Hej,

Jag är på jakt efter en tomt, har precis börjat leta och kan inte så mycket om förfarandet. Jag har nu hittat en eventuellt intressant tomt på Hemnet, men annonsen innehåller ingen information alls om själva tomten, bara info om området. Så jag skickar en förfrågan om den med önskemål om mer info. Mäklaren svarar kortfattat med info om att;

Att tomten är utom detaljplanerat område.
Att den ej är avstyckat, utan att det görs tillsammans med säljaren (tidplan cirka 8 månader).
Att det ej finns kommunalt VA.
Att det finns bredband vid tomtgräns.
Att det inte finns några geologiska undersökningar i dagsläget men att tomten är plan och ligger anslutning till ett gravfält.

Förutom att man kan ha åsikter om bemötande (inleder inte ens med ett "Hej") och den skrivna svenskan, så vet jag inte riktigt vad jag ska tro om svaret. Hon avslutar med att säga att jag kan ringa om något är oklart. Men jag tycker det mesta verkar oklart. Det verkar ju i realiteten inte ens finnas en tomt? Eller? Är detta ett vedertaget sätt att sälja "tomter"?

/Förstagångs-tomtköparen...
 
Redigerat av moderator:
Det händer nog att det går till så här och behöver inte vara fel. Men börja med att kolla med kommunen om det är möjligt att bygga i området. Dvs så att det inte ligger inom tex ett riksintresse som gör det svårt, eller att marken i kommunens ÖP är utpekad på ett sätt att den inte ska bebyggas med bostäder. Och kanske även länsstyrelsen. Ordet "gravfält" får mig att bli lite försiktig. Det kan innebära problem. Sällan att det inte går att bygga men kan innebära undersökningar som kostar både tid och pengar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Men det är lite av ett vågspel ändå? Eller överdriver jag risken? För man köper ju alltså något som inte finns ännu? Och vars förutsättningar är helt ospecificerade? Eller skriver man då någon form av speciellt avtal som reglerar dessa saker? Exempelvis att köpet återgår om avstyckningen ej godkänns, eller att bygglov inte blir möjligt att få?

Tack för input!
 
  • Gilla
AnnRönn73 och 1 till
  • Laddar…
Det är flera saker som kan gå fel, ja. En avstyckning kanske inte beviljas, eller tar väldigt lång tid tex. Men om du skulle vilja bo i det området så börja med att kolla med kommunen.
Det är också många saker som blir en okänd kostnad. Grundläggning avlopp osv antagligen borra brunn?

Det är absolut inte ovanligt att det är så här men utanför detaljplan är det inte lika säkert att man får bygga.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
coconut
Normalt sett när det är utanför detaljplan så har man först sökt förhandsbesked och därefter kan man söka om avstyckning. Vid förhandsbeskedet går kommunen igenom om platsen är lämplig att byggas på och om det finns några speciella förutsättningar för byggnation.

Har man ett förhandsbesked men ingen avstyckning kan man avtal om att köpet går inte igenom förrän avstyckningen har vunnit laga kraft. Skulle då avstyckningen inte gå igenom så får man avbryta köpet och återbetalt sin handpenning.

Sen brukar det vara säljaren som står för kostnaderna för avstyckningen och du som köpare betalar för tomten. Följer du sen det förhandsbesked som finns (om man sökt detta) så ska du bli biviljad bygglov. Så länge du ansökt om bygglov senaste 2 år efter att förhandsbeskedet vunnit laga kraft.
 
  • Gilla
Beckborg och 12 till
  • Laddar…
Ett köp av en del av fastighet (som ska avstyckas) går alltid tillbaka om avstyckningen inte kan genomföras enligt 4 kap. 7 § jordabalken. Så den biten är lugn. Det jag skulle fråga mäklaren om är om det finns ett förhandsbesked för bygglov, för utan det (eller ett bygglov) kommer en avstyckning för bostadsändamål inte att ske utanför detaljplanelagt område.
 
  • Gilla
Riemann och 3 till
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Normalt sett när det är utanför detaljplan så har man först sökt förhandsbesked och därefter kan man söka om avstyckning. Vid förhandsbeskedet går kommunen igenom om platsen är lämplig att byggas på och om det finns några speciella förutsättningar för byggnation.

Har man ett förhandsbesked men ingen avstyckning kan man avtal om att köpet går inte igenom förrän avstyckningen har vunnit laga kraft. Skulle då avstyckningen inte gå igenom så får man avbryta köpet och återbetalt sin handpenning.

