Sen är ju frågan hur mycket det ger att titta på historien, jag tror det har begränsat värde för at spå framtiden. Tror de flesta håller med om att samhället såg rätt annorlunda ut för bara 70 år sedan. För att inte tala om 150 år sedan.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
O
M MrDizzy skrev:
Har aldrig påstått att jag är förvånad, jag ville bara peka på (igen) att allt beror på vad man prioriterar.
Men ska man sub30 bo i hus för 5M eller mer så lär det till att man är två med hyfsat bra fasta jobb sen 24-ish och toksparat (dvs inte unnat sig mycket under de åren) ihop en stor del av handpenningen. Om inte man får hjälp av föräldrar.
Nej just du kanske inte påstått det. Men folk överlag. TS fråga är ju helt absurd. ”Vi har bara 20k över till kläder och nöjen varje månad” följt av ”Hur kan folk ha råd med hus???”.
 
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Kan väl också inträffa att priserna stagnerar på nuvarande nivå utan priskrasch?
Dom håller sig seklet ut innan nästa prisändring accelererar av nån idag okänd anledning?
Hur ska folk ha råd att köpa dyra bostäder om inte prisutvecklingen ser till att de får ihop till kontantinsatsen? Stillastående priser leder till att folk behöver spara ihop själva, och det tror jag inte många har möjlighet att göra...
 
N
G OMathson skrev:
Nej, då marknadsvädet är ett fast/fryst värde, kan uppdateras på ägarens begäran.
Oj, utveckla gärna. Marknadsvärdet är i allra högst grad rörligt. Det amorteringsgrundande värdet däremot är ju fast tills det ändras av ägaren.
 
Staffans2000
M Markarbetaren skrev:
Personligen så är min nattsömn betydligt bättre när jag vet att jag har några års levnadsomkostnader på kontot än ett boende som är skuldfritt då boräntan är en liten del av levnadskostnaderna idag.
Men det är inte så dumt som jag har det heller. Inga lån på fyramillionershuset. Så en total boendekostnad på 3500kr. Även så, kan man leva länge med huset i behåll på mycket låga inkomster.

Staffan
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men det är inte så dumt som jag har det heller. Inga lån på fyramillionershuset. Så en total boendekostnad på 3500kr. Även så, kan man leva länge med huset i behåll på mycket låga inkomster.
Mitt hus är värt drygt 2ggr mer och jag hade tidigare en skuldkvot på runt 10% vilket jag upplevde som väldigt stressande med så mycket kapital i husvärde. Så jag belånade huset, måttligt, och placerade pengarna i andra tillgångar som snittar ungefär 20-25ggr vad jag betalar i ränta på bolånet varje år.

När pengar nästan är gratis är det vansinne att ha dom låsta i en fastighet till 1% i nettoränta. Men har man inget ekonomiintresse så gör man naturligtvis det som man själv känner är bäst.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
M
J JohanLun skrev:
Ja, jag tror banken kan kräva att du täcker ev skillnad mellan lån och marknadsvärde med en inbetalning om du så att säga inte har tillräcklig säkerhet för lånet i husvärdet. Det står nog i ditt låneavtal så det är nog helt i sin ordning. Men skulle bankerna göra så skulle marknaden falla som en sten... Och tittar man på USA kan det ju hända även om jag hoppas så aldrig blir fallet...
Nix, har tagit upp detta i en separat tråd och banken kan aldrig utkräva en mellanskillnad då lånet baseras på värdet vid belåningstillfället. Sedan säger sunda förnuftet att om du har ett hus värt 2msek vid lånetillfället och belånar det till 1,5msek men värdet faller till 1,2, så finns det nog ingen bank med en affärside att kräva inkasso för att få ned skuldkvoten så länge låntagaren betalar sina fakturor. Finns ju inget, absolut inget som banken skulle tjäna på detta förfarande. I USA förföll lånen då låntagarna inte kunde betala, STOR skillnad!
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
undine
3.5 för ett schyst hus är ju bra pris.

Sist jag bodde i hus köpte jag det för strax under 2 mille. Detta var ca 10 år sedan. Sålde det för 4 år sedan för 2.3. Nu värderat 4.5.

