefär som de där stora glaskulorna med nät som var så populärt i gillestugor i början av 70-talet. Folk hade väl sett Saltkråkan på tv, där de var vanligt förekommande, och blivit inspirerade.
[bild]
Trendigt eller inte?
Haha jag har tre stycken glaskulor som hänger vid ett fönster. Shit var det Saltkråkan jag fick inspiration av :) Fast lite fint är det allt
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
B Blåsalvia skrev:
Haha jag har tre stycken glaskulor som hänger vid ett fönster. Shit var det Saltkråkan jag fick inspiration av :) Fast lite fint är det allt
Vi har runda fönster...
Och som tonåring hade jag flera glasflöten. Jag ångrar att jag gjorde mig av med dem... :love:
 
Vår gillestuga med sin fina (kanske lätt vitbetsade) furupanel, spikad med vad som ser ut som smidda spik har en snygg avbildning efter en ratt som hängt där. Men vi bor förvisso inte långt från havet heller.

Som de smaklösa människor vi är har vi inrett gäatrummet med drivved hittad på stranden och ett sillagarn min gammelmorfar fiskat med i en kilometer härifrån.
 
  • Gilla
a.o.f och 7 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Vårt hus är från 1915 och nu efter drygt 100 år är det inte mycket som skvallrar om åldern. Inte utifrån åtminstone. Det är mest fasaden och fönstren som ser genuint gamla ut. Några dörrfoder inomhus är original och ett par ursprungliga dörrar finns kvar men i övrigt är det mesta förhållandevis "nytt", dvs från de senaste 40 åren.

Möblerna ser definitivt inte ut som 1915, ej heller köket men ärligt talat skulle jag inte vilja ha det exakt som när huset var nytt, utan el och med dass på andra sidan gatan. Dasset finns visserligen kvar i ena änden av vedbon men har nog varit skräpförråd sen 70-talet.

Det är en svår balansgång att få huset att se gammalt ut men ändå hyfsat modernt, utan att för den skull få det att se för modernt ut.
Just kök i äldre hus är intressant för dessa hus hade oftast små och väldigt enkla kök, men när det ska renoveras i tidstypisk sekelskiftesstil slår man till med kökssnickerier som vid tidsepoken hörde hemma i slott, inte i småhus. Det är givetvis fullt förståeligt att många vill ha ett stort sällskapskök som passar en gammaldags estetik, men det blir lite komiskt när köksrenoverarna hävdar att de restaurerar, återställer husets ursprungliga stil, osv. Det kan till och med vara så att 50-talsköket man sliter ut var husets första ”riktiga” kök och en bättre reflektion av husets historia än ett nytt kök som passar fantasibilden av det förflutna.
 
  • Gilla
Henrik.S och 13 till
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Hoppas jag får tänka utanför huset också.
Stora altaner, eller snarare gigantiska altaner som byggs.
Gärna lika stora som huset.

Brukar tänka på filmen masdjävlar när jag ser vissa trådar här.
...då har man allt.
Gigantiska altaner behöver vi inte vänta på i 20-30 år för att det ska se förskräckligt ut. Det gör det redan idag. :)
 
  • Gilla
liran och 12 till
  • Laddar…
F
Touchdörrar i köket. Som man trycker på. Så att de öppnar sig lite. Så att man kan greppa i dörren. Så att man sen kan öppna den. Något fel på handtag?
 
  • Gilla
  • Haha
gaia och 15 till
  • Laddar…
anthill anthill skrev:
Just kök i äldre hus är intressant för dessa hus hade oftast små och väldigt enkla kök, men när det ska renoveras i tidstypisk sekelskiftesstil slår man till med kökssnickerier som vid tidsepoken hörde hemma i slott, inte i småhus. Det är givetvis fullt förståeligt att många vill ha ett stort sällskapskök som passar en gammaldags estetik, men det blir lite komiskt när köksrenoverarna hävdar att de restaurerar, återställer husets ursprungliga stil, osv. Det kan till och med vara så att 50-talsköket man sliter ut var husets första ”riktiga” kök och en bättre reflektion av husets historia än ett nytt kök som passar fantasibilden av det förflutna.
När föregående ägare av vårt hus köpte det 1977 då var det som bara ett platsbyggt litet bänkskåp, en vedspis och en ho på en vägg med kallvattenkran. Typ en sån ho man kan se i gamla stall. Och så vill man ju inte ha det idag. Åtminstone inte jag.

Något slottskök med nostalgiskt skimmer skulle jag heller inte vilja ha utan ett hyfsat modernt och enkelt kök. Inga trendiga saker som bänkskivor av polerad betong och rostfria vitvaror utan lite lagom tidlöst neutralt.
 
  • Gilla
anthill
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vår gillestuga med sin fina (kanske lätt vitbetsade) furupanel, spikad med vad som ser ut som smidda spik har en snygg avbildning efter en ratt som hängt där. Men vi bor förvisso inte långt från havet heller.

Som de smaklösa människor vi är har vi inrett gäatrummet med drivved hittad på stranden och ett sillagarn min gammelmorfar fiskat med i en kilometer härifrån.
Sillgarn är väl ändå rått tidslöst? Ditt gästtrum, bodega 1985, båthus 1920.. Är det uppsving på g på 2020 talet (bläddrar frenetiskt i tidningen Residence)?
 
  • Haha
Fridzor
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Fult ja, men hur kan du fastslå att det är oekonomiskt, det beror väl till 100% på förutsättningarna.

Fult ja, men bra mycket mindre förfulande än alla fula vindsnurror som förstör våra kustvatten.
Sol el är något som ej passar vårat land här uppe i Norden.
Ja har du en stor vindsnurra på taket är det också fult, vi diskuterar ej förfulande av natur här utan hus.
 
Jag vill lägga till avsaknad av en riktigt stor hall med plats för allas 100 olika plagg, med slitstarkt golv och installerad golvvärme.

Många hus byggs idag med liten liten hall rakt in i vardagsrummet med en härligt öppen planlösning! Där ska det stå 27 par stinkande skor huller om buller plus cirkus ett 20-tal jackor på små överbelastade krokar. Hemmets skitigaste och fulaste plats, väl synlig direkt från det gigantiska trendiga sociala vardagsrummet.
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 25 till
  • Laddar…
Eluttag som sitter placerade i kaklet över diskbänks väggen är väl praktisk men inte så snyggt. Varför man forfarande bygger så är lite märkligt då det finns så många andra snyggare lösningar dag.
 
M MetteKson skrev:
Gigantiska altaner behöver vi inte vänta på i 20-30 år för att det ska se förskräckligt ut. Det gör det redan idag. :)
Jag har sågat ut en bit ur det trädäck som fanns längs hela husets sydvästfasad och gjort en plantering. Men det är oändligt mycket uteplats kvar ändå... Tyvärr är det bara på våren det går att vara där för på sommaren blir det för varmt. Men det går bra att driva fram tomater där.
 
  • Gilla
Arnejaevel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.