Sen brukar det vara säljaren som står för kostnaderna för avstyckningen och du som köpare betalar för tomten. Följer du sen det förhandsbesked som finns (om man sökt detta) så ska du bli biviljad bygglov. Så länge du ansökt om bygglov senaste 2 år efter att förhandsbeskedet vunnit laga kraft.
Hej, det finns inget förhandsbesked eller dokumenterad dialog med kommunen alls vad jag förstår. Mäklaren svarar inte riktigt på frågorna jag ställer. Svaret jag fick var bara "Har arbetat i 30 år och har gjort flera sådana affärer i detta område."

Tack för svar!
 
Redigerat av moderator:
  • Haha
  • Ledsen
Maria T och 2 till
  • Laddar…
H Huruvida skrev:
Ett köp av en del av fastighet (som ska avstyckas) går alltid tillbaka om avstyckningen inte kan genomföras enligt 4 kap. 7 § jordabalken. Så den biten är lugn. Det jag skulle fråga mäklaren om är om det finns ett förhandsbesked för bygglov, för utan det (eller ett bygglov) kommer en avstyckning för bostadsändamål inte att ske utanför detaljplanelagt område.
Hej, tack för att du tog dig tid att svara. Jag försöker få svar från mäklaren (se mitt svar ovan), men får mycket lite info tillbaka. Tror inte detta blir en aktuell tomt att titta vidare på. Den har varit till salu länge också, det här kan vara förklaringen till det =)
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att det är klokt att lyssna på magkänslan här.
Hoppas att du hittar en annan tomt.
 
  • Gilla
ullis54 och 6 till
  • Laddar…
harry73
Jag skulle säga att det är relativt lugnt. Avstyckningen görs bara om man har ett förhandsbesked för bygglov.
Förhandsbeskedet fungerar så att den beskriver på vilka premisser du får bygga och följer du förhandsbeskedet, kan kommunen i princip inte vägra bygglov.
Vill du bygga i strid med förhandsbeskedet, kan du fortfarande få bygglov, men det är då inte garanterat.

Så de stämmer inte helt att man får bygga hur man vill, men det är inte helt fel heller.

Skulle kommunen inte ge förhandsbesked, då kan tomten inte heller styckas av och återgår köpet.

Jag skulle i alla fall vilja veta mer om gravfältet och när du vet en ungefärlig placering av tomten, kan du kolla på https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-jordarter-25-100.html vilken jordart man har och då kan man uppskatta grundläggningen lite bättre.

Att tomten inte är avstyckat än, gör också att ni kan diskutera gränsdragningen och storleken med säljaren

Se till att få någon garanti på att ni kan ansluta på bredbandet inom en rimlig tid. att bredband går utanför tomtgräns säger ju inte att man kan anslutas när man önskar.

Kolla med kommunen om vilka krav de har på avloppsanläggningen och om det planeras VA i framtiden

Att mäklaren skriver lite kortfattat, kan vara för att hen skriver på telefonen, och då blir det lite mer SMS-stil över det.
 
  • Gilla
heimlaga och 6 till
  • Laddar…
Håller med!
 
Lägg ut annonslänk eller adress så får du mer hjälp.
 
Det där med att du får ”bygga vad som helst” tycker jag kan vara missvisande. Jag tycker du ska kontakta kommunen och diskutera. Ligger fastigheten i närheten av en grupp hus (sammanhållen bebyggelse) eller ligger det mer enslig och långt till grannar?

Det händer att tomter som ska styckas säljs på det här viset. För att Lantmäteriet ska göra en avstyckning brukar de kräva att ett förhandsbesked (FB) finns. Ett FB är en s k ”lokaliseringsprövning” dvs är en byggnad/villa lämplig på den platsen. Man granskar inte i huvudsak byggnaden och dess utformning, det kommer i nästa steg, bygglovet. I FB undersöker man också om det finns några naturvärden som någon tidigare nämner.

Jag bifogar en länk från Boverket där du kan läsa mer, de formulerar sig bättre än jag. :)

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/forhandsbesked/

Det kan vara möjligt att det finns ett förhandsbesked, kolla med kommunen och begär i så fall ut de handlingarna. Fråga även mäklaren om detta. Mäklare kan (som vi vet) ibland vara lite överdrivet positiva. Du kan även kolla om det har påbörjats ett ärende kring avstyckning.


Edit; Nu ser jag att TS har redan fått samma svar under tiden jag skrev inlägget . Jag var inte snabb nog på tangentbordet. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anhyan
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle säga att det är relativt lugnt. Avstyckningen görs bara om man har ett förhandsbesked för bygglov.
Förhandsbeskedet fungerar så att den beskriver på vilka premisser du får bygga och följer du förhandsbeskedet, kan kommunen i princip inte vägra bygglov....
Tack för ett mycket informativt och uttömmande svar! Jättebra information!
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.