M MetteKson skrev:
Det där med att du får ”bygga vad som helst” tycker jag kan vara missvisande. Jag tycker du ska kontakta kommunen och diskutera....
Tack för bra svar! Jag har efterfrågat ett förhandsbesked från mäklaren, men fick bara svaret som jag beskrivit ovan. Men det kan ju vara så att hon har fullt upp och svarar på telefonen. Så att det blir lite kortfattat. Förhoppningsvis får jag ett mer fylligt svar senare?
 
Det ser ju lovande ut att få två fastigheter, är priset OK? Kommunen kan säkert svara på flera av dina frågor.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det ser ju lovande ut att få två fastigheter, är priset OK? Kommunen kan säkert svara på flera av dina frågor.
Jo, men det tror jag. Det var egentlige därför den var extra intressant eftersom jag och min mamma ska bo där båda två, gärna i två olika hus =) Jag ska höra med kommunen!
 
Det låter ju bra. Det är väldigt fördelaktigt att bygga två hus ungefär samtidigt rent ekonomiskt. Återkom efter du fått svar från kommunen :0)
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Väldigt lite info hos mäklaren. De skriver att det finns två byggrätter - verkar konstigt att skriva så om det inte finns förhandsbesked, bygglov eller plan? Tittar man på karta ser man också ett fint fornlämnings-R som är värt att kolla upp. Lite kan man läsa på fornsök men fornlämningar kan inverka på var man får bygga och avstycka.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
H Huruvida skrev:
Väldigt lite info hos mäklaren. De skriver att det finns två byggrätter - verkar konstigt att skriva så om det inte finns förhandsbesked, bygglov eller plan? Tittar man på karta ser man också ett fint fornlämnings-R som är värt att kolla upp. Lite kan man läsa på fornsök men fornlämningar kan inverka på var man får bygga och avstycka.
Kan bara hålla med om dina reflektioner. Jag har mailat kommunen nu, så vi får se vad de svarar.
 
A Anhyan skrev:
Tack för bra svar! Jag har efterfrågat ett förhandsbesked från mäklaren, men fick bara svaret som jag beskrivit ovan. Men det kan ju vara så att hon har fullt upp och svarar på telefonen. Så att det blir lite kortfattat. Förhoppningsvis får jag ett mer fylligt svar senare?
Jag tycker du ska ringa samhällsbyggnadskontoret när det gäller förhandsbesked, bygglov mm. De kan bestämmelserna bättre än mäklaren då de handlägger den typen av ärenden. Mäklaren kanske tänker ”Hey, ligger utanför detaljplan, då kan man ju göra vad som helst!” Utan närmre eftertanke (min något förutfattade mening men ändå baserad på viss erfarenhet.):)

Har du varit på plats och kollat? Det kan du ju göra, om du är nyfiken. Platsen kanske inte uppfyller önskningarna, du behöver du inte ödsla mer tankekraft på den. Eller så gör den det och då får du fundera på om det är värt att gå vidare. Jag vet flera ärenden som hanterats på detta vis, så där är det inget ”skumt” men det blir en del pappersarbete (= tid). Det gäller dock att det är tydligt vem som ansvarar för vad, köpare, säljare och mäklare.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Nu letade jag upp fastigheten :)
Enligt annonsen:
Karta som visar en fastighet, intilliggande byggnader och en asfaltväg, potentiell tomtmark och servitut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt minkarta.lantmateriet.se
Flygbild från Lantmäteriet som visar fastighetsgränser och ett garage nära en gränslinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt jordartskarta:
Skärmdump från jordartskarta som visar olika jordarter och en markerad plats med isälvssediment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns några problem som du behöver ta upp!
1. Får grannen servitut för infartsväg över er tomt?
2. Var går gränsen mellan grannens fastighet och er exakt? just nu verkar garaget stå på er tomt
3. ingår asfaltvägen i er fastighet? Hur stor blir ytan som ni kan använda som tomtmark med tanke på asfaltvägen, grannens garage och grannens infart?

