EU staterna skall väl bestämma det mesta gemensamt nu för tiden. Man skall nog inte belasta EU parlamentet med ytterligare besvär då kört fast med inköpen angående vaccin.
 
Mikael_L
Hej Martin.
Att försöka hitta något exotiskt felfall där DC kan gå genom JFB, såsom det här nedan citerade eller det i #381 behöver du inte göra.
M Martin Lundmark skrev:
En symmetrisk inkopplad trefaslast med de egenskaper som en transformator har, gällande stor skillnad mellan AC/DC impedans skulle se ut som i figuren nedan.
[bild]
Vi vet redan att DC kan blockera en JFB, även om de enligt ett högskolearbete verkar klara betydligt högre nivåer än 6mA, så kan vi nog enas om att de kan blockeras.

Men det räcker inte att du konstruerar ett exempel, hur osannolikt eller inte det är kan vara, att det kan bli den DC-strömmen.
Utan då måste även bevisa att den föreslagna kopplingen INTE kan få någon växelströmskomponent i sig, i någon kort period någon gång. Ty annars trippar felkopplingen JFB omedelbart, och man är varse felet.

Så därför är det essentiellt att du testar dina påhittade kopplingar med exemplet som jag frågar om i #440.

Kan du inte det, eller inte vill förstå så lägger jag snart ner och flyttar dig till poolen med okunniga personer fulla med humbug.

Man kan lite typ säga att du måste hitta ett felfall som inte kräver felkoppling i anläggningen. Detta förstod jag redan för nästan 2 år sedan. Du verkar ännu inte ha förstått.
 
Felkoppling ska inte höra hit det är de vanliga jordfelen L-PE, N-PE som ska blockera via DC. Och då allt från smygande isolationsfel till någon person som kommer i direktkontakt med fas via motorvärmarsladdar i vattenpölen.

Som sagt får man ta i både vid hur det ser ut vid felet och i nätet för att lyckas sen ska det ju vara någorlunda realistiskt också.
 
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Felkoppling ska inte höra hit det är de vanliga jordfelen L-PE, N-PE som ska blockera via DC. Och då allt från smygande isolationsfel till någon person som kommer i direktkontakt med fas via motorvärmarsladdar i vattenpölen.
Exakt så. Och ritar man ett exempel, likn de Martin skissat upp så ser de ju naturligtvis ut som felkopplingar, då vi studerar schemat för felet, inte hur det skulle kunna se ut på bild tagen i verkligheten.
Så långt är jag med. Och det är absolut inget fel att Martin modellerar vare sig stumma jordfel eller resistiva eller reaktiva kopplingar som utgör jordfel, som ett kretsschema.
Vi har väl förmågan att översätta det schematiska till en möjlig verklighet.

Men om felet (DC-strömmen för att påverka JFB) endast kan uppstå i ett unikt belastningsfall, och JFB kommer trippa så fort en annan förbrukare slås igång, så kommer det inte fungera såsom filmen i första posten. En sådan elanläggning kommer helt enkelt inte fungera ändå.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och tänk om vi sätter in JFB B i alla hushåll i onödan (dessutom en onödigt komplicerad produkt som oftare kommer sluta fungera) så kommer det kosta samhället 12 miljarder.
Ska vi dessutom byta ut i alla befintliga hushåll blir det 12 miljarder till.
Sen har vi kvar alla andra lokaler, vilket troligen kommer innebära ytterligare ca 10 miljarder.

Och allt är av allt att döma helt i onödan

Hej Mikael

Nu har du kommit fram till att diskussionen här handlar om att hindra investeringar ”av allt att döma helt i onödan” på 12+12+10 miljarder

Att JFB B år (en onödigt komplicerad produkt som oftare kommer sluta fungera)

Jag håller inte med.

Jag tror inte att en JFB B är olämplig t.ex. i en anläggning med solceller eller billaddning.