Jag och nuvarande sambo söker hus men det är galet vad dyrt det har blivit. Jag har kollat på slutpriser de senaste åren och på många områden har priserna tredubblats. T.ex. om man kollar i södra Småland har vissa huspriser gått upp från 250 000 kr, till 600 000 kr för att nu säljas för 850 000 kr (samma objekt alltså). På tre års tid.

Jag bor i Öresundsregionen och letar hus där. Det är fullkomligt omöjligt och tom mäklarna höjer på ögonbrynen vilka bud folk lägger. Att de köper uppenbara renoveringsobjekt till hutlösa summor. Jag förstår ärligt talat själv inte vad folk tänker.

Jag och sambo har även kollat fritidshus, om man kommer lindrigare undan där. Men icke. Visst är de billigare, kanske 1.5 - 2 mille istället, men det är för mycket för hus som är eftersatta. För folk som äger fritidshus verkar ha en tendens att skita i att ta hand om dem. Såå många fritidshus vi kollat på där hela grunden är upprutten och alla golv måste läggas om, t.ex. Eller annan uppenbart fukt och mögelpåväxt. Eller gamla avlopp från 70-talet eller el som inte kontrollerats sedan 1940-talet. Då vill man inte lägga 2 mille på ett sånt.

För att hitta ett vettigt hus som ligger inom 1h bilfärd från Malmö verkar det som att man måste lägga 4-5 mille. Hittade ett objekt utanför Svedala. Utrop 4.9. För en vanlig villa. Inte ens i samhället. Vad kostar en villa inne i samhället då, 6 mille? Så nu kostar plötsligt vanliga villor i mediokra samhällen lika mycket som mindre hus i fina Höllviken och Skanör, ungefär.

Jag undrar vad det är för folk som har råd att köpa sånt. Är överklassen så stor del av Sveriges befolkning? Eller våghalsiga personer som belånar sig upp över öronen och kan fixa fram 200 000 kr på kort tid om taket läcker.

Jag förstår din frustration och jag delar den i högsta grad. Men, åter igen, 3.5 för en villa hade gjort mig lycklig. Jag vet inte var du bor, men här i Skåne och i synnerhet Öresundsregionen får man gå upp mot, som sagt 4-5 mille. Och även då kan det vara renoveringsbehov eller friskrivningsklausuler.

Ja, detta känns extremt tröstlöst, om jag ska vara ärlig. Jag börjar nästan känna att man ska vara glad att man ens har tak över huvudet för frågan är ju hur många som blir utkastade på gatan i takt med att priserna tok-stiger till knäppa nivåer.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
undine
J Jensa86 skrev:
Hur har ni råd att bo i lägenhet när det är så billigt att bo i hus är väl en bättre fråga?
Är det billigt att bo i hus?
Sist jag bodde i hus hade jag totalt 12-13 000 kr utgifter varje månad, på huset och lånet
Jag bor nu i bostadsrätt och betalar ca 7 000 kr per månad, på lägenheten och lånet
Jag får inte ihop hur det är billigare att bo i hus?
 
undine undine skrev:
...Att de köper uppenbara renoveringsobjekt till hutlösa summor. Jag förstår ärligt talat själv inte vad folk tänker...
De tänker nog att de bor där något år, plockar ut någon miljon I vinst och renoverar upp, eller säljer och köper finare. Huspriserna kan bara gå upp upp upp... Eller...
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
M
undine undine skrev:
Är det billigt att bo i hus?
Sist jag bodde i hus hade jag totalt 12-13 000 kr utgifter varje månad, på huset och lånet
Jag bor nu i bostadsrätt och betalar ca 7 000 kr per månad, på lägenheten och lånet
Jag får inte ihop hur det är billigare att bo i hus?
Jämför du samma utnyttjbar yta? Där jag bor är m2-priset att köpa en BR högre än för motsvarande hus, så lånekostnaden blir ju dyrare för BR. Avgiften för BR blir ju också högre än vad löpande kostnaderna är för drift och underhållet för villan för i BR-avgiften ligger ju föreningens lån inbakat.

