A
Har chansen nu att köpa ett batteri till solcellerna. Måste bestämma mig snabbt under nästa vecka för företaget har sedan fullt i schemat till sommaren.

Tänkte göra det. Det är från Huawei. Fanns något annat fabrikat också. Kommer inte ihåg exakt siffror, men det var ungefär 5,7 kWh, 8 kWh, 11 kWh och 15 kWh att välja mellan. Kändes som att 5,7 och 8 kWh låg närmast till hands.
Lite osäker på vilken kWh?

Är det idé egentligen att köpa batteri? Tror för framtiden att det är smart. Företaget monterar batteri hos hälften av kunderna i samband med köp av solceller. Det säger en del. Trodde inte det var så mycket faktiskt.

Finns här någon som har haft batteri i ett år eller så och har erfarenheten?

Priset efter bidrag skall blir mindre än 0 kr. Jag tar bolån och räntekostnaden + amorteringen blir mindre än vad batteriet ger i pengar.
 
Sist jag kolla på det åt farsan var det för dyrt jämfört mot hans nytta och hitta ingen ekonomi i det, så ja rådde honom att vänta tills tekniken blivit bättre.

Men det beror ju lite på om du känner att du behöver skyddet mot avbrott eller är intresserad i tekniken.
 
Vad ska du ha det till? Du har ju hela Sveriges elnät som batteri.
 
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad ska du ha det till? Du har ju hela Sveriges elnät som batteri.
Köp av batteri innebär ingen kostnad alls. Därför tycker jag att det är intressant. Men är det någon direkt vits med att ha ett batteri egentligen? Kan för lite och har svårt att "ta" på det om förstår vad jag menar? Det blir ju en sak till att hålla reda på. Tror inte att man direkt tjänar något på det. Men tänker på framtiden, kanske är det bra att ha?
 
Om priset är 0kr så ska du såklart välja det största/dyraste.
 
P para skrev:
Om priset är 0kr så ska du såklart välja det största/dyraste.
TS skriver ju att priset är mindre än noll, någon ämnar betala TS för att ta emot ett batteri....

#förbraförattvarasant
 
Hur länge klarar man sig på batterispänningen vid strömavbrott?
Det är väl vitsen med batteri att man slipper köpa el då solen inte lyser eller?
 
Hur ser kostnadskalkylen ut, något stämmer inte i vad du skriver.
 
A
A AndersS skrev:
Hur ser kostnadskalkylen ut, något stämmer inte i vad du skriver.
Det var egentligen inte det jag frågade om. Jag undrar om om det är en bra idé att skaffa batteri och skulle vara kanon om någon här som har haft batteri i ett år kan dela med sig av erfarenheten. Vet inte vad det kan vara, men om någon har något bra inlägg eller erfarenhet? Något man inte tänkt på och vilken kWh för en normalvilla ni har. Är det för lågt eller för högt t.ex?

Det enda jag vet:
Har inte fått kalkylen på skrift ännu bara sett den i en matris på en platta. Man får en del el gratis från batteriet på när solen gått ned. Batteriet laddas upp någon gång mitt i natten när el-priset är som lägst som nyttjas på morgonen. Även säljer man ut på nätet det man laddat upp när det är billigt till högre pris. Effekttaxan per månad blir lägre eftersom batteriet tar topparna. En internettjänst sköter allt automatiskt.
Kostnaden för batteriet blir högst 0 kr per år lågt räknat. inkl. ränta och amortering. Antagligen kommer det att gå plus. Inga fler frågor om det tack för jag vet inte mer i detalj och jag litar till 100% på denna uträkning för jag känner väl de som som säljer detta. Ingen av dem som säljer batteri har dock själva ett batteri eftersom de bor i lägenhet eller bor där man inte kan ha solceller, t.ex. skuggigt.

Därför frågar jag om erfarenheter från de som har batteri. Olika fabrikat, krångel m.m. Andra behöver inte svara, tack!
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilla Anna 2020
  • Laddar…
Vi har sedan ca 5 år en solcellsanläggning ca 15 kWp installerad effekt.
Jag har också funderat på lagringsbatterier men de är ännu allför dyra, trots man får ekonomiskt stöd för halva kostnaden av dem.

När ett lagringsbatteri laddas med energi förloras en del av energin, samma när det laddas ur.
När man laddar batteriet med 10 kWh förloras ca 1 kWh, och 9 kWh lagras i batteriet. När man sedan laddar ur batteriet fås bara 8 kWh.