Sedan verkar ni ha isälvssediment. Det brukar vara sand med inslag av silt, och det är bra material för att bygga hus på. Det brukar också vara bra för att anlägga infiltrationsbädd i marken. Så geotekniken ser bra ut. Men ser ni sten i marken, då kan det i alla fall vara morän eller så har ni väldigt nära till berggrund
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
A Anhyan skrev:
Kan bara hålla med om dina reflektioner. Jag har mailat kommunen nu, så vi får se vad de svarar.
Jag rekommenderar telefon (gammalmodigt antagligen:)) Det är lättare att få svar på följdfrågor som dyker upp under samtalet och det är lättare för handläggaren att förklara på ett bra sätt. Mindre risk för missförstånd helt enkelt.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Jag har erfarenhet av området inkl bygglovsinteraktion med kommunen. Trots att jag hatar byråkrati, vilket spiller över i ett hat mot byråkrater, måste jag ändå erkänna att det gick väldigt smidigt med bygglovet. Framförallt tyckte jag det var ganska enkelt att få svar på konkreta frågor, jag förstår och tycker till och med att det är ganska bra att man inte talar om sådant man inte kan stå för i ett senare beslut.

Det är störigt att tomten från vilket det ska styckas inte är namngiven i annonsen. Uppenbar info en köpare vill ha. Som säljare skulle jag inte vara så impad...

Om man inte söker direkt vattenkontakt, vill bo lantligt men ändå nära en hel del service tycker jag det ser ut som en utmärkt tomt lägesmässigt. Små vägar hela vägen till skola, Ica, Printz vilket gör cykel till ett alternativ även för barn. PM om du har frågor om trakten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
harry73
jonmo jonmo skrev:
Det är störigt att tomten från vilket det ska styckas inte är namngiven i annonsen. Uppenbar info en köpare vill ha. Som säljare skulle jag inte vara så impad...
Det borde vara "Strängnäs Berg 1:2" Det finns en bild med fastighetsgränser längst ner i annonsen och den var lätt att hitta på Lantmäteriets kartvisare. Se mitt tidigare inlägg.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det borde vara "Strängnäs Berg 1:2" Det finns en bild med fastighetsgränser längst ner i annonsen och den var lätt att hitta på Lantmäteriets kartvisare. Se mitt tidigare inlägg.
Jo jag kom till samma slutsats. Men det hade varit ganska mycket lättare om det bara stod.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A Anhyan skrev:
Hej,

Jag är på jakt efter en tomt, har precis börjat leta och kan inte så mycket om förfarandet. Jag har nu hittat en eventuellt intressant tomt på Hemnet, men annonsen innehåller ingen information alls om själva tomten, bara info om området. Så jag skickar en förfrågan om den med önskemål om mer info. Får följande svar från mäklaren.

Tomten är utom detaljplanerat område så med bygglov få man bygga hur man önska.
Ej avstyckat än görs med säljaren tar ca 8 månader.
Eget vatten och avlopp ej kommunalt.
Bredband vid tomtgräns.
Markförhållande måste ni ta med en husbyggare så jag våga inte säga angående platta på mark eller påla.
Hoppas att du har fått svar på dina frågor bara att åka till platsen och titta. Ej berg utan mot Åsa gravfält Ring om något är oklart.


Förutom att man kan ha åsikter om bemötande (inleder inte ens med ett "Hej") och den skrivna svenskan, så vet jag inte riktigt vad jag ska tro om svaret. Hon avslutar med att säga att jag kan ringa om något är oklart. Men jag tycker det mesta verkar oklart. Det verkar ju i realiteten inte ens finnas en tomt? Eller? Är detta ett vedertaget sätt att sälja "tomter"?

/Förstagångs-tomtköparen...
Innan du går djupare in i olika frågor om bygglov, bredband, avstyckning och hur mäklaren svarar.

Åk ut till området!
Titta på tomten to be.
Är det här du vill bygga upp två hus och ditt hem?
Bekanta dig med området.
Finns det någon grannsamverkan?
Någon som bor där som kan berätta mer?
Besök affären, skolan, lokala idrottsklubben.

Kort sagt är detta din plats?

Är det så kan du gå vidare med dina mer praktiska frågor.
Mäklaren kommer inte att ge dig så detaljerad information men vill naturligtvis hjälpa dig att köpa.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu letade jag upp fastigheten :)
wow, stort tack för "grävandet", ni byggahusare är verkligen generösa med er tid och era tips och råd! Tack för all bra input!
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Innan du går djupare in i olika frågor om bygglov, bredband, avstyckning och hur mäklaren svarar.
...
Tack för inlägget! Jo absolut ska vi åka och titta på tomten, vi ska köra förbi nu i helgen. Vi har redan varit i området en gång och kikat runt och tyckte att det verkade väldigt trivsamt. Fick även mycket tips om området i min tråd "Bästa byn i mälardalen"! Men du har helt rätt, det finns mycket att ta i beaktande!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.