Men visst, köper man ett hus och sedan byter tak, dränering, uppvärmning, kök, badrum och bor där i 10 år så blir ju avskrivningen per mån väldigt hög, och således även månadskostnaden.

När det gäller huspriser i allmänhet så bestämmer marknaden priset. Är ett objekt för dyrt i spekulantens ögon så har ju hen för lite tillgångar helt enkelt, om nån annan är beredd att betala dvs. Jag tycker en Ferrari är dyr, men dom har ju fler spekulanter än bilar så då ligger ju problemet hos mig, inte hos Ferraris prissättning.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
undine undine skrev:
Är det billigt att bo i hus?
Sist jag bodde i hus hade jag totalt 12-13 000 kr utgifter varje månad, på huset och lånet
Jag bor nu i bostadsrätt och betalar ca 7 000 kr per månad, på lägenheten och lånet
Jag får inte ihop hur det är billigare att bo i hus?
För oss blev det billigare att gå från hyresrätt till hus. Runt en tusenlapp billigare månadskostnad.

Tidigare bodde vi i en trea på 85 kvm och betalade 7.600 inkl el och carport och en gräsplätt på ca 20 kvadratmeter.

Sen 2019 har vi fyra rum, 105 kvm och ett 50 kvm stort garage samt 1.300 kvm stor tomt. Med ränta, amortering, sopor, försäkring, vatten och el har vi på knappt två år haft ett snitt på 6.500 per månad i fasta utgifter.

Men visst, med underhåll, tapeter, färg, bensin till gräsklipparen och annat inräknat blir det dock dyrare.

Å andra sidan känns det bra mycket bättre att lägga pengarna på sig själv än på en hyresvärd.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nix, har tagit upp detta i en separat tråd och banken kan aldrig utkräva en mellanskillnad då lånet baseras på värdet vid belåningstillfället. Sedan säger sunda förnuftet att om du har ett hus värt 2msek vid lånetillfället och belånar det till 1,5msek men värdet faller till 1,2, så finns det nog ingen bank med en affärside att kräva inkasso för att få ned skuldkvoten så länge låntagaren betalar sina fakturor. Finns ju inget, absolut inget som banken skulle tjäna på detta förfarande. I USA förföll lånen då låntagarna inte kunde betala, STOR skillnad!
Nej, ingen bank går till inkasso, men frågan är vilken ränta som kan förhandlas fram, när lånet ska omsättas - eller ev. ny banks villkor om du byter bank vid omsättningstillfället.
 
undine undine skrev:
Är det billigt att bo i hus?
Sist jag bodde i hus hade jag totalt 12-13 000 kr utgifter varje månad, på huset och lånet
Jag bor nu i bostadsrätt och betalar ca 7 000 kr per månad, på lägenheten och lånet
Jag får inte ihop hur det är billigare att bo i hus?
Denna månaden kostar totalen för hus inkl el och allt sånt livsviktigt för att hålla igång 5932. En sketen 2 med sunkig standard och idioter till grannar kostar ca 4500-5000 nu.

Från augusti för min del kommer det bli ca 3700. Men sen kostar såklart allt annat man vill och måste göra. Har dock inte många måsten utan mest vill.

Bor dock inte i ett hus för 4-5 miljoner heller.
 
undine
Keiller Keiller skrev:
För oss blev det billigare att gå från hyresrätt till hus. Runt en tusenlapp billigare månadskostnad.

Tidigare bodde vi i en trea på 85 kvm och betalade 7.600 inkl el och carport och en gräsplätt på ca 20 kvadratmeter.

Sen 2019 har vi fyra rum, 105 kvm och ett 50 kvm stort garage samt 1.300 kvm stor tomt. Med ränta, amortering, sopor, försäkring, vatten och el har vi på knappt två år haft ett snitt på 6.500 per månad i fasta utgifter.

Men visst, med underhåll, tapeter, färg, bensin till gräsklipparen och annat inräknat blir det dock dyrare.

Å andra sidan känns det bra mycket bättre att lägga pengarna på sig själv än på en hyresvärd.
Jäklar, det var ett billigt hus. Då tog ni inte så mkt lån, kanske?
Ja hyres hade jag inte bott i. Nu menar jag en bostadsrätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.