Ett lagringsbatteri hållet inte evigt, utan har ett begränsat antal laddcykler, säg 5000 cykler.
Elström är i Sverige inte ännu tillräckligt dyr för att lagringsbatteri ska löna sig. Kanske de folkfientliga politikerna ändrar på det i framtiden?
I Tyskland är det vanligare än i Sverige att lagringsbatteri installeras, och det beror på att ström där är dyrare att köpa än i Sverige och på att tysken inte får köra ut för mycket av sin överskottsström ut på elnätet.
Vi kunde inte se någon vits eller vinst med att ha lagringsbatteri och vi har därför inga. Dessutom komplicerar lagringsbatterier solcellssystemet. Utöver det så kostar en växelriktare som ska klara laddning av lagringsbatteri betydligt mer än en vanlig växelriktare.
Enbart frakten på lagringsbatterier som räknas som farligt gods, är väldigt dyr. Vi kör ut överskottsströmmen ut på allmänna elnätet och säljer den, och på vintern köper vi, så att säga, tillbaka den. Vi använder allmänna elnätet som ett jättebatteri.

Men om du är tekniskt intresserad och vill kunna lagra ström i batteri, då kan du ju nu köpa en växelriktare som är förberedd för lagringsbatterier och köpa lagringsbatteriet först i framtiden. T.ex. den nya växelriktaren Fronius Symo Gen24 Plus. Den största i den serien är på 10 kW. Den har även nödström upp till 3 kW, även om man inte har lagringsbatteri, men det måste vara ljust ute så att panelerna kan leverera den strömmen. Men den kostar ca 1/3-del mer än en vanlig Fronius Symo 10.0-3-M på 10 kW.

Det du nämner om att ladda lagringsbatteriet under natten med billig nattariff och sedan använda den strömmen under tidig morgon, dagtid och kvällstid, det kan egentligen endast vara aktuellt på senhöst, vinter, tidig vår. På sommarhalvåret om man redan har laddat fullt lagringsbatteriet under natten, kan man inte ladda det med egen solström under morgon och dagtid, eftersom redan fullt. Du kanske tänker du skulle sälja den lagrade strömmen i lagringsbatteriet ut på allmänna elnätet, ja det skulle nog går, men du har som nämnt ca 20 % förlust. Sedan tror jag inte alla växelriktare avsedda för lagringsbatteri kan gör så att de laddar batterierna med elnätsström. Det är väl inte tänkt man ska göra så.
 
Redigerat:
  • Gilla
Benke123 och 1 till
  • Laddar…
A
A Arnodt skrev:
Vi har sedan ca 5 år en solcellsanläggning ca 15 kWp installerad effekt.
Jag har också funderat på lagringsbatterier men de är ännu allför dyra, trots man får ekonomiskt stöd för halva kostnaden av dem.

När ett lagringsbatteri laddas med energi förloras en del av energin, samma när det laddas ur.
När man laddar batteriet med 10 kWh förloras ca 1 kWh, och 9 kWh lagras i batteriet. När man sedan laddar ur batteriet fås bara 8 kWh.

Ett lagringsbatteri hållet inte evigt, utan har ett begränsat antal laddcykler, säg 5000 cykler.
Elström är inte ännu tillräckligt dyr för att lagringsbatteri ska löna sig.
I Tyskland är det vanligare än i Sverige att lagringsbatteri installeras, och det beror på att ström där är dyrare att köpa än i Sverige och på att tysken inte får köra ut för mycket av sin överskottsström ut på elnätet.
Vi kunde inte se någon vits eller vinst med att ha lagringsbatteri och vi har därför inga. Dessutom komplicerar lagringsbatterier solcellssystemet. Utöver det så kostar en växelriktare som ska klara laddning av lagringsbatteri betydligt mer än en vanlig växelriktare.
Enbart frakten på lagringsbatterier som räknas som farligt gods, är väldigt dyr. Vi kör ut överskottsströmmen ut på allmänna elnätet och säljer den, och på vintern köper vi, så att säga, tillbaka den. Vi använder allmänna elnätet som ett jättebatteri.

Men om du är tekniskt intresserad och vill kunna lagra ström i batteri, då kan du ju nu köpa en växelriktare som är förberedd för lagringsbatterier och köpa lagringsbatteriet först i framtiden. T.ex. den nya växelriktaren Fronius Symo Gen24 Plus. Den största i den serien är på 10 kW. Den har även nödström upp till 3 kW, även om man inte har lagringsbatteri, men det måste vara ljust ute så att panelerna kan leverera den strömmen. Men den kostar ca 1/3-del mer än en vanlig Fronius Symo 10.0-3-M på 10 kW.
Tack! Grymt bra svar!
Vi har redan en växelriktare som är anpassad för batteri. Bara att koppla in batterier bara.
Vår kWp är 8,78
Vår kostnad kommer att bli 0 kr/år enligt beräkningen så vi har alltså ingen kostnad för batteriet inkl. bidraget.
Hur ser du saken i det läget?
Hur skall man göra? Vilken kWh?
 
