Bifogar lite bilder.

Kommentarer som: "du har glömt beställa x och y" undanbedes :).

Den sista bilden, jag tog jag fick en den som tillval för typ 1 eur. Används denna till något särskilt?
 
  • Fyra blåa byggrör i en kartong observerade av en person i rosa mössa och en person i svarta skor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person monterar rör på träplankor på en grusig mark med närbild på byggmaterial och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blåa metallstänger med handtag och skopor ligger på en sliten träyta utomhus, eventuellt byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en blå byggplast med räfflad yta och suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en liten blå och silverfärgad schackel framför en öppen kartong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Den sista bilden, jag tog jag fick en den som tillval för typ 1 eur. Används denna till något särskilt?
Misstänker den är till att fästa vajern/kättingen till Kiespumpen.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
@ibrakadabra

Snyggt! Nu är det bara att dra igång :).
Vad är det för dimension på borret? Hade du lera i backen?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@ibrakadabra

Snyggt! Nu är det bara att dra igång :).
Vad är det för dimension på borret? Hade du lera i backen?
Har för mig borret var lite smalare än rören, typ 95 cm om jag minns rätt. Men tror inte det blir problem med att få ner rören, hålet brukar bli större när man håller på upp och ner med borret, är min erfarenhet.

Ja, lera i alla fall från 2,5 meters djup till 4-5. Djupare än så har jag inte varit.
 
Yepp hålet blir lite större, men du lär inte få plats med foderör men det är inte livsviktigt med foder.

Dock väldigt bra att ha den dimensionen på borret om du behöver borra i brunnsröret med lera.
Varför fick jag för mig att du beställde en lerborr också? Kanske var någon annan medlem.

Spännande!
 
Ah nu ser jag på bilden lerborren. Sorry den "flöt" ihop med resten :)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ah nu ser jag på bilden lerborren. Sorry den "flöt" ihop med resten :)
Yes, han ligger där :9.


Planerar att dra igång till påsk!

Stupstocken var ju väldigt liten, alltså den är inte så bred.... men det ser ut som att man ska få plats med stenplatta på var sida.
 
I ibrakadabra skrev:
Yes, han ligger där :9.


Planerar att dra igång till påsk!

Stupstocken var ju väldigt liten, alltså den är inte så bred.... men det ser ut som att man ska få plats med stenplatta på var sida.
Ja den är lite liten. Man får stapla på höjden mest på höjden. Behöver man mycket vikter så får man nog modda för att få plats.
 
jaha, när det väl är dags att använda den kiespumpen - är det "bara" att dra den upp och ner eller? När den känns jättetung, ta upp den och tömma?

Har för mig jag läste någonstans att den ska vara under vattenförande lager för att fungera?
 
Ja exakt. Den måste ha vatten i sig för att fungera. Man kan fylla på med vatten ovanifrån innan den har så pass mycket grundvatten under sig.

När du pumpar så ska du bara lyfta kolven, då känner du inte hur tung den är och när det är dags att tömma. Utan du kommer märka när den inte ger något vacum/motstånd vid ett par pumpningar, då är det dags att ta upp och tömma.
 
Hej,

En till som försöker sig på en filterbrunn. Har redan grejer hemma och även börjat skicka ner rör (eller försökt iaf). TNA-rör DN115 (3 m filter 0,3mm slits) med tillhörande kiespump och stupstock.

Förutsättningarna är dessa: Väldigt finkornig sand minst 9m ner (borrade mig ner), grundvattennivå okänd men troligtvis 11-13m ner.

Hålet på 9m blev dock så snett att det inte gick att använda. Vet inte om det var mitt billiga borr som var orsaken eller är alla jordborr så vingliga när man kommer upp i stort antal förlängare?

Valde en ny plats för hålet med hjälp av slagruta (bara för att morsan och jag har "förmågan" ).
Borrade 4m istället och skickade ner 160 markrör för det hade jag redan köpt.

Sen började jag med brunnsrören. Det var sent på kvällen så jag tänkte att jag bara skulle testa kies-pumpen. Så med inga vikter på stupstocken och en spann vatten i hålet körde jag med pumpen ett par drag. Röret sjönk ca 10 cm och jag var glad att allt funkade, tills jag skulle dra upp pumpen igen. Det gick inte, den satt fast. Jaha tänkte jag, det var ju säkert för att jag inte hade någon vikt på stupstocken så pumpen måste ha åkt ner och fastnat i kanten på sumpen.

Men jag kunde inte dra upp allt själv så jag köpte en manuell vinsch och drog upp ett rör i taget. När sista röret var uppe så satt pumpen inte alls fast på kanten, den var fastkilad med sand inne i röret.

Jag tänkte att det var väl för att jag hade för lite vatten i röret. Så till nästa försök hade jag i vattenslangen i ett par minuter innan jag skickade ner kies-pumpen. Med 180 kg på stupstocken började jag pumpa. Rören sjönk en bit och sen var det dags att dra upp. Men den satt fast, igen!

Så här står jag nu och söker råd. Är sanden för finkornig? Kiespumpen för stor?

Nu har jag inte haft tid och ork att dra upp allt igen men jag gissar att det är sanden som gjort att pumpen kilats fast inne i rören igen. Någon som har tips?

/Micke
 
Kul att någon är igång med brunn! Låter som du har bra förutsättningar.

Om jag gissar så har du inte en 0.5m sump i botten?
Dvs 0.5 meter slätt rör innan filtersektioner.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kul att någon är igång med brunn! Låter som du har bra förutsättningar.

Om jag gissar så har du inte en 0.5m sump i botten?
Dvs 0.5 meter slätt rör innan filtersektioner.
Ja sand ska ju vara lätt att kies-pumpa men att den fastnar är ju ett problem.

Jo, 0,5m sump har jag.
 
Låter då som du har riktigt fin sand. Testa att pumpa mindre aggressivt och testa att lyfta pumpen mellan små pumpningar.
Jag fyllde min brunn med 2 meter sand tackvare att jag sög in så mycket sand med kiespumpen.
Var tvungen att pumpa försiktigare för att tömma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.