Låt mig inte störa din uppfattning.:)
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej Mikael

Nu har du kommit fram till att diskussionen här handlar om att hindra investeringar ”av allt att döma helt i onödan” på 12+12+10 miljarder

Att JFB B år (en onödigt komplicerad produkt som oftare kommer sluta fungera)

Jag håller inte med.

Jag tror inte att en JFB B är olämplig t.ex. i en anläggning med solceller eller billaddning.

Låt mig inte störa din uppfattning.:)
Elinstallationsreglerna föreskriver ju faktiskt redan JFB typ B i den typen av anläggningar.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Elinstallationsreglerna föreskriver ju faktiskt redan JFB typ B i den typen av anläggningar.
Nja. Det är väl om utrustningen kan ge mer än 6mA DC jordfel eller att en riskanalys ger att det kan finnas risk för likströmsjordfel sådan kravställs?

Eller har någon av de normerande skrifterna ändrats så det föreskrivs typ B nu?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Mikael

Nu har du kommit fram till att diskussionen här handlar om att hindra investeringar ”av allt att döma helt i onödan” på 12+12+10 miljarder

Att JFB B år (en onödigt komplicerad produkt som oftare kommer sluta fungera)

Jag håller inte med.

Jag tror inte att en JFB B är olämplig t.ex. i en anläggning med solceller eller billaddning.

Låt mig inte störa din uppfattning.:)
Det är väl ingen som sagt att jfb typ B är fel eller onödig i en anläggning med solceller eller ladfbox.

Det som flera inklusive jag protesterat mot är att många villaägare runt omkring en sådan anläggning skall tvingas installera en sådan för egen bekostnad.

Sedan är det väl bra om man vid nyinstallation väljer typ B men jag förstår inte varför den skall kosta så mycket mera än en av typ A.

Vilken teknologi från Roswell är det man återfinner i typ B?
 
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
men jag förstår inte varför den skall kosta så mycket mera än en av typ A.
Frågan ställdes av någon annan också.
I denna tråd beskrivs innehållet i en B ganska ingående.
https://www.byggahus.se/forum/threads/en-aeldre-jfb-typ-b-hur-kopplar-n-och-lite-annat.300629/

Det är bra mycket mer komplicerat innehåll än en typ A.
Jag kan ikväll, eller kanske imorgon posta hur en typ A ser ut inuti (jag har en demonterad hemma), bra mycket simplare.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så helt klart ser vi två rätt olika delar av verkligheten.
Dessutom diskuterar vi helt olika saker i denna tråd.
Jag diskuterar själva trådens ämne, det som kom i första inlägget - Fredriks utspel, samt att han har totalt fel, i alla fall vet han inget och kan inget berätta om varför han kom på idén.
Du diskuterar stora generella och esoteriska effekter på övergripande systemnivå.

Det är helt OK för mig, men supratoner och elmätare som inte kan kommunicera har inget med det som togs upp i första posten, att göra.
Hej Mikael

När du skrev frågan ”Hur önskar du att tråden skulle fortlöpt då?”

Så tolkar jag det som en fråga hur vi skulle agera som människor.

Det är för mig INTE en fråga där det givna svaret skulle vara en teknisk beskrivning innehållande likström i elnät. Utan svaret skall innehålla, hur vi skall agera som människor.

När jag ger dig ett direkt svar på frågan du ställt, hur vi skulle agera som människor, utifrån vad jag själv varit med om. Då är det plötsligt inte relevant, trots att jag svarar på din fråga.


Svarar jag inte på frågor du ställer, frågar du upprepade gånger varför jag inte svarar.

Svarar jag på dina frågor, ett direkt svar på frågor du ställer om hur vi skall agera som människor, då frågar du mig varför jag inte svarar direkt kopplat till innehållet i första inlägget. Då skall plötsligt svaret vara ett TEKNISKT innehåll kopplat till trådens första frågeställning.


Det kanske är bäst att inte ta notis om det du skriver, om du ändå inte tycker att det är relevant (att du inte vill ta in, ta emot) det jag svarar.
 
Reglerna beskriver (fortfarande) ett antal villkor där en JFB typ B krävs vid en solcellsväxelriktare, inget generellt krav.

