Efter att ha fått upp den här presenningen idag på egen hand borde göra mig till en stark utmanare till bragdguldet känner jag.
Jävlar va tungt och besvärligt det va.

Blå presenning monterad över husgrund med spännband, omgiven av kala träd och jordhögar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor blå presenning uppsatt över byggprojekt vid hus, säkrad med spännband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den sitter med 3st spännband i framkant så det går relativt lätt att lossa den och dra in.
 
  • Gilla
Nighthawk och 3 till
  • Laddar…
Förmiddagspasset avklarat.

Fick jacka ur några bärlinor och några andra stoppa in en regel under. Annars hade jag fått skruva upp stolpskorna max och då har jag inget att justera med om det sätter sig.

Stolpsko monterad på betonggrund med träbärlina och justerbar skruv för höjdjustering i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bärlinor justerade på betongplintar med vattenpass på lerig mark under husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hängde även upp presenningen så marken får bättre chans att torka upp.
Men nu tänker jag fylla på med ett lass grus innan jag gör nåt mer, är så jävla trött på leran.

Hus under renovering med presenning, nya bärlinor på marken, och stolpskor samt grå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftermiddagspasset blev på ett mindre lerigt ställe.
Har spikat klart panelen på andra kortsidan av uthuset samt spikat knutbrädor på dörrsidan.

Nypanelad kortsida på ett uthus med knutbrädor och en stege lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigspikad panel och knutbrädor på ett uthusets kortsida, med spikpistol och stege framför på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nypanelat uthus med öppen dörr, knutbrädor och gräsmatta, verktyg synliga inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spikpikan är jävligt bra, den skjuter helt perfekt varje gång. Men man blir rätt trött i armen då den väger några kilo.
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 2 till
  • Laddar…
Ägnade 28 min av lunchen idag till att spika ihop 2st bockar av rivningsvirke från uthuset.

Perfekt att ha när det ska målas panel och annat.

Två hemmagjorda bockar av återanvänt virke står på gräsmark med en vit byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Augen81
  • Laddar…
Idag fick jag ihop en timme efter jobbet.
Då blev det ett lass 0-32 utkört för att slippa leran.
Skulle behövas ett lass till men det får bli nästa vecka.

Släpvagn lastad med grus parkerad bredvid en skottkärra på en grusväg, nära ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusad väg vid byggplats med reglade fönsteröppningar i bakgrunden, grå himmel ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min pappa va här medan jag jobbade med mitt avlönade jobb.
Han reglade upp för fönster i uthuset på gaveln och sågade ur panelen.


Som ni ser tillhör han den generationen som anser att hörselskydd är onödigt :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Urban R och 8 till
  • Laddar…
Ibland går det inte riktigt som man tänkt sig!

Min pappa va här idag och hjälpte till. Planen va att regla upp för ett stort (12x13) fönster som jag fyndat på blocket för 700kr.
Det va en hel del besvär eftersom det va en dörrkarm och dörr ivägen som jag byggde in när jag satte på panelen.
Han blev klar lagom till jag kom "hem" från jobbet (jobbar hemma) och då hjälptes vi åt att sätta in karmen.

Jag tror båda va lite trötta för vi råkade sätta den åt fel håll :surprised:

Fristående skjul med nyinstallerad omvänd fönsterkarm och verktyg utspridda på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen upptäckte jag att två beslag fattades på fönstret så vi kunde ändå inte göra klart så vi gav upp och tar nya tag en annan dag.

Fönsterkarm monterad felaktigt med synliga skruvar och ett stort hål där beslag saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas nu att säljaren hittar på beslagen. Annars får jag väl kolla med Elitfönster om det går att få tag på.
 
  • Gilla
Nadiosch
  • Laddar…
P
J johjos78 skrev:
Absolut!
Men när bygglovet är 25% av byggkostnaden så blir iaf jag less.
Håller med om att 60 000 är väldigt mycket för ett bygglov för en privatperson!
 
Fick lite gjort idag. Plockade bort alla fejk-knutar och byggde igen luftspalten eftersom som jag kommer behålla ytterpanelen på väggen, det är dock inte gjort när bilden togs.

Renoveringsarbete på husvägg med borttagna knutar, stege, skottkärra med ved och övertäckt del av väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir mycket ved! :rofl:

Samling av borttagna träknutar målade med grå färg, slumpmässigt utspridda på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är allt klart för att börja med bjälklaget, får se om det blir tid och väder för det i helgen.
 