Redigerat:
Ja, då brinner det ju inte i knutarna och du kan avvakta med att handla lagringsbatteri. De blir troligen inte dyrare i framtiden utan snarare billigare. Kolla upp om din växelriktare har alla de finesser du nämner i din text, t.ex. ladda med elnätsström på nattariff. Antag batteriet håller 10 år och då bytas ut. Sedan kan du räkna på om det lönar sig. Troligen inte. Kolla om du kan få nattariff av ditt elnätsbolag, det är inte säkert.

Om det företag du funderar på att köpa lagringsbatteri av säger att hälften av deras kunder väljer lagingsbatteri till sin solcellsanläggning, då är de troligen verksamma i Tyskland, då stämmer det nog så. Men inte väljer så många lagringsbatteri i Sverige, inte, det tror jag inte på. Det skulle vara att de är otroligt bra på att snacka omkull kunder och lyckas kränga på dem lagringsbatteri.
 
Redigerat:
A
A Arnodt skrev:
Ja, då brinner det ju inte i knutarna och du kan avvakta med att handla lagringsbatteri. De blir troligen inte dyrare i framtiden utan snarare billigare. Kolla upp om din växelriktare har alla de finesser du nämner i din text, t.ex. ladda med elnätsström på nattariff. Antag batteriet håller 10 år och då bytas ut. Sedan kan du räkna på om det lönar sig. Troligen inte. Kolla om du kan få nattariff av ditt elnätsbolag, det är inte säkert.

Om det företag du funderar på att köpa lagringsbatteri av säger att hälften av deras kunder väljer lagingsbatteri till sin solcellsanläggning, då är de troligen verksamma i Tyskland, då stämmer det nog så. Men inte väljer så många lagringsbatteri i Sverige, inte, det tror jag inte på. Det skulle vara att de är otroligt bra på att snacka omkull kunder och lyckas kränga på dem lagringsbatteri.
Känner ägaren personligen, en granne. De har sålt 450 solcellsanläggningar på 3 år och hälften väljer batteri, Har fått godkänt på 60% bidrag så det är nu eller aldrig.
 
Huawei egna batterier är i steg om 5kWh och det är användbar energi som de anger.

Har svårt att hänga med när du skriver att batteriet blir gratis med bidraget på 60%. Det får du gärna beskriva mer.

Vi installerade drygt 2000 anläggningar ifjol och räknar med än fler i år. Tror inte ens 2% av dem är med batterilager idag. Många är dock förberedda, ca 20% är det idag.
 
A
R Robert-san01 skrev:
Huawei egna batterier är i steg om 5kWh och det är användbar energi som de anger.

Har svårt att hänga med när du skriver att batteriet blir gratis med bidraget på 60%. Det får du gärna beskriva mer.

Vi installerade drygt 2000 anläggningar ifjol och räknar med än fler i år. Tror inte ens 2% av dem är med batterilager idag. Många är dock förberedda, ca 20% är det idag.
R Robert-san01 skrev:
Huawei egna batterier är i steg om 5kWh och det är användbar energi som de anger.

Har svårt att hänga med när du skriver att batteriet blir gratis med bidraget på 60%. Det får du gärna beskriva mer.

Vi installerade drygt 2000 anläggningar ifjol och räknar med än fler i år. Tror inte ens 2% av dem är med batterilager idag. Många är dock förberedda, ca 20% är det idag.
R Robert-san01 skrev:
Huawei egna batterier är i steg om 5kWh och det är användbar energi som de anger.

Har svårt att hänga med när du skriver att batteriet blir gratis med bidraget på 60%. Det får du gärna beskriva mer.

Vi installerade drygt 2000 anläggningar ifjol och räknar med än fler i år. Tror inte ens 2% av dem är med batterilager idag. Många är dock förberedda, ca 20% är det idag.
Kollade nu och det är 50% som är förberedda inte sålda. Hade missuppfattat. Det är EON eller Vattenfall tror jag som säljer. Kommer inte ihåg vilken.
Har inte fått uträkningen, men den bygger på att det kostar i bolån med 1,22% ränta och det kostar 2500-4500 kr per år beroende på hur mycket man vill amortera om man inte köper för stort batteri. Det sparar man lätt in på gratis el från batteriet och att man köper el på natten som man använder på morgonen. Även effekttaxan varje månad blir lägre. Man kan även sälja den timmen elen är dyrare. Hållbarheten är 15 år och betalar man av på 10 år blir det ren vinst därefter.

Verkar som att ingen här har batteri och erfarenheten själv.

Tack ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.