Om JFB typ B blir en vanligt produkt så kommer ju priset att sjunka. Men konsumenterna får ju betala ett överpris till dess, och troligen ett överpris även senare då det är en så "viktig" produkt som alla måste ha ...

Jag tycker forumet är lite väl kvick med att förkasta de teorier Martin kommer med med. Jag ser dem som små pusselbitar och med infallsvinklar som kanske inte varit uppe tidigare, som input till en simulering av ett reellt system. Sannolikheter och risker är nästa steg.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Frågan ställdes av någon annan också.
I denna tråd beskrivs innehållet i en B ganska ingående.
[länk]

Det är bra mycket mer komplicerat innehåll än en typ A.
Jag kan ikväll, eller kanske imorgon posta hur en typ A ser ut inuti (jag har en demonterad hemma), bra mycket simplare.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Frågan ställdes av någon annan också.
I denna tråd beskrivs innehållet i en B ganska ingående.
[länk]

Det är bra mycket mer komplicerat innehåll än en typ A.
Jag kan ikväll, eller kanske imorgon posta hur en typ A ser ut inuti (jag har en demonterad hemma), bra mycket simplare.
Ok, toroiderna för strömmätning är kanske gjorda av Roswellit, är de handlindade i Sverige så kostar det. Men det ser ut som en komponent man automattillverkar i Kina för lågt pris. Eller kanske Rumänien. I övrigt ser jag ett litet PCB för en hundring och lite mekanik.

2000-3000 spänn i konsumentled hade jag köpt men 5 tusen är en uppkörning. Jag har jobbat många år inom bilindustrin så jag tycker inte den ser särskilt komplicerad ut.

Troligen är det små serier som gör priset, vi betalar hysteriska priser för kraftelektronik i elbilar med men det är för att allting är full custom och serierna är små. När elbilar blir standard kommer priserna ner.

Kanske behöver vi en statlig EU-fabrik i Rumänien för att få upp seriestorlekarna och ett rimligare pris.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det som flera inklusive jag protesterat mot är att många villaägare runt omkring en sådan anläggning skall tvingas installera en sådan för egen bekostnad.
Hej Anders

Du skriver ”Det som flera inklusive jag protesterat mot är att många villaägare runt omkring en sådan anläggning skall tvingas installera en sådan för egen bekostnad.”

I samma elskåp som mitt hus är anslutet finns en villa med solceller och en elbil är beställd. I samma elskåp finns även en annan villa med en elhybrid som laddas.

Är jag tvungen att ”installera en sådan för egen bekostnad”?

Eller är det frivilligt?
 
Redigerat:
E
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, toroiderna för strömmätning är kanske gjorda av Roswellit, är de handlindade i Sverige så kostar det. Men det ser ut som en komponent man automattillverkar i Kina för lågt pris. Eller kanske Rumänien. I övrigt ser jag ett litet PCB för en hundring och lite mekanik.

2000-3000 spänn i konsumentled hade jag köpt men 5 tusen är en uppkörning. Jag har jobbat många år inom bilindustrin så jag tycker inte den ser särskilt komplicerad ut.

Troligen är det små serier som gör priset, vi betalar hysteriska priser för kraftelektronik i elbilar med men det är för att allting är full custom och serierna är små. När elbilar blir standard kommer priserna ner.

Kanske behöver vi en statlig EU-fabrik i Rumänien för att få upp seriestorlekarna och ett rimligare pris.
Men här finns ju såklart även en tjänstekostnad då jordfelsbrytare inte är p'n'p. Om en A grovt räknat ligger runt halvtusingen så får du kanske ge 4-10 gånger mer för en B, beroende på märke.

Vad priset kan komma att bli i framtiden vet jag inte, men säkert 2-3 gånger dyrare.
 
Det finns typ B för ca en tusenlapp, om dom är bra eller dåliga har jag ingen aning om.
MEN kan en sälja för en tusenlapp torde även andra kunna komma ner i den prisnivån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.