  • Gilla
MiWi och 2 till
  • Laddar…
Produktiv dag idag.
Började med att spänna upp presenningen igen.
Sen har jag skruvat ihop golvbjälkarna.

Går smidigt att kapa reglar med jiggen.
Cirkelsåg vilar på golvbjälke med orange skärmall för kapning av ankarskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En jävla massa ankarskruv går det åt.
Golvbjälklag under konstruktion med synlig ankarskruv och byggvinkel, vattenpass ovanpå för räthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick ihop alla till slut.
Ett jävla slit när man är själv med allt. I morgon kommer min pappa och hjälper till att mäta in och spika fast.
Golvbjälkar i trä som just skruvats ihop vid husvägg under blå presenning, med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tompassk och 8 till
  • Laddar…
Idag har vi på 4 timmar hunnit med att mäta, spika, fika, spika lite mer, lunchat och spikat ännu lite mer.
Går så otroligt mycket enklare när man är två.

Två personer bygger ett träramverk för ett byggprojekt utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundkonstruktion av trä för ett byggprojekt med en person och en katt i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt stomme av trä till ett byggprojekt med två personer som arbetar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Personer tar en paus från byggprojekt utanför ett hus med byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag va så ivrig att plocka ihop så jag glömde ta en bild på det färdiga resultatet.

Byggplats med täckt grundarbete och stege, redo för nästa steg i byggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På det stora hela en mycket bra dag utan misstag eller problem.
Nästa steg blir att ge sig på väggarna, men det dröjer nog till helgen innan jag får tid med det.
 
  • Gilla
Maria T och 13 till
  • Laddar…
Jag har börjat fundera lite på hur jag ska göra med taket.

Dom olika alternativen som jag ser:
1. Ställa första takstolen dikt an befintliga fasaden. Kapa befintlig råspont längs mitten på sista befintliga takstolen. Spika den nya råsponten i både den befintliga takstolen och den nya.

2. Samma som ovan men sätta en 45x70 mellan takstolarna så jag får mer upplagsyta
och mer att jobba på.

3. Sätta den nya takstolen där befintlig råspont slutar idag och spika befintlig råspont och den nya råsponten i den första nya takstolen.

Tips tas tacksamt emot!
 
  • Gilla
Gramse69
  • Laddar…
Idag kom det en leverans från Beijer med bland annat en ytterdörr.
Min pappa va här och snickrade lite här och där, sen när jag va klar med mitt jobb så hjälptes vi åt att sätta in dörren och montera fotbrädor.

Två personer monterar en ny ytterdörr på en vit husfasad, byggmaterial och fotbrädor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person står på en stege och arbetar med installation av en ytterdörr på ett litet vitt hus, omgivet av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad ytterdörr på vitt skjul, byggmaterial och verktyg synliga, uppfräschning pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det mest målning och lite plåtbeslag kvar, samt en liten altan utanför.
Det har ju minst sagt fått ett lyft!

En äldre sliten bod med nymonterad ytterdörr och fotbrädor redo för målning och slutgiltiga renoveringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över landskap med ett trädgårdsförråd, blå dörr och verktyg, sett från en altan under regnigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fedder och 2 till
  • Laddar…
Och för er som inte hängt med i hela tråden så är det i inlägget ovan alltså ett sidoprojekt och inte utbyggnaden av huset jag håller på med :rofl:

Ligger lite före tidplan på utbyggnaden medan uthuset har tagit länge tid än tänkt.
 
  • Haha
  • Gilla
Greatstomp och 3 till
  • Laddar…
Finväder och jobba hemifrån, då passar det perfekt att ägna lunchen åt att måla!

Ett litet gråmålat trädgårdsskjul med öppen dörr, stegar och träplankor för målarprojekt i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska aldrig mer snåla när jag köper färg.
Köpte Alcro Bestå nu och det va ju som en dröm att måla med. Behöver bara stryka en gång iom att det redan är grundat.
 
  • Gilla
PellePeps och 3 till
  • Laddar…
Plåtar, foder och knutar på plats.
Hann även påbörja altanen utanför. Trallen ligger löst än så länge, har lite kvar på stommen.

Ett nybyggt grått trädgårdshus med påbörjad altan och löst liggande trallbrädor framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd friggebod med omonterad trall för altanen och stegar på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd stuga med grått plåttak och påbörjade altankonstruktioner på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dannedd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.